sole26 moottorin käyntiongelmat matalilla kierroksilla

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppo.t
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Elo 2008 18:00
Paikkakunta: Kerava

sole26 moottorin käyntiongelmat matalilla kierroksilla

Viesti Kirjoittaja seppo.t » 28 Maalis 2009 03:41

No tästä se alkaa.veneessä Kala Kalle uppoumarunkoinen lasikuitupaatti.Kone on 3pyttyinen mitsun Sole26 diesel.Koneela ajettu n.250tuntia(pitää paikkansa kun tuttu ex omistaja.Vene on Porvoossa mutta sieltä on hankalat yhteydet Tecknomarinelle (maahantuoja)Kivenlahteen,Pääsiäisenä kytketään tuonne Porvoon telkointialueelle sähköt pidemmäksi aikaa.Harrastan harvoilla vapaapäivinäni kuhan vetoa ja pohjaongintaa ja pikku reissuja.Kun käynnsitän koneen ja annan vähän aikaa käydä kaikki ok kun on kierroksia,mitä nyt venepaikalta peruuttaminen vähän ravistaa niin kulkeehan sa ihan ok sen 6-7solmua mitä muutenkin ei yski eikä pauku. mutta sitten kun aletaan esim vetouistelemaan niin alkaa semmoinen ravistus konehuoneessa että oksat pois.Meteli kova kun avaat pohjalevyn moottorin päältä niin rupeaa itkettämään!Voisin silloin tällöin vaikka yrittää saada vetouistelemalla soppakalat kun kaverikin saa.mutta ei niin tyhmmää kalaa ettei meteliä pakenisi.Ostin suosituksesta Ahosen 90cm jarrupussit syksyllä kokeilin näin aloittelijana mutta uistelunopeuksissa ravistaa vielä.Eihän soppakalojakaan saa tuossa metelissäja tärinässä,Ainoa mitä tiedän että ex omistaja vaihtoi UUDEN koneen entisen tilalle.Soitin hänelle ja hän puhui joistain 3,5 kumeista moottorin akoneen alle.Mielestäni vika täytyy olla polttoaineen syötössä jossain vuotavassa letkun liittimessä tai kuitenkin yksinkertaisessa paikassa.Tuli vielä hommattua1 Cannonin sähkötakila jonka kaveri lupasi kytkeä ja vielä oiken.Kivenlahdenkorjausmatka on duunarille kallis tuntivelotus vamaan ko puulaakilla 60e/h kun olen varma että käyhän 3pyttyinenkin suht normaalisti.Jos on kunnossa.ilman heidän säätötoimenpiteitä Nyt kun tulevana kesänä minunkin työ loma on normaalia 1kk pitempi niin veneestä olisi iso hyöty hermojen kannalta.Veneily kutsuu mutta muistuu mieleen ajat sisäperämoottoreista kuitenkin kun 200 tuntia ajetun Sole 26:n olisi toimittava puolta varmemmin kuin joku kierroskone!.täytyisihän ne soppakalat saada Jos joku ymmärtäväinen vastaa niin yritän saada pari maanrakennuskonemiestä paikalle jotka ehkä ymmärtävät näistä 800-1300 kierroksesta jotakinettei veneen osto olisi mennyt aivan hukkaan.Vikahan on ilmeisesti etsittävä osa kerrallaan.Sain pelastuspuvunkin ja vielä ursuit merkkisen lahjaksi vai oliko se lopputilin korvike.Se siitä kyllä teilläkin on tullut jotain samantapaista eteen,Pyyntöni on auttakaa Zinbadia(Zinbad merenkuilijaa hädässä) t,seppo

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Maalis 2009 09:06

Kaksi asiaa tulee mieleen mitkä voisi vaikuttaa...
Polttoaineen suodatin ahistaa sopivasti, jolloin polttoainetta ei
tule tyhjäkäynnillä tarpeeksi tai syöttöpumpuun on päässyt pieni määrä
ilmaa joka kiusaa pienillä kierroksilla.

Tukkeutunut polttoainesuodatin teetti minulle pienessä diesel-kuormaajassa
juuri tyhjäkäyntiongelmia.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 28 Maalis 2009 14:33

Olen samaa mieltä, että polttoainepuolella on jotain häikkää. Minkälaista tuo meteli on tyhjäkäynnillä? Koliseeko vai kiliseekö vai onko niin kuin että joku sylintereistä sammuilee ja yskii? Dieselissä epäilen että polttoainetta ei tule joka pytylle tasaisesti jostain syystä. Kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa tuo suodatin ja tarkkaan kaikki polttoaineputket. Mitenkäs muuten jos vaihde on vapaalla, niin paukkuuko kone silloin tyhjäkäynnillä?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 29 Maalis 2009 20:34

Laitetaan ongelman etsintä osiin;
Onko ko vika/ ominaisuus ollut koko koneen käyttöajan, ilmeisesti koska edellinen omistaja on puhunut uuusista kumityynyistä?

Polttoainejärjestelmän imupuolen vian voit itsekin tarkistaa- avaat ilmausruuvin ja pumppaat p-ainetta käsipumpulla-jos kuplimatonta kirkasta pa, niin OK jos ilmakuplia/pärskähdyksiä=ilmavuoto.
Jos ainetta tulee huonosti=tuke.
Polttoaineen imupuolen vuoto voi olla myös tankin sisällä, kokemusta on!


Pyöriihän se potkuriakseli helposti käsin, ettei jostakin syystä ole niin rankka pyörittää ettei kone oikein jaksa pienillä rpm?

Kun se kone on vaihdettu, niin onhan siinä varmasti välitykseen sopiva potkuri= kone kiertää täydet 3600r/min?

jne

Matti

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 29 Maalis 2009 21:03

Aloita tankin puhdistuksella ja pa-suodattimien vaihdolla. Samalla uusi polttoaineletkut kiristimineen. Käytä pa-letkulaatua ISO7840 A1 tai A2. Löytyy venetarvikeliikkeestä.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 30 Maalis 2009 12:00

Jos moottori ei käy kunnolla, niin varmasti pistää kaikki voimansiirron ja
vaihteen sisäisetkin välykset pitämään ääntä pienillä kierroksilla.
Itse asiassa jopa 6-pyttyisenkin normaalit käyntivärähtelyt ovat vähän
turhan suuria ajeltavaksi pitkään alle 1000 kierroksen. Voimansiirrosta
löytyy kuitenkin joku välys, joka päättää joutua resonanssiin juuri niillä
kierroksilla. Bensakone käy tässä mielessä paljon nätimmin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

ossi75
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Syys 2005 17:36

Viesti Kirjoittaja ossi75 » 30 Maalis 2009 21:09

Oliskohan kuitenkin niinkin yksinkertainen vika että yksi suihkutussuutin jumittaa. Käytä suihkut irti ja huollossa. Jos yksi kusee, niin ravistaa varmasti ja huolella...

Vastaa Viestiin