Yanmariin edullisempi pumppu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Yanmariin edullisempi pumppu

Viesti Kirjoittaja ijp » 21.10.2008 21:31

Alla olevissa kuvissa on Yanmar 1 GM:än polttoaineen siirtopumppu. Pumpusta on 20 vuoden seisonnan seurauksena kalvo venahtanut eli pitäisi saada uusi pumppu.

Osaako joku sanoa missä autossa tai muussa koneessa olisi samanlainen pumppu?

Yanmarin maahantuojaltahan tuon saisi, mutta kun se maksaa 150 Eur... Pumppuun ei ole saatavilla pelkkää kalvoa.

Pumpun kiinnitysruuvien koko on M6 ja reikäväli 36 mm. Pumpun merkki on Mikunikogyo.

Traktorien varaosaliikkeessä kävin kyselemässä, mutta kaikki pumput olivat suurempaa kaliiberia.

Kuva

Kuva
Ilkka

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 21.10.2008 21:43

tere! autotarvikeliikkeestä löytyy kalvoa ihan arkkina.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.10.2008 22:11

Juu, ja jos ei arkkina niin osta Volga M24:sen kalvo niin saat siitä sadaksi vuodeksi kalvoja tuohon pikkupumppuun...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 21.10.2008 22:18

Ja ulkomailta (kuulemma?) saa ihan varaosan kyseistä kalvoa edulliseen hintaan...
E mare libertas

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 21.10.2008 22:48

jansix kirjoitti:tere! autotarvikeliikkeestä löytyy kalvoa ihan arkkina.
Kiitti vinkistä. Eipä tullut mieleen, että kalvoa saa arkkitavarana.

Kalvon vaihtoa vaan vaikeuttaa se, että se on kiinnitetty keskeltä niittaamalla.
Kuva
Ilkka

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06.03.2007 14:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 22.10.2008 11:18

Toisessa aiheessa olevan hylsyn perusteella uskon, ettei niittaaminen tuota sinulle ongelmaa. Sen verran oli asiallisen näköistä jälkeä. Kerro ihmeessä kuinka korjauksen toteutit, jos siihen ryhdyt. Vastaavaa tarvetta, kun olisi itselläni tiedossa.
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.10.2008 15:10

Noihin yleensä joutuu tekemään niitin tilalle M2,5 tai M3 kierteen ja korvamaan niitin ruuvilla ja joskus homma onnistuu ihan yksinkertaisesti 3,25x12mm popniitillä.

Ja kerran sulla näkyy nuo sorvihommat olevan hanskassa niin kalvon akselin voi tehdä uuden ja sen halkaisijaa on helppo muuttaa sopivaksi jos se on uuden kalvon kiinnitykseen liian pieni. Vaatii tosin pronssiholkin rotsauksen ja tiivistyksen virittelyn mutta tulee taatusti 95% halvemmaksi kuin uuden pumpun hommaus.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 24.10.2008 8:02

Japanilaiset insinöörit ovat kovasti yrittäneet kehittää huoltovapaata pumppua (=mahdoton huoltaa tai korjata).

Kuvassa pumppu purettuna.
Kuva

Ja tässä tappi jonka päähän kalvo oli niitattu kahden lautasen väliin.
Kuva

Tapin päässä on 8 milliä paksu ja 3 milliä pitkä olake. Tapin varren halkaisija on 3 milliä. Tapin päähän ei voi tehdä riittävän pitkää M3-kierrettä.

Pitää vielä miettiä jos onnistuisi tekemään kokonaan uuden tapin. Muuten pitää vain mennä lakki kourassa ostamaan uusi pumppu.

Kyselin parista autotarvikeliikkeestä tuota kalvoa arkkitavarana, mutta eivät olleet kuulleetkaan sellaisesta. Eli jos joku vois neuvoa liikkeen mistä sitä saisi. Kalvon paksuus on ~0,5 mm.
Ilkka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24.10.2008 10:19

;-) no eipä tietenkään ole kuulleet nykyään kun autotarvikeliikkeetkin ovat menneet siihen että osataan katsoa vaan tietokoneelta mitä on ja myydään vain semmoista kamaa mikä nakataan kokonaisena paikalleen. Eikä myyjätkään ole koskaan lianneet käsiään muuhun kuin tietiskan näppäimien pölyyn...
Uuusavuttomia ...kele!

Jos paikkakunnalla on semmoinen varaosa liike joka on pyörinyt vähintään 25-30 vuotta ja tiskin takana heppu jolla on ikää viidenkympin huiteilla tai yli niin semmoisessa ne tietää kalvoista ja kaikesta muustakin. Ja sieltä sitä myös mitä todennäköisimmin löytyy ja tosiaan kannattaa kysyä sitä Volgan kalvoa.

Ei Oulussakaan ole kuin yksi autotarvikeliike ja se on Tarviketori.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Yanmariin edullisempi pumppu

Viesti Kirjoittaja Jude » 24.10.2008 11:31

ijp kirjoitti:Alla olevissa kuvissa on Yanmar 1 GM:än polttoaineen siirtopumppu.

Osaako joku sanoa missä autossa tai muussa koneessa olisi samanlainen pumppu?

Pumpun kiinnitysruuvien koko on M6 ja reikäväli 36 mm. Pumpun merkki on Mikunikogyo.
Biltemassa mekaanisten bensapumppujen hinnat on 19,99 euroa/kpl. Jos kiinitysmitat, vipuvarren ja liikkeen mitat ovat samat, niin pumppu toimii.

Olen joskus ostanut pyörösahaan auton bensapumpun leikkuunesteen pumpuksi. Sen hinta oli vain murto-osa sahan varaosapumpun hinnasta.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 24.10.2008 12:20

Kun/jos siihen ei saa kierrettä ruuville, niin migillä heppi päähän. Puristelee
kalvon ja rikat paikalleen kahtapuolen lukkopihdeillä ja heppaa migillä
yhden täpän siihen akselin päähän. Isolla virralla, että selviää varmasti
kerralla ja yhdellä hepillä. Sen kalvo kestää, kun lukkopihdit ottaa osan
lämmöstä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Yanmariin edullisempi pumppu

Viesti Kirjoittaja ainur » 24.10.2008 12:31

Jude kirjoitti:
ijp kirjoitti:Alla olevissa kuvissa on Yanmar 1 GM:än polttoaineen siirtopumppu.

Osaako joku sanoa missä autossa tai muussa koneessa olisi samanlainen pumppu?

Pumpun kiinnitysruuvien koko on M6 ja reikäväli 36 mm. Pumpun merkki on Mikunikogyo.
Biltemassa mekaanisten bensapumppujen hinnat on 19,99 euroa/kpl. Jos kiinitysmitat, vipuvarren ja liikkeen mitat ovat samat, niin pumppu toimii.

Olen joskus ostanut pyörösahaan auton bensapumpun leikkuunesteen pumpuksi. Sen hinta oli vain murto-osa sahan varaosapumpun hinnasta.
Biltemasta löytyy myös sähköisiä pumppuja . Onhan sulla sähköt veneessä ;)) Käyhän kurkkaamasa bilikan sivuilta. Hinnat alk. 19.90 :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 24.10.2008 18:10

http://verkkokauppa.harline.com/product ... 4&catid=39, olisko tälläisessä mitään itua

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 24.10.2008 18:58

Hyviä vinkkejä satelee. Kiitos niistä.

Pitää ensi viikolla yrittää sorvata uusi tappi ja hommata uusi kalvo. Jos se ei onnistu niin pitää miettiä muita vaihtoehtoja.
Ilkka

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 29.10.2008 22:59

Pumpun korjaus eteni seuraavasti:

Tilasin täältä: http://www.elisanet.fi/voimakone/ 100x100 mm arkin 0,4 mm kalvokumia, josta leikkasin uuden kalvon.

Sorvasin uuden tapin M8 pultista. Tapin yläpäässä on 2,5 mm poraus.
Kuva

Tämän jälkeen uusi kalvo ja vanhat lautaset ja prikka tapin päähän, jonka jälkeen löin pistepuikolla tapin pään trumpetin muotoon.
Kuva

Tämän jälkeen naputtelin pallopäävasaralla tapiin pään.
Kuva

Lopuksi laitoin pumpun kasaan ja eikun kokeilemaan. Pumppuhan lorotteli kuin itse Manneken Pis. Eli korjaus onnistui.

Kalvo maksoi postikuluineen 13 Euroa, siitä saa leikattua kyseiseen pumppuun kaksi kalvoa. Projektin kustannukset olivat siis 6,5 euroa. Uusi pumppu olisi siis maksanut 150 euroa. Veli-Matin ennustus, että pumpun korjaus tulee 95 % halvemmaksi kuin uusi pumppu piti siis aika tarkkaan paikkansa ;-)
Ilkka

Vastaa Viestiin