Kuulapää Wickström

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Kuulapää Wickström

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 25 Loka 2008 20:10

Noniin, minusta on tullut kuulapää wikun omistaja. Hyvin entisöity kone käy ja kukkuu. Minun koneeni on ilmeisesti tuo 6-7hv. Kysyisinkin mikä on näiden kuulapää wickströmien "malli".. Koneeni on ilmeisesti jostain 30-luvulta. Sylinterinkantta ei siis ole, vaan koko sylinteri on yhtä valua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Loka 2008 22:02

Voi olla valmistettu aina 1930 luvun alkupuolelta jonnekin 1950 ja -60 luvun taitteeseen asti.
Tyyppi kilvessä olis tarkempia tietoja jos se on tallessa mutta valokuvakin auttaisi paljon.

Mielestäni tuo "kuulapää" on sinänsä virheellinen nimitys sillä se on (hehku)kuulasytytteisille moottoreille tavallaan "varattu" lempinimi. Siitä en ole 100-varma että tekikö Bröder Wikström "kuulapäitä" mutta muutamat muut kotimaiset pajat tekivät.

"Rautavikke" on monesti käytetty nimitys ja sitten kun tullaan uudempaan W-sarjaan niin puhutaan jo "peltiwikestä"

Mutta nämä lempinimet ovat vähän semmoisia ja tämmöisiä ja vaihtelevat jopa paikkakunnittain - jos siinä on pyöreä n. 5cm halkaisijalta oleva kuula kannessa eikä sytystystulppaa niin se on "kuulapää" mutta jos sen tilalla on sytytystulppa niin se on "rautawikke"...

Tämmöistähän tämä on tyhjänpäiväistä nipotusta vanhojen koneiden kanssa mutta kuva olisi tosiaankin kiva ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 26 Loka 2008 07:29

Joo, kuvan olisin toki seniorista laittanut, mutta veneeni jäi Luvialle, kun tuli kovat tuulet, ja yhtään kuvaa ei ole. Eli saan kuvia vasta noin viikon kuluttua. Koneessa on kaksi tulppaa. Vanha omistaja sanoi, että kone olisi vm -35. Tiedä näistä sitten. Kone on vanhassa pyhämaalaisessa kalastajaveneessä, jonka Kalastaja Ernholm rakensi joskus 30-luvulla

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Loka 2008 09:03

Mulla oli Viku m -32, se oli jo kannellinen moottori, mulla on ollut sellainen luulo, ettei sokeita tehty enää niiden kanssa rinnakkain, saatan olla väärässä. Täältä löytyy ohjekirja ja muutakin tietoa Wickströmeistä: http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... currPage=8

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Loka 2008 09:21

Sori, mulla meni nyt Wiken eri sarjt jotenkin sekaisin pääkopassa, Bonito on aivan oikeassa ei niitä "kannettomia ja kannellisia" koneita valmistettu varmasti periaatteessa yhtä aikaa eli kyllä koneesi on tehty varmaan silloin -30 luvun tienoilla.
Käytännössä niitä on taatusti tehty päällekkäin sillä ajat olivat sellaiset että mitään ei hukattu ja varaosavarastot on tehty loppuun vaikka uusi malli on ollut jo markkinoilla.

kuulapää-rautapää-rautawikke-peltiwikke
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Loka 2008 09:25

Onks noita kuula sytytteisiä muunkin merkkisiä pienvene käytössä? Aikoinaan kun olin partiossa, 70 luvulla, niin meillä oli kunnostettavana vanha hiekkajaala, alunperin purjelaiva.
Siinä oli voimanlähteenä ruottalainen Gamma kuulamoottori. Hevosvoimia 110. Mieleen on jäänyt melkoset rituaalit, ennenkuin kone saatiin tulille...
Puhalluslampulla "kuulien" hehkutus ja sit rautakangella vauhtipyörästä käyntiin...Tosin myöhemmin hehkutus helpottui, kun hommattiin nestekaasutoho. :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Loka 2008 09:33

Oikeastaan "kuulapää" saisi tehdä uuden tulemisen näille biopolttoaineille.
Aina höpötetään "mitä se kuluttaa ja mitä se saastuttaa" mutta kukaan ei puhu mitä sen valmistaminen, materiaalit, kuljettaminen pitkin maailmaa ja jatkuva huolto tekee.

Hiukan modernisoitu kuulapää vaan asennetaan paikoilleen, pidetään huolta että siinä on rypsiöljyä moottorissa ja porkkanaöljyä tankissa sekä pienessä kosanissa sen verran biokaasua että kuulan saa punaiseksi. Oikeastaan sen kuulan lämmittämisenkin voi hoitaa aurinkoenergialla...

Hmmm... aurinkokennon tekeminen saastuttaa mutta siat päästävät sopivia kaasuja ilmoille kinkkujen kaupantekijäisiksi ja niiden pois kerääminen hidastaisi ilmastomuutosta....

Modernin kuulapääveneilijän täytyisi siis alkaa piensikailijaksi...

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Loka 2008 11:23

Veli-Matti kirjoitti: Hiukan modernisoitu kuulapää vaan asennetaan paikoilleen, pidetään huolta että siinä on rypsiöljyä moottorissa ja porkkanaöljyä tankissa sekä pienessä kosanissa sen verran biokaasua että kuulan saa punaiseksi. Oikeastaan sen kuulan lämmittämisenkin voi hoitaa aurinkoenergialla...

Hmmm... aurinkokennon tekeminen saastuttaa mutta siat päästävät sopivia kaasuja ilmoille kinkkujen kaupantekijäisiksi ja niiden pois kerääminen hidastaisi ilmastomuutosta....

Modernin kuulapääveneilijän täytyisi siis alkaa piensikailijaksi...

;-)
Iso polttolasi kävis kuulan lämmitykseen....;) Tai jos kipparilla on vahvat silmälasit, niin niilläkin onnistuu.... ;)))
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

mutterisorvi
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Elo 2006 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mutterisorvi » 26 Loka 2008 13:46

olilisko tästä apua?
tässä valmistenumeron mukaan vuosimallit
vuosi no kpl vuosi no kpl
1914 615-851 236 1947 17002-17287 265
1915 852-1099 247 1948 17288-17536 248
1916 1100-1394 294 1949 17537-17838 301
1917 1395-1613 218 1950 17839-18155 316
1918 1614-1749 135 1951 18156-18624 468
1919 1750-2039 829 1952 18625-18977 352
1920 2040-2333 293 1953 18978-19271 293
1921 2334-2614 280 1954 19272-19611 379
1922 2615-3031 416 1955 19612-20050 418
1923 3032-3371 339 1956 20051-20531
1924 3372-3717 345 1957 20532-20981 445
1925 3718-4270 552 1958 20982-21237 255
1926 4271-4755 484 1958 21238-23049 49
1927 4756-5400 644 1959 21238-21261 23
1928 5401-6385 984 1959 23050-23779 729
1929 6386-7306 519 1960 23780-24610 830
1930 7306-7826 519 1961 24611-24955 344
1931 7827-8103 276 1962 24965-25284 325
1932 8104-8320 216 1963 25285-25614 328
1933 8321-8592 271 1964 25615-25812 197
1934 8593-9064 471 1965 25813-25917 104
1935 9065-9825 760 1966 25918-2644 128
1936 9826-10622 796 1967 26045-26230 185
1937 10623-11621 998 1968 26231-26650 419
1938 11622-12774 1152 1969 26651-27096 445
1939 12775-13926 1151 1970 27097-27502 405
1940 13927-14566 639 1971 27503-27893 390
1941 14567-14927 360 1972 27894-28424 530
1942 14928-15455 527 1973 28425-28992 567
1943 15456-16009 553 1974 28993-29455 462
1944 16010-16315 305 1975 29456-29997 547
1945 16316-16655 379
1946 16656-17001 345

tyyppi teho sylinteri valmitus
luku vuosi
AC 2-3 1 1940-1957
CA 4-5,4-6 1 1951-1961
KC 6-10 ,7-12 2 1949-58
MA 10-14, 10-16 2 1935-66
W1 5 1 1958-
W2 11 2 1958-
W-3 17 3 1963-

DIESEL
TYYPPI TEHO SYL VM

DK 8-10 1 1953-59
DJ 16-20 2 1953-59
DR 10-12, 15 2 1953-73
DR-2 22 2 1968-73
DH 30-40 4 1952-66
DL 80 4 1960-69
DE 70-80 4 1951-67

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 26 Loka 2008 13:50

Valmistenumeroa en tiedä. Mutta noista "kuula koneista" sen verran, että tallin takana on vm -74 2-cyl 115hv Hundested. Paineilmakäynnisteinen ja 400r/min. Se pitäisi tässä talven aikana saada käyntiin. Uudet osat entinen kalastaja laittanu sisälle ja ajellu kaksi vuotta, enenkuin ostettiin se. Säätölapapotkuri ja kaikki. Potkurikin on 120cm halkaisijaltaan, meni kyllä ohi aiheesta

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 26 Loka 2008 13:54

Tosa boniton linkissä on heti samanlainen kone kun mulla. Mikä tuo sitten mahtaa olla malliltaan?

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Loka 2008 20:11

Kuulapää Wiku kirjoitti:Valmistenumeroa en tiedä. Mutta noista "kuula koneista" sen verran, että tallin takana on vm -74 2-cyl 115hv Hundested. Paineilmakäynnisteinen ja 400r/min. Se pitäisi tässä talven aikana saada käyntiin. Uudet osat entinen kalastaja laittanu sisälle ja ajellu kaksi vuotta, enenkuin ostettiin se. Säätölapapotkuri ja kaikki. Potkurikin on 120cm halkaisijaltaan, meni kyllä ohi aiheesta
Se tais Gammakin olla paineilmalla startattava, mut "konemiehet" pyöräytti sen kangella vauhtipyörästä käyntiin. Oli hurjan näköistä touhua nuorelle miehenalulle !
Aika isossa vehkeessä taitaa Hundestedkin olla tai ollut, potkurin halkaisijasta päätellen.... :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 08 Joulu 2008 21:49

WICKSTRÖM vuosimalli tauluko yksi sylinteriset mallit

MALLI/TYYPPI, SYL.LUKU JA PÄÄMITAT, CM2, TEHO HV, KAASUTTAJA, PAINO

1933 A 1-76X102mm 0.465 3-31/2HV SCHEBLER 80KG
1930 B 1-95X114mm 0.814 4-5HV -..- 140KG
1935 C 1-89X121mm 0.755 4-5HV -..- 145KG
1928 D 1-120X133mm 1.52 6-7HV -..- 200KG
1934 E 1-102X133mm 1.1 5-7HV -..- 175KG
1928 F 1-140X165mm 2.35 8-9HV -..- 325KG
1928 G 1-165X190mm 4.05 10-12HV -..- 450KG
1935 H 1-114X152mm 1.56 6-8HV -..- 227KG
1935 I 1-127X178mm 2.25 8-10HV -..- 325KG
1937 J 1-152X190mm 3,45 12-14HV -..- 445KG

tiedot ongittu A.I.WALLI MOOTTORIVENE KIRJASTA 4 PAINOS VM 1950
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 09 Joulu 2008 07:13

Koneeni on ilmeisestikin tuo vm 1935 6-8hv. Mikä moottori silloin on kyseessä, kun on Wickström Bröder? Kun olen vähän ymmärtänyt, että tämä koneeni olisi sellaista mallia.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 09 Joulu 2008 14:55

elikä muun ymmärryksen mukaan se on vaan alussa bröderna wickström ja muutu joskus pelkäksi wickström. mulla on tuo yksi kuulapää niin sinä lukee bröderna wickström ja toinen on ilman mitään elikä varmaan van pelkkä wickström. yksi tutu väitä et se bröderna kone olisi ihan 20 luvun alun kone. ja toinen 30 luvun alun.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Vastaa Viestiin