Volvo Penta B16

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Volvo Penta B16

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.08.2004 10:44

Että mimmonen merivaihde siinä - mekaaninen vai hydraulinen?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

skarvonen
Viestit: 36
Liittynyt: 31.08.2003 0:39
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja skarvonen » 05.08.2004 12:57

Mulla on ainakin volvo penta b20:ssa mekaaninen...tai ainakin yksi kaveri tiesi sanoa kun en ole sitä vielä pahemmin purkanut.

-Sami-

scripps
Viestit: 15
Liittynyt: 15.12.2004 22:23
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

B 16 kytkin

Viesti Kirjoittaja scripps » 29.12.2004 1:06

Minulla on vene -57 jonka alkuperäinen kone on ollut B-16 Penta. Koneita on ollut usempaa tyyppiä (eri tehoisia), mutta allekirjoittaneen koneessa on ollut alumiinikuorinen mekaaninen kytkin, se on jopa tallessa toisin kuin kone. Löysin kissojen ja koirien kanssa toisenkin mekaanisen kytkimen B 16 koneeseen mutta se oli ilmeisesti vanhempi koska se oli valurautakuorinen, muuten hyvin samanlainen päältäpäin. B-16 konehan on pönttö-Volvon kone. Sellainen kone-kokonaisuus marinoituna hieman kiinnostaa ottaa talteen jos lukijoille sellainen eteen sattuu, vaikka olenkin jo kasaamassa venettäni samantehoisen nelipyttyisen sivuventtiilikoneen ympärille.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.12.2004 13:38

Minunkin Valmet 4036PM-moottoria on tehty meriversiona mekaanisella ja hydraulisella kytkimellä riippuen valmistusvuodesta. Kone on alunperin muuten Volvo B14 ja sieltä sitten saatu valuoikeudet Suomeen ja sitten se on päätynyt pikku-Valmet traktoriin ja sitä kautta myös marinoituna veneisiin...
Onko tuo lättäpää se brittiFord joka oli parisen vuotta sitten myytävänä Tampereella?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

scripps
Viestit: 15
Liittynyt: 15.12.2004 22:23
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

B-16 ja silleen

Viesti Kirjoittaja scripps » 30.12.2004 20:05

Terve Veli-Matti

Lättäpää neloseni on amerikkalainen Scripps 4-60 merkkinen vanhalla tyylillä marinoitu kone. Koneessa on tehoja 60 hp ja 3400 kierrosta, 2,35 l. Kun aukaisin kannen niin venttiilin päässä lukee Hercules, se on siis yleiskonevalmistaja Herculeksen tekemä kone jonka Scripps on marinoinut. Herculesta on taidetty käyttää Willys merkkisen auton moottorina (sekä henkilöautoissa että jeepeissä), se selittää koneen sirouden ja keveyden, valmiin tuntuinen tuote.
Vanhanaikaisella marinoinnilla tarkoitan koneen rakenteessa sitä, että se kulkee vauhtipyörä edellä ja koneen toisessa päässä on lähes vauhtipyörän kokoinen vinohammaspyörä jonka kautta on otettu moottorin sivulle virranjakaja ja pronssi/messinki vesipumppu (hammasrataspumppu). Ongelmista pienempi on imupakosarjan teko, kaasutin ehdokkaaksi olen löytänyt kaksoiskohokammiolla ( bensa/petrooli) olevan NiFe pronssikaasuttimen (onko tästä kaasuttimesta kenelläkään tietoa edes valmistumaa ?). Samoin on aika varmoilla puheilla sveitsiläisen scintilla vertex magneettovirranjakajan löytyminen tuottamaan kipunoita. Suurin ongelma on laturin löytyminen, sen tekee ongelmalliseksi se, että se ottaa käyttövoimansa em vinohammaspyörästä; kiinnitys on kahdella pultilla ja se sijaitsee toisella puolella konetta kuin veirranjakaja ja vesipumppu.
Scripps on tunnettu venemoottorivalmistaja joka alkoi valmistamaan moottoreita n 1907 ja valmistus loppuin noin 1950-60 luvun vaihteessa; minunkin koneessa on maininta moottorikyltissä "moottori jolla ylitettiin atlantti", tämä tapahtui muistaakseni noin 1912. Tarina on tullut vastaan monissa kirjoissa ja löytyy netistäkin kun hakee scripps sanalla.
Scripps teki yleisemmin 100-500 (-700) hp moottoreita hienoihin isoihin huvijahteihin ja veneisiin. Viisikymmenluvulla ainakin mainoksissa esiintyy voimakkaasti V-12 moottori joka kehitti 350 hp.
Eli josko joku on jaksanut lukea tänne asti ja sattuu tietämään edes jumissaolevan ja haljenneen Scrippsin niin olisin siitä vinkistä ihan onnesta ymmyrkiläisenä, niitä tuotiin eräiden tietojen mukaan Suomeen viisikymmenluvun alkupuolella pari pientä erää. Vinkit voi antaa henkilökohtaisena viestinä tai sähköpostiin risto@elmeri.net

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 30.12.2004 21:12

tere! hieno kone oon nähny joskus kuvia muistaakseni 6syl koneesta. mutta tuo virranjakaja pulma herätti mielenkiinnon, jos et löydä alkuperäistä on olemassa mercuryn käyttämä mangetto virranjakaja veto tapahtuu hammashihnalla. näitä on laitettu autoihin, moottoripyöriin. ja rasvanippa voitelu on huoleton, kerran kesässä, ennakon muuttuminen täytyy olla vaan yhteydessä kaasuvivustoon: kun annat hanaa kääntyy jakaja mukana. koti sivullani on kuvia ovat vaan perämoottorissa paikallaan. ja magneetto jakaja löytyy vm 1955- 1966 kaikista 4syl merkuista.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.12.2004 23:43

Melkeinpä käyt kateeksi ongelmasi scripp! Vertex on piireissä ns. pisteosa jota et rahalla saa ostettua - niin paljon sinulla ei sitä taida olla mutta vaihtokaupalla sen voit saadakkin mikäli voit tarjota vaihdossa jonkun mobilistin himoitsemaa tosi harvinaista pisteosaa. Sen enempää en osaa neuvoa. Käsittääkseni Vertexillä on nelareihin ainakin kahden mallisia magneetoja; "virranjakajan mallinen" ja sitten "makaava malli". Kumpi scrippsissä on - käyppä vilkaisemassa sivuiltani pattikuvia. Valmetissa on Lucas SR4F magneetto ja se on ns. makaavaa mallia. Olisko se sulla suurinpiirtein tuollainen? Silloin vaihtoehtosi laajentuvat melkoisesti sillä kuvioihin tulee mukaan ameriiikkalainen Waco ja on ihan täysin mahdollista (olen melkein 100% varma asiasta) että se on jossain vaiheessa ollut myös scrippsissä yhtenä alkuperäisvaihtoehtona.
Orkkis laturi on varmasti myös kiven alla mikäli aiot entisöidä koneen alkuperäiseksi mutta ehkä järkevintä olisi alkuvaiheessa itse valmistaa ja sovittaa laturi ja magneetto ilman sellaisia muutoksia jotka estävät orkkisosien paikoilleen laiton jos (ja kun) niitä saat hommattua...
Joka tapauksessa pirun hieno homma että haluat nähdä vaivaa moottorisi eteen!
Velipojan kanssa kimpassa laitettava Wikström MAM on nyt täysin hajalla mutta huomenna se lätkäistään kasaan. Sitten otetaan savut mutta ne voi mennä ensivuoden puolelle ja sitten hiekka/lasikuulapuhallus ja orkkisväri päälle. Oli aika kova homma saada varmastikki 20 vuotta jumissa ollut kone pyörimään... Siinä on rikkinäinen dynastartti joka on jostain vuodelta kirvesjakypärä eikä osia tai edes niiden kuvia löydy mistään. Tähän hätään homma ratkaistaan siten että kuorien sisään asennetaan pienillä muutoksilla nykyaikainen dyna (sopii hyvin ja tilaakin jää) ja orkkis kunnostetaan kunhan osia ja kuvia löytyy.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

scripps
Viestit: 15
Liittynyt: 15.12.2004 22:23
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

B-16

Viesti Kirjoittaja scripps » 01.01.2005 12:30

Terveppä taas

Scripps-koneessani on pysty virranjakaja, mallia Lucas/vanha bensa ferku-traktori. Löysinkin jo siihen uudet kärjet ja lähetyssaarnaajan, mutta hieman viallisen virranjakajan tilalle tulevan uuden kannen luo en ole vielä löytänyt.
Kone kävi ostohetkellä mekaanisesti nätisti, mutta kolmella. Syynä oli yhdenpytyn pakoventtiilin pystyssä oleminen => puristukset nolla. Muissa pytyissä oli puristukset 8,0-7,3 välillä. Amerikassa ei liene ollut ymmärrystä tästä bensa/petrooli asiasta, koska siellä bensa on aina ollut halpaa, näin arvelen.
Ajattelin asentaa sen Scintillen kuitenkin koneeseen lähinnä kahdesta syystä; se on laitteena hieno Sveitsiläinen hienomekaaninen laite noin samoilta ajoilta jkr ja toiseksi; josko joskus syystä tai toisesta pääseen akusta virrat karkaamaan, saapi koneen käyntiin käsipelillä ja eteneminen jatkuu. Voipi olla, että en edes asenna kaksi-akku systeemiä veneeseen tämän johdosta varsinkin jos koneesta tulee Veli-Matin kuvaama laakin peli.
Muuten koneen itsetehty imupakosarja ja siihen kyhätty ehkä Volvon pysty kaasutin ovat jo siirtyneet historiaan ja niiden tilalle teen enemmän alkuperäisen näköisen sarjan (happosesta metallista, ehkä messinki verhoilulla)ja alaimukaasuttimen (tämä NiFe 38 mm kurkulla on ehdolla, tietääkö muuten kukaan edes sen valmistusmaata ? NiFe kaasuttimen toimintaperiaate selitetään 1953 Moottorivene kirjassa(A.I. Walli), joten sen täytyy olla kuitenkin riittävän vanha tuote).

Tälläistä tötteröstä; Hyvää Uutta Vuotta, veneily kesä on taas tänäkinvuonna edessä, ainakin heillä, joilla vehkeet ovat siinä kunnossa

tv Scripps, veneilijä ehkä vuonna 2006 tai 2007

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 01.01.2005 13:08

tere! oletko kiertänyt mobilistien rompetoreja niistä voi löytää vaikka mitä! on semmosia myyjiä joilla on vain virtapuolen vehkeitä ja niitä on sitte paljon.

Vastaa Viestiin