Sivu 1/2

Koloja potkurinakselissa??

Lähetetty: 26 Maalis 2009 20:43
Kirjoittaja tuikko
Potkurinakselin kumilaakerinvaihto työnalla ja siinä sitten paljastui epäilyttävä yllätys.
Kohdalla jossa akseli ottaa kiinni kumilaakeriin on koloja/syöpymiä. Muualla akselissa ei ollut mitään tuollaista.
Kysymyksiä heräsi paljon...
Onko noista haittaa??
Pitääkö hommata uusi akseli?
Voiko tuota jotenkin korjata jollain pajalla?
Annanko olla, uusin vain laakerin ja ajelen menemään.

Kumilaakeri muuten oli kunnossa mutta vain väljä.

Kuvia voitte nähdä täältä.

http://picasaweb.google.fi/tiukko/Potkurinakseli

Lähetetty: 26 Maalis 2009 22:08
Kirjoittaja TeddyDiver
Onko noista haittaa?? On
Pitääkö hommata uusi akseli? Ehkä
Voiko tuota jotenkin korjata jollain pajalla? Riippuu mitä seosta
Annanko olla, uusin vain laakerin ja ajelen menemään. Syöpi laakereita..
Eli näyttäs tyyppiesimerkiltä rosteriterästen happikadon aiheuttamasta korroosiosta.

Lähetetty: 27 Maalis 2009 08:25
Kirjoittaja bonito
Voisiko ne kolot puhdistaa ja täyttää esim kemiallisella metallilla ja hioa sitten viimeksi vesihiontapaperilla sileäksi, ettei käy laakerin päälle. Onko mahdollisuutta laittaa potkuriakselisinkki perälaakerin ja potkurin väliin. Täyttöhitsausta ei voi ajatella, siitä tulee aina lisää murheita, hiusmurtumia ja helposti mutka akseliin, jos hitsataan vaan toiselle puolelle

Lähetetty: 27 Maalis 2009 10:11
Kirjoittaja petrooli
Tuossa on yksi keino jota vois harkita, Itse korja sin akseliin tulleen uran tuollaisella ja oli helppo asentaa. ja pitäisi olla korjauksen jälkeen lähes parempi kuin uusi. soita kunnon tiiviste tai laakerikauppaan niin sieltä löytyy. Tampereella se on Top osat.
http://www.skf.com/files/100131.pdf

Lähetetty: 27 Maalis 2009 10:45
Kirjoittaja Veli-Matti
Onhan niitä kaikenmaailman keraamisia ja kemiallisia korjaussysteemeitä mutta veikkaan että jos korjaus tehdään kunnolla niin voi tulla kalliimmaksi kuin uusi akseli - ainakin keraamisella korjauksella...
Hirveän näköistä rokkoa!

Lähetetty: 27 Maalis 2009 11:39
Kirjoittaja Ande
Niin ja jos pituus riittää voisi miettiä akselin kääntämistä. Sorvauttaa vaan toiseen päähän uuden kartion...

Lähetetty: 27 Maalis 2009 11:48
Kirjoittaja hb-77
tuo on vähän nii kun sähkö korroosiota . sinkki pitää muistaa. vie jollekin sorvarille ja teetä holkki päälle.

Lähetetty: 27 Maalis 2009 11:52
Kirjoittaja tuikko
Mepran hinnastossa näkyy uusi akseli olevan 430€.

Sinkki muuten on tuossa akselissa potkurin ja laakerin välissä.

Olisko vinkkiä onko Oulun suunnassa firmoja jotka pinnoittaa ja sorvaa sopivaksi, voisi kysellä hinta politiikkaa..

Lähetetty: 27 Maalis 2009 15:29
Kirjoittaja Veli-Matti
SaH-Ko Oy tunnetusti aivan helevetin kallis paikka.

www.bws.fi Oulusta siellä minä olen tettänyt koneistustöitä jos velipojan verstaan kalusto ei ole riittänyt. Karilta ja kumppan(r)eilta onnistuu holkitus nätisti.

Lähetetty: 28 Maalis 2009 14:39
Kirjoittaja Elwood
Ompa hurjan näköinen akselin pinta, suosittelisin uutta akselia ja olisi hyvä tietää mikä tuon on aiheuttanut. En muista ikinä nähneeni tuollaista. Mitähän materiaalia tuo akseli on?

TeddyDiver kirjoitti: Eli näyttäs tyyppiesimerkiltä rosteriterästen happikadon aiheuttamasta korroosiosta.
Onko sinulla enemmänkin tietoa aiheesta? vai syöksynkö googlen ihmeelliseen maailmaan..

Lähetetty: 28 Maalis 2009 17:14
Kirjoittaja CC
Syöksy vaan Googleen, se kertonee tarkemmin.

Ruostumattomat teräkset tarvitsevat happea passivoidakseen pintansa
kestäväksi. Paikka jossa passivointi kuluu pois ja on vähän happea uuden
kerroksen muodostumiselle, on myrkkyä noille.

Lähetetty: 28 Maalis 2009 17:43
Kirjoittaja Veli-Matti
Hetkinen eikös siellä ollut vesivoideltu laakeri just tuolla kohtaa mssä on syöpymiä?
Se on joko jotakin muuta kuin hapenpuutteen aihauttamaa syöpymistä tai sitten laakeri on ollut aina kuiva... mutta miten ihmeessä...
Tai sitten kyseessä on ihan väärä akselimateriaali.

Lähetetty: 28 Maalis 2009 17:55
Kirjoittaja Simon
Onpas erikoinen ilmiö? eipä ole ennen tullut vastaan.
Voisiko olla mahdollista, että tuota olisi joskus hitsaamalla täytetty ja sorvattu kumilaakerille sopivaksi, esim. laakerinvaidon yhteydessä (on voitu vaihtaa kuminen tavallisen laakerin jälken) tiedäppä sitä?

Lähetetty: 28 Maalis 2009 19:44
Kirjoittaja tuikko
Kiitoksia mielenkiinnosta aiheeseen.
Nuo syöpymät ovat tulleet juuri sen vesivoideltun kumilaakerin kohdalle.
Ja siinä on kyllä sellaiset ohjurit että jos vain kölinalla on vettä niin pitäisi laakerin voitelun toimia.
Itsekkin epäilin ensin että onko akselia joskus hitsailtu mutta kyllä ne on vain syöpymiä. Osat ovat varustettu Vetuksen leimalla mitä tuosta olen ruuvaillut irti.
Niin eikä veneessä ole maasähköjäkään eli eikö se sulje galvaaniset korroosiot pois.
Paattihan on ollut ekat 25 vuotta suomenlahdella liekkö siellä sitten sen verran äkäistä vettä ja vasta vuoden perämeressä.

Lähetetty: 28 Maalis 2009 20:05
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Kyllä ne glavaaniset korroosiot voivat tulla ihan 12v jännitteilläkin. Mites sulla on, mihin maa on kyketty?