Sivu 1/1
Potkuriakselin pituussuuntainen laakerointi (Wickström)
Lähetetty: 15 Touko 2009 18:47
Kirjoittaja ronsu
Ostin omaan projektiini W2:ssa olleen akseliston. Akseli, potkuri, taliboksi, vannasputki ja perälaakeri. Nyt kun tuota tarkastelin niin huomasin että potkuri on selvästi tukeutunut perälaakeria (messinkiä taitaa olla) vasten ajosssa. Mites tämä nyt on? Eikös vaikkapa W1:ssä painelaakeri ole siellä vaihteistossa. Eli onko tuo on ollut väärin asennettu? Pitääkö olla väli potkurin ja perälaakerin välissä? Valistakaapa aloittelijaa.
Lähetetty: 15 Touko 2009 20:30
Kirjoittaja pellamo
Pitää olla väli potkurin ja perälaakerin välissä.Ja w-koneiden kytkimissä on painelaakeri joten asennus on ollu väärä ja koneen "hurjista" tehoista on osa mennyt perälaakerin sorvaukseen:-)
Lähetetty: 15 Touko 2009 21:29
Kirjoittaja Simon
Kyllä näin on, potkurin ja ulkolaakerin välissä pitää olla noin viiden millin rako.
On saattanut Wikin puristettava laippa antaa periksi (yleensä kyllä pyörähtää siinä vaiheessa akselillakin), joten alunperin melko varmasti asennusvirhe.
Korjausehdotus: löysää laipasta kuusiokolopultit ja siirrät akselia mainitsemani millit taaksepäin.
Jos kone on kumityynyillä tulee tuon välin olla ainakin 10 milliä.
Lähetetty: 15 Touko 2009 21:44
Kirjoittaja ronsu
Hyvä tietää, ja oikeilla jäljillä olin itsekkin
