Moottoritilan tuuletin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Maria24
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Loka 2008 19:00
Paikkakunta: Pöytyä

Moottoritilan tuuletin

Viesti Kirjoittaja Maria24 » 09 Maalis 2009 21:48

Kertokaahan viisaammat ja kokeneemmat, että laitanko moottoritilan tuulettimen puhaltamaan raitista ilmaa konehuoneeseen vai imemään lämmintä ilmaa sieltä pois?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Maalis 2009 22:11

Jos haluat tehostaa moottoritilan tuuletusta, laita puhallin poistamaan
kuuma ilma konetilasta ( puhaltaa ulos ).

Jos laitat puhaltimen puhaltamaan raitista ilmaa konetilaan sisään,
menee ilma moottorin imuilmaksi koneen käydessä minkä kone muutenkin imisi... Jos puhallin käy koneen ollessa sammuksissa, aiheuttaa se pienen "ylipaineen" konetilaan ja mahdollisesti tuo konetilan hajut veneeseen sisälle.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

kymysys ensimmmäisessä sukupolvessa veneilevälle

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Maalis 2009 00:21

Onko se sitten turbomoottori dieseli, joka tarvitsee sitää ilmaa sisään puhallettevaksi. Minuakin on askarruttanut tuo puhallus/tuuletus kysymys.
Mutta nythän se tuli selväksi ainakin normaalin koneen suhteen. Minkälaisia puhaltimia ulospuhalluksessa yleisesti käytetään ja minne olet johtanut tämän puhalluksen hajun.
Donna 28

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 10 Maalis 2009 08:36

Konetilan tuulettimen tarvii etupäässä bensakoneille. Idea on se, että tuuletetaan mahdolliset bensahöyryt pois, ettei tussahda sitten käynnistettäessä.

Kanava tai simpukkatuuletin, joka puhaltaa ulospäin. Koneellle tulee olla ilmanotto siten, että se saa esteettömästi hörsittyä raitista ulkoilmaa kitusiinsa. Ja sitä meneekin. Esim itsellä ( 4,2 litran kone) 2,1 litraa / kierros / 1500 kierrosta minuutisssa = 3150 litraa minuutissa. Kakslitrasella pikkudieselillä päästään helposti samoihin lukemiin.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
Maria24
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Loka 2008 19:00
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja Maria24 » 10 Maalis 2009 08:59

Kiitokset vastauksista. Aihetta hieman sivuten, monetko liivit pitää veneessä olla(rek. 7). Pitääkö olla ne kaikki 7 aina mukana vai niin monet kuin veneessä on matkustajia?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Maalis 2009 09:58

Maria24 kirjoitti:Kiitokset vastauksista. Aihetta hieman sivuten, monetko liivit pitää veneessä olla(rek. 7). Pitääkö olla ne kaikki 7 aina mukana vai niin monet kuin veneessä on matkustajia?
Kopio veneilyä koskevasta lainsäädännöstä:
Asetuksen 2 §:n mukaan tulee moottorilla tai yli viiden metrin pituisessa, purjeella varustetussa ja liikkeellä olevassa vesikulkuneuvossa olla pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku kullekin vesikulkuneuvossa olijalle. Varuste on välttämätön, vaikkei niiden käyttö olekkaan pakollista.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: kymysys ensimmmäisessä sukupolvessa veneilevälle

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Maalis 2009 09:50

Donna 28 kirjoitti:Onko se sitten turbomoottori dieseli, joka tarvitsee sitää ilmaa sisään puhallettevaksi. Minuakin on askarruttanut tuo puhallus/tuuletus kysymys.
Mutta nythän se tuli selväksi ainakin normaalin koneen suhteen. Minkälaisia puhaltimia ulospuhalluksessa yleisesti käytetään ja minne olet johtanut tämän puhalluksen hajun.
Donna 28
Minulla ei ainakaan ole sellaista käsitystä, että turbodiesel tarvitsisi
koneellista ilman sisäänpuhallusta sen kummemmin kuin turbotonkaan.

Minulla on kaksi kanavapuhallinta puhaltamassa konetilasta ulos, koska edellinen
omista kertoi niitä kaivattavan hellepäivän ajossa konetilan kuumetessa
( moot. 2 x turbodiesel ).
Viime kesän viileydessä ei kyseisiä puhaltimia tarvinnut käyttää, koska
konetilan lämpötila ei noussut yli 60 asteen.
Aikaisempaa kokemusta minulla ei ole tästä veneestä.

Ymmärtääkseni Diesel koneen konetilaan ei tarvitse erillisiä puhaltimia
asentaa jos lämpötila ei konetilassa nouse, silloin ei myöskään tarvitse
pähkäillä minne ulospuhallukset / hajut johtaisi....

Veneeni kyljissä on "ilmakammiot", joista vasemmalta kyljeltä ilma sisään ja oikealta ulos ( puhaltimien käydessä ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

puhaltimet

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Maalis 2009 19:04

Eihän minullakaan tietoa ole - kyselinpähän vain, kun muistelin joskus kuulleeni. Mutta sinäpähän tunnut kokemuksesta tietävän. Ei silti, tuskin vanha Mersun kone mitään sellaisia kaipaakaan, kunhan mahdollisen huohotuksen saa hoidettua.
Vastoin parempaa tietoa, Donna 28

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Maalis 2009 19:20

Laita menemään se huohotus imusarjaan tai näin ympäristötietoisena aikana kait pitäisi sanoa että kierrätä huohotustuotos imuäänenvaimentimen kautta uusiokäyttöön...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: puhaltimet

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Maalis 2009 22:08

Donna 28 kirjoitti:Eihän minullakaan tietoa ole - kyselinpähän vain, kun muistelin joskus kuulleeni. Mutta sinäpähän tunnut kokemuksesta tietävän. Ei silti, tuskin vanha Mersun kone mitään sellaisia kaipaakaan, kunhan mahdollisen huohotuksen saa hoidettua.
Vastoin parempaa tietoa, Donna 28
Mulla huohotinletkut menee sellaiseen rosteripönttöön jossa on palloventtiili
alapäässä öljyn tyhjentämiseen, sisällä sorvinlastuja ja yläpäästä
letku moottorin imuilman ottoritilän eteen.
Mömmöt jää pönttöön ja loput huurut loppujen lopuksi pakoputkesta mäelle...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Huohotusta

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13 Maalis 2009 17:56

Kiitokset molemmat pojat. Kun nämä neuvot, mitä näiltäkin palstoilta olen saanut, muistaisi sitten kun niiden aika on.
Donna 28

Vastaa Viestiin