Ristikkonivel

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Sukaton
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Elo 2024 16:00

Re: Ristikkonivel

Viesti Kirjoittaja Sukaton » 10 Elo 2024 05:57

Tuota noin, olen kaivanut hieman noita talikuppijuttuja mutta hmm, vanhat kuvat ei näy ja rannassa ei ukkoja neuvomassa (njaa itselläkin parta kyllä melkein napaan).

Voimansiirtoon (ylhäällä kuvassa kubota 2-pyttyinen kone):

https://i.postimg.cc/L86F45Lr/IMG-20240804-154725.jpg

Nyt unohtui keväällä pruutata vaseliinia, ja viikolla alkoi vettä tulemaan laippojen välistä (y/a kuvassa) samantien reilusti, otin ympärillä olevan filmivanerikehikon pois ja katselemaan. No, pyöritin rasvakippoa alhaalla tiukemmalle ja nyt ei tule enää kun kokeilin veto päällä vettä, huolettaa noin 1cm kirkas akseli mikä näkyy tuosta kohdasta missä vaakaviiva piirretty. Olisiko yksi/kaksi narua karanneet jonnekin talikiposta kun välys vai enkö ole katsonut aiemmin ? AIka tuore (eikun sori, vanha) paatti ja viritelmät, käyttäjiltä/rakentajilta ei tietoa saatavissa. Muisti että sanoi tuossa tusina vuotta takaisinpäin että tuo pitää fiksata ettei koko paketti putoa järvenpohjaan - oudon kuuloinen juttu, ei kai tuolla kartiolaakereita ole kuitenkaan... No.

Missä tuolla on ja miten hoidan vesitiiviyden kuntoon, eri näköistä kuin mikään ohje tai rakenne mitä löytänyt, nyt ei tule vettä mutta suurehko 1cm akselin liikkuminen (ylös/alas) ja rahina eteenpäin kaasuttaessa, kuinkas huolissaan pitää olla tai mistä kaivamaan jotain ? Piirtelin paperille jo vähän miten nuo saattaisivat olla mutta en oikein keksinyt.



Kuva siis vielä: ylhäällä (moottorin suunta) näkyy jousto (pultit, kumi), boorit hmm jossain raossa (ehkä alle 1cm väliä, ruosteiset 1cm näkyy booreista eli lie tiukkakin), tuollainen eh joskus akselia paikalleen ehkä heikosti ohjaava muovijuttu kiinni neljällä 13" ruuvilla erittäin tukevassa (oletan) samassa vanerikehikossa missä kuvan yläpuolella 2-pyttyinen 2-tahti dieselmoottori. Sitten laipat joista mutterit poistamalla saa ehkä sen 1,5cm tilaa kun naputtelisi niitä ylöspäin - laippojen välistä näkyy mielestäni kaksi mutteria, mutta arvauksella pienempiä kuin n. 20mm halkaisijainen akseli joka näkyy kirkkaana nyt vaakaviivalla merkitystä raosta 1cm verran kun laitan vaihteen eteenpäin - kuuluu metallin laahausta ? Pakittaessa tuo merkitty vaakaviiva siis menee yhteen, 1,5cm kartio (pienenee alaspäin) ehkä liikutettavissa ylöspäin/pyöritettävissä irti ylös (?) vai hmm, kuivilla tehtävä jotain ?

Miten tuossa on systeemit (ja juu en yhtään aavista miten talikuppi tässä toimii, jollei tuo ole joku vanhempi ("stern gland" ? tosin sellaisissa näkyy suuret kiristimet, kun taasen paatissani en löydä, ellei ole laippojen 13mm mutterit/pultit pois ja katsoo keskelle - ehkä kaksi eri asennoissa olevaa mutteria tms ?). Sinne ei mahtune tekemään mitään vaikka ottaisi laippojen välistä mutterit ja prikat pois (?). Youtubesta löytyy erilaisia systeemejä mutta kaikki ovat valmiiksi pöydällä, näkyvissä kumiputki klemmarilla sekä uros/naaraskuppi... Videoissa vain kerrotaan & näytetään täyttö. Missä nuo osat fyysisesti minulla olisivat, kun rasva tulee alhaalta, pitäisi kai kupin ja uroskappaleen mutterit kaivaa piirretyn vaakaviivan alapuolelta ? Jos avaa laipat, saa toki ylöspäin tilaa vähän, mahdollisesti tuon suojan saa lyötyä ylöspäin irti sen pari senttiä, ja jotakin paljastuu ? Varmaankin järven vesi ?

Ohjeita ei, olen pistänyt tuohon keväisin pruuttauksen pari kunnes vastusta [nyt putsasin nipan sivut (juu ennen varmaan painanut vaseliinia liian nopeasti), paljastui vanhan alta ruuvaamalla kiristetävä kuppi]. Eli tuo sylinteri alhaalla on rasvaa, kiristettävissä aika selkeä fiilis. Vieläkin.
Eteenpäin kaasulla kuuluu ikävähkö ääni, olisiko metalli metallia vasten ? (niin jos se talikippo jossain voisi ehkä katsoa onko siellä narut lopput/kiristys riittää ? Tuon merkatun viivan alapuolen kartion jotenkin pois niin siellä ?)

Olisiko reilu metri alaspäin (jostakin kohti tuossa) on vannasputken potkurin pääty, toinen pääty lie tuossa jossain (laippojen väli/tuo merkityn vaakaviivan alapuolella olevan 1cm kartion poistaessa voinee löytyä todennäköisimmin ?

Onko tuo siis avattavissa tuosta vaikka N'n oikealla puolella, jokin nippa siinä on mutta kuvat 'stuffing box' mielestäni erilaisia, vai onko tuolla ohuen putken sisällä siis nyt jo ontto (ehkä, tai yksi kierros tms tavaraa) ? Kuinhkahan pihalla olen eh ?

Vastaa Viestiin