Sisäperämoottorin kiinnitys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Sisäperämoottorin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Jape » 17.08.2004 22:44

Omassa veneessä on volvo penta AQ115+vetolaite ja ihmetyttää kun se koko paketti on kiinni vain perälaudassa, eikä koneen etuosassa ole mitään tukikumeja. Miten se voi kestää vääntämättä koko perälautaa irti, kun kone painaa yli 200 kiloa.
Onko muissa sisäperäkoneissa samanlainen kiinnitys, vai onko tästä unohtunut jotain.

Täältä löytyy vanhasta kirjasta otettu kuva samanlaisesta härvelistä. Tekstistäkin taitaa saada vähän selvää.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 18.08.2004 8:43

Kyllä tuntuis oudolta roikottaa kahtasataa kiloa vain peräpeilin varassa...
Kyllähän koneessa pitää ainakin yhdet etukumit olla!!! ainakin niissä mitä mun eteen on ilmestynyt on aina ollut...

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?? ? ? ? ?

blockhead
Viestit: 22
Liittynyt: 07.05.2003 22:04
Paikkakunta: Kaakossa

Viesti Kirjoittaja blockhead » 18.08.2004 21:53

Moottorin etupäähän tuli kiinnitys ilmeisesti 70-luvun loppupuolella. Sitä ennen se on ollut peräpeilin varassa.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 19.08.2004 7:32

Vaude!

On siinä kysytty vähän ammattitaitoa peräpeilin tekijältä!

Ei onnistuisi varmaankaan muovivenehessä? .... ;-)

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 19.08.2004 11:11

Kyllähän se peräpeili on tehty viis senttisestä mahonkivanerista, jossa kaikki kerrokset on mahonkia, jotenka lujuutta kyllä löytyy. Minä vielä liimasin siihen sentin paksuiset mahonkilaudat päälle. Tuntuu vaan silti että se kone reutoaa jonkun paikan hajalle. Mutta näinhän se on kestäny jo 40 vuotta.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 19.08.2004 11:38

Aivan... ja nyt kun oikein rupee miettimään niin onhan noita 100-400 kilosia perämoottoreitakin ja vain yhdestä kohtaa roikkuu peräpeilin päällä... äkkiseltää vaan tuntuu että jotain hajoo mutta kyllähän se sitten kestää kun on kerran jo noin kauan kestänyt....

Onkos siellä koneen alla minkäänlaista petiä tahi pitkittäis "parruja" mihinkä vois ite rakentaa etupään tukea? en kyllä tiedä onko siinä mitään järkee kun voihan olla niinkin että tuolla pelkällä peräpeilikiinnityksellä moottorin resonanssiravistukset on aika pieniä...?

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 19.08.2004 12:01

Moro!
Ei se rasitus varmaan käytännössä ihan hirveä ole. Kun potkuri on reilusti perälaudan alapuolella, se ajettaessa vääntää moottorin voimalla perälautaa ulospäin ja nyt vastaavasti moottori painollaan tasapainottaa tätä kuormaa. Voi olla, että rasittaa ajossa perää vähemmän kuin paikallaan? Aallokon vaikutus on tietty toinen juttu.
Mutta silti olisin itsekin venettä tehdessä laittanut jonkinlaisen tuen etupäähän...

t.Matti

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 19.08.2004 12:05

Kyllähän siellä puuta menee ristiinrastiin mutta kun koneen alla on koko konetilan kokoinen metallikaukalo mahdollisia tippoja keräämässä, niin sen joutuis muuttamaan erilaiseks. Iso homma.
Löysin lisää kuvia kyseisen veneen purkamisesta ja lisäsin niitä tuonne albumin nykyaika osioon. Mukana myös vähän sekava kuva koneesta.

Esa

Viesti Kirjoittaja Esa » 02.09.2004 1:59

Just vaimon kanssa hankittiin 8-metrinen mahonkivene jossa Volvon b-20 moottori ja aivan samaa ihmettelin...eli kiinni vaan peräpeilissä.Tuokin paatti vuodelta -66 eli kaipa se kestää edelleenkin(kone ei alkuperäinen)

Vastaa Viestiin