painelaakerin kiinnitys runkoon
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
painelaakerin kiinnitys runkoon
Mites arvon raati on tuon homman ratkaissut?
Itselläni on 9-tonninen purjevene johon olen laittamassa 30 hv Yanmaria MD17C tilalle ja tarkoitus on laittaa Python drive väliin. Runko on osittain 45x45x4 teräskaarille rakennettu ja ajattelin pultata sen Python Driven tarvitseman 10mm kiinnityslevyn suoraan teräskaareen kiinni. Paljonko tuollaisessa 30-kaakkisessa koneessa on työntövoimaa eli pitäisikö kaarta vielä vahvistaa vai luotanko varttituuman teräsniiteillä kiinnitetyn teräskaaren pysyvän 25 mm mahongissa? Lisäväriä asiaan tuo vielä se, että sijainniltaan sopiva teräskaari ei ole kokomittainen vaan jotakuinkin vesilinjasta pilssin pohjalle asti eli pituudeltaan 1,5m - 2 m välillä.
t. hh
Itselläni on 9-tonninen purjevene johon olen laittamassa 30 hv Yanmaria MD17C tilalle ja tarkoitus on laittaa Python drive väliin. Runko on osittain 45x45x4 teräskaarille rakennettu ja ajattelin pultata sen Python Driven tarvitseman 10mm kiinnityslevyn suoraan teräskaareen kiinni. Paljonko tuollaisessa 30-kaakkisessa koneessa on työntövoimaa eli pitäisikö kaarta vielä vahvistaa vai luotanko varttituuman teräsniiteillä kiinnitetyn teräskaaren pysyvän 25 mm mahongissa? Lisäväriä asiaan tuo vielä se, että sijainniltaan sopiva teräskaari ei ole kokomittainen vaan jotakuinkin vesilinjasta pilssin pohjalle asti eli pituudeltaan 1,5m - 2 m välillä.
t. hh
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Pitäis ehottomasti! Sulla varmaan on jonkinlaiset pitkittäis palkit moottorin alla ennestään? Nyt voima lähes kaksinkertaistuu entisestä (onhan se entinen 17hp?) Eli myös ne palkit voi olla alimitoitetut uudelle koneelle.. Joka tapauksessa joko laitat uudet, tai lisäpalkit vanhojen kylkeen niin että net ylettyy pitemmälle ja tukee myos sen painelaakerin asennuksen..
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
Kiitoksia kommenteista. Konepeltiä on rukattava kun se on tällä hetkellä liian leveä. Ilmeisesti kannattaa siis tuo painelaakerin kiinnitys virittää osaksi moottoripetiä.
Vanhassa koneessa on 35 hv eli koneteho pienenee muutamalla. Moottoripeti on kulmarautaa ja se on niitattu varttituuman niiteillä niihin teräskaariin. Työntövoima taitaa kuitenkin kasvaa uuden koneen ja potkurin myötä kun siinä on ollut alimittainen MD2:lle (17hv) sopiva potkuri.....
Tässä niitä mittoja:
pituus 10,50m
leveys 2,80 m
syväys 1,96 m
vesilinjasta kannelle on keulassa lähes 1,5 m, perässä lähellä yhtä metriä ja matalimmssa kohtaa n. 0,7 m eli jonkinlainen keskiarvo partaasta kölipuuhun taitaa olla 2,5 - 3 metrin välillä. Paino on 9 tonnia.
Mielenkiintoista nähdä mitä kaavat kertovat.
t. hh
Vanhassa koneessa on 35 hv eli koneteho pienenee muutamalla. Moottoripeti on kulmarautaa ja se on niitattu varttituuman niiteillä niihin teräskaariin. Työntövoima taitaa kuitenkin kasvaa uuden koneen ja potkurin myötä kun siinä on ollut alimittainen MD2:lle (17hv) sopiva potkuri.....
Tässä niitä mittoja:
pituus 10,50m
leveys 2,80 m
syväys 1,96 m
vesilinjasta kannelle on keulassa lähes 1,5 m, perässä lähellä yhtä metriä ja matalimmssa kohtaa n. 0,7 m eli jonkinlainen keskiarvo partaasta kölipuuhun taitaa olla 2,5 - 3 metrin välillä. Paino on 9 tonnia.
Mielenkiintoista nähdä mitä kaavat kertovat.
t. hh
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Sun paatin kohalla veneen koko tuli määrääväksi tekijäksi (ei hevosvoimat)..
Eli teräksinen moottoripeti minimimitat uppoamarunkoselle:
T-profiili, paksuus 5,7mm korkeus 106mm ja leveys 72mm
kiinnitys vähintään kolmeen kaareen (hitsattu) tai lähimpiin umpilaipioihin edessä ja takana. Valitaan edellisistä se pitempi vaihtoehto..
L profiili ei liene kovin kaukana T:stä eli voinee soveltaa..
Eli teräksinen moottoripeti minimimitat uppoamarunkoselle:
T-profiili, paksuus 5,7mm korkeus 106mm ja leveys 72mm
kiinnitys vähintään kolmeen kaareen (hitsattu) tai lähimpiin umpilaipioihin edessä ja takana. Valitaan edellisistä se pitempi vaihtoehto..
L profiili ei liene kovin kaukana T:stä eli voinee soveltaa..
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
Kiitoksia TeddyDiver noista palkkien mitoista. Ne taitavat päteä uuteen petiin, eli jos pulttaan nykyiseen petiin L- tai T-palkkia kiinni niin noista voi vissiin tinkiä jonkin verran. Vanha näyttää tältä, pitkittäispalkit ovat jotakuinkin 45x45mm kulmarautaa ja kertaalleen jatkettu, että se MD17C on mahtunut paikoilleen:

Nykyinen peti on neljissä teräskaarissa kiinni ja painelaakeri tullee niiden jälkeiseen kaareen kiinni eli tuleva modifioitu peti olisi silloin viisissä kaarissa kiinni = vissiin piisaa.
Mahtaako Ande tarkoittaa pakoputken läpivientiä painelaakerin tuesta, pitäiskö olla jotain välissä ettei tärinä hierrä letkua puhki?

Nykyinen peti on neljissä teräskaarissa kiinni ja painelaakeri tullee niiden jälkeiseen kaareen kiinni eli tuleva modifioitu peti olisi silloin viisissä kaarissa kiinni = vissiin piisaa.
Mahtaako Ande tarkoittaa pakoputken läpivientiä painelaakerin tuesta, pitäiskö olla jotain välissä ettei tärinä hierrä letkua puhki?
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Ainakin minun järkeen kävis että riittää jos yhteenlaskettuna ois lähellä.. tosin laittasin hitsaten niin olis yhtä "puuta". Vaikka pulttais ensin pilssissä ja hitsais irrallaan. Ois helppo ruostesuojata irrallaan..Harri kirjoitti: eli jos pulttaan nykyiseen petiin L- tai T-palkkia kiinni niin noista voi vissiin tinkiä jonkin verran. Vanha näyttää tältä, pitkittäispalkit ovat jotakuinkin 45x45mm kulmarautaa ja kertaalleen jatkettu, että se MD17C on mahtunut paikoilleen:
Mahtaako Ande tarkoittaa pakoputken läpivientiä painelaakerin tuesta, pitäiskö olla jotain välissä ettei tärinä hierrä letkua puhki?
Sitä tais Ande tarkottaa.. ja oikeessa on. Saatteks uskottua etten oo märkää pakoputkee nähny ikinä toiminnassa

-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Tosta Simon ratkaisusta sanois entinen lujuusoppinut että: "ei sitä enempää pieleen voi tehdä".
Tarvis saada tukilevy, jonka leveyssuunta on akselin vetolinjan suunta ja pitkähköt hitsisaumat samaten juurikin akselin vetosuuntaan. Nykyiset on poikkisuuntaan ja se aiheuttaa joustoja ja väsymistä ennenpitkää.
Risto
Tarvis saada tukilevy, jonka leveyssuunta on akselin vetolinjan suunta ja pitkähköt hitsisaumat samaten juurikin akselin vetosuuntaan. Nykyiset on poikkisuuntaan ja se aiheuttaa joustoja ja väsymistä ennenpitkää.
Risto
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
ei mun moottorista saa potkurin kanssa millään aikaiseksi sellaisia voimia, mitkä tämän vääntäisivät.

tuo tukilevy on upotettu noihin kiinnityslevyihin, hitsattu ympäri a-mitalla joka vastaa peruslevyn vahvuutta.
Voisi tuon lujuuslaskentaohjelmalla laskea, jos vähääkään epäilyttäisi sen kestävyys. Näkisi eri väreinä miten jännitykset jakaantuvat keskeltä pistekuormitettaessa. Ei maksa vaivaa..
jos oikein jäykkää kaipaa, se olisi esim. tällainen:

t: nykyinen lujuusoppinut ;-))

tuo tukilevy on upotettu noihin kiinnityslevyihin, hitsattu ympäri a-mitalla joka vastaa peruslevyn vahvuutta.
Voisi tuon lujuuslaskentaohjelmalla laskea, jos vähääkään epäilyttäisi sen kestävyys. Näkisi eri väreinä miten jännitykset jakaantuvat keskeltä pistekuormitettaessa. Ei maksa vaivaa..
jos oikein jäykkää kaipaa, se olisi esim. tällainen:

t: nykyinen lujuusoppinut ;-))
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
En miekään usko että toi rauta varsin "pettäis", vaan sitä että tuossa on mahdollista että pienikin jousto aiheuttaa painelaakerille epätasaisen kuormituksen ja siitä johtuvia värinöitä akseliin ja laakerivaurion, tai jos sitä joustoa tulee ajankanssa lisää, niin riittäkö cv nivelissä välykset?
Sitten on vielä se mahdollisuus että jos on/tulee akseli/potkuri värinöitä (esim kolhasee uppotukkia) niin rasitukset tohon levyyn äkkiä moninkertaistuu..
Sitten on vielä se mahdollisuus että jos on/tulee akseli/potkuri värinöitä (esim kolhasee uppotukkia) niin rasitukset tohon levyyn äkkiä moninkertaistuu..
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Täytyy kyllä todeta, etten tekisi minäkään Simon tavoin. Oli mottori iso tai
pieni. Ja ongelma tuossa ei tulekaan voiman määrässä vaan sen vaihtelevuudessa,
mikä saa tuollaisen rakenteen elämään hallitsemattomasti. Seurauksena
materiaalin väsymistä ja tosiaan laakerin epämääräistä kuormaa.
Tuo muuttuisi lähes optimaaliseksi tekemällä vinotuet tai umpikolmiot laakerin
kiinnityksen läheltä moottoripetiin tai johonkin pitkittäisjäykkääjään.
pieni. Ja ongelma tuossa ei tulekaan voiman määrässä vaan sen vaihtelevuudessa,
mikä saa tuollaisen rakenteen elämään hallitsemattomasti. Seurauksena
materiaalin väsymistä ja tosiaan laakerin epämääräistä kuormaa.
Tuo muuttuisi lähes optimaaliseksi tekemällä vinotuet tai umpikolmiot laakerin
kiinnityksen läheltä moottoripetiin tai johonkin pitkittäisjäykkääjään.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.