Ristikkonivel

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jjude
Viestit: 55
Liittynyt: 21 Touko 2007 18:45

Ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja jjude » 24 Helmi 2009 07:35

Mitens on, pitääkö ristikkonivel aina asentaa pieneen kulmaan, jotta nivelessä olevien laakereiden rullat pyörii kuten on suuniteltu?
Mikähän tuo minimi kulma vois olla?
Kulma pitää tietty olla molemmissa ristikoissa sama.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 24 Helmi 2009 19:13

Laita ennemmin vakionopeusnivel sen kulmat voi olla eri ja on muutenkin kestävämpi ja hiljaisempi.

vaikka täältä tai täältä tämä voisi olla myös hyvä.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

vakionopeusnivel

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Helmi 2009 20:01

Kyselin Nautikulmalta, nivel ja painelaakeri maksoi 80 hv:n teholuokassa
vähän yli viisisataa, malli sallii 14 -asteen poikkeaman, aika paljon siis.
Donna 28

matti
Viestit: 2184
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 01 Maalis 2009 17:18

Vastaan siihen alkuperäiseen kysymykseen; kunhan et rihtaa tarkoituksella suoraksi-riittää. Teoriassahan on mahdollista, että suorana tekee rullille kuopat-tätähän tarkoitit?

Matti

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

mitenkäs wickströmmi

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 03 Maalis 2009 21:20

Peesaan tätä ketjua jatkokysymyksellä kun tämä keskustelu ei oikein ota kipinää vaikka saattaakin mennä offtopiciksi alkuperäisen kysyjän kannalta.

Mitenkäs on tuon yksipyttyisen w-moottorin kanssa? Lapsuudesta muistelen, kun viimeksi olen keskimoottoriveneessä istunut, ettei noissa kovin kummoisia systeemejä ollut. Vaihteen perässä oli ristinivel ja akseli lähti jonnekin perän suuntaan ilman mitään vakionopeusjuttuja. Mikäli oikein muistan, niin vehkeet oli usein enemmän tai vähemmän kyläsepän tekemän näköisiä.

Toivon mukaan pääsen jo tulevana kesänä laittamaan moottoria paikoilleen. Epäilykseni on, että potkuriakselin ja moottorin välille pitää laittaa nivelet kun akselin jatkeeksi laitettu moottori tulisi ilmeisen vinoon asentoon. Minkälaisia toleransseja on näin pienitehoisessa kokoonpanossa ja miten isoa kulmaa voi ylipäätään ajatella. Tehot on mitä on ja pienessä veneessä riittää varmaan alle 1000 pyörähdystä minuutissa matkavauhtiin. Riittäkö tässä kyläsepän ylijäämätarpeista koottu systeemi tai onko parempia ajatuksia? Painelaakerin tuo varmaan akselille kuitenkin vaatii?

Nyt on hyvät neuvot tarpeen kun vielä on muutama kuukausi aikaa asiaa mielessä pyöritellä.

Onnistuin tähän löytämään netistä havainnekuvaakin. Eli taitaa olla mahdollista vähän krouvimpikin viritys.

Kuva
Viimeksi muokannut Viinamäenmiäs, 04 Maalis 2009 22:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Viinamäenmiäs

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 04 Maalis 2009 08:58

Mä laittaisin tuollaisen Centaflex joustokytkimen
salliii tarpeeksi asennusvirhettä.. Tärinät häipyy on kivempi putputella menemään :) Mulla oli tuollainen joskus pienessä dieselissä ja ihan ok peli Kuvaa laipasta löytyy
http://www.tekno-marine.fi/asennusv.htm
E mare libertas

puhuri
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Tammi 2008 22:00

Ristinivel

Viesti Kirjoittaja puhuri » 06 Maalis 2009 20:32

Mulla on 10m,5t,50hv veneessä ollut ristinivel (eli kardaani,päissä ristinivelet) lähes 50v ja vielä pelittää kuin uusi.Edellinen omistaja oli ajanut Fordson Majorin lähes lähes loppuun 48vuotta ja nyt veneessä on uusi moottori ja sama nivel.Ennen oli 7 asteen kulmassa ja nyt on suorassa.Meinasin vaihtaa laakerit (mutta totesin ne niin hyviksi että eipä tarvinnut.

puuhevonen
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Elo 2007 16:19

Ristikko

Viesti Kirjoittaja puuhevonen » 06 Maalis 2009 21:18

Mä laitoin kardaanin (joku mikä purkamolta ekaks käteen sattu, volkkarin loko, oisko Lt:stä) w1:n perään ja w1:n kumityynyille. hyvin pelas niiltä osin sen vähä mitä kerkisin toissakesänä ajella. Kulmaa tuli mitä tuli ja vähä erisuuresti, ei kumminkaa täristelly juurikaan.

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Re: Ristinivel

Viesti Kirjoittaja linkoville » 08 Maalis 2009 10:45

puhuri kirjoitti:Mulla on 10m,5t,50hv veneessä ollut ristinivel (eli kardaani,päissä ristinivelet) lähes 50v ja vielä pelittää kuin uusi.Edellinen omistaja oli ajanut Fordson Majorin lähes lähes loppuun 48vuotta ja nyt veneessä on uusi moottori ja sama nivel.Ennen oli 7 asteen kulmassa ja nyt on suorassa.Meinasin vaihtaa laakerit (mutta totesin ne niin hyviksi että eipä tarvinnut.
ja mitenkäs voi Majorin ajaa loppuu kun kunnostus on helppoa kuin heinänteko osat pakettina +-500€
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Maalis 2009 12:37

Kestäähän ne ristikkonivet yleensä vaikka maailman tappiin jos on mitoitettu tehoihin nähden sopivasti. Mutta tuossa vakionopeus nivelen käyttämisessä ei olekaan kyse siitä vaan akselin värinöistä. Varsinkin työkoneiden nivelten tasapaino ja mahdollisten boorien välykset tahtoo olla mitä sattuu.
Parisenkymmentä vuotta sitten tavattiin tehdä sydeemit esim. isojen autojen vakionopeusnivelistä ja teollisuudessa käytetyistä painelaakereista mutta nykyään tuo hintapolitiikka on mennyt siihen ettei se rahallisesti kannata jos vähänkin koneistushommista menee rahalla maksettavaksi.

Vakionopeusnivel 150-200€ + painelaakeri 150-250€ + funtsaaminen ja väsääminen + sekalaiset tarvikkeet + ajokilometrit + 3-4 koneistustuntia = 500-750€ jolla saa jo valmiin paketin alle 35mm akselille ja 80hp tehoille ja isommankin käytettynä...

Eri asia on jos sattuu olemaan valmiina tarvikkeita ja tekee kaiken itse tai saa tehtyä työt "sotevana" niin silloin ehdottomasti kannattaa tehdä itse.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Vakionopeusnivel ja painelaakeri ja vähän muuta

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Maalis 2009 22:56

Kaveri sanoi tekevänä minulle itse vastaavat osat kuin Nautikulman Hd 113, joka 80 hv koneelle maksimissaan tarkoitettu. Kerroin hänelle uuden hinnan ja hän tuli siihen tulokseen, ettei kannata tehdäkään. Siis ostan Hd:n.
Varjaagi näyttää ryhtyneen tuumasta tekoihin. Eipä näytä olevan pelkästään kysymys Sapokasta vaan aivan muusta. Pohjosessa on ilmesisesti pakkaset hellittäneet, kun veneelläkin tarkenee töitä tehdä.
Menesystä.
Donna 28

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 07 Touko 2009 15:56

Siis ristikkonivel on muuten ihan hyvä, mutta se vaatii toimiakseen molemissa päissään saman kulman (ainakin hyvin lähelle), toisin kuin vakionopeusnivel joka voi olla päistään eri kulmissa.

Eli vaidelaatikosta lähtevän akselin ei tarvise välttämättä olla samassa kulmassa kuin potkuriakselin, joka mahdollistaa esim. moottorin asennuksen siten, että moottori tulee suorempaan asentoon ja siten parantaa moottorin öljynkiertoa (tosin eräät moottorit vaativat asennuskulmaa esim perkins 4.236 ideaalia kulma on 10astetta +-7).

Volkswageneissa, esim. vaikka etuveto golf, on vakionopeusnivel jossa on molemmissa päissä pultit. Siitä on kohtuu helppo tehdä vakionopeus nivel jos ei löydä esim. huutonetistä sopivaa.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

zei.zei.zei
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Huhti 2009 20:32

Re: Ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja zei.zei.zei » 29 Loka 2009 22:23

Mulla on golffin osista rakennettu nivel. Vakionousnivel on lyhennetty ja pyöränlaakeri toimittaa painelaakerin virkaa..hyvin on pelannut 3 vuotta jo.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja ainur » 30 Loka 2009 07:39

Varmaan toimiva peli. Onko laakeri napoineen vai miten oot viritelly?
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Elo 2006 08:53
Paikkakunta: Pori

Re: Ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja jpe » 30 Loka 2009 15:13

Onko kellään kokemuksia Vetuksen Bullflex joustavasta ja keskittävästä laipasta? Pitäisi sallia 2 asteen kulman, eikä tarvi erillistä painelaakeria tukineen.

http://www.vetusdirect.com/tech-details ... lflex.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin