Wickström purku/ huolto opas

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Wickström purku/ huolto opas

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 15.11.2008 22:24

Joo, elikkäs alotin oman vm -35 Wickströmini purun tänään. Wikcströmini on sellaista mallia, että siinä ei ole sylinterikantta. Tämä opas on tarkoitettu aloittelijoille Wickström moottorin huoltoon/purkuun. Oppaan ohjeet pätevät suurelta osin myös muiden Wickström 1-sylinteristen moottoreiden kanssa. Moottorin purkuun kannattaa varata kunnolla aikaa, osat laittaa muoviastioihin ja astiaan tussilla nimi, mitkä pultit ko. astiassa on. Kaikista osista tulee erillinen kuva ja tarkka selostus. Opas valmistuu tipoittain, joten heti ei tule kaikkea.
HUOM!
Olen kuvannut lähes jokaisen osan ko. moottorista, joten jos tarvitset jostain tarkemman kuvan, kysy.


Kuva 1
Kuva
Kuva

Kuvassa yleiskuva moottorista purettuna. Moottorista on tässä vaiheessa purettu: Pakosarja, Kaasutin, Sylinteri, Magneetto, Vaihdelaatikon kansi ja Vesiputket. Alin männänrengas on lisätty jälkeenpäin konepajalla. Messinkinen vipu, josta lähteee punainen johto, on iduktiosytytys, koska moottorissa ei ole nk. laukaisumagneettoa. Messinkisen vivun yläpuolella on regulaattorin varsi, se on yhteydessä kaasuttimeen, joka on jo purettu


Kuva 2
Kuva
Kuva

Mäntä. Alunperin koneessa on ollut kolme männänrengasta, 90-luvulla mäntään lisättiin konepajalla yksi rengas, öljyrengas vähentämään öljyn kulutusta. Poista karsta männästä, varo kuitenkin vaurioittamasta männänrenkaita tai männän seinämiä. Kun kasauksessa laitat sylinterin takaisin, muista asetella männänrenkaat niin, että renkaiden katkokset eivät ole samassa kohtaa, muuten kone kuluttaa paljon öljyä ja puristukset ovat huonot. Oikessa reunassa näkyy Lubrikaattori

Kuva 3
Kuva
Kuva

Vaihdelaatikko. Tähän ei välttämättä tarvitse tehdä huoltoa joka vuosi. Jos kytkin luistaa eteenpäin mentäessä tai vähän aikaa kytkemisen jälkeen, tulee kytkintä kiristää. Se onnistuu laittamalla vaihde vapaalle ja pyörittämällä potkuriakselia niin kauan, kunnes hammastetun messinkisen lukkorenkaan kohdalla näkyy lukituslevy. Löysää lukituslevyä hieman, ja kierrä messinkistä lukkorengasta perästä katsoen myötäpäivään yhden hampaan verran. Sen jälkeen laita kytkin koppa takaisin paikalleen, ja kokeile luistaako kytkin enää. Jos peruutusvaihde ei toimi kunnolla, tulee kuvan keskellä yläreunassa olevaa mutteria kiristää niin paljon, että peruutusvaihde toimii kunnolla. Varo kiristämästä ko. mutteria liikaa, silloin vaihdepakan ympärillä oleva vanne hankaa koko ajan, ja peruutusvaihde on jatkuvasti päällä ainakin osittain. Kuvassa oikealla on Vesipumppu, joka on mäntäpumppu.

Kuva 4

Kuva
Kuva

Sylinteri. Sylinteri tulisi irroittaa vähintään kerran tai kaksi kesässä, jotta muodostunut karsta voidaan poistaa. Jos tämä laiminlyödään, saattaa venttiilien väliin joutua karstaa, josta seuraa puristusten lasku ja lopulta moottorin sammuminen. Laske mäntä alakuolo kohtaan kun irroitat sylinterin. Kannattaa pyytää kaveri apuun joka pitää männästä kiinni, kun itse nostat sylinterin pois. Näin ei männän helmaan pääse syntymään vaurioita. KUN KAAVIT KARSTAA SYLINTERISTÄ, VARO EHDOTTOMASTI VAURIOITTAMASTA SYLINTERIN SEINÄMIÄ! Sylinterinkannellisissa moottoreissaa riittää, kun irroittaa puhdistusta varten pelkän sylinterinkannen. Kuvassa sylinterin seinämässä näkyvä reikä on puolipuristushanan läpivienti. Myös sylinterin takaisinlaitossa kannattaa pyytää kaveri apuun, jotta männän renkaat eivät vaurioidu.

Kuva 5
Kuva
Kuva

Kampikammio. Kampikammiosta kannattaa imeä öljy pois kerran vuodessa ja puhdistaa öljypohja. Samalla kannattaa tarkistaa että kampi- ja runkolaakereissa ei ole paljon väljyyttä, jos on, kannattaa soittaa lähimpään konepajaan. Väljyyden huomaa ajossa, kun kone pitää pientä epämääräistä kilinää. Tai siitä kun mäntä on alakuolossa, tuntuu vauhtipyörästä pyöritettäessä kevyehkö kohta. Kun sylinteri on irti, kannattaa kampikammion suojaksi laittaa vaikkapa kuiva kangasliina, jotta sinne ei mene roskia. Kuvassa näkyvät hammasrattaat ovat nokka-akselin voimansiirto. Nokka-akseli ei näy kuvassa. Kuvan vasemmassa ylänurkassa näkyy lubrikaattorin öljyn tuloputki.

Kuva 6
Kuva
Kuva

Pakosarja.
Pakosarja/kaasutin yhdistelmä kannattaa irroittaa vesiputkien irroituksen jälkeen. Poista pakokanavasta karsta varovasti esim talttapäisellä ruuvimeisselillä. Irroita pakosarjan tiiviste varovasti. Jos se on korppuuntunut, tee uusi. Kuvassa oikealla on imukanava ja vasemmalla pakokanava. Pakosarjasta on jo irroitettu kaasutin, kaasutin on kiinni kuvassa näkyvissä pulteissa. Jos kaasuttimen ja pakosarjan välinen tiiviste on huonossa kunnossa kannattaa sekin vaihtaa, muuten syntyy ohivuotoa ja moottori ei ehkä toimi normaalisti.

Kuva 7
Kuva
Kuva

Kaasutin. Tätä ei tarvitse avata joka vuosi. Kaasutin kannattaa kuitenkin huuhdella joka vuosi kun pakosarja on pois paikaltaan. Eli Kaasuttimen syötetään normaalisti bensiiniä jossa voi olla myös hieman asetonia. Bensiiniseosta syötetään kaasuttimeen ja samalla laskuhanan tulee olla auki. Huhhtelun jälkeen kaasuttimeen syötetään voiteluöljyä ja annetaan se levitä joka paikkaan. Voiteluöljy on kaasuttmessa korroosion estoa varten. Kuvassa keskellä alhaalla on alskuhana, sen vasemmalla puolella seoksen säätöneula, siitä oikealle on kohonneula. Keskellä ylöspäin menevä putki menee imukanavaan, oikealla puolella oleva putki antaa kaasarille alipaine tietoa. Keskellä oleva messinkinen vipu on kaasuvipu, ja sen yläpuolella oleva vipu, on regulaattorin säätövipu.

Kuva 8
Kuva
Kuva

Vesipumppu. Tähän ei myöskään tarvitse tehdä huoltoa joka vuosi. Jos kuitenkin muistat, että olet ajanut pumppu kuivana useita tunteja, kannattaa pumppu tarkistaa. Kuivana ajamisella tarkoitan, että et ole lisännyt vaseliinia pumppuun. Itse kierrän joka tunti kirroksen rasvakupista. Jos pumppu vuotaa ajon aikana, tulee sitä kiristää, se onnistuu kiristämällä pumpun päässä näkyvää holkkia, jos pumppu edelleen vuotaa paljon, tulee sen tiivisteet vaihtaa. Pumpussa on talinauhatiiviste. Kuvassa mäntä on otettu pois pumpusta tarkistusta varten. Alhaalla oleva hana on veden poistohana. Kun laitat moottorin talviteloille, huolehdi, että pumppuun ei jää vettä, muuten saattaa pumpun runko haljeta.
Viimeksi muokannut Kuulapää Wiku, 16.11.2008 15:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 16.11.2008 11:32

Hyvät ohjeet ja kuvat. Varmaan paljon apua Wiki-miehille :) Kestääköhän nuo kuvat kuinka kauan ? Jotkut kuvapalvelimet poistaa kuvat jonkun ajan jälkeen....
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 16.11.2008 15:08

Jos eivät kestyä kauaa, laitetaan kuvat uudestaan.. Mutta veikkaisin, että kyllä nuo vuodn päivät tuossa on.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25.10.2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 03.01.2009 18:31

Kuva
Kuva
Nyt on sitten kone kasattu, oikeastaan se on ollut kasattuna jo kolmisen viikkoa, ei ole vain tullut laiteltua kuvia. Venttiiileist piti ottaa kuva, mutta unohtu, no se sitten ensi kerralla. Itse teen tämän avausoperaation joka vuosi, sylinterin nuohouksen teen 2 kertaa kauden aikana. W-1-3 koneita tuskin tarvii nuohota koskaan, ovat sen verran uudemmalla tekniikalla, ja paremmilla männänrenkailla. Kun tähän purkuhommaan ryhtyy, suosittelen, että aikaa on käytössä runsaasti, myös pienet muoviaskit helpottavat hommaa. Voi laittaa eri paikkojen ruuvit omiin askeihinsa. Purku kannattaa tehdä seuraavassa järjestyksessä: Pakosarja kaasareineen, lubrikaattori, sylinteri, vesipumppu. Tämän jälkeen kannattaa ko. osat laittaa paikalleen, ennen vaihteiston puolelle siirtymistä.

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 03.01.2009 21:44

Hyvät ohjeet näillä uskaltaa vähemmänkin koneitten kanssa touhunnut tehdä huoltoja ja puhdistuksia.

Kun mainitset tuossa laakerien tarkistuksesta, niin kyllä niitä voi itsekkin kiristää ottamalla sopivan määrän liuskoja pois laakerikuorien välistä. Välykseksi kun jättää sellaisen 0.2 - 0.3mm niin sen pitäisi olla sopiva, mutta kyllä isompikin välys on vielä ihan ok. Välys on silloin liian suuri kun kangen alapäästä jollain raudalla ylös nostettassa kloksahtaa tai käydessä kolisee. Maamoottoreissa tuo ainakin pätee.

Voihan sen kyllä johonkin pajalle viedä, mutta voi kyllä olla että itse saa paremman.

Runkolaakerit näissä useimmissa taitaakin olla rullalaakereita, näin ainakin maamoottoreissa.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.01.2009 22:09

Sen verran kommenttia tuohon kiertokangen laakerien välyksen koestukseen että sen havaitsee pareemin kun mäntä on yläkuolokohdassa ja sytytystulppa irti. Samalla kun vauhtipyörää liikutetaan painetaan männänlaesta liikettä vastaan vaikkapa puutapilla tai ruuvimeisselillä.
Mikäli koneessa on valulaakerit veiveillä ja/tai kampiakselilla niin välys tosiaankin poistetaan simmaamalla, sillä kulumat ovat pukkien ylä- ja alapinnoissa. On hemmetin harvinaista että laakerit joudutaan valamaan ja sovittamaan uudelleen ja jos joudutaan niin sen taidon hallitsevia miehiä ei ole Suomessa enää montaa. Useimmiten valulaakeripinta koneistetaan liuskalle.

Tuosta koneen "nuohomaistarpeesta" vielä että tottakait saat lyödä koneen osiksi ja nuohota sen vaikka 5 kertaa kaudessa ja mikäs siinä, kivaa askarteluahan se on.
Nykypolttoaineilla ja varsinkin kun ei ole enää petroolia saatavilla "nuohous" on tarpeellinen muutaman sadan tunnin välein, jos silloinkaan sillä karstahan poistetaan koneista vesisumulla imuaukkoon koneen ollessa käyntilämpöinen. Tietenkin edellyttäen ettei kone polta enemmän öljyä kuin bensiiniä ja käy oikeilla lämmöillä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03.01.2009 21:19

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 03.01.2009 22:28

Harvoinhan noita laakereita tarvii uudelleen valaa, kun niissä säätövaraakin on uutena parin millin luokkaa.

Tuosta laakerien valusta, ei se ihan mitään salatiedettä ole mutta on siinä kai vähän sitäkin. Yhteen minulla olevaan Sarin maamoottoriin täytyisi valaa kiertokangen laakeri uusiksi. Tuota valkometallia on kotosalla sellaiset 30kg, sillä pitäisi saada tehtyä muutama laakeri. Itse en ole tuollaista laakeria valanut mutta muutama tuttu on niitä tehnyt ja heidän avullaan pitäisi harjoitella.
Yhteen Porilaiseen sulatin isolla kolvilla lisää valkometallia, kun laakerista irto pala kulmasta ja se ainakin onnistui hyvin. Tuossa isoin työ oli laakerin käsin kaavaaminen.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.01.2009 22:54

Mullakin on jemmassa laakerimetallia eläkepäivien joutilaisuutta varten ja jonkin moinen tietotaitokin hyppysissä sillä teollisuuskoulun aikana valoin 100kpl:n erän aihioita, siis pukit+liukupinta, varastoon ja vanhemman ammattimiehen opastuksella näitä kaavattin karhukoplan (vuorokorjausryhmän) tarpeiksi muutamia kymmeniä. Ja asiaanliittyvät aineistot ja muistiinpanot ovat vintillä talllessa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jiho
Viestit: 41
Liittynyt: 07.11.2006 21:50
Paikkakunta: kaarina

Wikström "Bröder"

Viesti Kirjoittaja jiho » 04.01.2009 11:50

Näyttäisi olevan samanlainen kone kuin minulla parikin.
JH

jori ylikorpi
Viestit: 3
Liittynyt: 08.06.2016 15:02

Re: Wickström purku/ huolto opas

Viesti Kirjoittaja jori ylikorpi » 22.07.2016 20:22

saiskos uusia kuvia

Vastaa Viestiin