Sivu 1/1

Vesilukko / äänenvaimennin

Lähetetty: 12 Huhti 2009 12:26
Kirjoittaja ijp
Onko kellään kokemusta Vetuksen NLP vesilukko/äänenvaimentajista? Lähinnä kiinnostaa se kuinka hyvin tuo vaimentaa ääntä.

Kuva

Pitäisi asentaa vesilukko/äänenvaimennin suhteellisen ahtaaseen tilaan. Mittailin juuri, että tuon saisi käytettävissä olevaan tilaan asennettua. Asennusta helpottaa, että tulo- ja poistoyhdettä saa käännettyä 360 astetta. Lisäksi rungon puoliskoja voi kääntää 360 astetta toistensa suhteen.

Ai niin, kone on Yanmar 1GM. Pakoäänet ilman vaimentajaa kuullostaa tuollaiselta:

http://www.youtube.com/watch?v=Pf6F3nrX0s0
http://www.youtube.com/watch?v=ptEbcyapmZw

Lähetetty: 12 Huhti 2009 23:17
Kirjoittaja Notreal
Itse asensin samalla periaatteella olevat vaimentimet juuri pariviikkoa sitten.
Pukkien päällä otetuissa testisavuissa äänipaine-ero oli suuri.
Todellisen eron toki näen vasta ajossa, mutta "tyhjäkäynnillä",
kun ennen pakoputken päästä kuului papatus naapuripitäjään asti
ei vaimentimien asennuksen jälkeen kuulunut kuin veden virtaus.
Koneiden ääni kantautui korvaan vain veneen rungon läpi konehuoneesta...
Ai niin, merkki ja malli ei ollut kuitenkaan juuri tuo sama.

Lähetetty: 13 Huhti 2009 09:24
Kirjoittaja ijp
Notreal kirjoitti:Ai niin, merkki ja malli ei ollut kuitenkaan juuri tuo sama.
Minkä merkkiset ja malliset vaimentimet laitoit?

Lähetetty: 13 Huhti 2009 09:47
Kirjoittaja Notreal
ijp kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Ai niin, merkki ja malli ei ollut kuitenkaan juuri tuo sama.
Minkä merkkiset ja malliset vaimentimet laitoit?
Mallin ja ulkonäön löydät seuraavasta linkistä.
(En saanut pelkkää kuvaa irrotettua ).
http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=9 ... 165ef1;112

Vasen reuna, keskimmäinen koko ( max 150 hp )
klikkaa kuvaa suurentaaksesi ( 13780111 C )

Lähetetty: 13 Huhti 2009 10:24
Kirjoittaja ijp
Noi Maritimin vaimentimet on näköjään kolme kertaa halvempia kuin Vetuksen NLP pöntöt. Ne vain eivät sovi käytettävissä olevaan tilaan :-(

Pitää vielä mittailla jos tuollaisen Järnan pöntön saisi sopimaan.

Kuva

Lähetetty: 13 Huhti 2009 10:36
Kirjoittaja Notreal
Sama toimintaperiaatehan noissa on kaikkissa malleissa.
Yllätyin kun testisavuissa totesin, ettei nuo minun muovikanisterit
päästäneet ääntä läpi edes asennustilaan.
Luulin että "kumisevat" läpi muovipinnan, mutta ei, lähinnä veden lotina
kuulluu kun pistää korvan lähelle pönttöä.
Pelkkä mututuntuma, mutta kuvittelisin että ilmatilan suuruus
pöntössä sinne kerääntyvän veden yläpuolella vaikuttaa merkittävästi vaimennustehoon.

Lähetetty: 13 Huhti 2009 14:14
Kirjoittaja Veli-Matti
Pitäs kait se munkin laittaa Dejah Thorikseen jossain vaiheessa äänenvaimennin, nyt vaimennus on pelkän jäähdytysveden varassa.
Ongelmana on vaan kapea pilssi johon on vaikea sijoittaa tarpeeksi isoa vaimenninta. Jo pelkkä 45mm akseli, 60mm pakari ja pari pilssipumppua tuntuu täyttävän sen kokonaan ja kun turkkilevyt on vedätetty vesirajan alapuolelle niin tiukkaa tekee.

Mites se laskukaava meni?

Lähetetty: 13 Huhti 2009 18:46
Kirjoittaja ijp
Veli-Matti kirjoitti:Mites se laskukaava meni?
Siis mikä kaava?

Lähetetty: 13 Huhti 2009 20:46
Kirjoittaja Veli-Matti
Käsittääkseni on olemassa jonkinsortin laskukaava pöntön tilavuudelle?

Lähetetty: 13 Huhti 2009 20:58
Kirjoittaja Notreal
Noissa tehdasvalmisteisissa koko määräytyy hevosvoimien mukaan...

Lähetetty: 13 Huhti 2009 22:03
Kirjoittaja RistoA
Terve

Josain aiemmin oli puhetta äänenvaimentajista. Silloin järkeili, että olis makeeta, jos pöntön tilavuus olis ~ sama kuin putken tilavuus siitä eteenpäin. Tuo aiheuttais sen, että kun syystä tai toisesta pakoputken peräpää on täynnänsä vettä, se mahtuu valumaan pönttöön ja pakopuolen paine on siedettävä koneen käynnistyksen kanssa, eikä pakoputken sisällä vellova vesiaalto päädy helposti koneeseen..

Risto

Lähetetty: 13 Huhti 2009 22:38
Kirjoittaja Notreal
RistoA kirjoitti:Terve

Josain aiemmin oli puhetta äänenvaimentajista. Silloin järkeili, että olis makeeta, jos pöntön tilavuus olis ~ sama kuin putken tilavuus siitä eteenpäin. Tuo aiheuttais sen, että kun syystä tai toisesta pakoputken peräpää on täynnänsä vettä, se mahtuu valumaan pönttöön ja pakopuolen paine on siedettävä koneen käynnistyksen kanssa, eikä pakoputken sisällä vellova vesiaalto päädy helposti koneeseen..

Risto
Pakoputkessa tuskin on vettä "lorotuksen" tilavuudelta muualla
kuin korkeintaan jyrkässä alakuolokohdassa.
Lisäksi äänenvaimentajien tuloyhde on ylhäältäpäin,
jolloin itse vaimentajassa oleva vesi ei periaatteessa
pääse valumaan takaisin tulosuntaan.
Mahdollista pakoputken käynnistyksen aiheuttamaa "haittapainetta"
voi aiheuttaa vain nostamalla pakoputken ulostulopää
taivaisiin ( 10m vesipatsasta vastaa 1bar painetta ).

Lähetetty: 21 Touko 2009 22:59
Kirjoittaja ijp
Päädyin lopulta hankkimaan Järnan vaimentajan. Sain sen sopimaan suunnittelemaani tilaan. Tulopuolelle piti hitsata kuvassa näkyvä putkikäyrä, jotta tuloletkun sai liitettyä.

http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Seka ... 8452504066

Kuva

Lähetetty: 21 Touko 2009 23:04
Kirjoittaja Notreal
Pääsin vihdoin kokeilemaan käytännössä asentamiani vaimentajia.
Moottori / pakoputken ääni on poistunut taka-avotilasta ja jäljellä
on vain veden solina...