sole26 moottorin käyntiongelmat matalilla kierroksilla
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 28 Elo 2008 18:00
- Paikkakunta: Kerava
sole26 moottorin käyntiongelmat matalilla kierroksilla
No tästä se alkaa.veneessä Kala Kalle uppoumarunkoinen lasikuitupaatti.Kone on 3pyttyinen mitsun Sole26 diesel.Koneela ajettu n.250tuntia(pitää paikkansa kun tuttu ex omistaja.Vene on Porvoossa mutta sieltä on hankalat yhteydet Tecknomarinelle (maahantuoja)Kivenlahteen,Pääsiäisenä kytketään tuonne Porvoon telkointialueelle sähköt pidemmäksi aikaa.Harrastan harvoilla vapaapäivinäni kuhan vetoa ja pohjaongintaa ja pikku reissuja.Kun käynnsitän koneen ja annan vähän aikaa käydä kaikki ok kun on kierroksia,mitä nyt venepaikalta peruuttaminen vähän ravistaa niin kulkeehan sa ihan ok sen 6-7solmua mitä muutenkin ei yski eikä pauku. mutta sitten kun aletaan esim vetouistelemaan niin alkaa semmoinen ravistus konehuoneessa että oksat pois.Meteli kova kun avaat pohjalevyn moottorin päältä niin rupeaa itkettämään!Voisin silloin tällöin vaikka yrittää saada vetouistelemalla soppakalat kun kaverikin saa.mutta ei niin tyhmmää kalaa ettei meteliä pakenisi.Ostin suosituksesta Ahosen 90cm jarrupussit syksyllä kokeilin näin aloittelijana mutta uistelunopeuksissa ravistaa vielä.Eihän soppakalojakaan saa tuossa metelissäja tärinässä,Ainoa mitä tiedän että ex omistaja vaihtoi UUDEN koneen entisen tilalle.Soitin hänelle ja hän puhui joistain 3,5 kumeista moottorin akoneen alle.Mielestäni vika täytyy olla polttoaineen syötössä jossain vuotavassa letkun liittimessä tai kuitenkin yksinkertaisessa paikassa.Tuli vielä hommattua1 Cannonin sähkötakila jonka kaveri lupasi kytkeä ja vielä oiken.Kivenlahdenkorjausmatka on duunarille kallis tuntivelotus vamaan ko puulaakilla 60e/h kun olen varma että käyhän 3pyttyinenkin suht normaalisti.Jos on kunnossa.ilman heidän säätötoimenpiteitä Nyt kun tulevana kesänä minunkin työ loma on normaalia 1kk pitempi niin veneestä olisi iso hyöty hermojen kannalta.Veneily kutsuu mutta muistuu mieleen ajat sisäperämoottoreista kuitenkin kun 200 tuntia ajetun Sole 26:n olisi toimittava puolta varmemmin kuin joku kierroskone!.täytyisihän ne soppakalat saada Jos joku ymmärtäväinen vastaa niin yritän saada pari maanrakennuskonemiestä paikalle jotka ehkä ymmärtävät näistä 800-1300 kierroksesta jotakinettei veneen osto olisi mennyt aivan hukkaan.Vikahan on ilmeisesti etsittävä osa kerrallaan.Sain pelastuspuvunkin ja vielä ursuit merkkisen lahjaksi vai oliko se lopputilin korvike.Se siitä kyllä teilläkin on tullut jotain samantapaista eteen,Pyyntöni on auttakaa Zinbadia(Zinbad merenkuilijaa hädässä) t,seppo
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Kaksi asiaa tulee mieleen mitkä voisi vaikuttaa...
Polttoaineen suodatin ahistaa sopivasti, jolloin polttoainetta ei
tule tyhjäkäynnillä tarpeeksi tai syöttöpumpuun on päässyt pieni määrä
ilmaa joka kiusaa pienillä kierroksilla.
Tukkeutunut polttoainesuodatin teetti minulle pienessä diesel-kuormaajassa
juuri tyhjäkäyntiongelmia.
Polttoaineen suodatin ahistaa sopivasti, jolloin polttoainetta ei
tule tyhjäkäynnillä tarpeeksi tai syöttöpumpuun on päässyt pieni määrä
ilmaa joka kiusaa pienillä kierroksilla.
Tukkeutunut polttoainesuodatin teetti minulle pienessä diesel-kuormaajassa
juuri tyhjäkäyntiongelmia.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Olen samaa mieltä, että polttoainepuolella on jotain häikkää. Minkälaista tuo meteli on tyhjäkäynnillä? Koliseeko vai kiliseekö vai onko niin kuin että joku sylintereistä sammuilee ja yskii? Dieselissä epäilen että polttoainetta ei tule joka pytylle tasaisesti jostain syystä. Kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa tuo suodatin ja tarkkaan kaikki polttoaineputket. Mitenkäs muuten jos vaihde on vapaalla, niin paukkuuko kone silloin tyhjäkäynnillä?
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Laitetaan ongelman etsintä osiin;
Onko ko vika/ ominaisuus ollut koko koneen käyttöajan, ilmeisesti koska edellinen omistaja on puhunut uuusista kumityynyistä?
Polttoainejärjestelmän imupuolen vian voit itsekin tarkistaa- avaat ilmausruuvin ja pumppaat p-ainetta käsipumpulla-jos kuplimatonta kirkasta pa, niin OK jos ilmakuplia/pärskähdyksiä=ilmavuoto.
Jos ainetta tulee huonosti=tuke.
Polttoaineen imupuolen vuoto voi olla myös tankin sisällä, kokemusta on!
Pyöriihän se potkuriakseli helposti käsin, ettei jostakin syystä ole niin rankka pyörittää ettei kone oikein jaksa pienillä rpm?
Kun se kone on vaihdettu, niin onhan siinä varmasti välitykseen sopiva potkuri= kone kiertää täydet 3600r/min?
jne
Matti
Onko ko vika/ ominaisuus ollut koko koneen käyttöajan, ilmeisesti koska edellinen omistaja on puhunut uuusista kumityynyistä?
Polttoainejärjestelmän imupuolen vian voit itsekin tarkistaa- avaat ilmausruuvin ja pumppaat p-ainetta käsipumpulla-jos kuplimatonta kirkasta pa, niin OK jos ilmakuplia/pärskähdyksiä=ilmavuoto.
Jos ainetta tulee huonosti=tuke.
Polttoaineen imupuolen vuoto voi olla myös tankin sisällä, kokemusta on!
Pyöriihän se potkuriakseli helposti käsin, ettei jostakin syystä ole niin rankka pyörittää ettei kone oikein jaksa pienillä rpm?
Kun se kone on vaihdettu, niin onhan siinä varmasti välitykseen sopiva potkuri= kone kiertää täydet 3600r/min?
jne
Matti
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Jos moottori ei käy kunnolla, niin varmasti pistää kaikki voimansiirron ja
vaihteen sisäisetkin välykset pitämään ääntä pienillä kierroksilla.
Itse asiassa jopa 6-pyttyisenkin normaalit käyntivärähtelyt ovat vähän
turhan suuria ajeltavaksi pitkään alle 1000 kierroksen. Voimansiirrosta
löytyy kuitenkin joku välys, joka päättää joutua resonanssiin juuri niillä
kierroksilla. Bensakone käy tässä mielessä paljon nätimmin.
vaihteen sisäisetkin välykset pitämään ääntä pienillä kierroksilla.
Itse asiassa jopa 6-pyttyisenkin normaalit käyntivärähtelyt ovat vähän
turhan suuria ajeltavaksi pitkään alle 1000 kierroksen. Voimansiirrosta
löytyy kuitenkin joku välys, joka päättää joutua resonanssiin juuri niillä
kierroksilla. Bensakone käy tässä mielessä paljon nätimmin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.