Sivu 1/2
Kierroslukumittarin tarkistus
Lähetetty: 03 Touko 2009 19:13
Kirjoittaja AVANDA
Osaisiko kukaan kertoa, miten tarkistetaan kierroslukumittarin paikkansapitävyys. kysymyksessä IVECO 4CYL 3,9LITR. max 3000rpm. Olen säätänyt sen tyhjäkäynnillä n.600-700rpm.
Lähetetty: 03 Touko 2009 20:51
Kirjoittaja bonito
Eikö kellään tutullasi ole mahdollisuutta lainata töistä tms paikasta sellaisen mittarin, jonka anturi(magneettiteippi)liimataan kampiakselin etupään hihnapyörään, sitä sitten tähdätään laitteella, josta luetaan moottorin kiertämä kierrosluku. Kierroslukumittarissa on säätömahdollisuus(en tiedä onko kaikissa), josta sitten valitaan oikea kierrosluku. Ivecon tyhjäkäynti kierrosluku tuntuisi olevan likimain oikea.
Lähetetty: 04 Touko 2009 10:00
Kirjoittaja jerkkuli
yleismittari taajuusmittauksella on myös kätevä
Lähetetty: 04 Touko 2009 11:31
Kirjoittaja CC
jerkkuli kirjoitti:yleismittari taajuusmittauksella on myös kätevä
Mistä sä sen taajuuden otat? Iveco tuskin on bensakone, missä löytyy joku
kierroksiin korreloiva taajuus.
Lähetetty: 04 Touko 2009 21:07
Kirjoittaja ceebbari
Biltemastakin löytyy laserilla mittaava härveli tuohon hommaan. Liimaat vaan heijastavan teipinpalan kampuran pyörään, ja mittaat siitä laitteella kierrokset
Kierroslukumittarin tarkistus
Lähetetty: 04 Touko 2009 21:15
Kirjoittaja AVANDA
Tuo Boniton mainitsema konsti vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täytyy kysellä josko tuollaista löytyisi.
Kierroslukumittarin tarkistus
Lähetetty: 04 Touko 2009 21:19
Kirjoittaja AVANDA
Ei hullumpi tuo bilteman mittarikaan.Täytyy tutkia sitäkin.
Lähetetty: 05 Touko 2009 10:44
Kirjoittaja ATL
Mittarin voi tarkistaa ihan kotikonsteinkin. En ole kokeillut mutta kuulemma toimii (jostain netistä kaivelin muutama vuosi sitten)
"Tässä ohjeet kierroslukumittarin kalibrointiin kotikonstein erittäin tarkasti:
http://www.catalina36.org/articles/reference/dieselAndP ropellerTutorial.htm
Suomessahan verkkovirran taajuus on 50 Hz, joten meillä kalibrointikierrokset on 1500 ja 3000 rpm.
Tässä vielä lyhennelmä.
1. Pistä 1 teippi vauhtipyörään tai kampiakselin hihnapyöräään
2. Valaise verkkovirtakäyttöisellä loisteputkella
3. Etsi kierrosluku, jolla näet 4 teippiä paikallaan = 1500 rpm.
4. Etsi kierrosluku, jolla näet 2 teippiä paikallaan = 3000 rpm"
Lähetetty: 05 Touko 2009 17:31
Kirjoittaja jerkkuli
mistä vain pyörivästä metalliosasta sen saa mittarilla (siis jonkinlaisesta ulokkeesta vauhtipyörässä esim)
Kierroslukumittarin tarkistus
Lähetetty: 05 Touko 2009 22:47
Kirjoittaja AVANDA
Täytyypäs kokeilla tuota loisteputkimenetelmää,heti kun saan veneen vesille, vaikka en pysty oikein järkeilemään että miksi näkyy 4-teippiä koneen käydessä 1500rpm.
Lähetetty: 06 Touko 2009 13:34
Kirjoittaja Arnie
- 3000 rpm = 50 kierrosta/sekunti
- verkkovirran taajuus 50 Hz (jaksoa/sekunti)
- joka jaksolla jännite saavuttaa negatiivisen ja positiivisen huippuarvonsa, jolloin valo kirkkaimmillaan, joten joka jaksolle sattuu kaksi huippukohtaa jolloin teippi valaistuu (ei toki buddhalaisessa mielessä) ja näkyy kaksi teippiä jos kierrosnopeus on täsmälleen 3000 rpm
- loogisesti siis 1500 rpm näkyy kaksi kertaa useammin eli 4 kertaa per kierros
Re: Kierroslukumittarin tarkistus
Lähetetty: 22 Helmi 2010 22:10
Kirjoittaja markoaa
joskus sain vanhan kiekkamittarin jonka mukana tuli em. loisteputki ohje ja tarra joka liimattiin dampperiin ,
myös sorveilla yms. teollisuuskoneissa oli joskus kielto käyttää loistevaloja koska loistevalossa määrätyllä nopeudella pyörivä kone saattaa näyttää pysähtyneeltä!
Re: Kierroslukumittarin tarkistus
Lähetetty: 27 Helmi 2010 08:47
Kirjoittaja ainur
ceebbari kirjoitti:Biltemastakin löytyy laserilla mittaava härveli tuohon hommaan. Liimaat vaan heijastavan teipinpalan kampuran pyörään, ja mittaat siitä laitteella kierrokset
En löytäny luettelosta...Vinkki ?

Re: Kierroslukumittarin tarkistus
Lähetetty: 27 Helmi 2010 10:40
Kirjoittaja Veli-Matti
Minä kalibroin kiekkamittarin vähän kiertotietä ja vieläpä kahdella tapaa sekä "oikein" kolmannen kerran uteliaisuutani hammaspyörävälitteisellä käyntinopeusmittarilla hihnapyörästä. Mittaukseen pitää olla tiedossa hihnapyörän halkaisija ja sen jälkeen näyttö säädetään näyttämään oikeaa kierroslukua. Hauskasti mittarin tarkkuus on +-2 rpm ja vastaavasti veneen mittarin asteikolta pystyy ehkä 25 kierroksen lukutarkkuuteen
Ensin selvitin koneen suositellun tyhjäkäyntikierrosluvun ja laskin sitä sen verran että kone kävi selvästi alakierroksilla ja nostin sitä kunnes se käsi tasaisesti ryntäilemättä ja sitten ruuvailin mittarin näyttämään n 675rpm.
Toisessa vaiheessa vähän pakosta selvitin vaiheen alimman kierrosluvun jolla paine riittää eikä vaihde äännä tyhjäkäynnillä ajettaessa ja se olikin 700rpm joten nostin tyhjäkäyntinopeutta kunnes rutinat loppuivat ja kalibroin mittarin näyttämään viisarinleveyden päälle 700 rpm - eli sen viisarin leveyden verran alaspäin.
Sitten sattui (laina)mittari auton työkalupakkiin ja mittasin oikeat kierrokset mutta kalibrointia ei tarvinnut. Alueella n. 725-2200 näyttö oli just eikä melkein kohdillaan...
Samalla tuli funtsittua millainen mittarin lukematarkkuus pitäisi olla dieselissä ja ylipäänsä onko mittari tarpeellinen hidaskäyntisessä dieselissä ja tulin kahdenlaisen tulokseen; käytön kannalta mittarinäytön ja oikean kierroluvun väliseksi tarkkuudeksi riittää +-50-100rpm kierrosta sekä toiseksi minun tapauksessani kiekkamittari on amppeerimittarin ohella ensimmäinen mikä lähtee myyntiin jos kojelaudassa on vähänkin tilanpuutetta. Mutta jos tilaa on niin ei siitä ole haittaakaan...
Nopeakäyntiset kaasutinmoottorit on sitten hiukan eri juttu.
Re: Kierroslukumittarin tarkistus
Lähetetty: 27 Helmi 2010 14:39
Kirjoittaja ursus2
ainur kirjoitti:ceebbari kirjoitti:Biltemastakin löytyy laserilla mittaava härveli tuohon hommaan. Liimaat vaan heijastavan teipinpalan kampuran pyörään, ja mittaat siitä laitteella kierrokset
En löytäny luettelosta...Vinkki ?

Tässä linkki
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=141" onclick="window.open(this.href);return false;
itsellä on tuo peli ja ihan hyvin on toiminut.