Sivu 1/1
Moottorin jäähdytysvettä lämmitykseen
Lähetetty: 08 Helmi 2009 11:22
Kirjoittaja Marnella
Tällä iällä on meinattu kohottaa Marnellan mukavuusastetta. Edellisellä omistajalla jäähdytysvesi lämmitti jotain vanhaa kuorma-auton puhallinta. Nyt olisi meninki saada lämmintä vettä alapesuun. Sopiva pönttö ja tuttu putkimies on katsottuna, joten lämminvesivaraaja on tulossa.
Toinen juttu on keskuslämmitys. Periaatteessa kai moottorin jäähdytysvettä voisi kierrättää ympäri venettä. Mutta kai sillä joku raja on, kuinka paljon nestettä moottori jaksaa kierrättää. Voiko apupumppu auttaa asiaa? Miten tämä vaikuttaa moottorin jäähdytykseen?
Toisena lämmönlähteenä on Glembringin kamiina, mutta olisi mukava saada tunnelmaa kohotetuksi myös perähytissä.
Moottori on vanha ja sitkeä 29 hv diesel (ZSP).
terv. Marnellan väki
Lähetetty: 08 Helmi 2009 12:22
Kirjoittaja Veli-Matti
Kyllähän siinä jossain vaiheessa tulee vastaan raja että mitä se moottori jäksaa sitä nestettä lämmittää.
Mutta jäähdytystä ohjataan termostaatilla joka säätää koneen läpi menevän veden määrää joten sen toimiessa kone ei pääse käymään kylmänä mutta nesteen kierto ja lämpö esim pitkän linjan päässä olevissa pattereissa voi ehkä olla vähän sitä sun tätä. Kun termari sulkee kiertoa niin neste alkaa kiertämään ohituksen kautta ja sen lämpö ei aina ole siellä 80 hujakoilla.
Ja lämpöähän tulee vain silloin kun kone käy ja jos asentaa erillisen kiertopumpun niin sitä tulee nestetilavuudesta riippuen koneen sammuttamisen jälkeen 10-45 minuuttia.
Minulla on Dejah Thoriksessa erillinen sähköllä toimiva kiertopumppu ajolämppärillä ja se antaa 30-45 minuuttia lämpöä 14 litran nestemäärästä ja 500kg rautamassasta kun pitää lämppärin hanan ja puhalluksen täysin auki. Sitten kone on jäähtynyt niin paljon että puhallus muistuttaa enemmän lehmänhenkäystä kuin lämmityslaitetta.
Mutta eikös siihen Glembringiin saa lämmityskierukan?
Lähetetty: 08 Helmi 2009 12:33
Kirjoittaja petrooli
Näppärä putkimies värkkää kamiinaan kierukan ja vieläkun yhdistää patterilinjat koneen kiertoon voi venettä lämmittää koneella ja kaminalla, ja toisinpäin jos on ollut kauan rannassa voi pattereista läpimän veden pistää koneelle ja näin ei tartte kylmää konetta käynnistellä.... mahdollisuuksiahan on siis paljon jos vain jaksaa värkkällä.
niin tuossa systeemissä pittää muistaa paisunta säiliön sijoitus sekä riittävä mitoitus.
Lähetetty: 08 Helmi 2009 21:59
Kirjoittaja Ande
Mulla oli joskus aikoinaan barliitissa joka kajuutassa vesikiertoiset patterit Muistaakseni vanhat linja-auton tms. Kierto oli 12v pumpulla järjestetty ja hanalla säädeltiin lämpöä.. Lisäpaisuntasäiliö piti perkinssin M4.108 laittaa
Kiitokset
Lähetetty: 22 Helmi 2009 11:05
Kirjoittaja Marnella
Tässä ovat veneasiat jääneet vähän taka-alalle, kun ansiossa on pitänyt kiirettä.
Kiitokset kommenteista, eiköhän tässä jollakin konstilla saada lämmintä. Kaminasta lähinnä veneen lämmitykseen ja jäähdytysvesi taas veden lämmitykseen. Ja sopivasti hanoja, että voi myös valita ...
Pitää lähteä katsomaan miten Marnella täällä länsirannikon lumipyryssä pärjää ...
kevään odotusta!