60-luvun Mercuryt

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 21.01.2005 20:35

ja teki sen vielä uudestaan
pauke

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 21.01.2005 22:10

terve! kyllä se varmaan näin menee; mutta omalle kohdalle on tullu vaan manuaali koneita, tai sitten nuilla kaikilla sähköherkuilla. nuissa 60- luvun esitteissä ainostaan 350 mainitaan ilmanlaturia, siinä kun on vauhtipyörän alus täynnä sytkävehkeitä. ja isommissa on virranjakaja kylessä joten tilaa on laturille alapuolella. mutta ois kiva nähä semmonen 500/650 missä ei laturia ole. kun paikka on kaikissa malleissa.

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 21.01.2005 22:32

Voin käydä joskus nappaan kuvan tosta moottorista, josta tää kaikki vuodatus lähti. Tulee sitten paperiversio kun ei oo tota digisemmosta. Siinä voi olla vinha perä, että tommosta s-mallia ei ole koskaan tullut Suomeen virallisesti. Vaarini nimittäin osti paketin ns. rahamieheltä alle vuoden vanhana. Voi olla, että on tullut maahan ohi maahantuojan.

sytkä

mistä kipinä

Viesti Kirjoittaja sytkä » 07.02.2005 14:35

Kertokaapa hiukan miten tuo sytytys puoli noissa koneissa toimii.

Siis jos ei ole laturia, niin onko magneetto tms. ja mistä se näissä malleissa löytyy?

Muutenkin jossain oli maininta kärjettömästä sytytyksestä...tämän ikäisissä vehkeissä?

Koneista kiinnostunut, mutta ei vielä paljoa tietävä...

Kiitti ja kevättä kohti!

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 07.02.2005 22:04

Jep! Ainakin -66 malliin asti löytyy magneetto. On moottorin etupäässä kulkusuuntaan katsottuna vasemmalla puolella. Saa käyttönsä kampiakselilta hammashihnalla ja samassa paketissa on myös virranjakajaosa kansineen ja saarnaajineen. Magneetto kääntyy kaasuvipuun liitetyn tangon avulla=ajotus muuttuu kaasun mukaan.

Kärjetön sytty tuli -67 (Jansix varmaan oikasee, jos oon väärässä). Sellaista en ole päässyt pitelemään, joten en sano siitä mitään. Tällä viikolla pitäs tulla kärjettömällä oleva kone. Olen loppuviikosta viisaampi. Jansix kertoo varmaan lonkalta, miten toi kärjetön futaa.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 07.02.2005 22:05

tere! se on näissä kaikissa rivi nelosissa vm 50luvun alusta vm 1966 asti virranjakajassa eli se mötikkä mikä on hammashihna vedolla koneen kyljessä. eli virranjakaja. 67 mallissa on jo cdi boksi jakajalla mutta se on eka kärjetönvm ja tämä systeemi on käytössä -77 asti. sitte jakaja jää pois ja joka pytylle on oma puola myöhemmissä vuosi malleissa. käy kattomassa kotisivuillani siellä on noita koneita. rivi kutosissa on aina ollu akkusytytys kärillä ei magneettoa. samoin niissä on eka kärjetön cdi sytkä 1967 otettu käyttöön. nuissa mun kunnostamissa torneissa on tupla käret, konkat, puolat ja etuvastukset, eli jos jotain ois menny rikki sytkä puolelta niin kone käy silti 3pytyllä.

sytkä

ok

Viesti Kirjoittaja sytkä » 08.02.2005 11:14

no nyt selvisi. Syöttääkö se magneetto suoraan puolelle matalajännittelistä vaihtovirtaa ja cdi laatikko katkoo sitten, niin että korkeajännite saadaan virranjakajalle.

Miten tuollaisissa vanhoissa koneissa on tuollaisen magneeton kesto? Kuluuko "ikinä" loppuun"

Eikös nykyäänkin pienissä koneissa ole samanlainen magneetto(-sytytys), mutta se sijaitsee vain vauhtipyörän alla?

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 08.02.2005 17:12

jaa vastattiin melkeen samaan aikaan eilen. tota näissä magneetto sytkissä on vain ne kärjet, ja puola on siellä jakajan rungon sisällä. eli kun otat jakajan pöydälle ja pyörität se lyö kipinää oli se konessa tai ei. ylimpänä tuossa systeemissä on hihna pyörä , kaasuläppien aukaisu/säätö sitten sytkän ennakkomekanismi, jakajan runko jonka sisällä magneetto, sitte puola ja pohjalevy kärkineen ja konkkineen, pyörijä, jakajan kannen runko ja lopuksi kansi. yhtään "loppuun kulunutta" en ole tavannut. vaikka kone on seissy 20v. niin yleensä jakaja lyö kipinää. eipä niihin tartte juuri kun purkaa puhdistaa, rasvata tuo ennakko mekanismi, uusia käret, joskus kansi ja joihinkin laakerit oon laittanut. kyllä uusissa koneissa on cdi eli käretön sytytys, tuohon merkuryn kärjettömään ei ole tarvinnut sen kummemmin perehtyä jakajalle samat huollot runkoon kuin magneetto jakajalle siellä ei vaan ole niitä kärkiä ja puola on ulko puolella samoin kuin cdi-boxsi. näistä menee yleesä jos jotain särkkyy tuo boksi, mutta omalle kohalle ei oo sattunu. ja tämä järjestelmä vaatii akun lähteeksee käyntiin tai antaaksen kipinän. samoin kuin torni koneen sytys missä ei magneettoa ole vaan akkusytys katkojan kärjillä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.02.2005 19:25

Ja sitten vaan ihan asiattomana ( ;) ) huomautuksena Sytkälle että älä KOSKAAN pyöräyttele magneettoa ilman että se pääsee purkamaan kipinän runkoon! Puolan käämitys kärsii ja sitten se kipinä jossain vaiheessa livahtaa sieltä nurkan taakse piiloon eikä enää koskaan uskalla edes kurkkia sieltä ;)
No ei se nyt ihan kertalaakista mene mutta tietäähän tuon että jos ei pääse latinkia purkamaan niin hermoonhan se ottaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

sytkä

sen verran vielä

Viesti Kirjoittaja sytkä » 09.02.2005 10:51

sen verran vielä:

1. onko näissä cdi (boxi ja puola ulkona) mercuryuissa (70-luvun) siis magneettoa ja onko se siinä virranjakajasysteemissä?

2. itselläni varastossa mer 500m, joka olisi tarkoitus olla veneen perässä ensi kesänä. siinä juuri tuo kertomanne cdi, mutta ei akkua...?

3. kyselin toisella keskustelupalstalla muuten peräöljyn väristä. onko normaalia että se muuttuu harmaaksi (vettä joukossa?). eikös kolmea eri kautta vesi pääse vaihteistoon, jos tiiviste vuotaa? Eli: perän vaihdetangon o-rengas, pystyakselin tiiviste tai potkuriakselin tiiviste. ovatko helppoja purkaa?

KIITTI!

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 09.02.2005 16:34

joo sun koneesi on 500m missä ei ole turhia hienouksia eli käsikäynnisteinen kärettömällä sytkällä ilman virran ulosoottoa ja latuaria ja tasasuuntaajaa ei ole. niin ei myöskään akkua tartte. älä kysy miten se toimii niin tarkaan en ole tuohon kärettömään ja akuttomaan perehtynyt, mutta näissä 67 vm eteenpäin koneissa magnettoa ei ole siellä jakajan sisällä. kyllä siellä vettä on silloin seassa, mutta se on vähän tyyppillistä näille, lisäsi se voi vuotaa torpedon ja kuoren välistä, siellä on iso o-rengas. jos on järvi kone aukee helposti yleensä sieltä torpeedon puolelta se iso mutteri, jos se on alumiini mutterilla, ja meri kone voit joutua lämmittämään pilleillä, pahimmassa tapauksessa katkaseen mutterin ettei sisäkierre mene torpedolta rikki. vesipummppu puoli aukee yleensä suht helposti siellä on myös vesipumpun rungossa o- rengas.

sytkä

Viesti Kirjoittaja sytkä » 09.02.2005 17:18

Arvaat varmaan jo seuraavan kysymyksen.

Voisitko määritellä torpedon ja kuoren...kyllä minä vielä opin...:)

Lähteekö pystyakseli irti muuten vesipumpun rungon irroittamisen jälkeen vai tarviiko purkaa koko paketti potkuriakselilta...?

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 09.02.2005 22:20

tere! eli näin: ensin pois potkuri sitten on se iso mutteri ulko kierteellä joka on kinni kuoressa tai (vaihteisto kotelossa)muovia tai alumiinia joka pitää kinnii potkuri akselia ja vaihteiston torpedoa tai patruunaa(kukin kutsukoon miten haluaa) sitte laita esim iso rikka ja paksu siihen ja potkuri akselille ja potkurinmutteri kiinni sitten esim iso jakari leuat auki sittä muttria vasten ja lekaa,,, jos ei tule ulos lämmitä kuorta n, puolesta välistä taakse päin, maalit palaa ei voi mitään, ja uudestaan jossain vaihessa lähtee. ja ulos tulee tuo patruuna potkuri akseleineen ja pakkirattaineen. sitte kun olet purkanut vesi pummpun pois laita koko jäljellä oleva systeemi pysty akselista lujasti ruuvipenkkin kiinni ja aukaise pystyakselin alapään mutteri, huomaa lukko rikka! nyt pikku veto pyörä tipahtaa pois ja pysty akseli ei ole kuin laakerin varassa, kopauta kuoren yläosaan kumi vasaralla, pitäs olla nyt irti. lopuksi tipahtaa ykkösen vetopyörä ulos sieltä kotelosta. p.s minulla on myynnissä hienot 500 ja 650 viimeisen tapin takaa entisöidyt koneet kaikkine vermeineen.

sytkä

Viesti Kirjoittaja sytkä » 10.02.2005 12:10

kävin kotisivuillasi katsomassa koneet. missä hintaluokassa liikutaan?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 11.02.2005 17:07

tere! 500m vm-1965 h:1700 euroa. järvikone uudesta asti. kaukos. 2potkuria ja tankki. 650 vm 1967 myös järvikone sähkövarustuksella 2 potkuria kaukos. ja tankkki. h. 2300 euroa. p. 040-5115216 janne.

Vastaa Viestiin