Sivu 1/2

tunneli

Lähetetty: 23 Helmi 2009 18:16
Kirjoittaja pekkosbill
ei liity sinänsä puuveneisiin mutta olen törmännyt semmoseen ratkaisuun jossa perämoottoriin potkurin ympärille on rakennettu "tunneli", kuten tuossa--> http://image.nettix.fi/extra/boatimg/31 ... b44df5.jpg
mitäs vastaavaa hyötyä tollasesta on?

Lähetetty: 23 Helmi 2009 18:29
Kirjoittaja Ande
Potkurin suojana kiviä vastaan ovat niitä koittaneet käyttää...

Lähetetty: 23 Helmi 2009 19:50
Kirjoittaja Notreal
Oikean kokoinen tunneli parantaa potkurin hyötysuhdetta pienillä nopeuksilla, nopeuden kasvaessa hyöty pienenee ja max. nopeudessa hyötysuhde vastaa tilannetta ilman tunnelia.

Lähetetty: 23 Helmi 2009 21:19
Kirjoittaja Toni_V
Varmaan tuo suuremmissa nopeuksissa jo jarruttaakin selvästi. Eri asia mennäänkö ko pelillä sellaisia vauhteja.

Yksi lisähyöty on työnnön suurempi suuntautuminen. Pitäisi onnistua myös peruuttaminen ilman niin suurta kietoa toiseen suuntaan.

Olihan sellainen peräsinsysteemikin jossa tuota tunnelia käänneltiin akselivetoisessa veneessä.

Lähetetty: 23 Helmi 2009 21:45
Kirjoittaja Veli-Matti
Mulla oli tuommoinen ekassa Merkussa ja heivasin sen kokeilujen jälkeen menemään kun se keräsi kaiken mahdollisen tuohon härdelliin. Tämän seudun matalilla ja rehevillä vesillä ja minun käytötavalla siitä oli haittaa enemmän kuin hyötyä.

Lähetetty: 23 Helmi 2009 21:47
Kirjoittaja Notreal
Veli-Matti kirjoitti:Mulla oli tuommoinen ekassa Merkussa ja heivasin sen kokeilujen jälkeen menemään kun se keräsi kaiken mahdollisen tuohon härdelliin. Tämän seudun matalilla ja rehevillä vesillä ja minun käytötavalla siitä oli haittaa enemmän kuin hyötyä.
Jaa, vai ei kannelle liruttelija tykännyt tunnelista;-)

Lähetetty: 23 Helmi 2009 21:53
Kirjoittaja pekkosbill
kiitos, taas viisastu paljon

Lähetetty: 25 Helmi 2009 08:23
Kirjoittaja venealeksi
Sattumoisin lueskelin Tunneli potkurista juuri muutamia päiviä sitten.
Google Tunnel Propeller.
Noissa artikkeleissa oli viittauksia hyötyyn pienemmän potkurin käyttömahdollisuuksista ja kavitoinnin estämisestä.
Joita tunneli tuo. Samoin tuo hitailla nopeuksilla tehoa lisäävä vaikutus.
Eli ilmeisesti ei plaanaaville.

Ymmärsin että pienempää rusettia voi pyörittää nopeampaa ja ottaa siittä siten tehoa lisää irti. Ilman että se kavitoi.
Jolloin saadaan aikaseksi matala syväyksinen ratkaisu.
Tai jos tarvitaan paljon tehoa pieneillä nopeuksilla. Esim hinaaja.

Aleksi

Lähetetty: 25 Helmi 2009 12:27
Kirjoittaja CC
Jotta tunnelista saataisiin oikeata hyötyä, pitää potkurin olla siihen tarkoitettu
lapojen pään osalta vähintään. Ja paaluvetoteho, mitä tuolla saadaan hyvin
lisättyä, kasvaa sitä enemmän, mitä pienempi väli lavan pään ja tunnelin
väliin sadaan.

Jos ei tavoitella paaluvetoa, kääntyvä tunneli potkurin ympärillä tuo ihan
uusia ulottuvuuksia ohjailukykyyn. Voi vaikka pakittaa haluttuun suuntaan.

Eikä tosiaan sovi nopeusmalleihin.

Lähetetty: 25 Helmi 2009 13:43
Kirjoittaja manteli
Viitaveneissä (joita on monia malleja) käytetään tunneliperäsintä

Kuva

Kyseinen vene josta kuva on, oli kaupanteon kohteena tossa talvella, mut jäi kaupat tekemättä kun vene oli pilattu teeseitse takahytillä...

Kuva

Suomen kesät kun on niin valoisia ni en mä kehtais ajella moisella komistuksella :o(
Tässä se taas nähdään et makuja on monia.
No toi vene vuodatus meni taas "offtopikki" olis kuulunut varmaan jonnekin muualle, sori.

t. Jaakko

Lähetetty: 25 Helmi 2009 14:07
Kirjoittaja mutterisorvi
Nyt kun tunnelista keskustelua niin, uusin kysymykseni parin vuoden takaa. Mistä löytyisi mitoitus ohjeet tunneliin?
yritys ja erehdys periaatteella ,yhden tehnyt,en toista viitsi tehdä.Toimi kyllä jollain lailla, mutta oli äännekäs ja resonoi.

Lähetetty: 25 Helmi 2009 21:41
Kirjoittaja ik60
Tuolla tunnelilla taitaa olla nimikin,Kort tunneli.Ainakin hinaajissa käytetty.

Lähetetty: 25 Helmi 2009 22:44
Kirjoittaja Simon
Kort tunneli nimenomaan, mutta Mantelin kuvissa oleva on "kauhaperäsin", joita käytettiin/käytetään? merenmittausaluksissa, niinkuin kuvista näkyy on kaksi kuupaa ja niitä kääntäen alus kääntyy, mutta nuo kuupat ohjaamosta mekaanisesti käännetäänkin kiinni, niin alus pysähtyypikin sille seisomilleen. Peruuttaminen onnistuu erinomaisesti molempiin suuntiin ja paikallaan olo kauhaa säätämällä. Yleensä noissa ei ollut edes merikytkintä.
Veikkaisin kuvan veneen olleen mittausalus, tuosta lisärakentamisesta olen samaa mieltä, toki tuo kauneus/ käytettävyys on hyvin venyvä käsite?

Lähetetty: 26 Helmi 2009 01:51
Kirjoittaja Ande
Niin siis siihen ekaan kuvaan sanoisin etä ropellia on vaan suojattu..
Hinaajan tunneli potkurit on sitten taas erikseen niissä ei kuuppa käänny vaan kuupan takana on viellä peräsin.
Ja toi mantelin kuva niin juu siinä on kuuppaperäsin!
kuuppa kiinni niin siinä o pakki! Ja suoralla koplinkilla oli mosa.
Onhan noista väännetty ties mitä variaatioita.. kuten kuvasta näkee...

Lähetetty: 26 Helmi 2009 08:45
Kirjoittaja manteli
Simon oli oikeassa, mittavenehän se, vasemmalla puolella kölin vieressä oli jalkapallon kokoinen anturi, ei kuulemma vaikuttanut veneen ajo-ominaisuuksiin.
Ohjaamossa oli tutkan näyttö, mittareita ja paperille piirtävä kaiku ja ehdottomasti paras sähkökeskus mitä olen ikinä nähnyt, mutta se perähytti :o(

Kuva