Sivu 1/1

Glykoleiden ajosta...

Lähetetty: 18 Loka 2008 18:01
Kirjoittaja raimå
Sellanen tuli tässä mieleen että onko kukaan vakavissaan jaksanut miettiä että koneen tarvitsee olla täysin lämmin ennen glykoleiden läpi hurauttamista, jotta termostaatin läpi pääsee pakkasestoa myös lohkoon/kaikkialle muuallekin? Jos kone kylmänä, silloinhan tavara lentää lähes suoraan pakosarjaan...

Ainakin meidän seurassa suurin osa porukasta ajaa glykolit sisään kylmään koneeseen.

Itse käytin moottorin lämpimäksi tänä vuonna ja heti ylos saatuani höräytin uudelleen padan käyntiin ja mömmöt sissään:)

Lähetetty: 18 Loka 2008 18:32
Kirjoittaja lacrits68
kehitellään aihetta vähän...!

kummalla "puolella" se termostaatti on? glykoli/makeavesi, vai meri/raakavesi puolella?

onko molemissa termari jonka tarvii aueta?

--Janne--

ps: tältä näyttä Perkinsin jäähdytys

Kuva

Lähetetty: 19 Loka 2008 11:01
Kirjoittaja Veli-Matti
Jos kone on merivesijäähdyteinen niin kierrättää siinä vähän aikaa makeaa vettä ja sitten ottaa letkut irti ja nostaa molemmat päätä kannen yläpuolelle sekä täyttää tratilla muutamaan otteeseen molemmista päistä ja puristelee letkuja niin eiköhän se siitä. Voi olla että kannen osalta joutuu ilmaamaan vaikkapa lämpömittarin anturista. Termostaatissa pitäisi olla ns. vapaakiertoreikä joka päästää nestettä aina pikkasen läpi joten sen irroittaminen on tarpeetonta. Impellerin voi löysätä irti jos haluaa mutta sitä eivät kaikki tee.
Jos taas makeavesijäähdytteinen niin koneessa on jo glycolit tai ainakin pitäisi olla. Merivesipuolen voi sitten täyttä samalla tapaa "ylhäältä päin" merivesipumppuun asti mikäli ei irrota impelleriä eikä siitä glycolista ole haittaa siellä ottopuolellakaan.
Tai sitten voi tietysti täyttää sydeemit käynnistämälä koneen hetkeksi mutta minusta "käsitäyttö" on helpompi tehdä siinä muun syyshuollon yhteydessä ja tuleepahan samalla nähtyä missä kunnossa letkut ja kiristimet ovat.

Tulipa selitettyä hankalasti mutta...

Lähetetty: 19 Loka 2008 12:01
Kirjoittaja raimå
Tarkennuksena että juuri raakavesi jäähdytteisestä koneesta tässä puhuin. Eikös suljetulla kierrolla olevissa olevissa vehkeissä ole pakkaskestävät mömmöt sisällä jokatapauksessa, aivan kuten autoissakin. Ja tällöin ei tarvitse mitään ajella sisään... Ai mutta tottakait se jäähdytyslaipastokin tarvitsee pakkaskestoa - stupid me. Noh, mutta sisäinen kierto tuskin mitään huolto tarvitsee jos pakkaskesto ok?

Vai velimatti tekee pumppauksen manuaalisesti:) Tapansa meillä kaikilla:)

Lähetetty: 19 Loka 2008 12:14
Kirjoittaja Veli-Matti
Ei siinä mitään pumpata, lirutellaan vaan. Sen verran on jo tähän ikään laiskistunut että pelkkä liruttelu riittää ;-)

Mielestäni on ihan hyvä saada talveksi kuivuneelle merivesipuolellekin edes jotakin ruostesuojaa laittamalla sinne jäähdytysnestettä varsinkin kun homma ei ota montaa minuuttia jos on törppö lähellä.
Mutta ei se toki pakko ole ;-)