Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?
-
- Viestit: 2172
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06.03.2007 14:02
- Paikkakunta: Rauma
Eräs paikallinen veneentekijä kertoi, että nuo muoviset Vetuksen äänenvaimentajat ovat liian keveitä rakenteeltaan ja sen takia eivät eristä ääntä veneen sisäpuolella kovin hyvin. Varmaan hiljentävät pakoputken päästä tulevaa ääntä ja jos vaimentaja sijaitsee äänieristetyssä tilassa niin ei ongelmia. Eräässä traktorissa on ruostumattomasta tehty pakoputki ja kyllä se on aika hyvin tunnistettavissa jo kauempaakin, kun ääni on sellainen peltisen kimakka. Edellä mainituista syistä itse ajattelin päätyä Jarna-tyyppiseen äänenvaimenta/vesilukkoon, kun kone on pienen kokoinen ja tuo pienin pönttö riittää.
Ei vesi ol hyvä kom baati all!
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
www.meredin.fi tuotekatalogista P:n kohdalta pakoputkisto löytyy osia , sekä kuvaus systeemistä.
Muovinen valmis vesilukko 59€
Sole dieselin kotisivuilla ollut myös hyvät esitykset pakoputkiston systeemeistä.
Muovinen valmis vesilukko 59€
Sole dieselin kotisivuilla ollut myös hyvät esitykset pakoputkiston systeemeistä.
Mile
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04.05.2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Kiitos kommentista Matti
Se on kuulemma kerännyt ihailua tuolla rannassa.
Ei ollut vaikeaa, mutta aikaa siihen sai menemään, varsinkin kun on pari muutakin hommaa menossa. Nyt olis vielä ohjelmassa etutralli (1-2 iltaa), tankinteline (1 ilta), konekoppa (ainakin viikko), takatrallien öljyäminen&tervaaminen, pinnan lyhennys ja tää pakoputkiston parantelu. Lisäksi näyttäis siltä, että olis kannattanut vaihtaa ne pari katkennutta painokaarta, turvonneena irtosi päät aika reippaasti. Taidan kuitenkin liimata vahvikepalat kylkeen ja jättää kaarihomman sitten siihen, kun kone nousee seuraavan kerran ylös.
Oli yllättävän tiiviskin. Tämän verran kertyi vettä ekana yönä:
Enskesälle hyvä kaveri.
Pakoputken taidan tehdä niin, että suoralle osalle tulee patti, jonka hitsaan suoraan putken kylkeen. Loiskelevy sisään ja se on sitten siinä.
Risto
Se on kuulemma kerännyt ihailua tuolla rannassa.
Ei ollut vaikeaa, mutta aikaa siihen sai menemään, varsinkin kun on pari muutakin hommaa menossa. Nyt olis vielä ohjelmassa etutralli (1-2 iltaa), tankinteline (1 ilta), konekoppa (ainakin viikko), takatrallien öljyäminen&tervaaminen, pinnan lyhennys ja tää pakoputkiston parantelu. Lisäksi näyttäis siltä, että olis kannattanut vaihtaa ne pari katkennutta painokaarta, turvonneena irtosi päät aika reippaasti. Taidan kuitenkin liimata vahvikepalat kylkeen ja jättää kaarihomman sitten siihen, kun kone nousee seuraavan kerran ylös.
Oli yllättävän tiiviskin. Tämän verran kertyi vettä ekana yönä:
Enskesälle hyvä kaveri.
Pakoputken taidan tehdä niin, että suoralle osalle tulee patti, jonka hitsaan suoraan putken kylkeen. Loiskelevy sisään ja se on sitten siinä.
Risto
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Heips. Sain "tarjouksen" vähän käytetyistä vaimentajista jotka sopivat veneeseeni ja mitkä lupasin ostaa pois. Joten tilaus siltäosin peruuntui.jerkkuli kirjoitti:Nonii ja minkähän kokoinen pönttö (siis pöntöt) teidän jahtiinne mahtuisi 153 millin pakoputkelle tarkoitettu järna olisi pituudeltaan 90 senttiä ja halkaisijaltaan 26 senttiä...Niin ja sisäänmeno ja ulostulo suoraan vai johonkin kulmaan?Mitäs muuta... sisään-/ulostulojen pituudet...Kokonaispituus?
Sorry.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- galax650
- Viestit: 78
- Liittynyt: 29.09.2011 20:46
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?
Mitä tälle veneelle kuuluu nyt?
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 20.01.2006 14:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?
Noin yleisesti vesijäähdytteistä pako putkea ajatellen minua mietityttää . Jos putki on esim 100mm, pituus 4m ja nousua 1m. ja putki täynnä vettä 1.Kuinka paljon tarvitaan voimaa työntämään vesi (vettä) ulos ?
2.Ilmaista ateriaa ei kuulemma ole , eli minkä verran em. työ verottaa potkurille siirtyvää voiman määrää ?
3.Pakokaasuilleko ei oikeasti muodostu liikaa vastapainetta em. tilanteessa koska vesihän tukkii putken melko tarkkaan , ennenkuin pakokaasun paine sen pakottaa ulos ?
Voisiko olla parempi järjestelmä jossa pakoputki (letku) jäähdytetään ulkopuolelta ,ja itse putki pysyy kuivana ? (vaatii luonnollisesti tupla putkituksen) .Laiva luokassahan ei märkiä putkia tunneta ja putkistot vaan eristetään turvallisuus syistä
Putken ollessa kuiva on myös hyvin yksinkertaista käyttää autoihin tms. tarkoitettuja normaaleja äänen vaimentimia.
Jos ihminen hitsaa umpeen 70mm. pako putken ja poraa tulppaan 10mm. reiän se on järjetöntä toimintaa.
Jos ihminen kaataa 40 litraa vettä 100mm pakoputkeen ja nostaa putkenpään metrin koneen yläpuolelle , se on tilanne "normal"
2.Ilmaista ateriaa ei kuulemma ole , eli minkä verran em. työ verottaa potkurille siirtyvää voiman määrää ?
3.Pakokaasuilleko ei oikeasti muodostu liikaa vastapainetta em. tilanteessa koska vesihän tukkii putken melko tarkkaan , ennenkuin pakokaasun paine sen pakottaa ulos ?
Voisiko olla parempi järjestelmä jossa pakoputki (letku) jäähdytetään ulkopuolelta ,ja itse putki pysyy kuivana ? (vaatii luonnollisesti tupla putkituksen) .Laiva luokassahan ei märkiä putkia tunneta ja putkistot vaan eristetään turvallisuus syistä
Putken ollessa kuiva on myös hyvin yksinkertaista käyttää autoihin tms. tarkoitettuja normaaleja äänen vaimentimia.
Jos ihminen hitsaa umpeen 70mm. pako putken ja poraa tulppaan 10mm. reiän se on järjetöntä toimintaa.
Jos ihminen kaataa 40 litraa vettä 100mm pakoputkeen ja nostaa putkenpään metrin koneen yläpuolelle , se on tilanne "normal"
Jussi K