Rautakölin kunnostus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
jj
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Marras 2008 20:46
Paikkakunta: Espoo

Rautakölin kunnostus

Viesti Kirjoittaja jj » 15 Huhti 2009 21:41

Mitenkäs tuo kannattaisi tehdä?
Köli lienee myrkkymaalattu useita kertoja ja sieltä täältä kuplii ruostetta esiin.
Toivoton hommako?

-JJ

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 16 Huhti 2009 08:10

Köli lienee jonkun sortin rautavalua, mutta ruostunee siinä kuin muutkin rautametallit. Jospa veisit paattisi jonkun maalaamon pihaan, jossa hiekkapuhaltaja puhaltaa koko kölin puhtaaksi, niin maaleista kuin ruosteesta. Siihen sitten maalari maalaa esim epoksipien, jonka päälle pitäisi melko pian maalata myrkkymaali, jos piki kuivuu liian kuivaksi, siitä tulee niin liukas, ettei myrkky pysy siinä ilman karhennusta ja siinä sitä lisähommaa on ihan tarpeeksi. Epoksipien maalauksesta aikaisintaan viikon päästä vasta veteen, epoksipiki vaatii vähintäin sen viikon kuivuakseen. Epoksipiki irtoaa levyinä, jos se ei ehdi kuivua maissa.

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 16 Huhti 2009 09:58

Muista suojata kölipuu pellillä tms. hiekkapuhalluksen ajaksi, ettet puhalluta puuta pois. Heikkapuhallus tekee nimittäin aika pahaa jälkeä puuhun.
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Haku

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Huhti 2009 10:23

Moro

Haku-toiminnolla löytyi tällainen vanha keskustelu samasta aiheesta:
viewtopic.php?t=1467&highlight=rautak%F6li

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16 Huhti 2009 10:38

Täytyy kysyä tällai kölittömänä veneilijänä, että tarvitseeko sille oikeasti tehdä paljon mitään?

Mitä jos raapii irto hilseet pois ja suttaa myrkkyvärin päälle?

Onhan siinä satoja kiloja/tonneittain rautaa, ei kai se ihan muutamassa vuoskymmenessäkään häivy ihan olemattomiin? Toisekseen sen näkevät vain kalat.

Joo, myönnetään, tyhmä kysymys, enkä ole nähnyt rautaköliä kuin kaukaa ja kuvista... mutta tulipahan mieleen että voisiko tuossa välttää ylimääräistä työtä...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Huhti 2009 11:40

Tungen oman lusikkani soppaan...
Jos maalaa ruosteen päälle ja vaikka kuinka paksulti, antaa hapero
ruoste jossain vaiheessa periksi seurauksena että vesi pääsee rautaan kiinni. Siitä se riemu sitten alkaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Köli

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Huhti 2009 12:02

Moro

No juu, sehän on useimmille sellainen esteettinen seikka...
Rantaparlamentti voi esittää epäluottamuslausekkeen kippareille, jonka köli itkee ruostetta.
Kalatkin katsoo halveksuen jos köli kukkii ruostetta.
Kyllä siihen useampi kesä menee ennenkuin paritonnia rautaa hilseilee kokonaan pois ;)

Kevyissa ja/tai kilpaveneissä sillä lienee merkitystä vauhtiin ainakin solmun kymmenyksiä, joten kyllä se kannattaa puleerata kuntoon jos kesällä vaikka tulisi kisa jonkun kanssa. (Kisahan tulee aina kun kaksi purjevenettä on näköetäisyydellä menossa samaan suuntaan).

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16 Huhti 2009 14:01

Oolsprait, kas kun ei tällai moottoriveneilijänä aina ymmärrä noita purjemerenkulun hienouksia :=D

jj
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Marras 2008 20:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jj » 16 Huhti 2009 22:57

Kiitoksia vastauksista,

Kölin putsaustarve on lähinnä ulkonäköseikka, rautaa siinä riittää ruostumaan vuosikymmeniksi.
Oikeista maaleista ei ollut mitään tietoa mulla. Kun tuossa nyt pohjaremppaa ollaan muutenkin tekemässä...
Hiekkapuhallusta ei saada helposti aikaiseksi, mutta jos sit vaan rälläkällä ja nauhurilla laskettelis menemään...

Ja joo, karmeeta olis jos kölin takia häviäis "kisan" ;-)


-JJ

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 17 Huhti 2009 21:53

Jos ei ole mahdollisuutta tehdä kunnolla(hiekkapuhaltaa ja maalata kunnon maaleilla), niin älä tee mitään, pääset vähemmällä, se menee haaskuun koko työ, maalit ym.,mutta asioitasi.

jj
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Marras 2008 20:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jj » 18 Huhti 2009 00:55

bonito kirjoitti:Jos ei ole mahdollisuutta tehdä kunnolla(hiekkapuhaltaa ja maalata kunnon maaleilla), niin älä tee mitään, pääset vähemmällä, se menee haaskuun koko työ, maalit ym.,mutta asioitasi.
Tarkoitus oli käyttää kunnon maaleja jottei hommaa tarvitsisi tehdä joka kevät.
Telakalla ei vaan hiekkapuhallusmahdollisuutta ollut, ehkä haittaa aiheutuu muille tms.. mutta olisiko tuo rälläköinti ja huolellinen nauhahiomakoneen käyttö hukkaan heitettyä hommaa?
Ei tuossa pintaa niin paljoaoo etteikö sitä jaksaisi kunnolla käsitellä.

Entä kannattaisiko paljas metallipinta käsitellä niillä samoilla ruosteenmuuntoaineilla kuin autojakin jotta mikroskooppisen ruosteen saisi käsiteltyä?

-JJ

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 18 Huhti 2009 11:19

Moro

Luitko tuon linkkini takaisen keskustelun:
Northling kirjoitti:Moi
"Ainoa keino estää rautakölin ruostuminen pidemmäksi aikaa on hiekkapuhallus. Se on ainoa keino, jolla sadaan valuraudan huokosistakin ruoste pois.
Rälläkkä ja teräsharjat sulkevat ruosteiset huokoset ja sieltä se ruoste sitten taas pukkaa epoksin tai primerin läpi parin vuoden päästä viimeistään. Mutta kyllä sitä noillakin konsteilla muutaman vuoden kerrallaan pärjää jos ei tavoittele niin kovin pitkäikäistä pintaa. Mutta silloin ei ehkä kannata sijoittaa kalliisiin primereihin vaan vetää sinkkimaalia pohjaksi

Tein joskus niin että hiekkapuhalsin pahasti ruostuneen kölin vedin siihen aktiivisen ruosteenestomaalin (sinkki) ja sitten ohjeiden mukaisilla ylimaalausajoilla primeriä riittävät kalvopaksuudet ja myrkyt pintaan. Kesti ainakin 5 vuotta siistinä (myin paatin pois sitten) "

t:aki
Eli vaikka käyttäisi huippumaaleja työ pakkaa olla hukkaanheitettyä, koska ruoste jää muhimaan sinne huokosiin. Hiekkapuhallus ja hyvät aktiiviset rusteenestomaalit on ainoa kestävämmän tuloksen takaava menetelmä.

Ite aikanaan ruosteista köliä hinkkasin jos jollakin ja uhrasin tunteja ja maaleja, mutta kun ei ollut sitä hiekkapuhallusta niin joka kevät se edellisen kevään työ korkkasi nurmelle siitä kölin pinnasta.

Jos ei ole kunnon pohjakäsittely mahdollisuutta sille, niin lykkää irtoruoste teräsharjalla irti ja myrkyt päälle, niin se näyttää ainakin vesille laskiessa siistiltä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 18 Huhti 2009 21:14

Tuttavani, jolla oli teräsvene, huomasi eräänä keväänä naarmun muutoin ehjässä pohjassa. Hän hioi rälläkällä naarmun kohdan puhtaaksi ja maalasi sen kohdan hyvillä 2-komponentti maaleilla. Syksyllä ylösnostossa hän huomasi paikan, josta oli lähes kaikki maali pois. Sama toistui seuraavana vuonna. Sitten hän puhalsi sen paikan pienellä automiesten hiekkapuhallus laitteella ja sen jälkeen siitä paikasta ei ollut enää murheita. Se nyt vaan on niin, että rälläköimällä tuleva teräspinta on liukas tms. verrattuna hiekalla puhallettuun, johon maali istuu kiinni.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 19 Huhti 2009 12:55

Mitäs primeriä ootte laittanu alle jne kun maalit ropisee?

Vastaa Viestiin