Ennakoiva huolto vanhalle koneelle

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14.04.2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Ennakoiva huolto vanhalle koneelle

Viesti Kirjoittaja seppok » 05.04.2009 20:26

Tai miten sen sanoisi. Veneessä on vanha Volvon MD11D joka on ollut minulla 10 vuotta. Olen tehnyt uskollisesti käsikirjan ehdottamat huoltotoimenpiteet ja kone on papattanut yhtä uskollisesti vastaavan ajan ilman suurempia ongelmia. Nyt on tullut mieleen että täytyyhän siellä olla joku osa joka kohta laukeaa vanhuuttaan. Haluaisin teettää jonkinlaisen tarkistuksen jossa käytäisiin läpi kriittiset kohdat. Hieman epäilen että Volvo Pentan merkkihuolto ehdottaa vanhan romun vaihtoa tai tekee jonkun öljyanalyysin jossa todetaan että vanha on, 200 euroa, kiitos. Tietysti voisi tehdä järkevän listan, jos osaisi, tarkistettavista jutuista ja kysyä jostain (mistä?) että kannattaako vaikka vaihtaa jotain osia ja mitä maksaa. Kone on Helsingissä. Muutaman vuoden tekisi vielä mieli sillä ajella.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 05.04.2009 21:05

Jos kuiten sen öljyanalyysin... Ei ehjiin vehkeisiin kannata kajota...

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 05.04.2009 21:08

Ei välttämänttä tarvi tehä mithän, jos vaan toimii..
Puutroolarissa MD67C jostain 60-luvulta, ostettaessa oli 6-pytty ruostunut kiinni, eli kone oli jumissa. Samoilla männillä käy edelleen, ja kauniisti. Ostohetkestä kulunut jo kohta 20v, mithän huoltoa ei juurikaan tehty, muutakuin tietysti öljyä lisätty, ja vesipumpun siipipyöriä ja remmejä vaihdettu. Mutta ei siis mithän isompaa. Vanhat volvot käy vaikka maailman tappiin, tietysti jos haluaa, niin joku veneliike/moottorikorjaamo vois tsekata koneen sisuskalut.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 05.04.2009 21:09

Ko koneesta ei mitän kokemusta mutta jonkinlaisista muista kyllä;

Vaihtaisin ainakin
1.merivesipumpun laakerit ja stefat
2. tarkastaisin laturin hiilet ( ja laakerit= pyörii vapaasti takertelematta, eikä (päittäis)välystä)
3.putsaisin startin
4. käyttäisin suuttimet penkissä

Em voinevat jo olla tehdyissä huoltotoimenpiteissä?
Jos itseä epäilyttää esim startin purku, niin irrottamalla itse ja viemällä autosäkökorjaamolle tarkastettavaksi saa varmasti omalle työlle hyvän palkan.


Matti

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06.10.2006 7:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 05.04.2009 21:28

Ittelläni on samanmoinen kone vm 1970, juuri alkamassa kolmas yhteinen kesä. Koneelle ei ole tiettävästi ikinä tehty mitään ja ostaessani olin vähän samoissa mietteissä kuin sinä nyt.
Rohkeasti menin kyselemään asiantuntijaneuvoa paikallisesta Volvon huollosta (Hämeen Diesel) ja sain sieltä sellaset neuvot että jos se toimii hyvin, ei ylimääräisiä ääniä eikä savutusta tms. niin ei ole mitään järkeä ruveta "varalta" tekemään yhtään mitään.
Vielä yritin että eikö edes suuttimia kannatas tarkastaa niin vielä vakuuttavammin huoltopäällikkö suositteli vaan vesille lähtöä, kovaa ajoa ja mukavaa kesää......

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27.12.2006 21:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 06.04.2009 7:59

Jenu kirjoitti:Ittelläni on samanmoinen kone vm 1970, juuri alkamassa kolmas yhteinen kesä. Koneelle ei ole tiettävästi ikinä tehty mitään ja ostaessani olin vähän samoissa mietteissä kuin sinä nyt.
Rohkeasti menin kyselemään asiantuntijaneuvoa paikallisesta Volvon huollosta (Hämeen Diesel) ja sain sieltä sellaset neuvot että jos se toimii hyvin, ei ylimääräisiä ääniä eikä savutusta tms. niin ei ole mitään järkeä ruveta "varalta" tekemään yhtään mitään.
Vielä yritin että eikö edes suuttimia kannatas tarkastaa niin vielä vakuuttavammin huoltopäällikkö suositteli vaan vesille lähtöä, kovaa ajoa ja mukavaa kesää......
Mitä? Oletko tosiaan löytäny jostain savuttamattoman volvo-pentan:)
Itte irroitin eilen V_P MD 6:sesta vesipumpun siis sellaisen tuplapumpun ja kattelin että kohta pitää vissiin akselille tehä jotain oli pientä uraa tullu stefan kohtaan, stefat aattelin vaihtaa ja siipipyörät tietty.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 06.04.2009 8:26

Jos kone toimii, niin mitään ei kannata tehdä. Jos vanhaan koneeseen alkaa tehdä huoltoja kaikenvaralta, niin yleensä se ei enää sen jälkeen toimi kunnolla. Vanhassa kaikki osat on hioutuneet keskenään sopiviksi, ja sitten kun sinne väliin pistetään jotain uutta, niin joku tionen paikka ei sitä kestä ja vähän ajan päästä saa vaihtaa kaikki vaihdettavat osat. Siteen kun kaikki on vaihdettu ja remontti maksanut älyttömästi, niin koneeseen tulee joku vika jota ei pysty korjaamaankaan, esim lohko syöpyy jostain puhki. Eli se olis kestänyt ihan yhtä pitkään ilman remonttejakin. Ja aika harvoin kone laukeaa ihan laakista. Kyllä se alkaa oireilemaan jo paljon ennen lopullista hajoamista, ja siinä vaiheessa sen saa sitten arvioitua että kannattaako korjata.

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14.04.2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 06.04.2009 8:31

Hyviä kommentteja tullut ja listaa mahdollisista tarkistuskohdista, kiitos niistä. Hienoa, kun ei ole tullut ehdotusta että vaihda pois se vanha pee. Silloin 10 vuotta sitten, konetta ostaessa, siinä oli ylikuumenemisongelmaa joka ei ollut ratkennut millään. Vein sen Lauttasaaren Pencentraan. Siellä oli huollon puolella nuori asiantuntija, joka konetta näkemättä ehdotti masiinan vaihtamista "nykyaikaiseen" malliin. Juttu lähti etenemään kun mukaan tuli kypsemmässä iässä oleva kaveri joka lupasi että "voishan sitä kattoo". Soitti muutaman päivän päästä että toisen pytyn kannessa on hiushalkeama, ongelmat johtuu siitä ja kansi on parasta uusia kokonaan vaikka maksaa kyllä jonkin verran, töineen 7500 silloista markkaa. Sovittiin niin. Sitten kun kävin hakemassa veneen niin siellä oli sama kaveri ja sanoi että huomasin siinä kantta laittaessa että polttoainepumppu vetelee viimeisiään, olisi varmasti lauennut tänä kesänä ja vaihdettiin se uuteen, se on laskussa tuo satasen lisä (vai mitä lienee ollut).

Olinpa tosi hemmetin tyytyväinen oma-aloitteiseen, kokonaisvaltaiseen huoltoon. Toivottavasti sama onnistuu tälläkin vuosituhannella ;)

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06.04.2009 9:26

Huviveneen moottorille taitaa olla ( Suomessa ) suurempi "kuluttaja" olla
talvisäilytykset kuin kesän aikana syntyvät ajotunnit.
Kulumisen ( syöpymisen ) osalta ensimmäisenä oireilee yleensä meriveden kanssa tekemisiin joutuvat oheislaitteet.

Tilasto kertoo, että Suomalainen huviveneilijä ajaa kaudessa
keskimäärin 55h. Tuolla tuntimäärällä kertyy 10v. 550h

Mitä se sitten ajotunteina moottoria kuluttaa,
keskiverto autoilijalla se vastaa 1,5v. ajoa
ja ammattikalustolla muutamaa kuukautta.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14.04.2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 06.04.2009 9:51

Kulumisen ( syöpymisen ) osalta ensimmäisenä oireilee yleensä meriveden kanssa tekemisiin joutuvat oheislaitteet.
Niinpä se on ollut tässäkin koneessa, merivesipumpun stefa piti uusia toissavuonna kun juorutippaa alkoi tulla. Syöpymisestä puheenollen, tuolla biltema-keskustelussa on ollut puhetta ruosteensyöjästä (36-189). Uskaltaisikohan sitä käyttää moottorin sivussa olevien ruosteläiskien poistamiseen ennen konemaalin vetämistä.
Jos vanhaan koneeseen alkaa tehdä huoltoja kaikenvaralta, niin yleensä se ei enää sen jälkeen toimi kunnolla.
Noinhan se tietysti on. Turha hötkyily on turmiollista tässäkin. Ei vaan tahdo aina muistaa kun kaikki näyttävät juoksevan tukka putkella ja tulosta vaan kysellään...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.04.2009 9:51

Notreal on aivan oikeassa, huvikäytössä koneita ajetaan harvemmin loppuun huvikäytössä mutta niitä vauriotetaan huonolla huollolla.
Ja mitä modernimpi ja monimutkaisempi moottori perusrakenteeltaan sitä tarkempaa ja tiheämpää huoltoa se vaatii.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 06.04.2009 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14.04.2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 06.04.2009 9:56

Itsekin olen lukenut tuosta 55 tunnin käytöstä huviveneilyssä. Olen vaan ihmetellyt että onko siitä otettu pois vetouistelun harrastajat, näyttävät jyrräävän aika paljon yli tuon normin. Eikös se kuitenkin huviveneilyä ole vaikka ei saalista tulisikaan, saahan siinä kuitenkin olla poissa kotoa?

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 06.04.2009 10:24

Mulla on MD2B joka on samaa tekniikkaa.

Ei muuten savuta sekään jos ei aja lapa aivan lattiassa. Suuttimen kärjet vaihdon sekä ölyjä että suodatrtimia tietty.

Älä tee mitään isoa koneelle ellei tarvi. Se on loisto mylly ja olen oollut itse todella tyytyväinen koneeseen ja sen luotettavuuteen.

-MAtti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.04.2009 12:20

Vetouistelijat ajavat varmasti todella paljon mutta veneilijöiden joukossa on niitäkin jotka irroittavat kerran pari kesässä köydet laiturista ja ajotunteja kertyy luokkaa "vähempi kuin viisi". Kotilaiturissakin niitä on useampia ja varmasti joka puolella Suomea joten eiköhän tuo 55h ole aika hyvä määrä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 06.04.2009 16:58

Tuntunevat kaikki vastaajat olevan samoilla linjoilla; itse pataan ei kannata puuttua.
Noista käyttötunneista;
entisellä työmaalla oli 2 kpl V-P aqad liukuvassa veneessä jolla ajeltiin 400-700 h/v
vene oli käytössä meillä 10v jonka jälkeen se myytiin tarj.perust. koneissa(joita oli vaihdeltu vähän ristiin) toisessa oli 6000h ja toisessa koneremontin jälkeen jotain 3000h toimivat ihan ok, joten jonkinverran kestää diesel huvikäytössä vuosia.
80l katsottiin 40 hv Suzukin sisään 700h käytön jälkeen, hoonausjäljet näkyivät vielä sylintereissä.
Nyt 2000l joku v6 lohko (Evikka)kesti jopa 1200h ennen poksahtamista

Matti

Vastaa Viestiin