millainen apupurje keskimoottoriveneeseen?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jussi_oulu
Viestit: 10
Liittynyt: 11.01.2009 13:46

millainen apupurje keskimoottoriveneeseen?

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu » 04.02.2009 22:51

Tervehdys!
Mietin tuossa josko keskimoottoriveneeseen laittaisi apupurjeen konerikkoja ajatellen... mutta millainen sen pitäisi olla?
Vene on n. 7m uppoumarunkoinen lasikuitupaatti, painoa n. 1500 kg.
Minkähän kokoinen ja mihin paikaan purje olisi viisainta laittaa?
Onko toivoakaan luovimisesta vastatuuleen ilman kunnollista köliä?
Vai onko vain mentävä siihen rantaan jonne myötätuulella sattuu pääsemään:)

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: millainen apupurje keskimoottoriveneeseen?

Viesti Kirjoittaja jor » 05.02.2009 1:13

jussi_oulu kirjoitti:Tervehdys!
Mietin tuossa josko keskimoottoriveneeseen laittaisi apupurjeen konerikkoja ajatellen... mutta millainen sen pitäisi olla?
Vene on n. 7m uppoumarunkoinen lasikuitupaatti, painoa n. 1500 kg.
Minkähän kokoinen ja mihin paikaan purje olisi viisainta laittaa?
Onko toivoakaan luovimisesta vastatuuleen ilman kunnollista köliä?
Vai onko vain mentävä siihen rantaan jonne myötätuulella sattuu pääsemään:)
Heh, joskus heikkona hetkenä miettinyt samaa "backupiksi" mutta taitaa
olla parempi pikkukumpparijolla ja siihen joku pikkuperäprutku. Usko huvikses,
että semmoisella hinaa aika isoa paattia :-)

Mahtaa mennä ihan tuulen mukana ilman köliä. Vähän nopeammin purjeen
kanssa kuin ilman. Purjeen kanssa voi saada myös paatin nurin, jos kunnolla
vääntöä kestävän maston laittaa.
jukka

anthon
Viestit: 2
Liittynyt: 13.07.2007 15:36
Paikkakunta: Karijoki (soon pohojammaalla)

Keppi moottoriveneeseen

Viesti Kirjoittaja anthon » 05.02.2009 16:39

Samaa on Marnellan miehistökin joskus ajatellut ...

Mielessä ei ole moottoripurreksi muuttaminen, mutta kumminkin hieman enemmän kuin pelkkä tukipurje. "Apupurjeilla varustettu moottorivene" taisi olla jonkun Pettersonin veneen mallinimenä.

Onhan entisaikaan purjehdittu rungoilla, joissa ei niin kummoista köliä ole ollut. Luoviminen tietysti on ollut sen mukaista. Tälläkin sivustolla on kuva verkkoveneestä:

http://www.puuvene.net/harro/nykyveneet.htm

Vakavuuslaskelmat on syytä kyllä ottaa vakavasti.

terv. Marnellan väki
Aila + Antero + Marnella

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

kannattaa kokeilla

Viesti Kirjoittaja hkhk » 05.02.2009 17:50

Pieni purje fiskarissa on ihan kiva. Kun on pieni myötätuuli tai sivuinen, sillä voi kivasti lilliä eteenpäin äänettömästi.
Minä kannatan, että purje on optarin purjeen näköinen neliöpurje, vähän isompi. Näin masto ei ole liian pitkä.
Pieni huoli on maston kiinnitys. Jos veneeseen voi tehdä jonkinlaisen pystyputken, johon maston voi pistää pystyyn kuin heinäseipään, ilman tukia (vantteja), se tekee purjeen käytöstä kätevän.
Purjehökötykselle pitää löytää sopiva säilytyspaikka, kun ei ajeta purjeilla, esim. vara-airojen viereen (jos sellaisia harrastetaan).
Purje (masto) pistetään aika keulaan, 7 metrin veneessä ehkäpä 2 metriä keulasta taaksepäin.
Yksi ongelma on peräsin. Moottoriveneissä se tahtoo olla liian pieni purjehdukseen. Mutta, jos maston paikka on sopiva, sivutuuleen pääsee.
Oikein hyvin trimmattuna fiskari kyllä luoviikin.
Kohtalaisella purjeella fiskarin saa hörppäämään. Tätä vasten on yleinen näppäryys. Skuuttia, puomin narua on syytä pitää kädessä. On katsottava, että narut ovat aina selvät.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.02.2009 21:57

Minä suunnittelin apupurjeen laittamista Bertta-Lottaa ihan tosissaan ja siitä on jossain näillä sivuilla myös juttua ja sen Vene-lehden numero jossa oli laaja juttu apupurjeen asennuksesta, mitoituksesta ja eri mallivaihtoehdoista. Vai pitäisikö sen olla takilointimalleista?

Loppujen lopuksi luovuin suosiolla suunnitelmista koska ahtaassa veneessä missä myös asutaan ei ollut järkevää säilytyspaikkaa, kontra hyöty - vaiva - pienet tilat, apupurjeelle härpäkkeineen.

Perimmäinen syy oli saada hiukan rullausta kuriin pitkillä takatuulilla. Mutta niidenkin kanssa oppii elämään.

Käytä hakua.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jussi_oulu
Viestit: 10
Liittynyt: 11.01.2009 13:46

Viesti Kirjoittaja jussi_oulu » 06.02.2009 14:32

Veli-Matti kirjoitti:Minä suunnittelin apupurjeen laittamista Bertta-Lottaa ihan tosissaan ja siitä on jossain näillä sivuilla myös juttua ja sen Vene-lehden numero jossa oli laaja juttu apupurjeen asennuksesta, mitoituksesta ja eri mallivaihtoehdoista. Vai pitäisikö sen olla takilointimalleista?

Loppujen lopuksi luovuin suosiolla suunnitelmista koska ahtaassa veneessä missä myös asutaan ei ollut järkevää säilytyspaikkaa, kontra hyöty - vaiva - pienet tilat, apupurjeelle härpäkkeineen.

Perimmäinen syy oli saada hiukan rullausta kuriin pitkillä takatuulilla. Mutta niidenkin kanssa oppii elämään.

Käytä hakua.
kiitoksia kommenteista.. ei siis aivan älytön idea koska muillakin ollut mielessä:)
Täytyypä etsiä tuo Veli-matin mainitsema venelehti...

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 06.02.2009 22:24

Jospa minäkin laitan sen mitä olen tästä ajatellut..

Petronillassani olen monta kertaa leikitellyt ajatuksella apu/varapurjeesta. Koskapa pienessä paatissa ei ole yhtään ylimääräistä säilytystilaa, niin siksi se on lähinnä jäänyt. Toisaalta olen ajatellut, että käyttäisin airoja mastona ja priitankona (spristång). Yhden airon saa aika helposti tuettua keulapenkin sekaan, ja tuettua parilla kolmella köydellä tyydyttävästi pystyyn. Toista airoa voi sitten käyttää raakapuuna tai tosiaan tankona.

Purjeen tekisin kevytpressusta vahvistamalla, tai sitten suurimmasta palopeitteestä kulmia vahvistamalla. Palopeite olisi sikäli hyvä, että se on muutenkin hyödyllinen esimerkiksi pannun/grillinalusena, makuualustana tai vaikkapa pakoputken paikkaamiseen.

Tällaisella alkeellisimmalla purjeella pääsee myötäiseen, tai jopa sivu/sivumyötäiseen. Luoviminen vaatisi sitten lankkua kölin alareunaan ja raakasti lisää purjealaa. Käyttäisin tuota purjetta reippaalla myötätuulella huviksi ja bensan säästämiseksi. Samoin jos wickströmmi oikeasti hajoaisi, pääsisi ainakin myötätuuleen soutamatta. Ainakin saaristossa aika usein myötätuulen suunnassakin on jokin Paikka.

Kokeilin viimekesänä, mutta onneksi kukaan ei nähnyt. Viritelmä oli liian tilapäinen, ja purje vielä tilapäisempi. Mutta Petronilla liikkui vaikka kytkin oli vapaalla!

Klassisen määritelmän mukaan vene on purjevene, jos sillä pystyy suorittamaan vastakäännöksen (siis tuulen kautta) 6 m/s tuulessa ilman apuvoimaa. Siinä sitä on tavoitetta!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Purje

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.02.2009 20:24

Mietin minäkin kahdeksankymmentäluvun lopussa fiskariini, joka oli perä-keskihyttinen, perään optimistijollan kokoista purjetta, niin kuin tanskalaisissa kalastusveneissä. Se jäi mietintämyssyyn, kun sain veneeni lähes uudelleen kunnostettua tuli yksi äijä ja sanoi mniun hyvin kuiduttaneen veneeni ja ostavansa sen. Kun mies sitä kovasti halusi ja nappuloiden määräkin tuntui hyvältä, möin paatin pois. Sen jälkeen on ollut näitä tasaperäisiä "pirtuvenerunkoisia" eikä niihin ole tullut edes mieleen laittaa purjetta. Olisihan se vakauttanut rullaustaipumuksissa ja muutakin fiskarikeikutusta, siis apupurjeena käypä.
Donna 28

Vastaa Viestiin