Sivu 4/4

Lähetetty: 20.10.2008 14:09
Kirjoittaja matti
Risto, tee se pönttö happopellistä, niinkuin alunperin suunnittlitkiin.
Pienehkö lieriö ei soine koska on suhteellisen jäykkä, jos kuitenkin, niin liimaat päälle kumilevyn?

Oletpa saanut Aaken mahongin hienoon kuntoon! Eipähän tuo ollut vaikeakaan?

Matti

Lähetetty: 20.10.2008 14:30
Kirjoittaja Fiskarsson
Eräs paikallinen veneentekijä kertoi, että nuo muoviset Vetuksen äänenvaimentajat ovat liian keveitä rakenteeltaan ja sen takia eivät eristä ääntä veneen sisäpuolella kovin hyvin. Varmaan hiljentävät pakoputken päästä tulevaa ääntä ja jos vaimentaja sijaitsee äänieristetyssä tilassa niin ei ongelmia. Eräässä traktorissa on ruostumattomasta tehty pakoputki ja kyllä se on aika hyvin tunnistettavissa jo kauempaakin, kun ääni on sellainen peltisen kimakka. Edellä mainituista syistä itse ajattelin päätyä Jarna-tyyppiseen äänenvaimenta/vesilukkoon, kun kone on pienen kokoinen ja tuo pienin pönttö riittää.

Lähetetty: 20.10.2008 14:35
Kirjoittaja Mile
www.meredin.fi tuotekatalogista P:n kohdalta pakoputkisto löytyy osia , sekä kuvaus systeemistä.
Muovinen valmis vesilukko 59€

Sole dieselin kotisivuilla ollut myös hyvät esitykset pakoputkiston systeemeistä.

Lähetetty: 20.10.2008 17:52
Kirjoittaja RistoA
Kiitos kommentista Matti

Se on kuulemma kerännyt ihailua tuolla rannassa.
Ei ollut vaikeaa, mutta aikaa siihen sai menemään, varsinkin kun on pari muutakin hommaa menossa. Nyt olis vielä ohjelmassa etutralli (1-2 iltaa), tankinteline (1 ilta), konekoppa (ainakin viikko), takatrallien öljyäminen&tervaaminen, pinnan lyhennys ja tää pakoputkiston parantelu. Lisäksi näyttäis siltä, että olis kannattanut vaihtaa ne pari katkennutta painokaarta, turvonneena irtosi päät aika reippaasti. Taidan kuitenkin liimata vahvikepalat kylkeen ja jättää kaarihomman sitten siihen, kun kone nousee seuraavan kerran ylös.

Oli yllättävän tiiviskin. Tämän verran kertyi vettä ekana yönä:
Kuva

Enskesälle hyvä kaveri.

Pakoputken taidan tehdä niin, että suoralle osalle tulee patti, jonka hitsaan suoraan putken kylkeen. Loiskelevy sisään ja se on sitten siinä.

Risto

Lähetetty: 21.10.2008 10:54
Kirjoittaja Notreal
jerkkuli kirjoitti:Nonii ja minkähän kokoinen pönttö (siis pöntöt) teidän jahtiinne mahtuisi 153 millin pakoputkelle tarkoitettu järna olisi pituudeltaan 90 senttiä ja halkaisijaltaan 26 senttiä...Niin ja sisäänmeno ja ulostulo suoraan vai johonkin kulmaan?Mitäs muuta... sisään-/ulostulojen pituudet...Kokonaispituus?
Heips. Sain "tarjouksen" vähän käytetyistä vaimentajista jotka sopivat veneeseeni ja mitkä lupasin ostaa pois. Joten tilaus siltäosin peruuntui.
Sorry.

Lähetetty: 21.10.2008 15:32
Kirjoittaja jerkkuli
eipä se mitään,mutta jos joku tarvii jotain pelti/metalliosia niin kysellä saa...

Lähetetty: 28.10.2008 22:58
Kirjoittaja ekesal
Mulla 6,5 metrisessä avofiskarissa 11 hp. 1-syl.diesel ilman äänenvaimenninta,jäähdytysvesi lämmönvaihtimesta pakoputkeen kolmitiehanan kautta ja ääni just sopivan hiljainen.

Re: Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?

Lähetetty: 16.03.2018 12:56
Kirjoittaja galax650
Mitä tälle veneelle kuuluu nyt?

Re: Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?

Lähetetty: 19.03.2018 11:50
Kirjoittaja JussiK
Noin yleisesti vesijäähdytteistä pako putkea ajatellen minua mietityttää . Jos putki on esim 100mm, pituus 4m ja nousua 1m. ja putki täynnä vettä 1.Kuinka paljon tarvitaan voimaa työntämään vesi (vettä) ulos ?
2.Ilmaista ateriaa ei kuulemma ole , eli minkä verran em. työ verottaa potkurille siirtyvää voiman määrää ?
3.Pakokaasuilleko ei oikeasti muodostu liikaa vastapainetta em. tilanteessa koska vesihän tukkii putken melko tarkkaan , ennenkuin pakokaasun paine sen pakottaa ulos ?

Voisiko olla parempi järjestelmä jossa pakoputki (letku) jäähdytetään ulkopuolelta ,ja itse putki pysyy kuivana ? (vaatii luonnollisesti tupla putkituksen) .Laiva luokassahan ei märkiä putkia tunneta ja putkistot vaan eristetään turvallisuus syistä
Putken ollessa kuiva on myös hyvin yksinkertaista käyttää autoihin tms. tarkoitettuja normaaleja äänen vaimentimia.

Jos ihminen hitsaa umpeen 70mm. pako putken ja poraa tulppaan 10mm. reiän se on järjetöntä toimintaa.
Jos ihminen kaataa 40 litraa vettä 100mm pakoputkeen ja nostaa putkenpään metrin koneen yläpuolelle , se on tilanne "normal"