Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
matti
Viestit: 1783
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 20.10.2008 14:09

Risto, tee se pönttö happopellistä, niinkuin alunperin suunnittlitkiin.
Pienehkö lieriö ei soine koska on suhteellisen jäykkä, jos kuitenkin, niin liimaat päälle kumilevyn?

Oletpa saanut Aaken mahongin hienoon kuntoon! Eipähän tuo ollut vaikeakaan?

Matti

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06.03.2007 14:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 20.10.2008 14:30

Eräs paikallinen veneentekijä kertoi, että nuo muoviset Vetuksen äänenvaimentajat ovat liian keveitä rakenteeltaan ja sen takia eivät eristä ääntä veneen sisäpuolella kovin hyvin. Varmaan hiljentävät pakoputken päästä tulevaa ääntä ja jos vaimentaja sijaitsee äänieristetyssä tilassa niin ei ongelmia. Eräässä traktorissa on ruostumattomasta tehty pakoputki ja kyllä se on aika hyvin tunnistettavissa jo kauempaakin, kun ääni on sellainen peltisen kimakka. Edellä mainituista syistä itse ajattelin päätyä Jarna-tyyppiseen äänenvaimenta/vesilukkoon, kun kone on pienen kokoinen ja tuo pienin pönttö riittää.
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Mile
Viestit: 1167
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 20.10.2008 14:35

www.meredin.fi tuotekatalogista P:n kohdalta pakoputkisto löytyy osia , sekä kuvaus systeemistä.
Muovinen valmis vesilukko 59€

Sole dieselin kotisivuilla ollut myös hyvät esitykset pakoputkiston systeemeistä.
Mile

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 20.10.2008 17:52

Kiitos kommentista Matti

Se on kuulemma kerännyt ihailua tuolla rannassa.
Ei ollut vaikeaa, mutta aikaa siihen sai menemään, varsinkin kun on pari muutakin hommaa menossa. Nyt olis vielä ohjelmassa etutralli (1-2 iltaa), tankinteline (1 ilta), konekoppa (ainakin viikko), takatrallien öljyäminen&tervaaminen, pinnan lyhennys ja tää pakoputkiston parantelu. Lisäksi näyttäis siltä, että olis kannattanut vaihtaa ne pari katkennutta painokaarta, turvonneena irtosi päät aika reippaasti. Taidan kuitenkin liimata vahvikepalat kylkeen ja jättää kaarihomman sitten siihen, kun kone nousee seuraavan kerran ylös.

Oli yllättävän tiiviskin. Tämän verran kertyi vettä ekana yönä:
Kuva

Enskesälle hyvä kaveri.

Pakoputken taidan tehdä niin, että suoralle osalle tulee patti, jonka hitsaan suoraan putken kylkeen. Loiskelevy sisään ja se on sitten siinä.

Risto

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21.10.2008 10:54

jerkkuli kirjoitti:Nonii ja minkähän kokoinen pönttö (siis pöntöt) teidän jahtiinne mahtuisi 153 millin pakoputkelle tarkoitettu järna olisi pituudeltaan 90 senttiä ja halkaisijaltaan 26 senttiä...Niin ja sisäänmeno ja ulostulo suoraan vai johonkin kulmaan?Mitäs muuta... sisään-/ulostulojen pituudet...Kokonaispituus?
Heips. Sain "tarjouksen" vähän käytetyistä vaimentajista jotka sopivat veneeseeni ja mitkä lupasin ostaa pois. Joten tilaus siltäosin peruuntui.
Sorry.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 21.10.2008 15:32

eipä se mitään,mutta jos joku tarvii jotain pelti/metalliosia niin kysellä saa...

ekesal
Viestit: 8
Liittynyt: 27.08.2007 18:58

Viesti Kirjoittaja ekesal » 28.10.2008 22:58

Mulla 6,5 metrisessä avofiskarissa 11 hp. 1-syl.diesel ilman äänenvaimenninta,jäähdytysvesi lämmönvaihtimesta pakoputkeen kolmitiehanan kautta ja ääni just sopivan hiljainen.

Avatar
galax650
Viestit: 57
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?

Viesti Kirjoittaja galax650 » 16.03.2018 12:56

Mitä tälle veneelle kuuluu nyt?

JussiK
Viestit: 304
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?

Viesti Kirjoittaja JussiK » 19.03.2018 11:50

Noin yleisesti vesijäähdytteistä pako putkea ajatellen minua mietityttää . Jos putki on esim 100mm, pituus 4m ja nousua 1m. ja putki täynnä vettä 1.Kuinka paljon tarvitaan voimaa työntämään vesi (vettä) ulos ?
2.Ilmaista ateriaa ei kuulemma ole , eli minkä verran em. työ verottaa potkurille siirtyvää voiman määrää ?
3.Pakokaasuilleko ei oikeasti muodostu liikaa vastapainetta em. tilanteessa koska vesihän tukkii putken melko tarkkaan , ennenkuin pakokaasun paine sen pakottaa ulos ?

Voisiko olla parempi järjestelmä jossa pakoputki (letku) jäähdytetään ulkopuolelta ,ja itse putki pysyy kuivana ? (vaatii luonnollisesti tupla putkituksen) .Laiva luokassahan ei märkiä putkia tunneta ja putkistot vaan eristetään turvallisuus syistä
Putken ollessa kuiva on myös hyvin yksinkertaista käyttää autoihin tms. tarkoitettuja normaaleja äänen vaimentimia.

Jos ihminen hitsaa umpeen 70mm. pako putken ja poraa tulppaan 10mm. reiän se on järjetöntä toimintaa.
Jos ihminen kaataa 40 litraa vettä 100mm pakoputkeen ja nostaa putkenpään metrin koneen yläpuolelle , se on tilanne "normal"
Jussi K

Vastaa Viestiin