Sivu 1/1

Fiskariin sisäperämoottori?

Lähetetty: 19 Joulu 2008 08:23
Kirjoittaja mixurium
Morjesta taas kuomat!

Tulipa taas mieleeni kysymys: Onko mahdollista (tai järkevää) vaihtaa 9m fiskarin keskimoottori sisäperämoottoriksi (siis vanha kone pois ja uusi tilalle) takakannen alle? Onko kellään tällasta ratkaisua? Tällöin ohjaushyttiin tulisi enemmän tilaa ja koneen äänet eivät vaikuta hytissä olijoihin.

Lähetetty: 19 Joulu 2008 08:52
Kirjoittaja Ande
Eikös joskus 80 luvulla tuommosesta ollut jossain venelehdessä juttua?
Tosin nopeus oli sitten jotan 30 solmua :)

PERÄmoottori sisä- tai -ulko

Lähetetty: 19 Joulu 2008 11:27
Kirjoittaja Northling
Moro

Juu sehän on helppoa, fiskarista vaan moottorisahalla perästä metri poikki ja siihen perälauta ,johon saa sisäPERÄmoottorin :)

Eli ei taida onnistua, kun perämoottori asennetaan suoraan perälautaan ja fiskarissahan on suippo perä ns. "double ender"

Nortti

Lähetetty: 19 Joulu 2008 11:36
Kirjoittaja okaalto
Kaikki on mahdollista. Tämä ei nyt ole fiskari, mutta alunperin double-ender kuitenkin, olisko nyt sitten triple-ender ;-)


Kuva

(Kuva: http://www.bartenderboats.com/photo-album.html)

Lähetetty: 19 Joulu 2008 14:19
Kirjoittaja Jape
keinohan se on tämäkin poistaa pilssistä vedet
Kuva
vai lieneekö aalto tullut pohjan läpi

Lähetetty: 19 Joulu 2008 18:02
Kirjoittaja Notreal
okaalto kirjoitti:Kaikki on mahdollista. Tämä ei nyt ole fiskari, mutta alunperin double-ender kuitenkin, olisko nyt sitten triple-ender ;-)


Kuva

(Kuva: http://www.bartenderboats.com/photo-album.html)
Huijausta kaikki tyynni.
Kuvassa on kaksi venettä sopivasti peräkkäin.
Taaempi keskipulpettivene punaisella katoksela / perävetolaitteella ja edessä puuvene perinteisellä suprajohdin tekniikalla maan magneettikentää kulkemiseen hyödyntävä veneratkaisu ( tyypillinen ratkaisu vuosina 1961-64 rakennetuissa mänty-mahonki-pyökki ( double-ender malleissa ).

Lähetetty: 19 Joulu 2008 22:21
Kirjoittaja RistoA
Japen kuvassa on Bartenderin koeajo..

http://bartenderboats.com/
BT on jonkinlainen hard core "double ender", elikkä liukuva suippoperä
Tuossa runkomallissa on oleellista se, että veneen painojakauma on kunnossa = painavat jutut keskellä venettä. Vene liukuu komeasti, mutta perä on huonosti kantava. Näinollen vetolaitekone ei sovellu.

Risto

Re: Fiskariin sisäperämoottori?

Lähetetty: 22 Joulu 2008 20:29
Kirjoittaja Lill-Klas
mixurium kirjoitti:Morjesta taas kuomat!

Tulipa taas mieleeni kysymys: Onko mahdollista (tai järkevää) vaihtaa 9m fiskarin keskimoottori sisäperämoottoriksi (siis vanha kone pois ja uusi tilalle) takakannen alle? Onko kellään tällasta ratkaisua? Tällöin ohjaushyttiin tulisi enemmän tilaa ja koneen äänet eivät vaikuta hytissä olijoihin.
Moi,

Puisissa fiskareissa en ole nähnyt, mutta "muovisissa" uppoamarunkoisissa retkivenessä olen nähnyt linkin kuvan mukaisia "saildrive" paketteja.
http://www.volvo.com/NR/exeres/4E5E068A ... 05EF17.htm

Tekijämies tuollaisen paketin laittaa veneesen kuin veneeseen :-)

Fiskariin sisäperä

Lähetetty: 02 Tammi 2009 13:37
Kirjoittaja palonte
Moro kaikille

Oli pakko ottaa ittellekin tunnukset, kun tuli mielenkiintoinen aihe keskusteluun.
Itselläni oli vuosia oikein kaunis 8,2 m mahonkipellinkiläinen, jota kunnostin useassa eri vaiheessa, mutta aina käytettäessä otti pattiin kun iso mylly keskellä paattia pauhasi ja vei kaiken tilan ja lisäksi kiikkerässä veneessä kävely aiheutti kallistelua, kun konekoppa piti väistää.
Kerran sitten kun myöhästyin koneen kanssa syksyllä pakkanestehuuhtelussa sain kevääksi koneenvaihdon ja päätinkin sitten kokeilla perämoottorikaukaloa paatin takaosaan. Paatin ainoa pehmennyt alue olikin sopivasti vannaspukin alueella, joten eikun 20cm kölin perästä poikki n.40cm korkealle ja siihen sitten laipio. Laipion etureunaan perinteinen moottorikaivo ja takapuolelle sitten varsinainen "kaivo" josta kone veteen. Ratkaisussa paljon pieniä puhdehommia, jotta runko ei menetä jäykkyyttään, mutta huolellisella työllä ja epoksilla tuli oikein siisti ratkaisu. Ajelin ratkaisulla pari kesää, mutta sopivan 4-t koneen puuttuessa jatkoin ideaa parin vuoden kuluttua. Muutin kaukalon mallia niin että "verkkokaappiin" piilotin Volvon MB20 bensakoneen purjeveneen vetolaitteella. Tällaisenaan ratkaisu on todella toimiva, on vanhassa kaksi pyttyisessä koneessa oikea saundi ja koko paatti on tyhjää tilaa.
Jos asia oikeasti alkaa kiinnostamaan, saa multa valokuvia aiheesta.