potkuriakseli

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
mutterisorvi
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Elo 2006 19:12
Paikkakunta: Pori

potkuriakseli

Viesti Kirjoittaja mutterisorvi » 31 Joulu 2008 10:58

Miten oikaista potkuriakseli ?
Akseli 35 mm rst.akseli on väärä potkurin puoleisesta päästä. vääryys näkyy silmällä kun pyöriitää akselia pöydällä.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 31 Joulu 2008 11:30

Jos siinä tulee olemaan kovat kierrokset, niin varmasti täristää aina vaikka kuinka koittais oikoa. Itse yrittäisin ainakin lämmittää ja jollakin yrittää vääntää suoraksi, mutta ei moskalla, siitä jää lommot akseliin

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Oikasu

Viesti Kirjoittaja Northling » 31 Joulu 2008 11:37

Moro

Wilmannin Esa karjarannassa Veneporin vieressä oikasi meidän paatin akselin. Sillä on sellnen "liipakello", jolla mittaa suoruuden tarkasti ja iso tunkkiprässi missä taipuu paksumpikin akseli.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 31 Joulu 2008 16:41

Ainoo oikee tapa on myötörajan ylitys, niinkuin Willmanni on tehnyt. Kyllä kuumilla ja notkopuolelle kuulapää vasaralla takomalla saa akselin suoraksi, mutta akselin sisälle jää voimia, jotka voittavat nuo päällipintaan tehdyt, jos(kun) akselia rasitetaan aksiaalisesti. Jos on suht pitkä, ohut akseli ei tarvi kuin ottaa pakkia ja eteen vuoronperään, niin kuumilla ja takomalla oikaistut akselit ovat taas vääriä. Ostin v.-76 Olympialta Vaasasta, 35mm:n akselin. Mellberi laittoi akselin pukeille, pyöritteli sitä silmä tarkkana, laittoi tussilla merkin ja painoi paakilla merkatusta kohdasta, tarkasti ja sanoi että hyvä on. Laitoin akselin paikoilleen ja lähdin ajamaan, eikä mulla ikinä ole ollut parempaa akselia.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 31 Joulu 2008 19:42

bonito kirjoitti:Ainoo oikee tapa on myötörajan ylitys, niinkuin Willmanni on tehnyt.
Noin se tehdään.. tai tarkemmin selostettuna akselia pyöritetään rullilla ja heittokellolla etsitään mutkan kohta, oikaistaan siitä prässillä painamalla (tukien väli esim. 0,5m) ja etsitään seuraava kohta jne. kunnes lopputulos miellyttää.

Vastaa Viestiin