Sivu 1/4
Polttoainetankki(t)
Lähetetty: 15 Joulu 2008 19:47
Kirjoittaja Donna 28
Veneessäni on ollut kaksi kappaletta kuparisia n. 50 litraa vetäviä polttoainetankkeja, ne ovat alkaneet vuotaa. Lähes joka kevät niitä on juotettu ja hetken päästä vuoto jatkuu. Olen katsellut mm. Maritimin muovitankkeja, muttei nissä juurikaan ole mielikuvitusta muodoissa käytetty, jotta edes voisi yrittää haluttuun tilaan. Sitten on näitä Nauta -tankkeja, jotka periaatteessa voisivat muotoutua haluttuun tilaan, mutta onko kenelläkään kokemuksia niiden kestävyydestä. Muutenkin olisin kiinnostunut eri vaihtoehdoista, niistä kun on loppuen lopuksi aika vähän tietoa näissä normaaleissa venetarvikeliikkeissä.
Donna 28
Ehkä
Lähetetty: 16 Joulu 2008 11:45
Kirjoittaja jorgo
Kannattaisi kysyä alan firmoista - siis muovipönttöjä tekevistä. Kun niitä tehdään kaikenlaisille kemikaaleille ja kaikenlaisiin rakennuksiin, voivat varmaan tehdä polttoainetankinkin mittojen mukaan. Hinta on tietenkin kalliimpi aivan varmaan kuin bulkkituotteella, mutta onpahan sitten kuin sormi sian hanskassa. Selaile esim.
http://www.teollisuusopas.com/yritykset ... muovituote
Lähetetty: 16 Joulu 2008 12:27
Kirjoittaja lacrits68
moi!
vetuksella on eri mallisia ja kokoisia:
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqfhpg#/page98/
--Janne--
Lähetetty: 30 Joulu 2008 23:45
Kirjoittaja Notreal
Minkäs takia ne kuparitankit alkaa vuotamaan uudestaan ja uudestaan?
Onko se paikan vierestä vai aina uusi vuoto paikka.
Kyselen vain mielenkiinnosta kun olen pienen ikäni kuparin juotostöiden parissa viettänyt.
Lähetetty: 31 Joulu 2008 17:18
Kirjoittaja Veli-Matti
Oiskoon nuo tehty liian ohuesta pellistä ilman vahvistuksia - pokkauksia tai loiskelevyjä?
Sisällä oleva polttoaine saa liikkuessaa pellin joustamaan ja pettämään sieltä mistä se on heikointa...
Lähetetty: 31 Joulu 2008 17:55
Kirjoittaja Notreal
Jos levy on ohutta ja on paikattu fosforikupari tai hopea juotoksella,
tulee juotoskohdasta paljon jäykempi kuin ympäröivästä levystä. Silloin tulisi juotettava alue ulottaa huomattavasti pidemmälle kuin itse halkeama-alue.
Jos paikkaukset ovat tehty tinaamalla, ei korjaus tule elävässä levyssä kestämään.
Kupari on "melko" kestävää elämisen suhteen mutta riittävä vääntely toki murruttaa pinnan. Jos tankin muuten on ok, saisit niille varmaan lisäaikaa hehkuttamalla ne kauttaaltaan esim. kosanilla. Hehkutuksen ja hitaan jäähtymisen jälkeen kuparin olomuoto ( kestävyys ) vastaa lähes uutta.
Tällöin voisi olla syytä harkita muutaman jäykisteprofiilin juottamista samalla ulkopintaan tukemaan levyjä.
Kuparitankit
Lähetetty: 01 Tammi 2009 19:11
Kirjoittaja Donna 28
Täytyypä tutkia niitä vähän tarkemmin. Itse asiassa tankki ei ole vuotanut kuin kerran, mutta hanan juuresta usammankin kerran ja nyt en kyllä voi sanoa, juotettiinko vai tinattiinko. Tankit tuntuvat vain pieniltä, mutta jos tekisi kolmannen tankin samasta aineesta, liittäisi ne toisiinsa,
niin alkaisi liikkumiseen sädettä saamaan sen verran, että saisi ilman tankkausta ajella koko viikonlopun. Minkähän paksunen kuparilevy se pitäisi olla dieselpolttoainetankissa? Sinne saisi mahtua polttoainetta n. 100 litraa. Se kaksinkertaistaisi toimintasäteen.
Donna 28
Lähetetty: 01 Tammi 2009 21:20
Kirjoittaja Notreal
100 L tankin tekisin 1mm levystä, silloin uskoisin kestävän ilman jäykisteitä ( tosin muodosta hieman riippuen ). Saumat voi juottaa foskulla mutta hanat ym. yhteet, jotka tulee olla messinkiä, tulee kiinnittää hopeajuotoksella ja riittävällä kauluksella ( min 5mm ). Sanomattakin on selvää että puhtaus on puoli ruokaa, siis juotoksissa, toinen puoli on riittävä ( oikea ) lämpö.
Lähetetty: 22 Helmi 2009 23:27
Kirjoittaja raimå
Itselläni on myös tiisselitankin hommaaminen keulapiikkiin ajankohtaista. Olen miettinyt teettäväni tankin rosterista (n.60 litraa).
Kysyisinkin nyt onko kellään antaa vinkkiä suunnitteluun, mitä pitäisi huomioida?
Ajattelin että tankkiin on laitettava välilaipioita muutama, jotka ylä ja alapäästä vapaita polttoaineen liikkumiselle. Olin ajatellut laipioita veneen pitkittäissuuntaan, mutta pitäisikö olla myös sivusuuntaisesti?
Alapäähän tulee ulostulo luonnollisesti ja yläpäähän tankista n.20 cm letkulla kannella olevaan sisääntuloon. Varmaan hommaan jonkun venepuolen PA kansiläpiviennin.
Huohotus pitäisi varmaan kanssa jotenkin huolehtia, vai onko noissa läpivienneissä se jo valmiina? Ja miten huohotus pitäisi tehdä, jotta ei tarttis nukkua diisselhuuruissa keulassa?
Lähetetty: 23 Helmi 2009 08:46
Kirjoittaja Notreal
raimå kirjoitti:Itselläni on myös tiisselitankin hommaaminen keulapiikkiin ajankohtaista. Olen miettinyt teettäväni tankin rosterista (n.60 litraa).
Kysyisinkin nyt onko kellään antaa vinkkiä suunnitteluun, mitä pitäisi huomioida?
Ajattelin että tankkiin on laitettava välilaipioita muutama, jotka ylä ja alapäästä vapaita polttoaineen liikkumiselle. Olin ajatellut laipioita veneen pitkittäissuuntaan, mutta pitäisikö olla myös sivusuuntaisesti?
Alapäähän tulee ulostulo luonnollisesti ja yläpäähän tankista n.20 cm letkulla kannella olevaan sisääntuloon. Varmaan hommaan jonkun venepuolen PA kansiläpiviennin.
Huohotus pitäisi varmaan kanssa jotenkin huolehtia, vai onko noissa läpivienneissä se jo valmiina? Ja miten huohotus pitäisi tehdä, jotta ei tarttis nukkua diisselhuuruissa keulassa?
Älä tee ulostuloa tankin alapäähän, se voi murtua ja löböt valuu pilssiin.
Irroitettava laippa kanteen josta putki pohjalle ja sihti putken päähän.
Lähetetty: 23 Helmi 2009 08:46
Kirjoittaja bonito
Laita riittävän iso tankin huohotusyhde. Maritimin luettelossa näkyi olevan 19mm läpivienti. Eikä sekään ole yhtään liian iso.
Lähetetty: 23 Helmi 2009 09:15
Kirjoittaja raimå
Notreal kirjoitti:raimå kirjoitti:Älä tee ulostuloa tankin alapäähän, se voi murtua ja löböt valuu pilssiin.
Irroitettava laippa kanteen josta putki pohjalle ja sihti putken päähän.
En aivan ymmärtänyt tätä? Eli tarkoitatko että putki tankin pohjalta tankin yläosaan jossa läpivienti ja kiinnitys PA letkulle? Eli niinkuin lappoefektinä ja koneen imulla ulos tankista? Varmaan siis läpivienti 90 asteen mutkalla ja letku siihen kiinni on paras vaihtoehto. Hjuva huomio kyllä.
Mutta mites tuo huohotus, tsekkasin juu että Maritimin valikoimassa on niitä valmiina. Tosin niissä lukee että ovat septitankille. En vaan haluais huohotusta sinne keulapiikkiin niin milläs helevetillä sen sais pois sieltä? Läpivienti kanteen - valuuko sadevesi huohotusläpiviennin kautta tankkiin? Läpivienti keulan kyljen puolella - aallot lyövät huohotusrööriin?
Lähetetty: 23 Helmi 2009 09:27
Kirjoittaja Notreal
raimå kirjoitti:Notreal kirjoitti:raimå kirjoitti:Älä tee ulostuloa tankin alapäähän, se voi murtua ja löböt valuu pilssiin.
Irroitettava laippa kanteen josta putki pohjalle ja sihti putken päähän.
En aivan ymmärtänyt tätä? Eli tarkoitatko että putki tankin pohjalta tankin yläosaan jossa läpivienti ja kiinnitys PA letkulle? Eli niinkuin lappoefektinä ja koneen imulla ulos tankista? Varmaan siis läpivienti 90 asteen mutkalla ja letku siihen kiinni on paras vaihtoehto. Hjuva huomio kyllä.
Mutta mites tuo huohotus, tsekkasin juu että Maritimin valikoimassa on niitä valmiina. Tosin niissä lukee että ovat septitankille. En vaan haluais huohotusta sinne keulapiikkiin niin milläs helevetillä sen sais pois sieltä? Läpivienti kanteen - valuuko sadevesi huohotusläpiviennin kautta tankkiin? Läpivienti keulan kyljen puolella - aallot lyövät huohotusrööriin?
Ymmärsit ehdotukseni ihan oikein.
Huohotusläpiviennille ei ehkä muuta paikkaa ole kuin kyljen puolella?
Siihen pitäisi saada letku läpiviennistä ylöspäin ( eli ei reikää kylkeen liian ylös ) jotta saa riittävän joutsenkaulan huohotusletkuun.
Roiskesuojiahan löytyy läpimenoreijän päälle.
Lähetetty: 23 Helmi 2009 11:07
Kirjoittaja Notreal
Maritimin katalogista löytyy useita valmiita huohotinläpimenoja tai roiskesuojia tavallisen läpimenoreijän päälle....
Huohotinletkuun reilu joutsenkaula ( ylöspäin ) mutta en jättäisi "vesilukkoa" matkan varrelle...
P.S. Muista että tiisseli tarvitsee tankkiin myös polttoaineen paluuputken.
Lähetetty: 23 Helmi 2009 11:24
Kirjoittaja Notreal
Tämmöset tarviit toki myös:
