Wickström: Valuraudan korjailu kotikonstein
Lähetetty: 16 Touko 2009 00:16
Noniin...
Parin vuoden tauon jälkeen suostui W1 taas sen verran hajoamaan, että pääsee vähän pohtimaan ja tekemään jotain.
Nyt olisi sitten syliterinkansi puhki. Siitä pakoventtiilin päältä on kansi syöpynyt ja nyt puhki. Kun työstin siitä heppoista metallia pois, niin reikä laajeni sellaiseksi 2 egen kolikon kokoiseksi. Sen kyllä saa puikoilla ja pellillä kiinne, mutta mutta... Kun merkittävä osa kannesta alkaa olla sellaiset 2-3 millimetriä paksua, niin mahtaako enää kannattaa korjailu?
Olisko jollain jotain oikeaa tietoa, mikä on ollut wickströmin sylinterinkannen paksuus sieltä kansipinnan ja vesitilan välistä, siis aikanaan ennen ruostumista? 5--8-10 milliä? Varmaankin on tietysti valun ja varsinkin keernan onnistumisesta ollut paljon kiinne, eli onhan niissä varmasti erojakin ollut.
Tuollaisen sylinterinkannen voisi aivan hyvin tehdä itsekin, teräslevystä ja palasista puikotellen. Mielestäni suurin ongelma on se, että kuinka höskästä saa edes jotakuinkin alkuperäisen näköisen kaikkine pyöristyksineen... Käynnin kannalta tuollainen on aika yksinkertainen...
Jos jollain on jotain kommenttia tai ideaa, tai ihan oikeaa tietoakin, niin kirjoitelkaapa tähän. Wickströmin ruostuminen on kaikkia meitä merellä peuhaavia yhdistävä juttu, ja taitaa olla tämä tauti kohta akuutissa vaiheessa aika monella.
Niin, ja kokemukset ja kommentit muidenkin valurautakappaleiden kotikorjauksista ovat tervetulleita.
Parin vuoden tauon jälkeen suostui W1 taas sen verran hajoamaan, että pääsee vähän pohtimaan ja tekemään jotain.
Nyt olisi sitten syliterinkansi puhki. Siitä pakoventtiilin päältä on kansi syöpynyt ja nyt puhki. Kun työstin siitä heppoista metallia pois, niin reikä laajeni sellaiseksi 2 egen kolikon kokoiseksi. Sen kyllä saa puikoilla ja pellillä kiinne, mutta mutta... Kun merkittävä osa kannesta alkaa olla sellaiset 2-3 millimetriä paksua, niin mahtaako enää kannattaa korjailu?
Olisko jollain jotain oikeaa tietoa, mikä on ollut wickströmin sylinterinkannen paksuus sieltä kansipinnan ja vesitilan välistä, siis aikanaan ennen ruostumista? 5--8-10 milliä? Varmaankin on tietysti valun ja varsinkin keernan onnistumisesta ollut paljon kiinne, eli onhan niissä varmasti erojakin ollut.
Tuollaisen sylinterinkannen voisi aivan hyvin tehdä itsekin, teräslevystä ja palasista puikotellen. Mielestäni suurin ongelma on se, että kuinka höskästä saa edes jotakuinkin alkuperäisen näköisen kaikkine pyöristyksineen... Käynnin kannalta tuollainen on aika yksinkertainen...
Jos jollain on jotain kommenttia tai ideaa, tai ihan oikeaa tietoakin, niin kirjoitelkaapa tähän. Wickströmin ruostuminen on kaikkia meitä merellä peuhaavia yhdistävä juttu, ja taitaa olla tämä tauti kohta akuutissa vaiheessa aika monella.
Niin, ja kokemukset ja kommentit muidenkin valurautakappaleiden kotikorjauksista ovat tervetulleita.