Sivu 1/1
RB-kytkimen irroitus koneesta?
Lähetetty: 27 Huhti 2009 10:25
Kirjoittaja Taade
RB-kytkin pitäisi irroittaa Volvo B20 koneesta korjausta varten (luistaa eteenpäin ajettaessa) mutta saako kytkimen irti irroittamatta vauhtipyöränkoppaa?
Jos saa irti ilman vahtipyöränkopan irroitusta niin pitääkö irroittaa pultit (kuvassa)vihreän ja keltaisen nuolen kohdalta, vai onko vielä muualla irroitettavia pultteja?
http://www.kotkandatamix.fi/tatu/rb-kytkin.jpg
terv. Tatu
Lähetetty: 27 Huhti 2009 15:40
Kirjoittaja Ambrosio
Mielestäni irtoaa noilla + vastaavilla toisella puolella. Sitten vaan kampeat ruuvarilla irti. Itsellä oli MD1:ssä sama loota, joten voi toki olla eri systeemikin
Lähetetty: 28 Huhti 2009 09:01
Kirjoittaja Taade
Kiitos neuvosta, irroitan kytkimen illalla. Helpottaa paljon ettei tarvitse irroittaa koneen kiinnikkeitä ja vauhtipyörän koppaa.
Lähetetty: 28 Huhti 2009 15:57
Kirjoittaja Ambrosio
Miten muuten meinaat korjata sen luistamisen? Itsellä laitettiin kartioon lisää tavaraa jollakin aluminioksidin korkeapainepuhallussysteemillä -muistaakseni- ja hyvä tuli. Ei tarvinnut kuin tosi ohuen kerroksen niin kartio ei mennyt enään ihan pohjaan saakka. Eikä maksanut paljoa.
Lähetetty: 29 Huhti 2009 08:26
Kirjoittaja Taade
Minulla on toinen kytkin varalla josta ajattelin ottaa tarvittavat osat (jos ovat ehjät) muuten edessä taitaa olla uusien osien osto.
Mikä yritys suorittaa pinnoituksia? Voisi olla hyvä vaihtoehto jos uudet osat ovat kalliita.
Lähetetty: 30 Huhti 2009 10:02
Kirjoittaja Ambrosio
En tähän hätään muista - Se oli tosin Tampereella. Maksoi jotain 70€ luokkaa silloin 10v sitten. Osat on varmasti paljon kalliimpia jos ylipäänsä löytää jostain. Luulen että "alumiinioksidipuhallus" googlessa voisi löytää sopivia firmoja lähempää Kotkaa.
Lähetetty: 08 Touko 2009 14:20
Kirjoittaja Taade
Kytkin on nyt purettuna. Toisesta varaosakoneestapa ei kytkin suostunut irtoamaan millään, tarvitsee ilmeisesti lekaa.
Kytkimestä löytyi 2 kartiota joista pienempi on enemmän kulunut. Isommassa näkyy vielä kitkapinnan urat. Kumpikohan on eteenpäinmentäessä käytössä , entä pakilla?
Voiko kuluneet laakerit vaikuttaa kytkimen luistamiseen?
keltaisella nuolella merkitty on se pienempi kitkapinta.
http://www.kotkandatamix.fi/tatu/kytkin.jpg
Lähetetty: 08 Touko 2009 16:43
Kirjoittaja Ambrosio
Se pienempi on eteenpäin ja suurempi jossa on hampaat sisäpuolella pakki, mutta syyllinen on se kolmas pienin kartio. Siihen lisää tavaraa, niin toimii. Eikös se uppoa aika syvälle sen keltanuolisen kartion sisään ja ole ihan kiiltäväksi kulunut -siksi se myös luistaa. Sitä mustaa kitkapintaa on vissiin ihan vielä jäljellä pariksikymmeneksi vuodeksi. Se laakeri ei käsittääkseni voi mitenkään hommaan vaikuttaa. Samaa kytkintä käytetään vissiin isoissakin MD koneissa, joten se kyllä kestää melkein mitä vaan. Itselle ainakin juuri sen laakerin koko herätti luottamusta. Btw. on mukavan pehmoinen kytkin tuo RB -ei ryskää niinkuin uudemmat kytkinlevyillä,
ps. en sitten ole ollenkaan "alan miehiä", joten puhun vaan omasta kokemuksesta ja voi olla väärääkin tietoa.
T: Panu