tunneli
-
tunneli
ei liity sinänsä puuveneisiin mutta olen törmännyt semmoseen ratkaisuun jossa perämoottoriin potkurin ympärille on rakennettu "tunneli", kuten tuossa--> http://image.nettix.fi/extra/boatimg/31 ... b44df5.jpg
mitäs vastaavaa hyötyä tollasesta on?
mitäs vastaavaa hyötyä tollasesta on?
- Notreal
-
Varmaan tuo suuremmissa nopeuksissa jo jarruttaakin selvästi. Eri asia mennäänkö ko pelillä sellaisia vauhteja.
Yksi lisähyöty on työnnön suurempi suuntautuminen. Pitäisi onnistua myös peruuttaminen ilman niin suurta kietoa toiseen suuntaan.
Olihan sellainen peräsinsysteemikin jossa tuota tunnelia käänneltiin akselivetoisessa veneessä.
Yksi lisähyöty on työnnön suurempi suuntautuminen. Pitäisi onnistua myös peruuttaminen ilman niin suurta kietoa toiseen suuntaan.
Olihan sellainen peräsinsysteemikin jossa tuota tunnelia käänneltiin akselivetoisessa veneessä.
- Veli-Matti
Mulla oli tuommoinen ekassa Merkussa ja heivasin sen kokeilujen jälkeen menemään kun se keräsi kaiken mahdollisen tuohon härdelliin. Tämän seudun matalilla ja rehevillä vesillä ja minun käytötavalla siitä oli haittaa enemmän kuin hyötyä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
Jaa, vai ei kannelle liruttelija tykännyt tunnelista;-)Veli-Matti kirjoitti:Mulla oli tuommoinen ekassa Merkussa ja heivasin sen kokeilujen jälkeen menemään kun se keräsi kaiken mahdollisen tuohon härdelliin. Tämän seudun matalilla ja rehevillä vesillä ja minun käytötavalla siitä oli haittaa enemmän kuin hyötyä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- venealeksi
- Viesti:
Sattumoisin lueskelin Tunneli potkurista juuri muutamia päiviä sitten.
Google Tunnel Propeller.
Noissa artikkeleissa oli viittauksia hyötyyn pienemmän potkurin käyttömahdollisuuksista ja kavitoinnin estämisestä.
Joita tunneli tuo. Samoin tuo hitailla nopeuksilla tehoa lisäävä vaikutus.
Eli ilmeisesti ei plaanaaville.
Ymmärsin että pienempää rusettia voi pyörittää nopeampaa ja ottaa siittä siten tehoa lisää irti. Ilman että se kavitoi.
Jolloin saadaan aikaseksi matala syväyksinen ratkaisu.
Tai jos tarvitaan paljon tehoa pieneillä nopeuksilla. Esim hinaaja.
Aleksi
Google Tunnel Propeller.
Noissa artikkeleissa oli viittauksia hyötyyn pienemmän potkurin käyttömahdollisuuksista ja kavitoinnin estämisestä.
Joita tunneli tuo. Samoin tuo hitailla nopeuksilla tehoa lisäävä vaikutus.
Eli ilmeisesti ei plaanaaville.
Ymmärsin että pienempää rusettia voi pyörittää nopeampaa ja ottaa siittä siten tehoa lisää irti. Ilman että se kavitoi.
Jolloin saadaan aikaseksi matala syväyksinen ratkaisu.
Tai jos tarvitaan paljon tehoa pieneillä nopeuksilla. Esim hinaaja.
Aleksi
- CC
Jotta tunnelista saataisiin oikeata hyötyä, pitää potkurin olla siihen tarkoitettu
lapojen pään osalta vähintään. Ja paaluvetoteho, mitä tuolla saadaan hyvin
lisättyä, kasvaa sitä enemmän, mitä pienempi väli lavan pään ja tunnelin
väliin sadaan.
Jos ei tavoitella paaluvetoa, kääntyvä tunneli potkurin ympärillä tuo ihan
uusia ulottuvuuksia ohjailukykyyn. Voi vaikka pakittaa haluttuun suuntaan.
Eikä tosiaan sovi nopeusmalleihin.
lapojen pään osalta vähintään. Ja paaluvetoteho, mitä tuolla saadaan hyvin
lisättyä, kasvaa sitä enemmän, mitä pienempi väli lavan pään ja tunnelin
väliin sadaan.
Jos ei tavoitella paaluvetoa, kääntyvä tunneli potkurin ympärillä tuo ihan
uusia ulottuvuuksia ohjailukykyyn. Voi vaikka pakittaa haluttuun suuntaan.
Eikä tosiaan sovi nopeusmalleihin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viesti:
Viitaveneissä (joita on monia malleja) käytetään tunneliperäsintä

Kyseinen vene josta kuva on, oli kaupanteon kohteena tossa talvella, mut jäi kaupat tekemättä kun vene oli pilattu teeseitse takahytillä...

Suomen kesät kun on niin valoisia ni en mä kehtais ajella moisella komistuksella :o(
Tässä se taas nähdään et makuja on monia.
No toi vene vuodatus meni taas "offtopikki" olis kuulunut varmaan jonnekin muualle, sori.
t. Jaakko

Kyseinen vene josta kuva on, oli kaupanteon kohteena tossa talvella, mut jäi kaupat tekemättä kun vene oli pilattu teeseitse takahytillä...

Suomen kesät kun on niin valoisia ni en mä kehtais ajella moisella komistuksella :o(
Tässä se taas nähdään et makuja on monia.
No toi vene vuodatus meni taas "offtopikki" olis kuulunut varmaan jonnekin muualle, sori.
t. Jaakko
-
- Simon
Kort tunneli nimenomaan, mutta Mantelin kuvissa oleva on "kauhaperäsin", joita käytettiin/käytetään? merenmittausaluksissa, niinkuin kuvista näkyy on kaksi kuupaa ja niitä kääntäen alus kääntyy, mutta nuo kuupat ohjaamosta mekaanisesti käännetäänkin kiinni, niin alus pysähtyypikin sille seisomilleen. Peruuttaminen onnistuu erinomaisesti molempiin suuntiin ja paikallaan olo kauhaa säätämällä. Yleensä noissa ei ollut edes merikytkintä.
Veikkaisin kuvan veneen olleen mittausalus, tuosta lisärakentamisesta olen samaa mieltä, toki tuo kauneus/ käytettävyys on hyvin venyvä käsite?
Veikkaisin kuvan veneen olleen mittausalus, tuosta lisärakentamisesta olen samaa mieltä, toki tuo kauneus/ käytettävyys on hyvin venyvä käsite?
-
Niin siis siihen ekaan kuvaan sanoisin etä ropellia on vaan suojattu..
Hinaajan tunneli potkurit on sitten taas erikseen niissä ei kuuppa käänny vaan kuupan takana on viellä peräsin.
Ja toi mantelin kuva niin juu siinä on kuuppaperäsin!
kuuppa kiinni niin siinä o pakki! Ja suoralla koplinkilla oli mosa.
Onhan noista väännetty ties mitä variaatioita.. kuten kuvasta näkee...
Hinaajan tunneli potkurit on sitten taas erikseen niissä ei kuuppa käänny vaan kuupan takana on viellä peräsin.
Ja toi mantelin kuva niin juu siinä on kuuppaperäsin!
kuuppa kiinni niin siinä o pakki! Ja suoralla koplinkilla oli mosa.
Onhan noista väännetty ties mitä variaatioita.. kuten kuvasta näkee...
E mare libertas
-
- Viesti:
Simon oli oikeassa, mittavenehän se, vasemmalla puolella kölin vieressä oli jalkapallon kokoinen anturi, ei kuulemma vaikuttanut veneen ajo-ominaisuuksiin.
Ohjaamossa oli tutkan näyttö, mittareita ja paperille piirtävä kaiku ja ehdottomasti paras sähkökeskus mitä olen ikinä nähnyt, mutta se perähytti :o(

Ohjaamossa oli tutkan näyttö, mittareita ja paperille piirtävä kaiku ja ehdottomasti paras sähkökeskus mitä olen ikinä nähnyt, mutta se perähytti :o(