Polttoainesuodattimen asennus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polttoainesuodattimen asennus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.03.2023 13:23

Omg... oeh. Vedenerotin/esisuodatin sioitettaan aina mahdollisemman lähelle tankkia. Ja siellä se jää väkisin imupuolelle. Se muutama postaus sitten "vaan painepuolelle" ei pätee veneasennuksissa. Traktorimalliset ei oikein kehnon laatunsa vuoksi sopii veneisiin. Usein juuri sen ilmavaivaisuuden vuoksi.
En osaa kuvitella miten edellisessa postauksessa "ensiksi sakkakupin läpii" pystyy toteuttamaaan... CAV esisuodattimet, mutta myös muut, missä vedenerotin samassa, on rakenteelta samanlaiset- polttoaine saa siellä liikeratan niin, että keskipakovoimalla mahdollinen vesi osuu filtterin ja sitten viileämmän vedenkeräysosan/sakkakupin seiniin ja pisariksi kondensoituna vajoa kupin pohjalle. Polttoaine sen jälkeen siirtyy paberelementin läpii siirtopumpulle. Toimiiva ja toimintavarma.
Esitäytöt polttoainejärjestelmässä on todella vaarallisia, koska se eaitäyttöön käytetty polttoaine ei ole suodatettu ja puhdas ja myös polttoainejärjestelmän tiiveys ei tulee samalla teatatuksi. Jos käsipumpulla polttoaine ei nousee, niin pumpun kalvo on rikki, järjestelmässä ilmavuoto tai ei saa imuputki diiselia. Kohta n 10v päivittäisellä kokemuksella uskaltaan sanoa, että kaikkien huviveneiden pa-järjestelmät saa helposti ilmatuksi, jos järjestelmä on kunnossa.
Mutta:
-älkää asentakaa halpoja suodattimia, letkuja ja klemmareita
-uusikaa letkut ja klemmarit n 10v välein, ja aina, jos epäillyttää.
-älkää asentakaa halpisfilttereitä,
-esisuodattimessa olevat O-rengaat kuuluu KAIKKI vaihtaa filtterin vaihdon yhteydessä. Poikkeus on tyhjennysruuvin tiiviste.
-Ilmausruuvin tiiviste pitää uusia joka kertaa, kun se avattaan. Kupari karkaistuu ja halkea, kierteet korkkaa ylikiristyksestä. Uanmareissa on nylontiiviste ja se pitää uusia joka avauksen yhgeydessä!
-banjo-liitokset ei löystyy itsekseen. Siihen on aina syy. Jos liitos ei heiluu, sitä ei tarvii kiristaa. Taas kierteet menee tai kuparitiivste halkea.

Varmaasti on muutamia asioita edellisen lisäksi, mutta ne on ne yleisemmat syyt, miksi veneasentaja pyydettään paikalle ja todettaan, että ois kannattanut tehä se ennen "mä kokeilin ekaks itse".
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin