Sivu 1/1
Bernard 110 ter 5hv kaasuvivun toimintaperiaate
Lähetetty: 10 Huhti 2009 07:16
Kirjoittaja maalto
Hei!
Olen tutkinut moottorin räjäytyskuvia, mutta en vaan millään ymmärrä, että miten kyseisessä moottorissa on toteutettu kaasuvivun automaattinen liike, joka lisää kaasarin päässä kierroksia, jos moottorin kierrosluku laskee liikaa. Kaasutusakselihan kulkee plokin läpi ja akseli on poikki ja pätkät on yhdistetty jousella toisiinsa. Kaasuttimen puoleisessa akselitumpissa on jokin uloke, mutta mikä osa vaikuttaa tähän ulokkeeseen ja miten?
Ihmettelee
Mikko
Lähetetty: 15 Touko 2009 15:26
Kirjoittaja pellamo
Siellä koneen kampiakselilla on sellainen keskipakovoimasta toimiva mekanismi joka säätää kaasua kun kierrokset yrittää tippua.
Kiireellä vaan tutkin vasta kun rengastin oman Bernardin.
Lähetetty: 15 Touko 2009 16:17
Kirjoittaja Kapu III
Eikös B&R ruohonleikkuriessa ole sama tekniikka / mekaniikka automatik kierrosten nostoon.
Bernard W110 ranskaksi mutta räjäytyskuvat on "Suomeksi".
112 manuaali
Lähetetty: 15 Touko 2009 18:25
Kirjoittaja pekkosbill
paitsi että Briggs&stratton moottorissa on jousikuormitettu "läppä" jota puhaltimen ilmavirta säätää.
Lähetetty: 15 Touko 2009 20:23
Kirjoittaja pellamo
Se kaasuvipu kyllä venekäytössä kannattaa irrottaa "automatiikasta" ja pistää joku pikku vaijeri toimittaan itse kaasarin läppää.Se on peruja maamoottorikäytöstä se vipusysteemi.
Lähetetty: 15 Touko 2009 21:10
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Miiksi??
Omassa vanhassa wikussani on tuo "regulaattori", ja en kyllä lähtis purkamaan. Mukava tullla laituriin, kun kone ei ryntäile.
Lähetetty: 15 Touko 2009 22:15
Kirjoittaja pellamo
Ei siinä tarvi regulaatoria purkaa.Ottaa vain sen pitkän vivun irti kaasarin vivusta ja toimittaa vaijerilla kaasuvipua niinku "normaalistikin".Silloin ne ryntäilyt on itsestä kiinni.
bernardista kai nyt puhutaan.
Lähetetty: 16 Touko 2009 07:15
Kirjoittaja maalto
Tämä em. mekanismi pyrkii käsittääkseni pitämään koneen kierrokset riittävän korkeina, sillä ohjekirjassa on määritelty 1500-2500 kierrosta/minuutti kierroslukualueeksi, jolla konetta saa käyttää. Mekanismi on siis se, joka oikeastaan ryntäyttää konetta, jos kierrosluku käy liian alhaiseksi. Venekäytössä ehkä olisi mahdollista laskea kierroslukua alemmas kuin 1500, koska moottori ei liene kovin suurella kuormituksella vettä vatkatessaan. Olen turhaan yrittänyt saada moottoria käymään pienemmillä kierroksilla, jotta voisin uistella kuhaa. Pitääkin joskus kokeilla, pysyykö Bernard käynnissä alle 1500 kierroksen.
T: Mikko
Lähetetty: 16 Touko 2009 07:54
Kirjoittaja pellamo
Taatusti käy alle 1500:n kunhan sulla vain ei ole liian suurinousuinen potkuri.Sinähän voit huoletta kokeilla kaasuttaa sitä käsin.Ei se särje mitään.Mulla on vuosia kakkospaatissa ollut pikkuvaijerilla se kaasu ja pelaa hienosti.
Lähetetty: 31 Touko 2009 15:10
Kirjoittaja maalto
Kokeilin käsipelillä kaasuttamista ja kas kummaa! Kävi tosi hyvin matalaa tyhjäkäyntiä. Pitää kehitllä jonkinlainen vaijerisysteemi tuohon. Kiitos hyvästä ideasta!
Mikko
Re: Bernard 110 ter 5hv kaasuvivun toimintaperiaate
Lähetetty: 21 Kesä 2009 20:13
Kirjoittaja Omppa57
W 110 vuodelta -68 on toiminut hienosti puretusta ruohonleikkurista otetulla kaasuvipu - vaijeri - yhdistelmällä. Uisteluvauhti on sopiva, myös laituriin on mukavampi tulla tyhjäkäyntikierroksilla.