Purjeveiden härpäkkeet ja tekniikka.
-
Purjeveiden härpäkkeet ja tekniikka.
Siis olen alottamassa uraani hjallis Sallisena enkä tiedä purjehuksesta juuri mitään joten kyselempäs vähän.
mitä muutosia kandee rikaukseen/veneeseen tehä jotta sillä onnistuisi purjehdus yksin?
Lazy jaksit köydet sitlooraan...vinkkejä
mitä muutosia kandee rikaukseen/veneeseen tehä jotta sillä onnistuisi purjehdus yksin?
Lazy jaksit köydet sitlooraan...vinkkejä
- Jarmo Niinimäki
- Viesti:
Ensimmäiseksi tietysti kaikki köydet sitloodaan. Seuraavaksi ehkä pikareivit joko yhdellä tai kahdella köydellä sitloodaan. Sitten keulaan rullapurje ja isoon pujeeseen nuo laiskajaakot. Sitten autopilotti... jne.
Ja kohta joku sanoo, että onhan sitä kierretty maapallo moneen kertaan yksin ilman mitään noista "turhista" härpäkkeistä. No niin on, so what?
Ja kohta joku sanoo, että onhan sitä kierretty maapallo moneen kertaan yksin ilman mitään noista "turhista" härpäkkeistä. No niin on, so what?
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
-
- Viesti:
Moro
No jos hommaa autopilotin, niin sitten ei tarvii vetää kaikkia köysiä sitloodaan. Rullafokka tietenkin on tosipaljon helpottava vehje. St-vinssit avotilassa helpottaa kanssa paljon. Isopurjeen ehtii hyvin nostamaan mastoltakin jos on autopilotti. Laiskajaakot helpottaa ison laskussa, ettei se ole kannella tiellä kun ravaa keulaan viemään köysiä laituriin. Voi sitten rauhassa laiturissa laskostaa purjeen paremmin.
Nortti
No jos hommaa autopilotin, niin sitten ei tarvii vetää kaikkia köysiä sitloodaan. Rullafokka tietenkin on tosipaljon helpottava vehje. St-vinssit avotilassa helpottaa kanssa paljon. Isopurjeen ehtii hyvin nostamaan mastoltakin jos on autopilotti. Laiskajaakot helpottaa ison laskussa, ettei se ole kannella tiellä kun ravaa keulaan viemään köysiä laituriin. Voi sitten rauhassa laiturissa laskostaa purjeen paremmin.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
rulla fokkaa ei ole ja on ainakin alkuun pärjättävä ilman (johtuu köyhyysestä)
Pinnapilotti on ostoslistalla. Simrad tai raymarine kumpi lie parempi? kandeeko ostaa hiukan ylimitoitettu niinkun veneen painon suhteen?
Onko laiskajaakko systeemi helppo väsätä.
tuossa veneessä on ison ja fokan nosto vinssit mastossa joten kannattaa varmaan siirtää taakse.
Pinnapilotti on ostoslistalla. Simrad tai raymarine kumpi lie parempi? kandeeko ostaa hiukan ylimitoitettu niinkun veneen painon suhteen?
Onko laiskajaakko systeemi helppo väsätä.
tuossa veneessä on ison ja fokan nosto vinssit mastossa joten kannattaa varmaan siirtää taakse.
-
- Viesti:
Purjehdus
Moro
tässä linkki lazyjaksin ohjeeseen
http://www.bartonmarine.com/html/PDF/Fi ... %20Kit.pdf
Googlettamalla löytää asiasta paljonkin.
Periaatteessa sen pystyy ite väsäämään helpostikin. 4 plokia muutama kiinnitys lenkki ja yksi clamcleat ja 6 mm:n narua (ei liene vielä köyttä) 10 m. Ei varmaan kannata ostaa valmiita sarjoja ennenkuin on selvittänyt mitä noi osat maksaa jostain edullisista merkeistä.
Tässäkin kandee muistaa että tuo osa on purjehduksen kannalta toisarvoinen joten siihen ei välttämättä kannata satsata mitään merkkiosia jolloin halvemmatkin kiinassatehdyt plokit ja lippunarut käy jolloin hintaa ei tule montaa kymppiä.
Noista nostimista... kääntöplokit mastonjuurelle ja ruffin katolle lisäävät nostimen kitkaa sekä nostettaessa että laskettaessa ja sitä kautta hidastavat tätä toimenpidettä. Lisäksi tarvitaan vinssit ja vinssivapauttimet.
Olen monasti todennut että nostan ja lasken Scyllan purjeen puolet nopeammin mastolta käsin kuin vastaavan kokoisessa veneessä vinssillä sitloodasta. Mulla ei ole autopilottia ja isopurjeen nostaa kyllä pelkän ruorilukituksenkin avulla yksin.
Nortti
tässä linkki lazyjaksin ohjeeseen
http://www.bartonmarine.com/html/PDF/Fi ... %20Kit.pdf
Googlettamalla löytää asiasta paljonkin.
Periaatteessa sen pystyy ite väsäämään helpostikin. 4 plokia muutama kiinnitys lenkki ja yksi clamcleat ja 6 mm:n narua (ei liene vielä köyttä) 10 m. Ei varmaan kannata ostaa valmiita sarjoja ennenkuin on selvittänyt mitä noi osat maksaa jostain edullisista merkeistä.
Tässäkin kandee muistaa että tuo osa on purjehduksen kannalta toisarvoinen joten siihen ei välttämättä kannata satsata mitään merkkiosia jolloin halvemmatkin kiinassatehdyt plokit ja lippunarut käy jolloin hintaa ei tule montaa kymppiä.
Noista nostimista... kääntöplokit mastonjuurelle ja ruffin katolle lisäävät nostimen kitkaa sekä nostettaessa että laskettaessa ja sitä kautta hidastavat tätä toimenpidettä. Lisäksi tarvitaan vinssit ja vinssivapauttimet.
Olen monasti todennut että nostan ja lasken Scyllan purjeen puolet nopeammin mastolta käsin kuin vastaavan kokoisessa veneessä vinssillä sitloodasta. Mulla ei ole autopilottia ja isopurjeen nostaa kyllä pelkän ruorilukituksenkin avulla yksin.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Jarmo Niinimäki
- Viesti:
Aikaisempaa kommenttiani pitänee jatkaa sen verran, että Myrskylinnussa ei ole yhtäkään noista mainitsemistani mukavuutta lisäävistä härpäkkeistä. Tulevaksi kesäksi kuitenkin on suunnitteilla lazyjack-muunnelma, jossa naruviritys vedetään spinnunostimella ylös tarpeen vaatiessa. En tiedä onko ajatuksessa järkeä, mutta kokeilla pitää. Ainakin aluksi ajattelin tehdä virityksen ilman mitään plokeja vain solmimalla muutaman narun sopivaan muotoon ja rantautuessa alalenkit sijoitetaan sopivasti puomin alle ja ylälenkit kiskaistaan ylös nostimella. Uskoisin tästä olevan apua ainakin purjeilla rantautuessa, sillä Haissahan purje on kiskottava kokonaan ulos mastourasta eikä valtoimenaan kannella hulmuava purje, vaikka pieni onkin, ainakaan helpota operaatiota.
Jos kuitenkin on rakentamassa kiinteitä laiskajaakkoja, niin suosittelen ainakin pohtimaan mahdollisuutta kiinnittää yläpäät vaikka saalinkeihin hieman irti mastosta, jolloin ne saadaan hieman leveämmälle, eivätkä ne ole samalla tavalla tiellä purjetta nostettaessa kuin silloin, jos ne ovat suoraan kiinni mastossa.
Jos kuitenkin on rakentamassa kiinteitä laiskajaakkoja, niin suosittelen ainakin pohtimaan mahdollisuutta kiinnittää yläpäät vaikka saalinkeihin hieman irti mastosta, jolloin ne saadaan hieman leveämmälle, eivätkä ne ole samalla tavalla tiellä purjetta nostettaessa kuin silloin, jos ne ovat suoraan kiinni mastossa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
-
-
- Viesti:
Varustelu
Moro
Kaikki on tietenkin suhteellista ja riippuu venetyypistä.
Veneissä, joissa isopurje on iso ja fokka suhteellisen pieni esim. juuri st fokka niin eihän se mitään rullaa tarvitse, varsinkin kun se heikentää muutenkin pienen purjeen tehoa.
Itse olen sitä mieltä että rulla on todella kätevä Scyllassa, jonka genoa on melkein 50 m2, paksua "peltiä" ja litsattava pukspröötin nokassa. Sitä ei kyllä hevillä enään yksin pakkaa pois ainakaan, joka yöksi.
Mut nää on myös näitä makuasioita. Mulla taas ei ole niitä laiskajaakkoja, kun iso on senverran helppo pakata muutenkin. Voishan ne laittaakin...
Nortti
Kaikki on tietenkin suhteellista ja riippuu venetyypistä.
Veneissä, joissa isopurje on iso ja fokka suhteellisen pieni esim. juuri st fokka niin eihän se mitään rullaa tarvitse, varsinkin kun se heikentää muutenkin pienen purjeen tehoa.
Itse olen sitä mieltä että rulla on todella kätevä Scyllassa, jonka genoa on melkein 50 m2, paksua "peltiä" ja litsattava pukspröötin nokassa. Sitä ei kyllä hevillä enään yksin pakkaa pois ainakaan, joka yöksi.
Mut nää on myös näitä makuasioita. Mulla taas ei ole niitä laiskajaakkoja, kun iso on senverran helppo pakata muutenkin. Voishan ne laittaakin...
Nortti
-
pitäsköhän mennä jo nyt nii ei pääsis hukkumaan:)makkola1 kirjoitti:opettele kaikessa rauhassa se,kuinka vene käyttäytyy.
Mee johonkin selälle,jossa on tilaa,ja pyöri ja hyöri rauhassa.Kattele kuinka paatti pyörii.Isolla nostaa ja fokalla laskee sanoo vanhakansa.
veneenpaino on noin 2500kg riittääkö pinnapilotiksi esim,raymarine st 1000 vai kannattaako ostaa varmuudeksi kooltaan seuraava malli.
onko kokemusta simradin vehkeistä kun on hiukka halvempia?
-
Minä en mitään purjehduksesta saati pinnapiloteista ymmärrä, joten neuvon sujuvasti.
Omä käsitys on, että kaikki peräsimet toimivat suht samalla voimalla. Jos peräsin tuntuu raskaalta, niin vene sortaa ja pitäisi löysätä ison skuutista. Analogiana tähän veikkaan että jos autopilotti ei jaksa, niin pitää löysätä skuuttia. Luultavasti olen väärässä, saa oikaista.
Sain perjantaina raymarinen pikkupilotin, käytännön kokemuksia voin jakaa vasta kesämmällä.
Omä käsitys on, että kaikki peräsimet toimivat suht samalla voimalla. Jos peräsin tuntuu raskaalta, niin vene sortaa ja pitäisi löysätä ison skuutista. Analogiana tähän veikkaan että jos autopilotti ei jaksa, niin pitää löysätä skuuttia. Luultavasti olen väärässä, saa oikaista.
Sain perjantaina raymarinen pikkupilotin, käytännön kokemuksia voin jakaa vasta kesämmällä.
- Jarmo Niinimäki
- Viesti:
Mikäpä sen mukavampaa, kuin oikoa toisen sanomisia (mitä nyt hieman iloa pilaa se, että toinen antaa siihen luvan)msalmi1 kirjoitti:Jos peräsin tuntuu raskaalta, niin vene sortaa ja pitäisi löysätä ison skuutista. Analogiana tähän veikkaan että jos autopilotti ei jaksa, niin pitää löysätä skuuttia. Luultavasti olen väärässä, saa oikaista.
Sortaminen siis tarkoittaa sitä, että vene ei kulje keulan osoittamaan suuntaan vaan tuuleen nähden tuota alemmas. Peräsimen raskaus taasen johtuu osittain siitä, että etenkin luovilla purkkareiden kuuluukin jossakin määrin olla luovikärkkäitä eli pyrkiä nousemaan. Pinnassa tarvittaviin voimiin vaikuttavat tietysti myös mekaniikan lait, kuten kitka jne. Jossakin määrin nuo kaikki voimat kyllä kasvanat venekoon kasvaessa etenkin vanhemmissa veneissä, joissa peräsin yleensä ei ole tasapainotettu. Poikkeuksiakin tietysti on. Ja kyllähän noilla purjeiden säädöillä jonkin verran peräsintuntumaan voidaan vaikuttaa.
Mutta jos oikein muista, niin kyse oli nyt Vegasta (vai oliko?). Omaa kokemusta ei varsinaisesti tuosta ole, mutta muistan kaverini maininneen, että Vegalla Tallinnasta tullessa heillä oli 10-12 m/s sivuvastaista eikä siinä kelissä vaimoväki kyennyt pinnaa pitämään aloillaan, joten hieman puserrustehoa siihen pilottiin kyllä kannattaa varata.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
-
No nyt on gutta bertasta hometta jyystetty riittävästi ja olen ajatellut seuraavaksi vetää köydet kau... eikun istumalaatikkoon. eli ison nostin keulapurjeen nostin ....dirkki..mitä? onko vinkkiä mistä sais huokeimmin tarvittavat kilkkeet vinssin vapauttajat yms, itte vanhan vinssin ajattelin siirtaa mastolta katolle.
-
msalmi1 kirjoitti:Minä en mitään purjehduksesta saati pinnapiloteista ymmärrä, joten neuvon sujuvasti.
Kuinkas pitkään meni toimituksessa tuolle pilotille?
tuottiko tilaaminen muuten mitään vaikeuksia?