Sivu 1/1

Regal moottorin yhtäläisyydet Wikströmin kanssa

Lähetetty: 06 Joulu 2008 17:53
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Miten voi oilla mahdollista, vqai miten on, kun USA:n regalissa tismalleen samalainen sylinteri kuin mun vm -35 wikussa? Kuvissa näyttää ainakin ihan samalta, alakertakin vielä jotenkin muistuttaa Wikua. Kaasari myös ihan samalainen.
Tossa REGAL
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=314693

Tossa mun Wikström
viewtopic.php?t=7882

Lähetetty: 06 Joulu 2008 18:51
Kirjoittaja bonito
Jos se on vähän sama juttu, kun TM:n testaaja katseli Moskovits Eliten 1500M moottoria -60 luvun lopulla, sanoi venäläisen moottorisuunnittelijan nähneen unissaan Bemarin 1500 moottorin osina.

Lähetetty: 06 Joulu 2008 19:38
Kirjoittaja Veli-Matti
Ja ihmeellistä että Vaasassa ovat nähneet unia kaasuttimista ja lopputuloksena vaikkapa "Olympia" merkkisiä kaasuttimia johon sattumalta sopii kaikki Solexin osat ja ovat 100% identtisiä myös ulkokuorta myöten niiden kanssa...

Lähetetty: 07 Joulu 2008 17:48
Kirjoittaja Simon
Yhtäläisyys taitaapi johtua, siitä kun Wickströmin veljekset olivat Amerikassa ja sieltä viimevuosisdan alussa palasivat Vaasaan ja perustivat moottoritehtaan.
Joten oppi ja tietotaito on sieltä peräisin, toisaalta voi kysyä, antoivatko veljekset oppinsa sinne vai saivatko sieltä? Jokatapauksessa veljekset oli kekseliäitä tekniikan miehiä, muistelen lukeneeni, että autonsuunnittelu ja rakentelu oli hyvin pitkällä.

Ei pelkästään kiinalaiset

Lähetetty: 07 Joulu 2008 18:23
Kirjoittaja Jude
Niin, turha sitä on vain kiinalaisia kopioinnista syyttää. On sitä osattu kopioida meilläkin ja kopioidaan edelleen.

Lähetetty: 07 Joulu 2008 19:34
Kirjoittaja Veli-Matti
Vaikka Bröder Wikström olisikin kopioinut koneensa jenkeistä niin mitäs sitten?
Pitää siinä silti olla hemmetisti teknistä lahjakkuutta ja tietämystä että sen pystyy tekemään.
Ja myös jonkin verran liikemiestaitoja, uskallusta ja kunnianhimoa että laittaa semmoisen pajan pystyyn silloisessa Suomessa.

Käsittääkseni hurreilla on oma legendaarinen Götä moottori joka tosiasiassa on suomalaisen Androksen kopio joka taas on muistini mukaan amerikkalaisen Hawkins&Sons Companyn...

Lähetetty: 07 Joulu 2008 19:44
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Joo.... No hyvän koneen ovat kyllä vaasasas tehneet... Harvat 30-luvun koneet enää käy..

Ruoatsalaisilla vanhoja moottoreita

Lähetetty: 08 Joulu 2008 01:27
Kirjoittaja hkhk
Kerran osuin Tukholman lähellä muilla retkilläni johonkin museonäyttelyyn. Aikaa vain ei ollut katseluun. Siellä oli mielestäni hyvin vanhoja venemottoreita. Siihen mennessä olin luullut, että vain Suomesa osataan.
Verkosta katsoin merkkejä: Seffle-moottori täytti juuri 100 vuotta. noin saman ikäisiä on Lidans (1907-) ja Jonson Sveamotor (1905-) Joku Vänern on myös vanha.

Lähetetty: 08 Joulu 2008 07:10
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Juu, ja tanskassa Hundested oli hyvä merkki, varaosat saa edelleen vaikka firma tekeekin laivojen potkureita ja kytkimiä nykyään. TOssa tallin takana seisoo 115hv 2 pyttynen Hudested Diesel

Lähetetty: 08 Joulu 2008 21:07
Kirjoittaja hb-77
Kuulapää Wiku kirjoitti:Joo.... No hyvän koneen ovat kyllä vaasasas tehneet... Harvat 30-luvun koneet enää käy..
no jaa. ainakin andros on parempi kuin yksikään Wickström. Olympiat paskaa valua ja saariini on vähän sitä suun tätä mutta kuulemma laadunkamasta päästä noista vasan moottoreista. Wickström ei koskaan onnistunut tekemään kansi venttiili moottoria (jokunen listerin kopio kyllä) ja Olympia ryssi semmoisen. toisin kun turkulaiset. ja jos vanhojan koneita halua niin pitää lähteä Amerikan esim. evinrude on toiminut valu mallina esim. kipinälle ym..