Sivu 1/2
Yanmariin edullisempi pumppu
Lähetetty: 21 Loka 2008 21:31
Kirjoittaja ijp
Alla olevissa kuvissa on Yanmar 1 GM:än polttoaineen siirtopumppu. Pumpusta on 20 vuoden seisonnan seurauksena kalvo venahtanut eli pitäisi saada uusi pumppu.
Osaako joku sanoa missä autossa tai muussa koneessa olisi samanlainen pumppu?
Yanmarin maahantuojaltahan tuon saisi, mutta kun se maksaa 150 Eur... Pumppuun ei ole saatavilla pelkkää kalvoa.
Pumpun kiinnitysruuvien koko on M6 ja reikäväli 36 mm. Pumpun merkki on Mikunikogyo.
Traktorien varaosaliikkeessä kävin kyselemässä, mutta kaikki pumput olivat suurempaa kaliiberia.

Lähetetty: 21 Loka 2008 21:43
Kirjoittaja jansix
tere! autotarvikeliikkeestä löytyy kalvoa ihan arkkina.
Lähetetty: 21 Loka 2008 22:11
Kirjoittaja Veli-Matti
Juu, ja jos ei arkkina niin osta Volga M24:sen kalvo niin saat siitä sadaksi vuodeksi kalvoja tuohon pikkupumppuun...
Lähetetty: 21 Loka 2008 22:18
Kirjoittaja Ande
Ja ulkomailta (kuulemma?) saa ihan varaosan kyseistä kalvoa edulliseen hintaan...
Lähetetty: 21 Loka 2008 22:48
Kirjoittaja ijp
jansix kirjoitti:tere! autotarvikeliikkeestä löytyy kalvoa ihan arkkina.
Kiitti vinkistä. Eipä tullut mieleen, että kalvoa saa arkkitavarana.
Kalvon vaihtoa vaan vaikeuttaa se, että se on kiinnitetty keskeltä niittaamalla.

Lähetetty: 22 Loka 2008 11:18
Kirjoittaja Fiskarsson
Toisessa aiheessa olevan hylsyn perusteella uskon, ettei niittaaminen tuota sinulle ongelmaa. Sen verran oli asiallisen näköistä jälkeä. Kerro ihmeessä kuinka korjauksen toteutit, jos siihen ryhdyt. Vastaavaa tarvetta, kun olisi itselläni tiedossa.
Lähetetty: 22 Loka 2008 15:10
Kirjoittaja Veli-Matti
Noihin yleensä joutuu tekemään niitin tilalle M2,5 tai M3 kierteen ja korvamaan niitin ruuvilla ja joskus homma onnistuu ihan yksinkertaisesti 3,25x12mm popniitillä.
Ja kerran sulla näkyy nuo sorvihommat olevan hanskassa niin kalvon akselin voi tehdä uuden ja sen halkaisijaa on helppo muuttaa sopivaksi jos se on uuden kalvon kiinnitykseen liian pieni. Vaatii tosin pronssiholkin rotsauksen ja tiivistyksen virittelyn mutta tulee taatusti 95% halvemmaksi kuin uuden pumpun hommaus.
Lähetetty: 24 Loka 2008 08:02
Kirjoittaja ijp
Japanilaiset insinöörit ovat kovasti yrittäneet kehittää huoltovapaata pumppua (=mahdoton huoltaa tai korjata).
Kuvassa pumppu purettuna.
Ja tässä tappi jonka päähän kalvo oli niitattu kahden lautasen väliin.
Tapin päässä on 8 milliä paksu ja 3 milliä pitkä olake. Tapin varren halkaisija on 3 milliä. Tapin päähän ei voi tehdä riittävän pitkää M3-kierrettä.
Pitää vielä miettiä jos onnistuisi tekemään kokonaan uuden tapin. Muuten pitää vain mennä lakki kourassa ostamaan uusi pumppu.
Kyselin parista autotarvikeliikkeestä tuota kalvoa arkkitavarana, mutta eivät olleet kuulleetkaan sellaisesta. Eli jos joku vois neuvoa liikkeen mistä sitä saisi. Kalvon paksuus on ~0,5 mm.
Lähetetty: 24 Loka 2008 10:19
Kirjoittaja Veli-Matti

no eipä tietenkään ole kuulleet nykyään kun autotarvikeliikkeetkin ovat menneet siihen että osataan katsoa vaan tietokoneelta mitä on ja myydään vain semmoista kamaa mikä nakataan kokonaisena paikalleen. Eikä myyjätkään ole koskaan lianneet käsiään muuhun kuin tietiskan näppäimien pölyyn...
Uuusavuttomia ...kele!
Jos paikkakunnalla on semmoinen varaosa liike joka on pyörinyt vähintään 25-30 vuotta ja tiskin takana heppu jolla on ikää viidenkympin huiteilla tai yli niin semmoisessa ne tietää kalvoista ja kaikesta muustakin. Ja sieltä sitä myös mitä todennäköisimmin löytyy ja tosiaan kannattaa kysyä sitä Volgan kalvoa.
Ei Oulussakaan ole kuin yksi autotarvikeliike ja se on Tarviketori.
Re: Yanmariin edullisempi pumppu
Lähetetty: 24 Loka 2008 11:31
Kirjoittaja Jude
ijp kirjoitti:Alla olevissa kuvissa on Yanmar 1 GM:än polttoaineen siirtopumppu.
Osaako joku sanoa missä autossa tai muussa koneessa olisi samanlainen pumppu?
Pumpun kiinnitysruuvien koko on M6 ja reikäväli 36 mm. Pumpun merkki on Mikunikogyo.
Biltemassa mekaanisten bensapumppujen hinnat on 19,99 euroa/kpl. Jos kiinitysmitat, vipuvarren ja liikkeen mitat ovat samat, niin pumppu toimii.
Olen joskus ostanut pyörösahaan auton bensapumpun leikkuunesteen pumpuksi. Sen hinta oli vain murto-osa sahan varaosapumpun hinnasta.
Lähetetty: 24 Loka 2008 12:20
Kirjoittaja CC
Kun/jos siihen ei saa kierrettä ruuville, niin migillä heppi päähän. Puristelee
kalvon ja rikat paikalleen kahtapuolen lukkopihdeillä ja heppaa migillä
yhden täpän siihen akselin päähän. Isolla virralla, että selviää varmasti
kerralla ja yhdellä hepillä. Sen kalvo kestää, kun lukkopihdit ottaa osan
lämmöstä.
Re: Yanmariin edullisempi pumppu
Lähetetty: 24 Loka 2008 12:31
Kirjoittaja ainur
Jude kirjoitti:ijp kirjoitti:Alla olevissa kuvissa on Yanmar 1 GM:än polttoaineen siirtopumppu.
Osaako joku sanoa missä autossa tai muussa koneessa olisi samanlainen pumppu?
Pumpun kiinnitysruuvien koko on M6 ja reikäväli 36 mm. Pumpun merkki on Mikunikogyo.
Biltemassa mekaanisten bensapumppujen hinnat on 19,99 euroa/kpl. Jos kiinitysmitat, vipuvarren ja liikkeen mitat ovat samat, niin pumppu toimii.
Olen joskus ostanut pyörösahaan auton bensapumpun leikkuunesteen pumpuksi. Sen hinta oli vain murto-osa sahan varaosapumpun hinnasta.
Biltemasta löytyy myös sähköisiä pumppuja . Onhan sulla sähköt veneessä ;)) Käyhän kurkkaamasa bilikan sivuilta. Hinnat alk. 19.90

Lähetetty: 24 Loka 2008 18:10
Kirjoittaja bonito
Lähetetty: 24 Loka 2008 18:58
Kirjoittaja ijp
Hyviä vinkkejä satelee. Kiitos niistä.
Pitää ensi viikolla yrittää sorvata uusi tappi ja hommata uusi kalvo. Jos se ei onnistu niin pitää miettiä muita vaihtoehtoja.
Lähetetty: 29 Loka 2008 21:59
Kirjoittaja ijp
Pumpun korjaus eteni seuraavasti:
Tilasin täältä:
http://www.elisanet.fi/voimakone/ 100x100 mm arkin 0,4 mm kalvokumia, josta leikkasin uuden kalvon.
Sorvasin uuden tapin M8 pultista. Tapin yläpäässä on 2,5 mm poraus.
Tämän jälkeen uusi kalvo ja vanhat lautaset ja prikka tapin päähän, jonka jälkeen löin pistepuikolla tapin pään trumpetin muotoon.
Tämän jälkeen naputtelin pallopäävasaralla tapiin pään.
Lopuksi laitoin pumpun kasaan ja eikun kokeilemaan. Pumppuhan lorotteli kuin itse Manneken Pis. Eli korjaus onnistui.
Kalvo maksoi postikuluineen 13 Euroa, siitä saa leikattua kyseiseen pumppuun kaksi kalvoa. Projektin kustannukset olivat siis 6,5 euroa. Uusi pumppu olisi siis maksanut 150 euroa. Veli-Matin ennustus, että pumpun korjaus tulee 95 % halvemmaksi kuin uusi pumppu piti siis aika tarkkaan paikkansa ;-)