eksymätaulukko ja plotterin kompassi
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 30 Joulu 2003 12:43
- Paikkakunta: Porvoo
eksymätaulukko ja plotterin kompassi
Miten tuo plotteri antaa kompassisuunnan? Pitääkö veneen olla liikkeessä jolloin se saa suunnan määriteltyä?
Eikös tuolla plotterin kompassilla saa tehtyä helposti "oikean" kompassin eksymätaulukon ilman karttasuuntimien määrityksiä?
Eikös tuolla plotterin kompassilla saa tehtyä helposti "oikean" kompassin eksymätaulukon ilman karttasuuntimien määrityksiä?
- Arnie
- Viestit: 210
- Liittynyt: 22 Elo 2007 16:17
- Paikkakunta: Oulu
Eksymätaulukkoa tehdessä pitää ottaa huomioon, että plotteri ei tiedä veneen asentoa vaan laskee siirtymän suunnan peräkkäisten sijaintien perusteella, kun taas veneessä kiinni olevan kompassin lukema riippuu veneen asennosta (jos esim tuuli tai virta kääntää alusta). Eli jos vene kulkee kylkimyyryä niin eksymän korjaus menee pieleen, eli karttasuuntima tarvitaan edelleen.
- jstrang
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Kun ajetaan tasaista nopeutta ja tyynellä säällä, niin lukemaan voinee luottaa riittävällä tarkkuudella. Muista laittaa plotterista/gps:stä True/Mag suunta päälle. Magneettinen on siis se mitä kompassin pitäisi näyttää. True on tosisuunta, eli mitä kartasta luetaan. Kompassin ja tosisuunnan ero on n. 6 astetta näillä vesillä.Arnie kirjoitti:Eksymätaulukkoa tehdessä pitää ottaa huomioon, että plotteri ei tiedä veneen asentoa vaan laskee siirtymän suunnan peräkkäisten sijaintien perusteella, kun taas veneessä kiinni olevan kompassin lukema riippuu veneen asennosta (jos esim tuuli tai virta kääntää alusta). Eli jos vene kulkee kylkimyyryä niin eksymän korjaus menee pieleen, eli karttasuuntima tarvitaan edelleen.
Mag miinus kompassin näyttämä = eksymä. Menikö oikein päin?
Janne
- Marnella
- Viestit: 27
- Liittynyt: 10 Helmi 2008 13:36
- Paikkakunta: Karijoki
[quote="jstrang"][quote="Arnie"]
- - -
Magneettinen on siis se mitä kompassin pitäisi näyttää. True on tosisuunta, eli mitä kartasta luetaan. Kompassin ja tosisuunnan ero on n. 6 astetta näillä vesillä.
Mag miinus kompassin näyttämä = eksymä. Menikö oikein päin?
Janne[/quote]
Näinhän se, eli
TS = MS + er (erannon arvon voi tarkistaa kartasta, muuttuu hitaasti)
MS = KS + eks <=> eks = MS - KS
TS = tosisuunta
MS = magneettinen suunta
KS = kompassisuunta
Tyynellä kelillä ja kun antaa GPS-laitteen ja tietysti myös magneettikompassin asettua, niin saa käyttökelpoiset arvot. Pitänee myös tarkastaa häiritseekö plotteri magneettikompassia. Magneettikompassia kai tarvitaan viimeistään silloin kun plotteri ei pelitä. Magneettikompassin lähellä olevat sähkölaitteet muodostavat myös magneettikentän, joka häiritsee kompassia.
- - -
Magneettinen on siis se mitä kompassin pitäisi näyttää. True on tosisuunta, eli mitä kartasta luetaan. Kompassin ja tosisuunnan ero on n. 6 astetta näillä vesillä.
Mag miinus kompassin näyttämä = eksymä. Menikö oikein päin?
Janne[/quote]
Näinhän se, eli
TS = MS + er (erannon arvon voi tarkistaa kartasta, muuttuu hitaasti)
MS = KS + eks <=> eks = MS - KS
TS = tosisuunta
MS = magneettinen suunta
KS = kompassisuunta
Tyynellä kelillä ja kun antaa GPS-laitteen ja tietysti myös magneettikompassin asettua, niin saa käyttökelpoiset arvot. Pitänee myös tarkastaa häiritseekö plotteri magneettikompassia. Magneettikompassia kai tarvitaan viimeistään silloin kun plotteri ei pelitä. Magneettikompassin lähellä olevat sähkölaitteet muodostavat myös magneettikentän, joka häiritsee kompassia.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Noin minäkin se pikaisesti funtsasin kun suunnittelin eksymätaulukon teon helpottamista kepsillä. Mutta jäi sitten tekemättä...
Tuossa on vielä pari huomioitavaa hommelia; tyven ja mieluiten semmoinen paikka missä ei ole kovia virtauksia ettei vaan vene kulje vaikkapa kohti pohjoista kokan näyttäessä luoteeseen.
Ja sitten noista sähkölaitteista sen verran että kompassihäiriöihin vaikuttaa myös mitkä laitteet ovat päällä. Mulla ainakin etuhytissä oleva töllötin vaikuttaa kompassiin niin paljon että vaikken edes varsinaisesti katsonut sitä sillä katse takertui jotenkin outoon kompassilukemaan kun mentiin reittiä jota on tullut höylättyä yli 40 vuotta edestakaisin. Oli unohtunut töllö päälle etuhytiiin ja sen sijainti on melkolailla 50cm kompassin alapuolella.
Eli kun tekee eksymätaulukkoa plotterin avulla niin mutu sanoo että plotteri kannattaa pitää mahdollisimman kaukana kompassista sillä live tilanteessahan se on rikki. Ja varmuuden vuoksi kaikki muutkin kompassin lähellä olevat sähkölaitteet joko on tai off asennossa ... taitaa olla hienommin sanottuna jotakin häiriötekijöiden vakioimista tms...
Tuossa on vielä pari huomioitavaa hommelia; tyven ja mieluiten semmoinen paikka missä ei ole kovia virtauksia ettei vaan vene kulje vaikkapa kohti pohjoista kokan näyttäessä luoteeseen.
Ja sitten noista sähkölaitteista sen verran että kompassihäiriöihin vaikuttaa myös mitkä laitteet ovat päällä. Mulla ainakin etuhytissä oleva töllötin vaikuttaa kompassiin niin paljon että vaikken edes varsinaisesti katsonut sitä sillä katse takertui jotenkin outoon kompassilukemaan kun mentiin reittiä jota on tullut höylättyä yli 40 vuotta edestakaisin. Oli unohtunut töllö päälle etuhytiiin ja sen sijainti on melkolailla 50cm kompassin alapuolella.
Eli kun tekee eksymätaulukkoa plotterin avulla niin mutu sanoo että plotteri kannattaa pitää mahdollisimman kaukana kompassista sillä live tilanteessahan se on rikki. Ja varmuuden vuoksi kaikki muutkin kompassin lähellä olevat sähkölaitteet joko on tai off asennossa ... taitaa olla hienommin sanottuna jotakin häiriötekijöiden vakioimista tms...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei se nyt mikään putkikampe ole vaan pienoinen TV/DVD yhdistelmälaite.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Asensin keväällä ensitöikseni nykyiseen veneeseen sellaisen propellituulettimen ajohytin ikkunoiden huurun poistoon
( veneessä oli sellainen irtokappaleena ja myyjä kertoi olevan tarpeellinen, tämän irtokappaleen vaihhdoin uuteen josta tein "kiinteän" )
Todellisuudessa en propelia ole koskaan tarvinnut mutta se onkin sitten eri juttu.
Mutta, asennukseni jälkeen ihmettelin, kun kompassi näyttää liikkuvan muuten normaalisti, mutta asteikosta n. 180 astetta oli aluetta, mihin kompassi ei missään tilanteessa kääntynyt, oli kulkusuunta sitten mikä hyvänsä.
Loppujen lopuksi syypääksi selvisi tuo asentamani puhallin jonka moottorissa oli magneetit. Ei olllut edes väliä, oliko puhallin päällä vai ei. Siirtämällä puhaltimen "tuulilasin" toiseen reunaan ( n. 1,5m päähän kompassista ) sen aiheuttama häiriö poistui.
( veneessä oli sellainen irtokappaleena ja myyjä kertoi olevan tarpeellinen, tämän irtokappaleen vaihhdoin uuteen josta tein "kiinteän" )
Todellisuudessa en propelia ole koskaan tarvinnut mutta se onkin sitten eri juttu.
Mutta, asennukseni jälkeen ihmettelin, kun kompassi näyttää liikkuvan muuten normaalisti, mutta asteikosta n. 180 astetta oli aluetta, mihin kompassi ei missään tilanteessa kääntynyt, oli kulkusuunta sitten mikä hyvänsä.
Loppujen lopuksi syypääksi selvisi tuo asentamani puhallin jonka moottorissa oli magneetit. Ei olllut edes väliä, oliko puhallin päällä vai ei. Siirtämällä puhaltimen "tuulilasin" toiseen reunaan ( n. 1,5m päähän kompassista ) sen aiheuttama häiriö poistui.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Suuntauksentarkistus
Sinänsä kannattaa aina ajellessa hiukan vertailla mitä eri instrumentit näyttävät.
Eli toisin sanoen hiukan vertailla gps:n ja kompassin näyttämiä. Aika hyvin siitä syntyy sellainen peffatuntuma, että miten kompassiin voi luottaa. Ja siitä gps:stä, se tosiaankin voi - siis voi- pimentyä periaatteessa koska vaan, syystä tai toisesta. Silloin on paikasta riippuen ihan kiva, jos on kompassi joka näyttää oikein. Tai ainakin niin oikein, että itse tietää mitä se näyttää.
Aika huolettomasti monet laittavat mukavuutensa ja hyvinvointinsa taivaallisella signaalilla toimivan sähköisen vempaimen varaan. Hiukan kärjistäen voi sanoa, että gpssignaali ei paljon eroa vanhasta kunnon jumalallisesta johdatuksesta, paitsi siinä että gps toimii jonkin verran varmemmin...
Muutamia havaintoja: Gps kun on konekopan päällä, niin SEM-magneeton kohdalla se hukkaa satelliitteja. Jos gps:n päällä on kännykkä, esim kädessä kun naputtaa tekstiviestiä, niin gps hukkaa itsensä heti. Suunnon marssikompassi on erittäin kätevä, kirpparilta voi saada muutamalla eurolla.
Eli toisin sanoen hiukan vertailla gps:n ja kompassin näyttämiä. Aika hyvin siitä syntyy sellainen peffatuntuma, että miten kompassiin voi luottaa. Ja siitä gps:stä, se tosiaankin voi - siis voi- pimentyä periaatteessa koska vaan, syystä tai toisesta. Silloin on paikasta riippuen ihan kiva, jos on kompassi joka näyttää oikein. Tai ainakin niin oikein, että itse tietää mitä se näyttää.
Aika huolettomasti monet laittavat mukavuutensa ja hyvinvointinsa taivaallisella signaalilla toimivan sähköisen vempaimen varaan. Hiukan kärjistäen voi sanoa, että gpssignaali ei paljon eroa vanhasta kunnon jumalallisesta johdatuksesta, paitsi siinä että gps toimii jonkin verran varmemmin...
Muutamia havaintoja: Gps kun on konekopan päällä, niin SEM-magneeton kohdalla se hukkaa satelliitteja. Jos gps:n päällä on kännykkä, esim kädessä kun naputtaa tekstiviestiä, niin gps hukkaa itsensä heti. Suunnon marssikompassi on erittäin kätevä, kirpparilta voi saada muutamalla eurolla.
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Suuntauksentarkistus
Tuota tilannetta vartenhan meillä kaikilla on merivartioston numero pikavalintana kännykässäMÖsteri kirjoitti:Ja siitä gps:stä, se tosiaankin voi - siis voi- pimentyä periaatteessa koska vaan, syystä tai toisesta. Silloin on paikasta riippuen ihan kiva, jos on kompassi joka näyttää oikein.

Gps on alunperin suunniteltu ohjaamaan vain USA:n armeijaa, mutta tuo jälkimmäinenhän ohjasi vuosia koko ko. valtiota. No katsotaan nyt miten jatkossa mennään... (sorry tämä perjantai-OT)MÖsteri kirjoitti:Hiukan kärjistäen voi sanoa, että gpssignaali ei paljon eroa vanhasta kunnon jumalallisesta johdatuksesta, paitsi siinä että gps toimii jonkin verran varmemmin...
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Juu noinhan se oli. Sulla kun on toi hai-vene, niin siihen liittyy kans vaaroja. Se on kuulemma Merihätä jos ei purjeveneen moottori lähde käyntiin... Onneksi meillä tosiaan on se kännykän pikavalinta. Kai mäkin soitan suosiolla sinne kun seuraavan kerran Wickströmmi ei lähde käyntiin. Kuulemma toi meripelastusseurakin antaa teknistä apua tai hinaa lähimpään huoltoon.. Noinkohan siellä huollossa osaavat laittaa bensa-petroolin tulille... :=DTuota tilannetta vartenhan meillä kaikilla on merivartioston numero pikavalintana kännykässä
Tämä ei liity mitenkään alkup. aiheeseen, silkkaa perjantai-OT:tä. (Niinimäki alotti.. en se mä ollu :=)
- Marnella
- Viestit: 27
- Liittynyt: 10 Helmi 2008 13:36
- Paikkakunta: Karijoki