Sivu 1/31

Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Lähetetty: 15 Joulu 2008 09:29
Kirjoittaja Notreal
Töräys.
Etsiskelin tyhjennysproppua Fordtin dieselistä mistä olisin saanut klygolit valutettua ulos. Löysin ( tähän mennessä ) vain yhden, joka oli "pakosarjan" taka/alapäässä. Eikös luulisi sellaisen löytyvän myös jostain lohkon kyljestä ?
Auttakee taikka hermostun ja saatte kärsiä.....

Olen huuhtelemassa järjestelmää ja uusimassa nesteet kun en tiedä montako vuosisataa edelliset nesteet on koneessa pyörinyt.

Lähetetty: 15 Joulu 2008 10:59
Kirjoittaja Late
Lehmanin ohjeen mukaan tyhjennysproppu löytyy myös moottorin vasemman sivun keskeltä alhaalta ja kolmas proppu lämmönvaihtimesta. Varmaan muissa marinointisarjoissa paikat on vastaavat.

Lähetetty: 15 Joulu 2008 11:17
Kirjoittaja CC
Jos se moottori/lohko on alunperin venemoottoriksi tehty, voisi kuvitella
että myös lohkon tyhjennysroppu löytyy. Auton moottoreissahan aika
harvoin on lohkossa omaa (avattavaa) tulppaa, ja jos onkin, se on muuttunut
yhdeksi metalliksi lohkon kanssa, kun sitä ei koskaan ole avattu. Sen
väkivaltainen avaus voikin sitten tuoda nesteen vaihtoon ihan uusia haasteita.

Lähetetty: 15 Joulu 2008 19:18
Kirjoittaja Notreal
Late kirjoitti:Lehmanin ohjeen mukaan tyhjennysproppu löytyy myös moottorin vasemman sivun keskeltä alhaalta ja kolmas proppu lämmönvaihtimesta. Varmaan muissa marinointisarjoissa paikat on vastaavat.
Eli ei muuta kuin etsimään.

Lähetetty: 16 Joulu 2008 11:34
Kirjoittaja Notreal
Suunnittelin seuraavaa muutosta moottoritilan "kanavapuhaltimien" suhteen. Tähän asti yksi puhallin on puhaltanut sisään ja toinen ulos. Meinasin muuttaa siten että molemmat puhaltimet puhaltavat kuuman ilman konetilasta ulos, korvausilma tulisi sitten pelkän alipaineen voimalla.
Kyljissä on molemmin puolin kaksi "koteloa" ( kuva ) joihin kuhunkin tulee 4 kpl n. 100mm röörin pätkää konehuoneesta. Kotelot muodostaa sellaisen kammion josta on sitten aukot ulkoilmaan. Rupesin miettimään, että jos veneen toisen puolen molempiin koteloihin puhalletaan konehuoneesta kuumaa ilmaa puhaltimella ja alipaine vastaavasti imee korvausilmaa tilalle samaisesta kammiosta, osa ilmanvaihdosta tuhrautuu sen saman kuuman ilman edestakaiseen liikutteluun.... Pitäisiköhän puhaltimet kytkeä keskenään samaan kammioon ja tukkia siitä loput "kanavat" ettei kuumalla ilmalla olisi muuta reittiä kuin ulos.

Kuva

Lähetetty: 16 Joulu 2008 11:42
Kirjoittaja Notreal
Seuraava kysymys koskien webastoa. Lämmittimen kanavat kulkevat pitkin venettä ja haarautuvat sinne sun tänne. Yksi haara matkalta johtaa tuulilasin alle tulevaan "putkeen" jossa reikiä ulospuhallukselle tarkoituksena pitää huuru pois tuulilasista. Kanava kuitenkin pienenee haarasta n. 60milliseksi ja ilma tuntuu menevän mieluummin kaikkialle muualle kuin juuri tähän putkeen. Jos löydän ja asennan tähän pienen kanavapuhaltimen joka haukkaisi runkokanavasta isomman osan lämmitysilmaa saisin varmaan puhalluksen tehostumaan tuulilasille mutta onkohan pelkona että sekoitan webaston toiminnan? Onkohan laite kuinka herkkä häiriöille jos kanavassa on toinenkin puhallin sen laitteen oman puhaltimen lisäksi?

Huoltoja

Lähetetty: 16 Joulu 2008 12:28
Kirjoittaja Northling
Moro

Mulla oli Wallaksessa aikoinaan sellanen lämmitysputken välipuhallin, kun siinä Pärkkeleessä ei muuten riittänyt puhallusteho keulapiikkiin.
Hyvin se toimi paitsi että haukkaa virtaa ja kohisee jonkun verran, noin niinkuin yökäytössä. Ei liene haittaa jos moottorilla ajaessa käyttää.
Ihan venetarvikeliikkeestä löytyi (olisko maritimin härpäkkeitä). Letku poikki ja siihen parilla letkuliittimellä ja piuhat akkuun Avot.

Wallashan oli muuten hyvä lämmitin, mutta SIINÄ EI RIITÄ LÄMPÖ EIKÄ PUHALLUSTEHO JA SITTEN SE ON AINA EPÄKUNNOSSA KUN SITÄ TARVITSIS. Arvannette että uudessa veneessä ei ole Wallasta.

Nortti

Lähetetty: 16 Joulu 2008 22:35
Kirjoittaja Notreal
Mistäs saisi selville kuinka paljon moottori käyttää imuilmaa, voiko sen laskea kuutiotilavuuden / kierroksien perusteella?

Lähetetty: 16 Joulu 2008 23:12
Kirjoittaja Pellis
Kyllä tuo kone itsessään puhaltaa enimmät ilmat ulos. En usko että parannat suunnitelmallasi konehuoneen ilmanvaihtoa millään tavalla. Idea on että tuuletus putket tuodaan vieläpä konetilan eri nurkkiin korkeuden kolmanneksen alapuolelle, jotta ilmaa raskaampi polttoainehuuru varmasti poistuu. Toinen rööri tuo sitten sitä korvausilmaa. Jossain kyllä löytyy tuo koneen kuluttama ilmamäärä kuutioissa. Se on kuules aikas mittavaa. Jos kierrokset on neloskoneessa 2000 niin imutahti on 500 kertaa minuutissa. Jos yhden sylinterin tilavuus on vaikkapa kaksi desiä niin meneehän tuota ilmaa minuutissa tuollainen kuutio.

Lähetetty: 16 Joulu 2008 23:44
Kirjoittaja Notreal
Niin, ? Polttoainehuuruista en tiedä, konehuoneen lämpötila on se eteenpäin potkiva voima.

Kuten aikaisemmin kirjoitin, konehuoneessa oli alunperin kaksi kanavapuhallinta, toinen puhalsi sisään ja toinen ulos. Näiden puhaltimien lisäksi ilma-aukkoja on kaikenkaikkiaan 7 kpl / puoli. Edellinen omistaja kertoi puhaltimien olevan kesähelteitä varten jolloin konehuoneen lämpötila nousee turhan korkeaksi? Viime kesänä en niitä helteitä löytänyt joten henkilökohtainen kokemus puuttuu.

Tästä lähdin kuitenkin ajatusta viemään.
Jos puhallin jonka tuotto on esim 4 kuutiota minuutissa puhaltaa sisään konehuoneeseen ja moottorit imee ilmaa sen ( 4,150x2300/2=4,772,5L/min x 2 konetta ) 9,5 kuutiota minuutissa, niin eihän siinä tapahdu yhtikäs mitään, konehuoneen alipaine ehkä pienenee sen promillen sadasosan!

Mutta jos tässä tapauksessa kaksi puhallinta poistaa ilmaa konehuoneesta sen laskennallisen ( 2x4kuutiota ) 8 kuutiota, täytyisi konehuoneeseen virrata ilmaa sisään yhteensä 8 + 9,5 kuutiota. silloin lämpötila voisi olla paremmin hallittavissa helle kelillä? Vai olisiko....

Lähetetty: 16 Joulu 2008 23:59
Kirjoittaja Notreal
Notreal kirjoitti:
Late kirjoitti:Lehmanin ohjeen mukaan tyhjennysproppu löytyy myös moottorin vasemman sivun keskeltä alhaalta ja kolmas proppu lämmönvaihtimesta. Varmaan muissa marinointisarjoissa paikat on vastaavat.
Eli ei muuta kuin etsimään.
Löysin lohkosta tyhjennyspropun, oli kuin olikin vasemmalla sivulla ( takaa katsottuna) mutta mukavasti piilossa laturin "takana". Seuraavaksi pitää keksiä millä sen mahtuu ruuvaamaan auki, täytynee löysätä laturi pois edestä.

Lähetetty: 17 Joulu 2008 00:48
Kirjoittaja CC
Mikähän sitä niin kovasti teillä kuumentaa? Ei meillä siitä saunaa tule, vaikka
onkin kaksi turpokutosta vierekkäin. Sen bensakrematoriomenneisyyden
jäänteen, höyrynpoistotuulettimenkin poistin jo aikoja sitten.
Vai olisko vaan puupaatin luonnostaan avonaisempi rakenne parempi tuossa
suhteessa?

Lähetetty: 17 Joulu 2008 07:21
Kirjoittaja Notreal
Niin, mikä kuumentaa, ei hajuakaan. Ja kuten totesin, ei helteitä sattunut kohdalle viime kesänä tai ei ainakaan tuntunut siltä. Konetilan lämpötila muistaakseni nousi korkeimmillaan +60 asteeseen ja puhaltimilla jäi hieman alhaisemmaksi. Epäilen että lämpötilan pudotus puhaltimella on aiheutunut enemmän puhaltimen tuottaman ilmavirran osumisesta lämpömittarin anturiin kuin tilan todellisesta jäähtymisestä.

Mututuntumalla olen ajatellut konetilan lämpötilan huolestumisrajaksi +75 astetta.

Hyvin

Lähetetty: 17 Joulu 2008 08:34
Kirjoittaja jorgo
Riittänee vapaa virtaus sisään ja poistoon imuri eli kanavapuhellin, silloinhan ilma kulkee vapaasti koneita kiertäeen konetilassa. Tietenkin edellyttäen, että sisääntulo- ja poistoimuri(t) on asennettu symmettrisesti suhteessa kumpaankin koneeseen. Tietenkään imu ja poisto eivät saa olla vierekkäin laipiossa.

Lähetetty: 18 Joulu 2008 13:43
Kirjoittaja Notreal
Notreal kirjoitti:Seuraava kysymys koskien webastoa. Lämmittimen kanavat kulkevat pitkin venettä ja haarautuvat sinne sun tänne. Yksi haara matkalta johtaa tuulilasin alle tulevaan "putkeen" jossa reikiä ulospuhallukselle tarkoituksena pitää huuru pois tuulilasista. Kanava kuitenkin pienenee haarasta n. 60milliseksi ja ilma tuntuu menevän mieluummin kaikkialle muualle kuin juuri tähän putkeen. Jos löydän ja asennan tähän pienen kanavapuhaltimen joka haukkaisi runkokanavasta isomman osan lämmitysilmaa saisin varmaan puhalluksen tehostumaan tuulilasille mutta onkohan pelkona että sekoitan webaston toiminnan? Onkohan laite kuinka herkkä häiriöille jos kanavassa on toinenkin puhallin sen laitteen oman puhaltimen lisäksi?
Onkos kelleen sattunut eteen 12V ja 2" letkulle sopivaa kanavapuhallinta,
minulle eteen tulleet on 4" tai 3" lähdöillä ja kaipaisin pienempää.
Isomman voi toki supistaa mutta tehojakin sellaisessa isommassa on ihan turhan paljon, pitäisi "teipata" puolet letkusta umpeen...