Sivu 1/2
monta kysymystä kun ihmetyttää pientä kulkijaa..
Lähetetty: 17 Touko 2009 21:49
Kirjoittaja Konradamus
Niinpä niin. Ensimäinen muutaman tunnin reissu ylpeänä puuvenemiehenä muuttui koko viikonlopun rempaksi vieraassa satamassa. Penta b 18 sammahti ensin pari kertaa. Lähti kuitenkin käyntiin (huonosti) kädellä ryypyttämällä. Tulpat joita käytetty vain rannassa koemielessä ja n.1 tunnin retkellä ennen tätä aivan mustat ja nokiset. Ja lisäksi hengettömät. Naapurin isäntä ajeli autolla rantaan, jonne ystävälliset henget meidät hinasivat.Uudet tulpat koneeseen ja matka jatkui. N.tunnin päästä tankille ja sieltä lähtiessä kone ei ota kierrosia. Käy kyllä tyhjäkäyntiä jotenkin,mutta ei kierrä. Tässä vaiheessa jo Naantali(alkuperäinen määränpää) lähempänä kuin kotisatama Paimiossa. Kello jo liki 9 illalla ja lapset nuokkuu.Päätettiin nilkuttaa eteenpäin koska lämmöt koko ajan ok. Taas noin tunnin matka ja jalostajan rannassa alkaa tyhjäkäyntikin horjua. Laituriin,vene kiinni ja nukkumaan. aamulla avaimesta ensimmäisellä nätisti käyntiin,kiertää,kaikki ok. Ajoimme sata metriä rantaan jotta pääsee pois lukitulta laiturilta. Kone imee bensaa ihmeelisinä roiskeina,ei puhettakaan mistään sumusta. Kaasutin irti ja puhdistus, kaikki näyttäisi olevan ok,kanavat auki,suuttimet puhtaat kalvot ok. Tulpat taas kuin nokiastiassa pyöritelty.Seossäädöillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta koneen käyntiin.Koe mielessä toinen kaasutin paikalleen.Käynnistyy tosi hienosti, ei kierrä yhtään.Jos laittaa kaasua booaa heti ja meinaa sammua. Alkuperäinen kaasutin paikalleen ja käy ja kiertääkin. Päästiin Naantaliin, bensan kulutus vaan oli aivan infernaalista...Sytkä on kierretty korvalla kohdalleen.Auttakkee,missä vikaa??
Tehty:
uudet tulpat
uusi bensapumppu
uusi imu-pakotiiviste
sytkä korvalla paikoilla
uudet öljyt,suodatin.
kaasutin avattu,puhdistettu paineilmalla
hermot menetetty
KYSYMYKSIÄ:
Mikä oikea sytytysennakko?
Mikä hyvä tulppa ko.koneeseen? Lämpöarvot jne..
Mistä kaasutin?
Ilmavuotoko vanhassa?
Kansiko paskana?Tiivisteet?
Kuka?Mitä?Hä?
Veneessä oli muutamakin purkki käynnistyssumuja edellisen omistajan toimesta, joten jotain ongelmaa kai ollut aikaisemminkin..
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?i ... Hae+%3E%3E
tuo oikea puoleinen kaasari näyttäisi kovin samalle kuin veneessä oleva. Kaiken väsymyksen keskellä unohdin jo nimenkin..Joku made in england se oli.Ja e kirjaimia kovasti...Ihmetyttää vain kun tuossa se on tuplan toinen puolisko. Toinen kokeiltu kaasutin(jonka siis piti olla ehjä) oli solexin ja penta b20 kai alunperin kokeiltu..
Mitä kannattaisi tutkia seuraavaksi?Toivottavasti jaksat vielä vastata kun olet tänne astikin jaksanut lukea!:)Jos et muuta,niin laita vaikka joku kevennys...sekin saattaisi auttaa juuri nyt!
Vika?
Lähetetty: 17 Touko 2009 22:46
Kirjoittaja Akke
Saanko bensatankki korvausilmaa?
Voi olla myös kondensaattori tai puola.
Lähetetty: 17 Touko 2009 23:07
Kirjoittaja Kapu III
Volvoista
asiaa. Täältä löytyy
myös.
Lähetetty: 17 Touko 2009 23:18
Kirjoittaja Notreal
Kuiva musta ja nokinen sytytystulppa. Oireina kipinän heikkous (heikko käynnistyvyys) ja myös toisinaan sytytyksen katkominen ajossa. Tulpan kuivaa mustumista aiheuttaa liian rikas polttoaineseos.
Tarkista makaako "ryyppy" päällä ( jos on ).
Tarkista myös mahdollisen ilmansuodattimen kunto.
Lähetetty: 18 Touko 2009 09:04
Kirjoittaja vastaisku
Paha juttu jos käynnistyssumua on eli starttipilottia on käytetty, männänrenkaat saattaa olla kappaleina.
Mittaappa puristukset.
Lähetetty: 18 Touko 2009 10:35
Kirjoittaja Notreal
Märkä ( musta ) öljyinen sytytystulppa. Oireina kipinän heikkous (heikko käynnistyvyys) ja myös toisinaan sytytyksen katkominen ajossa. Tulpan väri johtuu tyypillisesti 4-tahtimoottoreissa männänrenkaiden (puristusrengas ja öljyrengas) huonosta kunnosta, tai venttiilikoneiston optimaalisesta toimimattomuudesta.
hyviä vinkkejä,lisää vaan!
Lähetetty: 18 Touko 2009 18:00
Kirjoittaja Konradamus
Tympiöityneenä arvelin lähestyä asiaa uusimalla yksi kerrallaan kilkkeet. Ensin kaasutin,(olis tiedossa uusi weberin kaasutin samalla pulttijaolla)sitten sytkä,sitten venttiilien säätö/tarkistus,puristukset.männät..jne..ja siinä sivussa pistoja sinne tänne.Tankin ilmaletkut ja muuta mitä mieleen juolahtaa.Perskeles sentään,Edelleen ilolla otan vastaan jos jollain kuningaspulttimaisesti syntyy muistikuva itsekoetusta tai kuullusta ihan samanlaisesta jutusta jonka syynä oli:xxx. Talvella olis aikaa turata,kesällä sitä vaan putputtelis...
Voi olla että menen persaus edellä puuhun, mutta jotenkin vaan tuo kaasutin epäilyttää eniten.Kurkkinut tänään kaasutin vehkeiden kurkkuihin ja kyllä bensa tulee enemmän tai vähemmän sumuna. Pentassa taas mallia tippoja siellä,tippoja täällä..ja kulutus on mieletön. Eikö tulpat pala jos kone saa jatkuvasti liikaa bensiiniä? Vai kuvittelenko noin..:)Voi olla että ajattelen ihan höpöjä,mutta olen tässä vasta vähän niinkuin aloittelemassa tätä moottoriveneilyä.Saapi oikaista jos turisen ihan pehmeitä...
Lähetetty: 18 Touko 2009 18:01
Kirjoittaja Konradamus
Notreal kirjoitti:Märkä ( musta ) öljyinen sytytystulppa. Oireina kipinän heikkous (heikko käynnistyvyys) ja myös toisinaan sytytyksen katkominen ajossa. Tulpan väri johtuu tyypillisesti 4-tahtimoottoreissa männänrenkaiden (puristusrengas ja öljyrengas) huonosta kunnosta, tai venttiilikoneiston optimaalisesta toimimattomuudesta.
Karstainen tai oikeammin nokinen on tulppa. Ja kovin kuivan oloinen..
Lähetetty: 18 Touko 2009 18:04
Kirjoittaja Konradamus
Notreal kirjoitti:Kuiva musta ja nokinen sytytystulppa. Oireina kipinän heikkous (heikko käynnistyvyys) ja myös toisinaan sytytyksen katkominen ajossa. Tulpan kuivaa mustumista aiheuttaa liian rikas polttoaineseos.
Tarkista makaako "ryyppy" päällä ( jos on ).
Tarkista myös mahdollisen ilmansuodattimen kunto.
Tulppa on juuri tuon oloinen.Seos ruuvi vaan ei tunnu vaikuttavan mitenkään.Saa ruuvata vaikka pois tai täysin kiinni,ja bensaa menee tippakaupalla ja paljon.Ryyppy on ja ei makaa päällä.
kaasarivika
Lähetetty: 18 Touko 2009 20:18
Kirjoittaja AP1
Todennäköisesti syy on kaasarissa, jos on solex merkiltään. Oma b20
oli ihan viutilo koko kaasutin. Kansi oli 3 ruuvilla kiinni ja se oli ihan kiero, ei siis toiminu mullakaan seossäätö. Eli heitä vaikka vesilintua sillä ja osta uusi. Ite ostin moposportista korvauskaasuttimen ja johan rupes rokkaan. Kandee myös kattoo virranjakajan keskipakosäätö että toimii, eli otat kannen pois ja koitat pyörijästä että se on ikäänkuin väljä. Siis ei sivuklappia vaan että pyörimissuunnassa on löysää ja tuntuu jousivaste, ei saa olla yhtäpuuta. Ja sytkä kannattaa laittaa ajoituslampulla kohdalleen (ei maksa biltemassa paljoo) Ennakko on 8-10 astetta ekk. Siinä ny aluks, soita jos tulee jotain kysymyksiä p. 050-3802404
Re: kaasarivika
Lähetetty: 18 Touko 2009 20:41
Kirjoittaja Konradamus
AP1 kirjoitti:Todennäköisesti syy on kaasarissa, jos on solex merkiltään. Oma b20
oli ihan viutilo koko kaasutin. Kansi oli 3 ruuvilla kiinni ja se oli ihan kiero, ei siis toiminu mullakaan seossäätö. Eli heitä vaikka vesilintua sillä ja osta uusi. Ite ostin moposportista korvauskaasuttimen ja johan rupes rokkaan. Kandee myös kattoo virranjakajan keskipakosäätö että toimii, eli otat kannen pois ja koitat pyörijästä että se on ikäänkuin väljä. Siis ei sivuklappia vaan että pyörimissuunnassa on löysää ja tuntuu jousivaste, ei saa olla yhtäpuuta. Ja sytkä kannattaa laittaa ajoituslampulla kohdalleen (ei maksa biltemassa paljoo) Ennakko on 8-10 astetta ekk. Siinä ny aluks, soita jos tulee jotain kysymyksiä p. 050-3802404
kiitos!Sytkän ehdinkin jo lampulla laittamaan.Huomenna kaasutin ostoksille...Jos sopii,niin laitan numeron muistiin jos tulee vesillä ollessa pöhköjä kysymyksiä mieleen...
Lähetetty: 18 Touko 2009 21:23
Kirjoittaja Teho
Tuo saattais kuulostaa siltä että puolan johdossa olis vikaa(siis myös sytytyksen osa,ei maa) tai pikemminkin puola itsessään vetelee viimosia.
Tohon kaasari kyskään ainakin autoissa toi zenith/pierburgi toimi ehdottomasti paljon mainettaan paremmin kun muisti vaihtaa seos neulan edes satkun välein.Mutta ei omakoht. kokemusta toimiiko juuttuvakurkkuinen veneessä,tieto siitä ois kiinnostava.
Lähetetty: 19 Touko 2009 07:32
Kirjoittaja Konradamus
Teho kirjoitti:Tuo saattais kuulostaa siltä että puolan johdossa olis vikaa(siis myös sytytyksen osa,ei maa) tai pikemminkin puola itsessään vetelee viimosia.
Tohon kaasari kyskään ainakin autoissa toi zenith/pierburgi toimi ehdottomasti paljon mainettaan paremmin kun muisti vaihtaa seos neulan edes satkun välein.Mutta ei omakoht. kokemusta toimiiko juuttuvakurkkuinen veneessä,tieto siitä ois kiinnostava.
Johtosarja menee uusiksi. Muutenkin olen haaveillut kärjettömästä sytkästä.Esimerkiksi freetechnics Kaarinassa myy noita kärkikotelon sisälle tulevia ignitioneita 130 euroon. Ei olis ikinä enää kärkien säätöä ja vaihtelua+kipinän luvataan ainakin olevan paljon paremmman. Jakajan kyljessä seisoopi että JBGJ18201. Nyt pitäisi saada selville mitä bochin numeroa se vastaa.
Näyttää venekoneissakin olevan kahta erilaista sarjaa. Tunnistetaan virranjakajan numerosta. 0 231 178 009 jakajan sarja löytyy hyllyltä.
0 231 178 010
0 231 178 011
0 231 178 017
0 231 178 018
0 231 178 019
Näihin saadaan tilaamalla. Hinta molemmissa malleissa sama 130e. (tuossa ko.firman vastaus viestiini)
Google ei asiassa osaa auttaa,osaisikohan joku täällä? Lisäksi ihmetystä aiheutti puolan johtoon liitettä jonkunlainen etuvastus/jännitteenalennin. On siihen ihan selvästi jälkikäteen ropsaistu.Kaveri on vankka amazoniharrastaja eikä ole moisesta kuullut taikka nähnyt. Kipinän huonoutta ihmetellessä koemielessä ohitin moisen palan ja tuntuisi kukkuvan vetreämmin...Ei tämä nyt ehkä mitään museoharrastamista ole kun tekee mieli vaihdella kaikki uuteen ja toimivaan,mutta mutta..Toisaalta siihen hommaan mulla on rättisitikka, helpompi ajaa talliin ja laittaa.Laiturissa mukavampi vaan olla...Tämä nyt on tätä,kiitos tuhannesti vastauksista ja lisää saa laittaa! Onko muuten puuvenemiehillä mitään perinteitä mistään kesätapaamisesta missään? Olis ihan kivaa nähdä ihan silmätysten ja vaihdella kokemuksia ja näkemyksiäkin.Sätkä puolella kilta on aika aktiivinen juuri tuollaisissa asioissa..Jotenkin puuveneessä ja kulkimessa on samaa henkeä...
Lähetetty: 19 Touko 2009 19:34
Kirjoittaja Notreal
Muistan joskus törmänneeni jossain "museo" autossa puolaan sijoitettuun
etuvastukseen. Sain ymmärtää, että startatessa vastus ohittuu ja
puolalle annetaan suurempi jännite käynnistymisen parantamiseksi.
Startin jälkeen jännite puolalle vastuksen kautta...
Olisiko tyyliin: 6V puola 12V sähköjärjestelmässä?
Silloin vastuksen poistaminen ilmeisesti käräyttää puolan ajan saatossa?
Lähetetty: 19 Touko 2009 21:23
Kirjoittaja RistoA
Kyllä siellä puolan syöttöpuolella on yleensä vastus, joka ohitetaan startissa kipinäboostia varten.
Normikäytössä, kun laturi pukkaa sen 13-14V jännitteen tarvitaan vastusta. Startissa, kun olaan akun varassa ja vielä starttimoottori kuormittaa, saataa jännite notkua 10-11V, joten kaikki irtoava jännite ohjataan puolalle.
Risto