Potkuriakselin pituussuuntainen laakerointi (Wickström)

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ronsu
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Elo 2008 12:58
Paikkakunta: Oulu

Potkuriakselin pituussuuntainen laakerointi (Wickström)

Viesti Kirjoittaja ronsu » 15 Touko 2009 18:47

Ostin omaan projektiini W2:ssa olleen akseliston. Akseli, potkuri, taliboksi, vannasputki ja perälaakeri. Nyt kun tuota tarkastelin niin huomasin että potkuri on selvästi tukeutunut perälaakeria (messinkiä taitaa olla) vasten ajosssa. Mites tämä nyt on? Eikös vaikkapa W1:ssä painelaakeri ole siellä vaihteistossa. Eli onko tuo on ollut väärin asennettu? Pitääkö olla väli potkurin ja perälaakerin välissä? Valistakaapa aloittelijaa.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 15 Touko 2009 20:30

Pitää olla väli potkurin ja perälaakerin välissä.Ja w-koneiden kytkimissä on painelaakeri joten asennus on ollu väärä ja koneen "hurjista" tehoista on osa mennyt perälaakerin sorvaukseen:-)

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 15 Touko 2009 21:29

Kyllä näin on, potkurin ja ulkolaakerin välissä pitää olla noin viiden millin rako.
On saattanut Wikin puristettava laippa antaa periksi (yleensä kyllä pyörähtää siinä vaiheessa akselillakin), joten alunperin melko varmasti asennusvirhe.
Korjausehdotus: löysää laipasta kuusiokolopultit ja siirrät akselia mainitsemani millit taaksepäin.
Jos kone on kumityynyillä tulee tuon välin olla ainakin 10 milliä.

ronsu
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Elo 2008 12:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ronsu » 15 Touko 2009 21:44

Hyvä tietää, ja oikeilla jäljillä olin itsekkin :)

Vastaa Viestiin