Sivu 1/1
Sisäperämoottorin kiinnitys
Lähetetty: 17 Elo 2004 22:44
Kirjoittaja Jape
Omassa veneessä on volvo penta AQ115+vetolaite ja ihmetyttää kun se koko paketti on kiinni vain perälaudassa, eikä koneen etuosassa ole mitään tukikumeja. Miten se voi kestää vääntämättä koko perälautaa irti, kun kone painaa yli 200 kiloa.
Onko muissa sisäperäkoneissa samanlainen kiinnitys, vai onko tästä unohtunut jotain.
Täältä löytyy vanhasta kirjasta otettu kuva samanlaisesta härvelistä. Tekstistäkin taitaa saada vähän selvää.
Lähetetty: 18 Elo 2004 08:43
Kirjoittaja kojote
Kyllä tuntuis oudolta roikottaa kahtasataa kiloa vain peräpeilin varassa...
Kyllähän koneessa pitää ainakin yhdet etukumit olla!!! ainakin niissä mitä mun eteen on ilmestynyt on aina ollut...
? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?? ? ? ? ?
Lähetetty: 18 Elo 2004 21:53
Kirjoittaja blockhead
Moottorin etupäähän tuli kiinnitys ilmeisesti 70-luvun loppupuolella. Sitä ennen se on ollut peräpeilin varassa.
Lähetetty: 19 Elo 2004 07:32
Kirjoittaja kojote
Vaude!
On siinä kysytty vähän ammattitaitoa peräpeilin tekijältä!
Ei onnistuisi varmaankaan muovivenehessä? .... ;-)
Lähetetty: 19 Elo 2004 11:11
Kirjoittaja Jape
Kyllähän se peräpeili on tehty viis senttisestä mahonkivanerista, jossa kaikki kerrokset on mahonkia, jotenka lujuutta kyllä löytyy. Minä vielä liimasin siihen sentin paksuiset mahonkilaudat päälle. Tuntuu vaan silti että se kone reutoaa jonkun paikan hajalle. Mutta näinhän se on kestäny jo 40 vuotta.
Lähetetty: 19 Elo 2004 11:38
Kirjoittaja kojote
Aivan... ja nyt kun oikein rupee miettimään niin onhan noita 100-400 kilosia perämoottoreitakin ja vain yhdestä kohtaa roikkuu peräpeilin päällä... äkkiseltää vaan tuntuu että jotain hajoo mutta kyllähän se sitten kestää kun on kerran jo noin kauan kestänyt....
Onkos siellä koneen alla minkäänlaista petiä tahi pitkittäis "parruja" mihinkä vois ite rakentaa etupään tukea? en kyllä tiedä onko siinä mitään järkee kun voihan olla niinkin että tuolla pelkällä peräpeilikiinnityksellä moottorin resonanssiravistukset on aika pieniä...?
Lähetetty: 19 Elo 2004 12:01
Kirjoittaja Matti Laurila
Moro!
Ei se rasitus varmaan käytännössä ihan hirveä ole. Kun potkuri on reilusti perälaudan alapuolella, se ajettaessa vääntää moottorin voimalla perälautaa ulospäin ja nyt vastaavasti moottori painollaan tasapainottaa tätä kuormaa. Voi olla, että rasittaa ajossa perää vähemmän kuin paikallaan? Aallokon vaikutus on tietty toinen juttu.
Mutta silti olisin itsekin venettä tehdessä laittanut jonkinlaisen tuen etupäähän...
t.Matti
Lähetetty: 19 Elo 2004 12:05
Kirjoittaja Jape
Kyllähän siellä puuta menee ristiinrastiin mutta kun koneen alla on koko konetilan kokoinen metallikaukalo mahdollisia tippoja keräämässä, niin sen joutuis muuttamaan erilaiseks. Iso homma.
Löysin lisää kuvia kyseisen veneen purkamisesta ja lisäsin niitä tuonne albumin nykyaika osioon. Mukana myös vähän sekava kuva koneesta.
Lähetetty: 02 Syys 2004 01:59
Kirjoittaja Esa
Just vaimon kanssa hankittiin 8-metrinen mahonkivene jossa Volvon b-20 moottori ja aivan samaa ihmettelin...eli kiinni vaan peräpeilissä.Tuokin paatti vuodelta -66 eli kaipa se kestää edelleenkin(kone ei alkuperäinen)