Sisäperämoottorin kiinnitys
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Sisäperämoottorin kiinnitys
Omassa veneessä on volvo penta AQ115+vetolaite ja ihmetyttää kun se koko paketti on kiinni vain perälaudassa, eikä koneen etuosassa ole mitään tukikumeja. Miten se voi kestää vääntämättä koko perälautaa irti, kun kone painaa yli 200 kiloa.
Onko muissa sisäperäkoneissa samanlainen kiinnitys, vai onko tästä unohtunut jotain.
Täältä löytyy vanhasta kirjasta otettu kuva samanlaisesta härvelistä. Tekstistäkin taitaa saada vähän selvää.
Onko muissa sisäperäkoneissa samanlainen kiinnitys, vai onko tästä unohtunut jotain.
Täältä löytyy vanhasta kirjasta otettu kuva samanlaisesta härvelistä. Tekstistäkin taitaa saada vähän selvää.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05.06.2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05.06.2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Kyllähän se peräpeili on tehty viis senttisestä mahonkivanerista, jossa kaikki kerrokset on mahonkia, jotenka lujuutta kyllä löytyy. Minä vielä liimasin siihen sentin paksuiset mahonkilaudat päälle. Tuntuu vaan silti että se kone reutoaa jonkun paikan hajalle. Mutta näinhän se on kestäny jo 40 vuotta.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05.06.2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
Aivan... ja nyt kun oikein rupee miettimään niin onhan noita 100-400 kilosia perämoottoreitakin ja vain yhdestä kohtaa roikkuu peräpeilin päällä... äkkiseltää vaan tuntuu että jotain hajoo mutta kyllähän se sitten kestää kun on kerran jo noin kauan kestänyt....
Onkos siellä koneen alla minkäänlaista petiä tahi pitkittäis "parruja" mihinkä vois ite rakentaa etupään tukea? en kyllä tiedä onko siinä mitään järkee kun voihan olla niinkin että tuolla pelkällä peräpeilikiinnityksellä moottorin resonanssiravistukset on aika pieniä...?
Onkos siellä koneen alla minkäänlaista petiä tahi pitkittäis "parruja" mihinkä vois ite rakentaa etupään tukea? en kyllä tiedä onko siinä mitään järkee kun voihan olla niinkin että tuolla pelkällä peräpeilikiinnityksellä moottorin resonanssiravistukset on aika pieniä...?
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16.04.2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Ei se rasitus varmaan käytännössä ihan hirveä ole. Kun potkuri on reilusti perälaudan alapuolella, se ajettaessa vääntää moottorin voimalla perälautaa ulospäin ja nyt vastaavasti moottori painollaan tasapainottaa tätä kuormaa. Voi olla, että rasittaa ajossa perää vähemmän kuin paikallaan? Aallokon vaikutus on tietty toinen juttu.
Mutta silti olisin itsekin venettä tehdessä laittanut jonkinlaisen tuen etupäähän...
t.Matti
Ei se rasitus varmaan käytännössä ihan hirveä ole. Kun potkuri on reilusti perälaudan alapuolella, se ajettaessa vääntää moottorin voimalla perälautaa ulospäin ja nyt vastaavasti moottori painollaan tasapainottaa tätä kuormaa. Voi olla, että rasittaa ajossa perää vähemmän kuin paikallaan? Aallokon vaikutus on tietty toinen juttu.
Mutta silti olisin itsekin venettä tehdessä laittanut jonkinlaisen tuen etupäähän...
t.Matti
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Kyllähän siellä puuta menee ristiinrastiin mutta kun koneen alla on koko konetilan kokoinen metallikaukalo mahdollisia tippoja keräämässä, niin sen joutuis muuttamaan erilaiseks. Iso homma.
Löysin lisää kuvia kyseisen veneen purkamisesta ja lisäsin niitä tuonne albumin nykyaika osioon. Mukana myös vähän sekava kuva koneesta.
Löysin lisää kuvia kyseisen veneen purkamisesta ja lisäsin niitä tuonne albumin nykyaika osioon. Mukana myös vähän sekava kuva koneesta.