Sivu 1/2

Ristikkonivel

Lähetetty: 24.02.2009 8:35
Kirjoittaja jjude
Mitens on, pitääkö ristikkonivel aina asentaa pieneen kulmaan, jotta nivelessä olevien laakereiden rullat pyörii kuten on suuniteltu?
Mikähän tuo minimi kulma vois olla?
Kulma pitää tietty olla molemmissa ristikoissa sama.

Lähetetty: 24.02.2009 20:13
Kirjoittaja Kapu III
Laita ennemmin vakionopeusnivel sen kulmat voi olla eri ja on muutenkin kestävämpi ja hiljaisempi.

vaikka täältä tai täältä tämä voisi olla myös hyvä.

vakionopeusnivel

Lähetetty: 28.02.2009 21:01
Kirjoittaja Donna 28
Kyselin Nautikulmalta, nivel ja painelaakeri maksoi 80 hv:n teholuokassa
vähän yli viisisataa, malli sallii 14 -asteen poikkeaman, aika paljon siis.
Donna 28

Lähetetty: 01.03.2009 18:18
Kirjoittaja matti
Vastaan siihen alkuperäiseen kysymykseen; kunhan et rihtaa tarkoituksella suoraksi-riittää. Teoriassahan on mahdollista, että suorana tekee rullille kuopat-tätähän tarkoitit?

Matti

mitenkäs wickströmmi

Lähetetty: 03.03.2009 22:20
Kirjoittaja Viinamäenmiäs
Peesaan tätä ketjua jatkokysymyksellä kun tämä keskustelu ei oikein ota kipinää vaikka saattaakin mennä offtopiciksi alkuperäisen kysyjän kannalta.

Mitenkäs on tuon yksipyttyisen w-moottorin kanssa? Lapsuudesta muistelen, kun viimeksi olen keskimoottoriveneessä istunut, ettei noissa kovin kummoisia systeemejä ollut. Vaihteen perässä oli ristinivel ja akseli lähti jonnekin perän suuntaan ilman mitään vakionopeusjuttuja. Mikäli oikein muistan, niin vehkeet oli usein enemmän tai vähemmän kyläsepän tekemän näköisiä.

Toivon mukaan pääsen jo tulevana kesänä laittamaan moottoria paikoilleen. Epäilykseni on, että potkuriakselin ja moottorin välille pitää laittaa nivelet kun akselin jatkeeksi laitettu moottori tulisi ilmeisen vinoon asentoon. Minkälaisia toleransseja on näin pienitehoisessa kokoonpanossa ja miten isoa kulmaa voi ylipäätään ajatella. Tehot on mitä on ja pienessä veneessä riittää varmaan alle 1000 pyörähdystä minuutissa matkavauhtiin. Riittäkö tässä kyläsepän ylijäämätarpeista koottu systeemi tai onko parempia ajatuksia? Painelaakerin tuo varmaan akselille kuitenkin vaatii?

Nyt on hyvät neuvot tarpeen kun vielä on muutama kuukausi aikaa asiaa mielessä pyöritellä.

Onnistuin tähän löytämään netistä havainnekuvaakin. Eli taitaa olla mahdollista vähän krouvimpikin viritys.

Kuva

Lähetetty: 04.03.2009 9:58
Kirjoittaja Ande
Mä laittaisin tuollaisen Centaflex joustokytkimen
salliii tarpeeksi asennusvirhettä.. Tärinät häipyy on kivempi putputella menemään :) Mulla oli tuollainen joskus pienessä dieselissä ja ihan ok peli Kuvaa laipasta löytyy
http://www.tekno-marine.fi/asennusv.htm

Ristinivel

Lähetetty: 06.03.2009 21:32
Kirjoittaja puhuri
Mulla on 10m,5t,50hv veneessä ollut ristinivel (eli kardaani,päissä ristinivelet) lähes 50v ja vielä pelittää kuin uusi.Edellinen omistaja oli ajanut Fordson Majorin lähes lähes loppuun 48vuotta ja nyt veneessä on uusi moottori ja sama nivel.Ennen oli 7 asteen kulmassa ja nyt on suorassa.Meinasin vaihtaa laakerit (mutta totesin ne niin hyviksi että eipä tarvinnut.

Ristikko

Lähetetty: 06.03.2009 22:18
Kirjoittaja puuhevonen
Mä laitoin kardaanin (joku mikä purkamolta ekaks käteen sattu, volkkarin loko, oisko Lt:stä) w1:n perään ja w1:n kumityynyille. hyvin pelas niiltä osin sen vähä mitä kerkisin toissakesänä ajella. Kulmaa tuli mitä tuli ja vähä erisuuresti, ei kumminkaa täristelly juurikaan.

Re: Ristinivel

Lähetetty: 08.03.2009 11:45
Kirjoittaja linkoville
puhuri kirjoitti:Mulla on 10m,5t,50hv veneessä ollut ristinivel (eli kardaani,päissä ristinivelet) lähes 50v ja vielä pelittää kuin uusi.Edellinen omistaja oli ajanut Fordson Majorin lähes lähes loppuun 48vuotta ja nyt veneessä on uusi moottori ja sama nivel.Ennen oli 7 asteen kulmassa ja nyt on suorassa.Meinasin vaihtaa laakerit (mutta totesin ne niin hyviksi että eipä tarvinnut.
ja mitenkäs voi Majorin ajaa loppuu kun kunnostus on helppoa kuin heinänteko osat pakettina +-500€

Lähetetty: 08.03.2009 13:37
Kirjoittaja Veli-Matti
Kestäähän ne ristikkonivet yleensä vaikka maailman tappiin jos on mitoitettu tehoihin nähden sopivasti. Mutta tuossa vakionopeus nivelen käyttämisessä ei olekaan kyse siitä vaan akselin värinöistä. Varsinkin työkoneiden nivelten tasapaino ja mahdollisten boorien välykset tahtoo olla mitä sattuu.
Parisenkymmentä vuotta sitten tavattiin tehdä sydeemit esim. isojen autojen vakionopeusnivelistä ja teollisuudessa käytetyistä painelaakereista mutta nykyään tuo hintapolitiikka on mennyt siihen ettei se rahallisesti kannata jos vähänkin koneistushommista menee rahalla maksettavaksi.

Vakionopeusnivel 150-200€ + painelaakeri 150-250€ + funtsaaminen ja väsääminen + sekalaiset tarvikkeet + ajokilometrit + 3-4 koneistustuntia = 500-750€ jolla saa jo valmiin paketin alle 35mm akselille ja 80hp tehoille ja isommankin käytettynä...

Eri asia on jos sattuu olemaan valmiina tarvikkeita ja tekee kaiken itse tai saa tehtyä työt "sotevana" niin silloin ehdottomasti kannattaa tehdä itse.

Vakionopeusnivel ja painelaakeri ja vähän muuta

Lähetetty: 08.03.2009 23:56
Kirjoittaja Donna 28
Kaveri sanoi tekevänä minulle itse vastaavat osat kuin Nautikulman Hd 113, joka 80 hv koneelle maksimissaan tarkoitettu. Kerroin hänelle uuden hinnan ja hän tuli siihen tulokseen, ettei kannata tehdäkään. Siis ostan Hd:n.
Varjaagi näyttää ryhtyneen tuumasta tekoihin. Eipä näytä olevan pelkästään kysymys Sapokasta vaan aivan muusta. Pohjosessa on ilmesisesti pakkaset hellittäneet, kun veneelläkin tarkenee töitä tehdä.
Menesystä.
Donna 28

Jatkuu...

Lähetetty: 07.05.2009 15:56
Kirjoittaja Kapu III
Siis ristikkonivel on muuten ihan hyvä, mutta se vaatii toimiakseen molemissa päissään saman kulman (ainakin hyvin lähelle), toisin kuin vakionopeusnivel joka voi olla päistään eri kulmissa.

Eli vaidelaatikosta lähtevän akselin ei tarvise välttämättä olla samassa kulmassa kuin potkuriakselin, joka mahdollistaa esim. moottorin asennuksen siten, että moottori tulee suorempaan asentoon ja siten parantaa moottorin öljynkiertoa (tosin eräät moottorit vaativat asennuskulmaa esim perkins 4.236 ideaalia kulma on 10astetta +-7).

Volkswageneissa, esim. vaikka etuveto golf, on vakionopeusnivel jossa on molemmissa päissä pultit. Siitä on kohtuu helppo tehdä vakionopeus nivel jos ei löydä esim. huutonetistä sopivaa.

Re: Ristikkonivel

Lähetetty: 29.10.2009 23:23
Kirjoittaja zei.zei.zei
Mulla on golffin osista rakennettu nivel. Vakionousnivel on lyhennetty ja pyöränlaakeri toimittaa painelaakerin virkaa..hyvin on pelannut 3 vuotta jo.

Re: Ristikkonivel

Lähetetty: 30.10.2009 8:39
Kirjoittaja ainur
Varmaan toimiva peli. Onko laakeri napoineen vai miten oot viritelly?

Re: Ristikkonivel

Lähetetty: 30.10.2009 16:13
Kirjoittaja jpe
Onko kellään kokemuksia Vetuksen Bullflex joustavasta ja keskittävästä laipasta? Pitäisi sallia 2 asteen kulman, eikä tarvi erillistä painelaakeria tukineen.

http://www.vetusdirect.com/tech-details ... lflex.html" onclick="window.open(this.href);return false;