Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 17.10.2008 15:08

Muumilaaksosta se on minunkin avofiskarin pakoputki. Ja kuten Matti sanoi kannattaa palvelua tulla katsomaan kauempaakin.
- Pohjalla on paremmin -

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 17.10.2008 16:44

Pystyiskös joku siellä lähimailla asuva hakemaan ~200-300mm pätkän sellaista ~D150 mm putkea ja lähettämään sen tänne Manseen vaikka jotenkin?
Pitää olla uskomaton mesta, että kannattaa ajaa syyskeleissä katsomaan..
Kesällä olis eri, kun pääsis mopolla ja olis pelkkää hupia koko ajelu.

Risto

Huvipurtelo
Viestit: 12
Liittynyt: 26.06.2008 17:17
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Huvipurtelo » 17.10.2008 17:42

Lampila kirjoitti:Muumilaaksosta se on minunkin avofiskarin pakoputki. Ja kuten Matti sanoi kannattaa palvelua tulla katsomaan kauempaakin.
Ei kai se kumijumilan palvelu nyt ihan pyhiinvaellusmatkan arvoista ole. Mutta se on kyllä tosi että melkein mitä vain kumitavaraa löytyy sieltä hyllytavarana, mikä on tänäpäivänä melko harvinaista. Kyllä sieltä tulee haettua lähes kaikki letkut ja hihnat (paitsi jos on kiire niin sitten pitää käydä etrassa).

Ande
Viestit: 1180
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 17.10.2008 20:13

Paas soittaen Korja-kumiin treella ainakin ennen ollut ihan kilpailukykyiset hinnat...
E mare libertas

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 17.10.2008 22:15

Korjakumin hintoja oli se 75€/m D40mm kumiletkusta.. Sain hukkapätkän sopivammin, mutta kovat on hinnat kumminkin.
Tulee änkkärille hintaa monta kymppiä ;-)

Risto

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 17.10.2008 22:42

Noista "kumiletku" vaimentimista en tiedä, kun en niitä noita esitteistä osannut löytää.
Onnistuisiko Jerkkulizsin väkertääi tälläiset ( 2 kpl ).
Pääty-yhteiden halkaisija n. 150 mm
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 18.10.2008 15:58

Jaa-a mitähän tuo on syöny? Onko tietoa sisäpuolisesta rakenteesta tai mistä löytäis tarkempia rakennekuvia?Mistä löysit tuon kuvan?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18.10.2008 16:32

jerkkuli kirjoitti:Jaa-a mitähän tuo on syöny? Onko tietoa sisäpuolisesta rakenteesta tai mistä löytäis tarkempia rakennekuvia?Mistä löysit tuon kuvan?
En tiedä sopiiko sitä salaisuutta kertoa...
No, jos et muille kailota niin veneakseliston kataloogista yhtä sivua (s.42) ylempää kuin mm. Järnan tuotteet (s.43 ).
http://www.veneakselisto.com/hinnasto2008.pdf
Allaolevan kaltainenkin varmaan käy, kuva on sivulta 43.
(onkos tämä se kumiletkurunkoinen? )
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 18.10.2008 16:59

Nonii ja minkähän kokoinen pönttö (siis pöntöt) teidän jahtiinne mahtuisi 153 millin pakoputkelle tarkoitettu järna olisi pituudeltaan 90 senttiä ja halkaisijaltaan 26 senttiä...Niin ja sisäänmeno ja ulostulo suoraan vai johonkin kulmaan?Mitäs muuta... sisään-/ulostulojen pituudet...Kokonaispituus?

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 18.10.2008 17:05

Juu tuo on se kummirunkoinen klemmareilla runko kiristetty päätyihin.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18.10.2008 18:32

Käyn vaikka huomenna mittaamassa paikat ja kuvan kera.
Tilasta ei mielestäni ole putken reitillä puutetta.

Koitan varmistaa sen nykyisen putken halkaisijan tai ainakin ympärysmitan.

tarkennellaan sitten....Eihän tässä olla jäniksen selässä sano orava kun sikaa.......
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 18.10.2008 20:33

Notreal, laitoin yv:tä

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19.10.2008 20:34

Tässä kuvat putken reitiltä takaosan osalta jonne oletan vaimentimen sijoittuva.
Moottoritilassakin on "tilaa" mutta en usko että sinne vaimentimia kannattaisi sijoittaa.
Takaosan pituus on 1,9m ja nykyisen kumiletkun ulkohalkaisija on 110mm.
Kuva
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1167
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 20.10.2008 10:17

Toi Järnan pönttö on lähinnä vesilukko. Sellasen pöntön tarkoitus on estää vettä tulemasta takaisin koneeseen kun tämä sammutuksen jälkeen jäähtyy.

Toki se tehokkaasti vaimentaakin. Mutta mitoituksen kannalta tärkeintä on, että sen tilavuus riittää nielaisemaan sisäänsä kaiken sen veden mitä mahtuu pakoletkuun. Vesilukon tulee sijata riittävästi pakokäyrän vesiyhteen alapuolella.

Vesilukon tulis olla kutakuinkin alimmassa paikassa pakoletkustoa.

Valmiita vesilukkoja löytyy muovisinakin vähän edullisemmin kuin Järnan mallia , useille eri pakoletkun mitoille.
mm. Vetus, CAN.


Pakoletku kannattaa viedä läpiviennille niin että letku käy mutkalla läpivientiä ylempänä, mikä estää jokaista lainetta hulauttamasta vettä letkuun ; tarkoitukseen myydään (toki hyvään hintaan) myös ns. hanhenkauloja.
Mile

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 20.10.2008 13:57

Vesilukkopa hyvinkin..

Tuon pikkufiskarin kanssa tilanne on sellainen (kannattaa katsoa kuva ekasta postista), että pakoputken ulosviennin ja partaan korkeusero on ~10 cm. Elikkä jos vesi pukkaa takakautta putkeen, niin kyllä sitä riittää kapteenin housuillekin.
Putken tilavuus on suunnilleen 4-5 litraa. Järnan pikkuisen pöntön tilavuus on ~4litraa, joten sen kokoluokan laite olisi ehkä jees.

Paikka on hiukan enempi auki. Jos laitan pöntön ihan taakse, niin se häviää sopivasti peräpenkin / tuhdon / piitan alle. Heti koneen jälkeen se tekee patin pohjatralliin. Tai sitten pitää tehdä joku ihan custom-mallinen säiliö.

Risto

Vastaa Viestiin