painelaakerin kiinnitys runkoon

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

painelaakerin kiinnitys runkoon

Viesti Kirjoittaja Harri » 18 Helmi 2009 23:09

Mites arvon raati on tuon homman ratkaissut?

Itselläni on 9-tonninen purjevene johon olen laittamassa 30 hv Yanmaria MD17C tilalle ja tarkoitus on laittaa Python drive väliin. Runko on osittain 45x45x4 teräskaarille rakennettu ja ajattelin pultata sen Python Driven tarvitseman 10mm kiinnityslevyn suoraan teräskaareen kiinni. Paljonko tuollaisessa 30-kaakkisessa koneessa on työntövoimaa eli pitäisikö kaarta vielä vahvistaa vai luotanko varttituuman teräsniiteillä kiinnitetyn teräskaaren pysyvän 25 mm mahongissa? Lisäväriä asiaan tuo vielä se, että sijainniltaan sopiva teräskaari ei ole kokomittainen vaan jotakuinkin vesilinjasta pilssin pohjalle asti eli pituudeltaan 1,5m - 2 m välillä.

t. hh
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 19 Helmi 2009 09:03

Veikkaisin, että alle 350kg. Yhden 10hp keskimoottorin, minkä merkkiä en nyt muista, veti paaluvetoa himpun verran alle 100kg.. Kun taas 12m troolari 115hv koneella n. 1tn.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 19 Helmi 2009 09:07

Pitäis ehottomasti! Sulla varmaan on jonkinlaiset pitkittäis palkit moottorin alla ennestään? Nyt voima lähes kaksinkertaistuu entisestä (onhan se entinen 17hp?) Eli myös ne palkit voi olla alimitoitetut uudelle koneelle.. Joka tapauksessa joko laitat uudet, tai lisäpalkit vanhojen kylkeen niin että net ylettyy pitemmälle ja tukee myos sen painelaakerin asennuksen..

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 19 Helmi 2009 09:19

Jos pistät tänne veneen mittoja niin vois laskee kuinka vahvat palkit ym tarttis (Dave Gerr:n Elements of Boat Strength kaavoilla)
eli tarttis vielä: Pituus, leveys ja rungon ja rungon korkeus (eli partaasta kölipuuhun)

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 19 Helmi 2009 10:34

Kiitoksia kommenteista. Konepeltiä on rukattava kun se on tällä hetkellä liian leveä. Ilmeisesti kannattaa siis tuo painelaakerin kiinnitys virittää osaksi moottoripetiä.

Vanhassa koneessa on 35 hv eli koneteho pienenee muutamalla. Moottoripeti on kulmarautaa ja se on niitattu varttituuman niiteillä niihin teräskaariin. Työntövoima taitaa kuitenkin kasvaa uuden koneen ja potkurin myötä kun siinä on ollut alimittainen MD2:lle (17hv) sopiva potkuri.....
Tässä niitä mittoja:
pituus 10,50m
leveys 2,80 m
syväys 1,96 m
vesilinjasta kannelle on keulassa lähes 1,5 m, perässä lähellä yhtä metriä ja matalimmssa kohtaa n. 0,7 m eli jonkinlainen keskiarvo partaasta kölipuuhun taitaa olla 2,5 - 3 metrin välillä. Paino on 9 tonnia.

Mielenkiintoista nähdä mitä kaavat kertovat.

t. hh
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 19 Helmi 2009 12:52

Sun paatin kohalla veneen koko tuli määrääväksi tekijäksi (ei hevosvoimat)..
Eli teräksinen moottoripeti minimimitat uppoamarunkoselle:
T-profiili, paksuus 5,7mm korkeus 106mm ja leveys 72mm
kiinnitys vähintään kolmeen kaareen (hitsattu) tai lähimpiin umpilaipioihin edessä ja takana. Valitaan edellisistä se pitempi vaihtoehto..
L profiili ei liene kovin kaukana T:stä eli voinee soveltaa..

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 19 Helmi 2009 19:22

minä tuin näin, samoihin palkkeihin, joiden päällä kone on kiinni:

Kuva

Kuva
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 19 Helmi 2009 20:28

Muuten nätti kuin sika pienenä mutta yhden korjausjutskan melkein voisi tehdä..
E mare libertas

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 19 Helmi 2009 21:05

Kiitoksia TeddyDiver noista palkkien mitoista. Ne taitavat päteä uuteen petiin, eli jos pulttaan nykyiseen petiin L- tai T-palkkia kiinni niin noista voi vissiin tinkiä jonkin verran. Vanha näyttää tältä, pitkittäispalkit ovat jotakuinkin 45x45mm kulmarautaa ja kertaalleen jatkettu, että se MD17C on mahtunut paikoilleen:
Kuva

Nykyinen peti on neljissä teräskaarissa kiinni ja painelaakeri tullee niiden jälkeiseen kaareen kiinni eli tuleva modifioitu peti olisi silloin viisissä kaarissa kiinni = vissiin piisaa.

Mahtaako Ande tarkoittaa pakoputken läpivientiä painelaakerin tuesta, pitäiskö olla jotain välissä ettei tärinä hierrä letkua puhki?
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 19 Helmi 2009 21:09

Laittasin Simo vielä toiset tuet viistoon moottoria kohden.. tossa on semmonen vaara että saattaa taipua.. Ootko kattonu kuinka käyttäytyy kun vaihtaa vaapaalle/täydelle teholle/pakille eli heiluuko?
Laita linjalanka yläpuolelle niin on helpompi tarkistaa..

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 19 Helmi 2009 21:24

Harri kirjoitti: eli jos pulttaan nykyiseen petiin L- tai T-palkkia kiinni niin noista voi vissiin tinkiä jonkin verran. Vanha näyttää tältä, pitkittäispalkit ovat jotakuinkin 45x45mm kulmarautaa ja kertaalleen jatkettu, että se MD17C on mahtunut paikoilleen:
Mahtaako Ande tarkoittaa pakoputken läpivientiä painelaakerin tuesta, pitäiskö olla jotain välissä ettei tärinä hierrä letkua puhki?
Ainakin minun järkeen kävis että riittää jos yhteenlaskettuna ois lähellä.. tosin laittasin hitsaten niin olis yhtä "puuta". Vaikka pulttais ensin pilssissä ja hitsais irrallaan. Ois helppo ruostesuojata irrallaan..

Sitä tais Ande tarkottaa.. ja oikeessa on. Saatteks uskottua etten oo märkää pakoputkee nähny ikinä toiminnassa :) Harvassa ovat täällä..

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 19 Helmi 2009 22:12

Tosta Simon ratkaisusta sanois entinen lujuusoppinut että: "ei sitä enempää pieleen voi tehdä".

Tarvis saada tukilevy, jonka leveyssuunta on akselin vetolinjan suunta ja pitkähköt hitsisaumat samaten juurikin akselin vetosuuntaan. Nykyiset on poikkisuuntaan ja se aiheuttaa joustoja ja väsymistä ennenpitkää.

Risto

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Helmi 2009 08:49

ei mun moottorista saa potkurin kanssa millään aikaiseksi sellaisia voimia, mitkä tämän vääntäisivät.

Kuva

tuo tukilevy on upotettu noihin kiinnityslevyihin, hitsattu ympäri a-mitalla joka vastaa peruslevyn vahvuutta.

Voisi tuon lujuuslaskentaohjelmalla laskea, jos vähääkään epäilyttäisi sen kestävyys. Näkisi eri väreinä miten jännitykset jakaantuvat keskeltä pistekuormitettaessa. Ei maksa vaivaa..

jos oikein jäykkää kaipaa, se olisi esim. tällainen:

Kuva

t: nykyinen lujuusoppinut ;-))
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 20 Helmi 2009 12:08

En miekään usko että toi rauta varsin "pettäis", vaan sitä että tuossa on mahdollista että pienikin jousto aiheuttaa painelaakerille epätasaisen kuormituksen ja siitä johtuvia värinöitä akseliin ja laakerivaurion, tai jos sitä joustoa tulee ajankanssa lisää, niin riittäkö cv nivelissä välykset?
Sitten on vielä se mahdollisuus että jos on/tulee akseli/potkuri värinöitä (esim kolhasee uppotukkia) niin rasitukset tohon levyyn äkkiä moninkertaistuu..

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 20 Helmi 2009 12:41

Täytyy kyllä todeta, etten tekisi minäkään Simon tavoin. Oli mottori iso tai
pieni. Ja ongelma tuossa ei tulekaan voiman määrässä vaan sen vaihtelevuudessa,
mikä saa tuollaisen rakenteen elämään hallitsemattomasti. Seurauksena
materiaalin väsymistä ja tosiaan laakerin epämääräistä kuormaa.

Tuo muuttuisi lähes optimaaliseksi tekemällä vinotuet tai umpikolmiot laakerin
kiinnityksen läheltä moottoripetiin tai johonkin pitkittäisjäykkääjään.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin