Polttoainesyötön ongelma
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Polttoainesyötön ongelma
Tein veneeseen uuden tankin 1,5 mm haponkestävästä levystä. Kuvia ja selostusta aiheesta tuolla: http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Polttoainetankki#
Tänään tehty kesän ensimmäinen retki paljasti polttoainejärjestelmässä olevan jotain vikaa. Vene meni veteen viikko sitten lauantaina. Lyhyellä noin kymmenen minuutin koeajolla kone toimi moitteetta. Tänään, viikon seisonnan jälkeen kone käynnistyi normaalisti, mutta sammui yhtäkkiä noin viiden minuutin ajon jälkeen. Ilmauksen jälkeen kone käynnistyi ongelmitta ja ajoimme reilun tunnin saareen syömään eväitä. Muutaman tunnin kuluttua lähdimme kotimatkalle ja kone käynnistyi ongelmitta, mutta sammui noin viidentoista minuutin ajon jälkeen. Taas koneen ilmaus ja pääsimme perille kotisatamaan.
Mikähän järjestelmässä on vikana? Pitäisikö imuletkun päähän (tankin pohjalle) laittaa takaiskuventtiili?
Imuletku tulee tankkiin siis yläkautta. Tankin korkeus on 250 mm. Tankin yläpinta on 200-300 mm siirtopumpun yläpuolella. Imuletkun pituus on 2- 3 m (suodattimelta siirtopumpulle). Kone on Yanmar 1 GM.
Tänään tehty kesän ensimmäinen retki paljasti polttoainejärjestelmässä olevan jotain vikaa. Vene meni veteen viikko sitten lauantaina. Lyhyellä noin kymmenen minuutin koeajolla kone toimi moitteetta. Tänään, viikon seisonnan jälkeen kone käynnistyi normaalisti, mutta sammui yhtäkkiä noin viiden minuutin ajon jälkeen. Ilmauksen jälkeen kone käynnistyi ongelmitta ja ajoimme reilun tunnin saareen syömään eväitä. Muutaman tunnin kuluttua lähdimme kotimatkalle ja kone käynnistyi ongelmitta, mutta sammui noin viidentoista minuutin ajon jälkeen. Taas koneen ilmaus ja pääsimme perille kotisatamaan.
Mikähän järjestelmässä on vikana? Pitäisikö imuletkun päähän (tankin pohjalle) laittaa takaiskuventtiili?
Imuletku tulee tankkiin siis yläkautta. Tankin korkeus on 250 mm. Tankin yläpinta on 200-300 mm siirtopumpun yläpuolella. Imuletkun pituus on 2- 3 m (suodattimelta siirtopumpulle). Kone on Yanmar 1 GM.
Ilkka
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Pellamo taitaa olla oikeassa.
Polttoaineletkuihin on ihan omat "klemmarinsa" jotka kiristyvät pyöreiksi ja niitäkin pitää laittaa aina 2/liitos (ja letkua jatkettaessa 4kpl) siten että kiristys tulee vastakkaisilta puolin.
Kuvissa näkyy olevan tavalliset "vesiletkuklemmarit" ja useimmiten alle 20mm halkaisijassa ne kiristyvät soikeiksi. Mitä ohuempi letku niin sen soikeimmiksi ne kiristyvät.
Polttoaineletkuihin on ihan omat "klemmarinsa" jotka kiristyvät pyöreiksi ja niitäkin pitää laittaa aina 2/liitos (ja letkua jatkettaessa 4kpl) siten että kiristys tulee vastakkaisilta puolin.
Kuvissa näkyy olevan tavalliset "vesiletkuklemmarit" ja useimmiten alle 20mm halkaisijassa ne kiristyvät soikeiksi. Mitä ohuempi letku niin sen soikeimmiksi ne kiristyvät.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Pienenä lisäyksenä, asia jota ei välttämättä huomaa heti- se vuoto voi olla myös siellä tankin sisäpuolen liitoksessa.
Olis kannattanut laittaa imuputki yhtenäisenä kannesta alas.
Pari kertaa osunut omalle kohdalle, eka kerta al-tankkiin hitsattu imuputki vuoti tankin sisältä, toisen kerran uusittu teräsputken liitos kansiluukun alapinnassa.(ei omia tekoja, osallistuin vain vianetsintään ;) )
Matti
Olis kannattanut laittaa imuputki yhtenäisenä kannesta alas.
Pari kertaa osunut omalle kohdalle, eka kerta al-tankkiin hitsattu imuputki vuoti tankin sisältä, toisen kerran uusittu teräsputken liitos kansiluukun alapinnassa.(ei omia tekoja, osallistuin vain vianetsintään ;) )
Matti
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Se sisäpuolen liitos siinä kuvassa juuri "epäilyksen" herätti.
Siihen "kova" putki vaan imupilliksi vaikka Ermeton helmijatkoliitimellä tai hitsaamalla.Ulkopuolen liitokseen todellakin V-M:n mainitsemia oikeita letkunkiristimiä.....(pannaan paremmaksi) vaikka 3 pötköön:-)
Siihen "kova" putki vaan imupilliksi vaikka Ermeton helmijatkoliitimellä tai hitsaamalla.Ulkopuolen liitokseen todellakin V-M:n mainitsemia oikeita letkunkiristimiä.....(pannaan paremmaksi) vaikka 3 pötköön:-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei niistä kolmesta mitää haittaakaan ole ja voi sinne laitta avaikka neljännenkin ja kun jättää ne kaksi ulommaisinta hieman löysälle niin ompahan mukana aina täysi varaklemmarisarja ko. liitokselle 
Kunnollinen kelmmari kyllä kiristää yhdelläkin mutta toinen onkin varmistuksena - diesel hörppii herkästi ilmaa ja bensa saattaa räjähtää...

Kunnollinen kelmmari kyllä kiristää yhdelläkin mutta toinen onkin varmistuksena - diesel hörppii herkästi ilmaa ja bensa saattaa räjähtää...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Kiitokset taas kaikille neuvoista.
Vika piilee varmastikin noissa kahdessa sileän putken ja letkun liitoksessa. Enkä mene vannomaan ettei siinä putken hitsiliitoksessa voisi olla huokonen, josta imee ilmaa.
Taidan vaihtaa imuputken yhtenäiseksi kovaksi putkeksi tankin pohjalta ulos, niin kuin pellamo ehdotti.
Oikea klemmari malli lienee tämmöinen: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tegoria=54 ? Ajatukseni oli alun perin ostaa tuollaisia (haponkestäviä) samasta liikkeestä, josta ostin polttoaineletkun. Myyjä kuitenkin suositteli tarkoitukseen tavallisia klemmareita, koska niillä saa kuulemma suuremman puristusvoiman. Uskoin myyjää ja ostin tavallisia klemmareita. Niin ne myyjät taas tietää…
Onko siis niin, että noihin dieselin polttoainejärjestelmiin ei ole tapana laittaa takaiskuventtiiliä mihinkään väliin? Eli jos liitokset ovat ilmatiiviit, niin polttoaine ei pääse valumaan takaisin tankkiin pitkänkään seisonnan aikana?
Vika piilee varmastikin noissa kahdessa sileän putken ja letkun liitoksessa. Enkä mene vannomaan ettei siinä putken hitsiliitoksessa voisi olla huokonen, josta imee ilmaa.
Taidan vaihtaa imuputken yhtenäiseksi kovaksi putkeksi tankin pohjalta ulos, niin kuin pellamo ehdotti.
Oikea klemmari malli lienee tämmöinen: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tegoria=54 ? Ajatukseni oli alun perin ostaa tuollaisia (haponkestäviä) samasta liikkeestä, josta ostin polttoaineletkun. Myyjä kuitenkin suositteli tarkoitukseen tavallisia klemmareita, koska niillä saa kuulemma suuremman puristusvoiman. Uskoin myyjää ja ostin tavallisia klemmareita. Niin ne myyjät taas tietää…
Onko siis niin, että noihin dieselin polttoainejärjestelmiin ei ole tapana laittaa takaiskuventtiiliä mihinkään väliin? Eli jos liitokset ovat ilmatiiviit, niin polttoaine ei pääse valumaan takaisin tankkiin pitkänkään seisonnan aikana?
Ilkka
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Just noita.
Ja jos et löydä rosterisina niin sinkittykin (tuo Bilikan malli) kestää ainakin Perämeren suolaisuusasteen meri-ilmassa 20-25 vuotta kunhan sen muistaa uudekseltaa sumuttaa sähkölaitteiden säilytykseen tarkoitetulla spraylla kuten esim. LPS-3. Myös sprayterva on suojaukseen kovaa kamaa.
Bilikan klemmareissa on laajempi kokoalue mutta autotarvikeliikkeistä niitä löytyy joka millin välein välillä 9-16mm - siis jos on kysymyksessä oikea autotarvikemyymälä eikä amistuunaajantarvikeliike...
Ja jos et löydä rosterisina niin sinkittykin (tuo Bilikan malli) kestää ainakin Perämeren suolaisuusasteen meri-ilmassa 20-25 vuotta kunhan sen muistaa uudekseltaa sumuttaa sähkölaitteiden säilytykseen tarkoitetulla spraylla kuten esim. LPS-3. Myös sprayterva on suojaukseen kovaa kamaa.
Bilikan klemmareissa on laajempi kokoalue mutta autotarvikeliikkeistä niitä löytyy joka millin välein välillä 9-16mm - siis jos on kysymyksessä oikea autotarvikemyymälä eikä amistuunaajantarvikeliike...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Kannattaa varmistua tuon suodattimen/vedenerottimen ilmanpitävyydestä, olen kuullut juuri kyseisessä mallissa olevan ilmavaivoja. Itsellänikin on samanlainen veneessä, mutta koeajoa ei ole vielä suoritettu. Kuitenkin jo asennuksen yhteydessä selvisi, että toinen letkuadaptereista ei tiivistynyt kartiota vasten edes dieseltiiviiksi, ongelma ratkesi loctitellä.
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Mites fiksu idea muuten teidän mielestä on järjestelmän koeponnistus?
Eli:
-letkut ja suodatin tyhjäksi polttoaineesta
-tulppa letkun päähän (ennen pumppua)
-käsipumppu imupillin alkupäähän
-pumpulla sopiva(?) paine
-saippuavettä liitoksiin ja katsotaan mistä kuplii
Kuinka suurta painetta hommassa uskaltaa käyttää?
Tuon suodattimen/vedenerottimen alumiinirunko ei kieltämättä ole kovin laadukkaan oloinen ja vuoto voi tosiaan olla myös siellä.
Eli:
-letkut ja suodatin tyhjäksi polttoaineesta
-tulppa letkun päähän (ennen pumppua)
-käsipumppu imupillin alkupäähän
-pumpulla sopiva(?) paine
-saippuavettä liitoksiin ja katsotaan mistä kuplii
Kuinka suurta painetta hommassa uskaltaa käyttää?
Tuon suodattimen/vedenerottimen alumiinirunko ei kieltämättä ole kovin laadukkaan oloinen ja vuoto voi tosiaan olla myös siellä.
Ilkka
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Onhan sulla niissä suodattimen letkunipoissa kierreliima tms kierteissä??
Ko mallisia suodatinrunkoja olen nähnyt 70-l lähtien kymmeniä jossei satoja käytössä traktoreissa-puimureissa-veneissä eikä niissä mitään (tyyppi)vikaa ole!
Vuodot yleensä väärin esim kierteelle asennettu ylimmäinen tiiviste, tai tiivistettä ei ole viitsitty vaihtaa 5-15v vaikka suodin on vaihdettu jne...
Matti
Ko mallisia suodatinrunkoja olen nähnyt 70-l lähtien kymmeniä jossei satoja käytössä traktoreissa-puimureissa-veneissä eikä niissä mitään (tyyppi)vikaa ole!
Vuodot yleensä väärin esim kierteelle asennettu ylimmäinen tiiviste, tai tiivistettä ei ole viitsitty vaihtaa 5-15v vaikka suodin on vaihdettu jne...
Matti
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Ei fiksu idea työmäärä / hyöty vertailussa.ijp kirjoitti:Mites fiksu idea muuten teidän mielestä on järjestelmän koeponnistus?
Eli:
-letkut ja suodatin tyhjäksi polttoaineesta
-tulppa letkun päähän (ennen pumppua)
-käsipumppu imupillin alkupäähän
-pumpulla sopiva(?) paine
-saippuavettä liitoksiin ja katsotaan mistä kuplii
Kuinka suurta painetta hommassa uskaltaa käyttää?
Tuon suodattimen/vedenerottimen alumiinirunko ei kieltämättä ole kovin laadukkaan oloinen ja vuoto voi tosiaan olla myös siellä.
Ehkä viimeisenä oljenkortena jos ilmavuotopaikkaa ei muutoin saa selvitettyä / korjattua.
Jos kuitenkin päädyt "koeponnistamaan" älä ponnista yli 0,7 bar paineeseen.
Sitä suuremmilla paineilla saattaa ruveta vuotamaan paikat jotka eivät
kuitenkaan ole ilmavuodon syynä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834