Polttoainetankki(t)
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Polttoainetankki(t)
Veneessäni on ollut kaksi kappaletta kuparisia n. 50 litraa vetäviä polttoainetankkeja, ne ovat alkaneet vuotaa. Lähes joka kevät niitä on juotettu ja hetken päästä vuoto jatkuu. Olen katsellut mm. Maritimin muovitankkeja, muttei nissä juurikaan ole mielikuvitusta muodoissa käytetty, jotta edes voisi yrittää haluttuun tilaan. Sitten on näitä Nauta -tankkeja, jotka periaatteessa voisivat muotoutua haluttuun tilaan, mutta onko kenelläkään kokemuksia niiden kestävyydestä. Muutenkin olisin kiinnostunut eri vaihtoehdoista, niistä kun on loppuen lopuksi aika vähän tietoa näissä normaaleissa venetarvikeliikkeissä.
Donna 28
Donna 28
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25
Ehkä
Kannattaisi kysyä alan firmoista - siis muovipönttöjä tekevistä. Kun niitä tehdään kaikenlaisille kemikaaleille ja kaikenlaisiin rakennuksiin, voivat varmaan tehdä polttoainetankinkin mittojen mukaan. Hinta on tietenkin kalliimpi aivan varmaan kuin bulkkituotteella, mutta onpahan sitten kuin sormi sian hanskassa. Selaile esim. http://www.teollisuusopas.com/yritykset ... muovituote
Ota huomioon, että keskustelukumppanisi saattaa olla ainakin jossain määrin oikeassa.
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
moi!
vetuksella on eri mallisia ja kokoisia:
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqfhpg#/page98/
--Janne--
vetuksella on eri mallisia ja kokoisia:
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqfhpg#/page98/
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Oiskoon nuo tehty liian ohuesta pellistä ilman vahvistuksia - pokkauksia tai loiskelevyjä?
Sisällä oleva polttoaine saa liikkuessaa pellin joustamaan ja pettämään sieltä mistä se on heikointa...
Sisällä oleva polttoaine saa liikkuessaa pellin joustamaan ja pettämään sieltä mistä se on heikointa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Jos levy on ohutta ja on paikattu fosforikupari tai hopea juotoksella,
tulee juotoskohdasta paljon jäykempi kuin ympäröivästä levystä. Silloin tulisi juotettava alue ulottaa huomattavasti pidemmälle kuin itse halkeama-alue.
Jos paikkaukset ovat tehty tinaamalla, ei korjaus tule elävässä levyssä kestämään.
Kupari on "melko" kestävää elämisen suhteen mutta riittävä vääntely toki murruttaa pinnan. Jos tankin muuten on ok, saisit niille varmaan lisäaikaa hehkuttamalla ne kauttaaltaan esim. kosanilla. Hehkutuksen ja hitaan jäähtymisen jälkeen kuparin olomuoto ( kestävyys ) vastaa lähes uutta.
Tällöin voisi olla syytä harkita muutaman jäykisteprofiilin juottamista samalla ulkopintaan tukemaan levyjä.
tulee juotoskohdasta paljon jäykempi kuin ympäröivästä levystä. Silloin tulisi juotettava alue ulottaa huomattavasti pidemmälle kuin itse halkeama-alue.
Jos paikkaukset ovat tehty tinaamalla, ei korjaus tule elävässä levyssä kestämään.
Kupari on "melko" kestävää elämisen suhteen mutta riittävä vääntely toki murruttaa pinnan. Jos tankin muuten on ok, saisit niille varmaan lisäaikaa hehkuttamalla ne kauttaaltaan esim. kosanilla. Hehkutuksen ja hitaan jäähtymisen jälkeen kuparin olomuoto ( kestävyys ) vastaa lähes uutta.
Tällöin voisi olla syytä harkita muutaman jäykisteprofiilin juottamista samalla ulkopintaan tukemaan levyjä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Kuparitankit
Täytyypä tutkia niitä vähän tarkemmin. Itse asiassa tankki ei ole vuotanut kuin kerran, mutta hanan juuresta usammankin kerran ja nyt en kyllä voi sanoa, juotettiinko vai tinattiinko. Tankit tuntuvat vain pieniltä, mutta jos tekisi kolmannen tankin samasta aineesta, liittäisi ne toisiinsa,
niin alkaisi liikkumiseen sädettä saamaan sen verran, että saisi ilman tankkausta ajella koko viikonlopun. Minkähän paksunen kuparilevy se pitäisi olla dieselpolttoainetankissa? Sinne saisi mahtua polttoainetta n. 100 litraa. Se kaksinkertaistaisi toimintasäteen.
Donna 28
niin alkaisi liikkumiseen sädettä saamaan sen verran, että saisi ilman tankkausta ajella koko viikonlopun. Minkähän paksunen kuparilevy se pitäisi olla dieselpolttoainetankissa? Sinne saisi mahtua polttoainetta n. 100 litraa. Se kaksinkertaistaisi toimintasäteen.
Donna 28
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
100 L tankin tekisin 1mm levystä, silloin uskoisin kestävän ilman jäykisteitä ( tosin muodosta hieman riippuen ). Saumat voi juottaa foskulla mutta hanat ym. yhteet, jotka tulee olla messinkiä, tulee kiinnittää hopeajuotoksella ja riittävällä kauluksella ( min 5mm ). Sanomattakin on selvää että puhtaus on puoli ruokaa, siis juotoksissa, toinen puoli on riittävä ( oikea ) lämpö.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Itselläni on myös tiisselitankin hommaaminen keulapiikkiin ajankohtaista. Olen miettinyt teettäväni tankin rosterista (n.60 litraa).
Kysyisinkin nyt onko kellään antaa vinkkiä suunnitteluun, mitä pitäisi huomioida?
Ajattelin että tankkiin on laitettava välilaipioita muutama, jotka ylä ja alapäästä vapaita polttoaineen liikkumiselle. Olin ajatellut laipioita veneen pitkittäissuuntaan, mutta pitäisikö olla myös sivusuuntaisesti?
Alapäähän tulee ulostulo luonnollisesti ja yläpäähän tankista n.20 cm letkulla kannella olevaan sisääntuloon. Varmaan hommaan jonkun venepuolen PA kansiläpiviennin.
Huohotus pitäisi varmaan kanssa jotenkin huolehtia, vai onko noissa läpivienneissä se jo valmiina? Ja miten huohotus pitäisi tehdä, jotta ei tarttis nukkua diisselhuuruissa keulassa?
Kysyisinkin nyt onko kellään antaa vinkkiä suunnitteluun, mitä pitäisi huomioida?
Ajattelin että tankkiin on laitettava välilaipioita muutama, jotka ylä ja alapäästä vapaita polttoaineen liikkumiselle. Olin ajatellut laipioita veneen pitkittäissuuntaan, mutta pitäisikö olla myös sivusuuntaisesti?
Alapäähän tulee ulostulo luonnollisesti ja yläpäähän tankista n.20 cm letkulla kannella olevaan sisääntuloon. Varmaan hommaan jonkun venepuolen PA kansiläpiviennin.
Huohotus pitäisi varmaan kanssa jotenkin huolehtia, vai onko noissa läpivienneissä se jo valmiina? Ja miten huohotus pitäisi tehdä, jotta ei tarttis nukkua diisselhuuruissa keulassa?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Älä tee ulostuloa tankin alapäähän, se voi murtua ja löböt valuu pilssiin.raimå kirjoitti:Itselläni on myös tiisselitankin hommaaminen keulapiikkiin ajankohtaista. Olen miettinyt teettäväni tankin rosterista (n.60 litraa).
Kysyisinkin nyt onko kellään antaa vinkkiä suunnitteluun, mitä pitäisi huomioida?
Ajattelin että tankkiin on laitettava välilaipioita muutama, jotka ylä ja alapäästä vapaita polttoaineen liikkumiselle. Olin ajatellut laipioita veneen pitkittäissuuntaan, mutta pitäisikö olla myös sivusuuntaisesti?
Alapäähän tulee ulostulo luonnollisesti ja yläpäähän tankista n.20 cm letkulla kannella olevaan sisääntuloon. Varmaan hommaan jonkun venepuolen PA kansiläpiviennin.
Huohotus pitäisi varmaan kanssa jotenkin huolehtia, vai onko noissa läpivienneissä se jo valmiina? Ja miten huohotus pitäisi tehdä, jotta ei tarttis nukkua diisselhuuruissa keulassa?
Irroitettava laippa kanteen josta putki pohjalle ja sihti putken päähän.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
En aivan ymmärtänyt tätä? Eli tarkoitatko että putki tankin pohjalta tankin yläosaan jossa läpivienti ja kiinnitys PA letkulle? Eli niinkuin lappoefektinä ja koneen imulla ulos tankista? Varmaan siis läpivienti 90 asteen mutkalla ja letku siihen kiinni on paras vaihtoehto. Hjuva huomio kyllä.Notreal kirjoitti:raimå kirjoitti:Älä tee ulostuloa tankin alapäähän, se voi murtua ja löböt valuu pilssiin.
Irroitettava laippa kanteen josta putki pohjalle ja sihti putken päähän.
Mutta mites tuo huohotus, tsekkasin juu että Maritimin valikoimassa on niitä valmiina. Tosin niissä lukee että ovat septitankille. En vaan haluais huohotusta sinne keulapiikkiin niin milläs helevetillä sen sais pois sieltä? Läpivienti kanteen - valuuko sadevesi huohotusläpiviennin kautta tankkiin? Läpivienti keulan kyljen puolella - aallot lyövät huohotusrööriin?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Ymmärsit ehdotukseni ihan oikein.raimå kirjoitti:Notreal kirjoitti:En aivan ymmärtänyt tätä? Eli tarkoitatko että putki tankin pohjalta tankin yläosaan jossa läpivienti ja kiinnitys PA letkulle? Eli niinkuin lappoefektinä ja koneen imulla ulos tankista? Varmaan siis läpivienti 90 asteen mutkalla ja letku siihen kiinni on paras vaihtoehto. Hjuva huomio kyllä.raimå kirjoitti:Älä tee ulostuloa tankin alapäähän, se voi murtua ja löböt valuu pilssiin.
Irroitettava laippa kanteen josta putki pohjalle ja sihti putken päähän.
Mutta mites tuo huohotus, tsekkasin juu että Maritimin valikoimassa on niitä valmiina. Tosin niissä lukee että ovat septitankille. En vaan haluais huohotusta sinne keulapiikkiin niin milläs helevetillä sen sais pois sieltä? Läpivienti kanteen - valuuko sadevesi huohotusläpiviennin kautta tankkiin? Läpivienti keulan kyljen puolella - aallot lyövät huohotusrööriin?
Huohotusläpiviennille ei ehkä muuta paikkaa ole kuin kyljen puolella?
Siihen pitäisi saada letku läpiviennistä ylöspäin ( eli ei reikää kylkeen liian ylös ) jotta saa riittävän joutsenkaulan huohotusletkuun.
Roiskesuojiahan löytyy läpimenoreijän päälle.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Maritimin katalogista löytyy useita valmiita huohotinläpimenoja tai roiskesuojia tavallisen läpimenoreijän päälle....

Huohotinletkuun reilu joutsenkaula ( ylöspäin ) mutta en jättäisi "vesilukkoa" matkan varrelle...
P.S. Muista että tiisseli tarvitsee tankkiin myös polttoaineen paluuputken.

Huohotinletkuun reilu joutsenkaula ( ylöspäin ) mutta en jättäisi "vesilukkoa" matkan varrelle...
P.S. Muista että tiisseli tarvitsee tankkiin myös polttoaineen paluuputken.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834