Ristikkonivel

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jjude
Viestit: 55
Liittynyt: 21.05.2007 18:45

Ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja jjude » 24.02.2009 8:35

Mitens on, pitääkö ristikkonivel aina asentaa pieneen kulmaan, jotta nivelessä olevien laakereiden rullat pyörii kuten on suuniteltu?
Mikähän tuo minimi kulma vois olla?
Kulma pitää tietty olla molemmissa ristikoissa sama.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 24.02.2009 20:13

Laita ennemmin vakionopeusnivel sen kulmat voi olla eri ja on muutenkin kestävämpi ja hiljaisempi.

vaikka täältä tai täältä tämä voisi olla myös hyvä.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

vakionopeusnivel

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.02.2009 21:01

Kyselin Nautikulmalta, nivel ja painelaakeri maksoi 80 hv:n teholuokassa
vähän yli viisisataa, malli sallii 14 -asteen poikkeaman, aika paljon siis.
Donna 28

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 01.03.2009 18:18

Vastaan siihen alkuperäiseen kysymykseen; kunhan et rihtaa tarkoituksella suoraksi-riittää. Teoriassahan on mahdollista, että suorana tekee rullille kuopat-tätähän tarkoitit?

Matti

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

mitenkäs wickströmmi

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 03.03.2009 22:20

Peesaan tätä ketjua jatkokysymyksellä kun tämä keskustelu ei oikein ota kipinää vaikka saattaakin mennä offtopiciksi alkuperäisen kysyjän kannalta.

Mitenkäs on tuon yksipyttyisen w-moottorin kanssa? Lapsuudesta muistelen, kun viimeksi olen keskimoottoriveneessä istunut, ettei noissa kovin kummoisia systeemejä ollut. Vaihteen perässä oli ristinivel ja akseli lähti jonnekin perän suuntaan ilman mitään vakionopeusjuttuja. Mikäli oikein muistan, niin vehkeet oli usein enemmän tai vähemmän kyläsepän tekemän näköisiä.

Toivon mukaan pääsen jo tulevana kesänä laittamaan moottoria paikoilleen. Epäilykseni on, että potkuriakselin ja moottorin välille pitää laittaa nivelet kun akselin jatkeeksi laitettu moottori tulisi ilmeisen vinoon asentoon. Minkälaisia toleransseja on näin pienitehoisessa kokoonpanossa ja miten isoa kulmaa voi ylipäätään ajatella. Tehot on mitä on ja pienessä veneessä riittää varmaan alle 1000 pyörähdystä minuutissa matkavauhtiin. Riittäkö tässä kyläsepän ylijäämätarpeista koottu systeemi tai onko parempia ajatuksia? Painelaakerin tuo varmaan akselille kuitenkin vaatii?

Nyt on hyvät neuvot tarpeen kun vielä on muutama kuukausi aikaa asiaa mielessä pyöritellä.

Onnistuin tähän löytämään netistä havainnekuvaakin. Eli taitaa olla mahdollista vähän krouvimpikin viritys.

Kuva
Viimeksi muokannut Viinamäenmiäs, 04.03.2009 23:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Viinamäenmiäs

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 04.03.2009 9:58

Mä laittaisin tuollaisen Centaflex joustokytkimen
salliii tarpeeksi asennusvirhettä.. Tärinät häipyy on kivempi putputella menemään :) Mulla oli tuollainen joskus pienessä dieselissä ja ihan ok peli Kuvaa laipasta löytyy
http://www.tekno-marine.fi/asennusv.htm
E mare libertas

puhuri
Viestit: 10
Liittynyt: 28.01.2008 23:00

Ristinivel

Viesti Kirjoittaja puhuri » 06.03.2009 21:32

Mulla on 10m,5t,50hv veneessä ollut ristinivel (eli kardaani,päissä ristinivelet) lähes 50v ja vielä pelittää kuin uusi.Edellinen omistaja oli ajanut Fordson Majorin lähes lähes loppuun 48vuotta ja nyt veneessä on uusi moottori ja sama nivel.Ennen oli 7 asteen kulmassa ja nyt on suorassa.Meinasin vaihtaa laakerit (mutta totesin ne niin hyviksi että eipä tarvinnut.

puuhevonen
Viestit: 13
Liittynyt: 28.08.2007 16:19

Ristikko

Viesti Kirjoittaja puuhevonen » 06.03.2009 22:18

Mä laitoin kardaanin (joku mikä purkamolta ekaks käteen sattu, volkkarin loko, oisko Lt:stä) w1:n perään ja w1:n kumityynyille. hyvin pelas niiltä osin sen vähä mitä kerkisin toissakesänä ajella. Kulmaa tuli mitä tuli ja vähä erisuuresti, ei kumminkaa täristelly juurikaan.

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30.05.2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Re: Ristinivel

Viesti Kirjoittaja linkoville » 08.03.2009 11:45

puhuri kirjoitti:Mulla on 10m,5t,50hv veneessä ollut ristinivel (eli kardaani,päissä ristinivelet) lähes 50v ja vielä pelittää kuin uusi.Edellinen omistaja oli ajanut Fordson Majorin lähes lähes loppuun 48vuotta ja nyt veneessä on uusi moottori ja sama nivel.Ennen oli 7 asteen kulmassa ja nyt on suorassa.Meinasin vaihtaa laakerit (mutta totesin ne niin hyviksi että eipä tarvinnut.
ja mitenkäs voi Majorin ajaa loppuu kun kunnostus on helppoa kuin heinänteko osat pakettina +-500€
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.03.2009 13:37

Kestäähän ne ristikkonivet yleensä vaikka maailman tappiin jos on mitoitettu tehoihin nähden sopivasti. Mutta tuossa vakionopeus nivelen käyttämisessä ei olekaan kyse siitä vaan akselin värinöistä. Varsinkin työkoneiden nivelten tasapaino ja mahdollisten boorien välykset tahtoo olla mitä sattuu.
Parisenkymmentä vuotta sitten tavattiin tehdä sydeemit esim. isojen autojen vakionopeusnivelistä ja teollisuudessa käytetyistä painelaakereista mutta nykyään tuo hintapolitiikka on mennyt siihen ettei se rahallisesti kannata jos vähänkin koneistushommista menee rahalla maksettavaksi.

Vakionopeusnivel 150-200€ + painelaakeri 150-250€ + funtsaaminen ja väsääminen + sekalaiset tarvikkeet + ajokilometrit + 3-4 koneistustuntia = 500-750€ jolla saa jo valmiin paketin alle 35mm akselille ja 80hp tehoille ja isommankin käytettynä...

Eri asia on jos sattuu olemaan valmiina tarvikkeita ja tekee kaiken itse tai saa tehtyä työt "sotevana" niin silloin ehdottomasti kannattaa tehdä itse.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Vakionopeusnivel ja painelaakeri ja vähän muuta

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.03.2009 23:56

Kaveri sanoi tekevänä minulle itse vastaavat osat kuin Nautikulman Hd 113, joka 80 hv koneelle maksimissaan tarkoitettu. Kerroin hänelle uuden hinnan ja hän tuli siihen tulokseen, ettei kannata tehdäkään. Siis ostan Hd:n.
Varjaagi näyttää ryhtyneen tuumasta tekoihin. Eipä näytä olevan pelkästään kysymys Sapokasta vaan aivan muusta. Pohjosessa on ilmesisesti pakkaset hellittäneet, kun veneelläkin tarkenee töitä tehdä.
Menesystä.
Donna 28

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 07.05.2009 15:56

Siis ristikkonivel on muuten ihan hyvä, mutta se vaatii toimiakseen molemissa päissään saman kulman (ainakin hyvin lähelle), toisin kuin vakionopeusnivel joka voi olla päistään eri kulmissa.

Eli vaidelaatikosta lähtevän akselin ei tarvise välttämättä olla samassa kulmassa kuin potkuriakselin, joka mahdollistaa esim. moottorin asennuksen siten, että moottori tulee suorempaan asentoon ja siten parantaa moottorin öljynkiertoa (tosin eräät moottorit vaativat asennuskulmaa esim perkins 4.236 ideaalia kulma on 10astetta +-7).

Volkswageneissa, esim. vaikka etuveto golf, on vakionopeusnivel jossa on molemmissa päissä pultit. Siitä on kohtuu helppo tehdä vakionopeus nivel jos ei löydä esim. huutonetistä sopivaa.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

zei.zei.zei
Viestit: 1
Liittynyt: 17.04.2009 20:32

Re: Ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja zei.zei.zei » 29.10.2009 23:23

Mulla on golffin osista rakennettu nivel. Vakionousnivel on lyhennetty ja pyöränlaakeri toimittaa painelaakerin virkaa..hyvin on pelannut 3 vuotta jo.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja ainur » 30.10.2009 8:39

Varmaan toimiva peli. Onko laakeri napoineen vai miten oot viritelly?
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01.08.2006 8:53
Paikkakunta: Pori

Re: Ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja jpe » 30.10.2009 16:13

Onko kellään kokemuksia Vetuksen Bullflex joustavasta ja keskittävästä laipasta? Pitäisi sallia 2 asteen kulman, eikä tarvi erillistä painelaakeria tukineen.

http://www.vetusdirect.com/tech-details ... lflex.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin