tunneli

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
pekkosbill
Viestit: 22
Liittynyt: 02 Joulu 2008 22:40
Paikkakunta: Hyvinkää

tunneli

Viesti Kirjoittaja pekkosbill » 23 Helmi 2009 18:16

ei liity sinänsä puuveneisiin mutta olen törmännyt semmoseen ratkaisuun jossa perämoottoriin potkurin ympärille on rakennettu "tunneli", kuten tuossa--> http://image.nettix.fi/extra/boatimg/31 ... b44df5.jpg
mitäs vastaavaa hyötyä tollasesta on?

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 23 Helmi 2009 18:29

Potkurin suojana kiviä vastaan ovat niitä koittaneet käyttää...
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Helmi 2009 19:50

Oikean kokoinen tunneli parantaa potkurin hyötysuhdetta pienillä nopeuksilla, nopeuden kasvaessa hyöty pienenee ja max. nopeudessa hyötysuhde vastaa tilannetta ilman tunnelia.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 23 Helmi 2009 21:19

Varmaan tuo suuremmissa nopeuksissa jo jarruttaakin selvästi. Eri asia mennäänkö ko pelillä sellaisia vauhteja.

Yksi lisähyöty on työnnön suurempi suuntautuminen. Pitäisi onnistua myös peruuttaminen ilman niin suurta kietoa toiseen suuntaan.

Olihan sellainen peräsinsysteemikin jossa tuota tunnelia käänneltiin akselivetoisessa veneessä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Helmi 2009 21:45

Mulla oli tuommoinen ekassa Merkussa ja heivasin sen kokeilujen jälkeen menemään kun se keräsi kaiken mahdollisen tuohon härdelliin. Tämän seudun matalilla ja rehevillä vesillä ja minun käytötavalla siitä oli haittaa enemmän kuin hyötyä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Helmi 2009 21:47

Veli-Matti kirjoitti:Mulla oli tuommoinen ekassa Merkussa ja heivasin sen kokeilujen jälkeen menemään kun se keräsi kaiken mahdollisen tuohon härdelliin. Tämän seudun matalilla ja rehevillä vesillä ja minun käytötavalla siitä oli haittaa enemmän kuin hyötyä.
Jaa, vai ei kannelle liruttelija tykännyt tunnelista;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pekkosbill
Viestit: 22
Liittynyt: 02 Joulu 2008 22:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pekkosbill » 23 Helmi 2009 21:53

kiitos, taas viisastu paljon

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 25 Helmi 2009 08:23

Sattumoisin lueskelin Tunneli potkurista juuri muutamia päiviä sitten.
Google Tunnel Propeller.
Noissa artikkeleissa oli viittauksia hyötyyn pienemmän potkurin käyttömahdollisuuksista ja kavitoinnin estämisestä.
Joita tunneli tuo. Samoin tuo hitailla nopeuksilla tehoa lisäävä vaikutus.
Eli ilmeisesti ei plaanaaville.

Ymmärsin että pienempää rusettia voi pyörittää nopeampaa ja ottaa siittä siten tehoa lisää irti. Ilman että se kavitoi.
Jolloin saadaan aikaseksi matala syväyksinen ratkaisu.
Tai jos tarvitaan paljon tehoa pieneillä nopeuksilla. Esim hinaaja.

Aleksi

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 25 Helmi 2009 12:27

Jotta tunnelista saataisiin oikeata hyötyä, pitää potkurin olla siihen tarkoitettu
lapojen pään osalta vähintään. Ja paaluvetoteho, mitä tuolla saadaan hyvin
lisättyä, kasvaa sitä enemmän, mitä pienempi väli lavan pään ja tunnelin
väliin sadaan.

Jos ei tavoitella paaluvetoa, kääntyvä tunneli potkurin ympärillä tuo ihan
uusia ulottuvuuksia ohjailukykyyn. Voi vaikka pakittaa haluttuun suuntaan.

Eikä tosiaan sovi nopeusmalleihin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 25 Helmi 2009 13:43

Viitaveneissä (joita on monia malleja) käytetään tunneliperäsintä

Kuva

Kyseinen vene josta kuva on, oli kaupanteon kohteena tossa talvella, mut jäi kaupat tekemättä kun vene oli pilattu teeseitse takahytillä...

Kuva

Suomen kesät kun on niin valoisia ni en mä kehtais ajella moisella komistuksella :o(
Tässä se taas nähdään et makuja on monia.
No toi vene vuodatus meni taas "offtopikki" olis kuulunut varmaan jonnekin muualle, sori.

t. Jaakko

mutterisorvi
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Elo 2006 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mutterisorvi » 25 Helmi 2009 14:07

Nyt kun tunnelista keskustelua niin, uusin kysymykseni parin vuoden takaa. Mistä löytyisi mitoitus ohjeet tunneliin?
yritys ja erehdys periaatteella ,yhden tehnyt,en toista viitsi tehdä.Toimi kyllä jollain lailla, mutta oli äännekäs ja resonoi.

ik60
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Touko 2008 21:03
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ik60 » 25 Helmi 2009 21:41

Tuolla tunnelilla taitaa olla nimikin,Kort tunneli.Ainakin hinaajissa käytetty.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 25 Helmi 2009 22:44

Kort tunneli nimenomaan, mutta Mantelin kuvissa oleva on "kauhaperäsin", joita käytettiin/käytetään? merenmittausaluksissa, niinkuin kuvista näkyy on kaksi kuupaa ja niitä kääntäen alus kääntyy, mutta nuo kuupat ohjaamosta mekaanisesti käännetäänkin kiinni, niin alus pysähtyypikin sille seisomilleen. Peruuttaminen onnistuu erinomaisesti molempiin suuntiin ja paikallaan olo kauhaa säätämällä. Yleensä noissa ei ollut edes merikytkintä.
Veikkaisin kuvan veneen olleen mittausalus, tuosta lisärakentamisesta olen samaa mieltä, toki tuo kauneus/ käytettävyys on hyvin venyvä käsite?

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 26 Helmi 2009 01:51

Niin siis siihen ekaan kuvaan sanoisin etä ropellia on vaan suojattu..
Hinaajan tunneli potkurit on sitten taas erikseen niissä ei kuuppa käänny vaan kuupan takana on viellä peräsin.
Ja toi mantelin kuva niin juu siinä on kuuppaperäsin!
kuuppa kiinni niin siinä o pakki! Ja suoralla koplinkilla oli mosa.
Onhan noista väännetty ties mitä variaatioita.. kuten kuvasta näkee...
E mare libertas

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 26 Helmi 2009 08:45

Simon oli oikeassa, mittavenehän se, vasemmalla puolella kölin vieressä oli jalkapallon kokoinen anturi, ei kuulemma vaikuttanut veneen ajo-ominaisuuksiin.
Ohjaamossa oli tutkan näyttö, mittareita ja paperille piirtävä kaiku ja ehdottomasti paras sähkökeskus mitä olen ikinä nähnyt, mutta se perähytti :o(

Kuva

Vastaa Viestiin