Polttoainesyötön ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Polttoainesyötön ongelma

Viesti Kirjoittaja ijp » 07 Kesä 2009 21:51

Tein veneeseen uuden tankin 1,5 mm haponkestävästä levystä. Kuvia ja selostusta aiheesta tuolla: http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Polttoainetankki#

Tänään tehty kesän ensimmäinen retki paljasti polttoainejärjestelmässä olevan jotain vikaa. Vene meni veteen viikko sitten lauantaina. Lyhyellä noin kymmenen minuutin koeajolla kone toimi moitteetta. Tänään, viikon seisonnan jälkeen kone käynnistyi normaalisti, mutta sammui yhtäkkiä noin viiden minuutin ajon jälkeen. Ilmauksen jälkeen kone käynnistyi ongelmitta ja ajoimme reilun tunnin saareen syömään eväitä. Muutaman tunnin kuluttua lähdimme kotimatkalle ja kone käynnistyi ongelmitta, mutta sammui noin viidentoista minuutin ajon jälkeen. Taas koneen ilmaus ja pääsimme perille kotisatamaan.

Mikähän järjestelmässä on vikana? Pitäisikö imuletkun päähän (tankin pohjalle) laittaa takaiskuventtiili?

Imuletku tulee tankkiin siis yläkautta. Tankin korkeus on 250 mm. Tankin yläpinta on 200-300 mm siirtopumpun yläpuolella. Imuletkun pituus on 2- 3 m (suodattimelta siirtopumpulle). Kone on Yanmar 1 GM.
Ilkka

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 07 Kesä 2009 22:05

Onkohan tankkisi huohotus riittävä, vai tuleeko tankkiin alipaine ja imee dieselin takaisin tankkiin?
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 07 Kesä 2009 22:32

Katselin sun tekovaiheen kuvat(upeeta työtä)mutta väittäisimpä että kun imupuolen letkut on klemmarilla "sileän" letkun päällä niin siitä imee ilmaa vaikkei uskois.Oireetkin viittaa just siihen.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Kesä 2009 23:18

Pellamo taitaa olla oikeassa.

Polttoaineletkuihin on ihan omat "klemmarinsa" jotka kiristyvät pyöreiksi ja niitäkin pitää laittaa aina 2/liitos (ja letkua jatkettaessa 4kpl) siten että kiristys tulee vastakkaisilta puolin.
Kuvissa näkyy olevan tavalliset "vesiletkuklemmarit" ja useimmiten alle 20mm halkaisijassa ne kiristyvät soikeiksi. Mitä ohuempi letku niin sen soikeimmiksi ne kiristyvät.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Kesä 2009 07:32

Pienenä lisäyksenä, asia jota ei välttämättä huomaa heti- se vuoto voi olla myös siellä tankin sisäpuolen liitoksessa.
Olis kannattanut laittaa imuputki yhtenäisenä kannesta alas.
Pari kertaa osunut omalle kohdalle, eka kerta al-tankkiin hitsattu imuputki vuoti tankin sisältä, toisen kerran uusittu teräsputken liitos kansiluukun alapinnassa.(ei omia tekoja, osallistuin vain vianetsintään ;) )

Matti

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 08 Kesä 2009 07:57

Se sisäpuolen liitos siinä kuvassa juuri "epäilyksen" herätti.
Siihen "kova" putki vaan imupilliksi vaikka Ermeton helmijatkoliitimellä tai hitsaamalla.Ulkopuolen liitokseen todellakin V-M:n mainitsemia oikeita letkunkiristimiä.....(pannaan paremmaksi) vaikka 3 pötköön:-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Kesä 2009 16:10

Ei niistä kolmesta mitää haittaakaan ole ja voi sinne laitta avaikka neljännenkin ja kun jättää ne kaksi ulommaisinta hieman löysälle niin ompahan mukana aina täysi varaklemmarisarja ko. liitokselle ;-)

Kunnollinen kelmmari kyllä kiristää yhdelläkin mutta toinen onkin varmistuksena - diesel hörppii herkästi ilmaa ja bensa saattaa räjähtää...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 08 Kesä 2009 21:46

Kiitokset taas kaikille neuvoista.

Vika piilee varmastikin noissa kahdessa sileän putken ja letkun liitoksessa. Enkä mene vannomaan ettei siinä putken hitsiliitoksessa voisi olla huokonen, josta imee ilmaa.

Taidan vaihtaa imuputken yhtenäiseksi kovaksi putkeksi tankin pohjalta ulos, niin kuin pellamo ehdotti.

Oikea klemmari malli lienee tämmöinen: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... tegoria=54 ? Ajatukseni oli alun perin ostaa tuollaisia (haponkestäviä) samasta liikkeestä, josta ostin polttoaineletkun. Myyjä kuitenkin suositteli tarkoitukseen tavallisia klemmareita, koska niillä saa kuulemma suuremman puristusvoiman. Uskoin myyjää ja ostin tavallisia klemmareita. Niin ne myyjät taas tietää…

Onko siis niin, että noihin dieselin polttoainejärjestelmiin ei ole tapana laittaa takaiskuventtiiliä mihinkään väliin? Eli jos liitokset ovat ilmatiiviit, niin polttoaine ei pääse valumaan takaisin tankkiin pitkänkään seisonnan aikana?
Ilkka

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Kesä 2009 22:00

ijp kirjoitti: Eli jos liitokset ovat ilmatiiviit, niin polttoaine ei pääse valumaan takaisin tankkiin pitkänkään seisonnan aikana?
Näin juuri
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 08 Kesä 2009 22:13

Ei tarvi takaiskuja.Huolellisesti vaan ja oikeilla letkunkiristimillä.
Imupuolella varsinkin mahdollisimman vähän liitoskohtia säästää "ilmavaivoilta".
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Kesä 2009 06:25

Just noita.

Ja jos et löydä rosterisina niin sinkittykin (tuo Bilikan malli) kestää ainakin Perämeren suolaisuusasteen meri-ilmassa 20-25 vuotta kunhan sen muistaa uudekseltaa sumuttaa sähkölaitteiden säilytykseen tarkoitetulla spraylla kuten esim. LPS-3. Myös sprayterva on suojaukseen kovaa kamaa.

Bilikan klemmareissa on laajempi kokoalue mutta autotarvikeliikkeistä niitä löytyy joka millin välein välillä 9-16mm - siis jos on kysymyksessä oikea autotarvikemyymälä eikä amistuunaajantarvikeliike...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja stresspill » 09 Kesä 2009 09:38

Kannattaa varmistua tuon suodattimen/vedenerottimen ilmanpitävyydestä, olen kuullut juuri kyseisessä mallissa olevan ilmavaivoja. Itsellänikin on samanlainen veneessä, mutta koeajoa ei ole vielä suoritettu. Kuitenkin jo asennuksen yhteydessä selvisi, että toinen letkuadaptereista ei tiivistynyt kartiota vasten edes dieseltiiviiksi, ongelma ratkesi loctitellä.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 09 Kesä 2009 17:24

Mites fiksu idea muuten teidän mielestä on järjestelmän koeponnistus?
Eli:
-letkut ja suodatin tyhjäksi polttoaineesta
-tulppa letkun päähän (ennen pumppua)
-käsipumppu imupillin alkupäähän
-pumpulla sopiva(?) paine
-saippuavettä liitoksiin ja katsotaan mistä kuplii

Kuinka suurta painetta hommassa uskaltaa käyttää?

Tuon suodattimen/vedenerottimen alumiinirunko ei kieltämättä ole kovin laadukkaan oloinen ja vuoto voi tosiaan olla myös siellä.
Ilkka

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 09 Kesä 2009 19:33

Onhan sulla niissä suodattimen letkunipoissa kierreliima tms kierteissä??

Ko mallisia suodatinrunkoja olen nähnyt 70-l lähtien kymmeniä jossei satoja käytössä traktoreissa-puimureissa-veneissä eikä niissä mitään (tyyppi)vikaa ole!
Vuodot yleensä väärin esim kierteelle asennettu ylimmäinen tiiviste, tai tiivistettä ei ole viitsitty vaihtaa 5-15v vaikka suodin on vaihdettu jne...

Matti

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Kesä 2009 19:40

ijp kirjoitti:Mites fiksu idea muuten teidän mielestä on järjestelmän koeponnistus?
Eli:
-letkut ja suodatin tyhjäksi polttoaineesta
-tulppa letkun päähän (ennen pumppua)
-käsipumppu imupillin alkupäähän
-pumpulla sopiva(?) paine
-saippuavettä liitoksiin ja katsotaan mistä kuplii

Kuinka suurta painetta hommassa uskaltaa käyttää?

Tuon suodattimen/vedenerottimen alumiinirunko ei kieltämättä ole kovin laadukkaan oloinen ja vuoto voi tosiaan olla myös siellä.
Ei fiksu idea työmäärä / hyöty vertailussa.
Ehkä viimeisenä oljenkortena jos ilmavuotopaikkaa ei muutoin saa selvitettyä / korjattua.
Jos kuitenkin päädyt "koeponnistamaan" älä ponnista yli 0,7 bar paineeseen.
Sitä suuremmilla paineilla saattaa ruveta vuotamaan paikat jotka eivät
kuitenkaan ole ilmavuodon syynä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin