Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Omatekemä äänenvaimennin Wikströmmiläiseen ?

Viesti Kirjoittaja RistoA » 14.10.2008 11:39

Terve

Kysympä täältä, kun pähkäily ei auta.

Vene on pieni avofiskari ja kone on Wikströn AC-M. Kuva
Alunperin tuossa oli Wikströmin äänenvaimennin, joka näytti valurautaiselta. Sen joku neropatti kuitenkin pölli rannasta, kun ei ollut piilossa ja kettingillä kiinni peruskalliossa.
Ajattelin tehdä uuden äänenvaimentimen.

Millainen rakenne noissa on?
Olen ymmärtänyt, että tehdään pönttö, johon tulee koneesta putki ylälaitaan ja ulos menevän putken pää laitetaan alalaitaan. Niin poistoputki on hiukan vesipinnan alapuolella ja kaasu & papatus joutuu puskemaan veden läpi matkallaan kohti ulkoilmaa.
Oliko noin?
Onko muita toimivia rakenteita tiedossa?

Mittoja?
Kuinka asuuri pönttö?
Kuinka suuri korkeusero tulo ja menoputkien väliin?
Kuinka korkealle pohjasta laitetaan menoputki?

Noin teoriassa vaimennin voisi olla aika pienikin paketti..

Risto

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Aivan

Viesti Kirjoittaja jorgo » 14.10.2008 12:35

Mene Biltemaan ja osta halvin pikkupönttö. Kiinni vaan putkeen ja se on sitten siinä.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 14.10.2008 12:41

Itsellä ei ole vaimentimista käytännön kokemusta, mutta tuolta: http://www.tescon.fi/jarna.htm voit vakoilla rakennetta ja mittoja pöntölle.
Ilkka

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Aivan

Viesti Kirjoittaja ijp » 14.10.2008 12:45

jorgo kirjoitti:Mene Biltemaan ja osta halvin pikkupönttö. Kiinni vaan putkeen ja se on sitten siinä.
Meinaatko että auton äänenvaimennin?
Ilkka

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Viesti Kirjoittaja jorgo » 14.10.2008 13:49

Kyllä vaan. Kyllä se vesi sieltä mineraalivillan läpi hienosti tussahtaa ulos. Joku muu kirjoittaa tähän, että ei käy. Minulla käy Wikussa. Hyvin pelaa. Pienen tilan vuoksi kaveri joutui vain lyhentämään pienen pöntön vielä pienemmäksi. Toimii kuitenkin. Voithan tietenkin ostaa aivan aidon muovisen Vetus tms. -pöntön, joissa ei ole karvoitusta sisällä. Vesihän se vaimentaja on.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 14.10.2008 18:10

Aika hurjalta kuulostaa ajatus apsorbtiovaimentimesta vesikoneessa.
Olisko kuvaa virityksestä?
Miten äänille käy vettymisen edetessä?

Mihin kohtaa putkea laitoit vaimentimen? Vaakapätkälle, lähelle konetta, nousuputkeen lähelle ulosmenoa?

Tietysti joku efektoripönttö ilman villoja saattais toimia vaakaputkessa.

Onko kukaan halkaissut sellaista Wikin alkuperäistä valupönttöä? Siinä mun edesmenneessä oli ihan pulttiliitos keskellä ja sielunelämää olis päässyt tutkimaan.

Risto

MÖsteri
Viestit: 1136
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.10.2008 18:50

Mulla on paatissa sellainen alkuperäinen äänenvaimentaja. Siinä ei ole sisällä mitään, eli se on vaan tyhjä pönttö.

Tuollainen olisi äärimmäisen yksinkertainen tehdä vaikkapa 6" rautaputkesta, johon laittaisi pellistä päädyt. Päätyihin sitten laippa kiinni pakoputkea varten. Esim 45mm letkuheloja saa messinkisenä ihan mistä tahansa rautakaupasta.

Äänenvaimennus kai perustuu siihen paisuntaan joka pöntössä tapahtuu, sillä vedestä tyhjäkin äänenvaimentaja vaimentaa. Vesi vielä edistää hommaa.

Ja kun Jorgo sanoo että se biltemalainen toimii, niin sitten se varmaan toimii :=) Kai ne täytteet pöntössä vettyvät, jonka jälkeen vapaa tila toimii samalla tavoin kuin tuossa tyhjässä pöntössä. Eli ei niistä täytteistä juuri haittaa liene, jos ei ehkä hyötyäkään..?

Tossa kuvassa näkyy puoleksi se alkuperäinen pönttö:

Kuva

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 14.10.2008 21:54

Siis tyhjä pönttö :-0

Mielenkiintoista....

Mites vesi tulee ulos pakoputkesta?
Suoran putken kanssa vesi pöllyää pitkin pakoputken reunoja pieninä pisaroina.
Ymmärtääkseni kuvailemani vesiupotusvaimentimen kanssa vesi tulee sillälailla hölähtelemällä etupäässä alalaidasta.

Mikä on saundi?
Tästä pitäis vähän pehmentää ja vaimentaa..
Kuva

Joo, on pusaamista ja menee ylikierroksille.

Risto

Ande
Viestit: 1180
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 15.10.2008 1:05

Ittellä oli omatehty pönttö vikussa aikoinaan.. Alhaalta sisälle ja ylhäältä pois.. (muistaakseni :) ääni vaimeni kun meni vedenläpi yms.. Kyllä se sieltä tulee holahtamalla pois kun sitä tarpeeksi sinne kertyy
E mare libertas

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Juu

Viesti Kirjoittaja jorgo » 15.10.2008 8:01

Pönttö on siellä minne sopi eli melkein vaakasuorassa koko putken puolivälissä. Pääasia on titetnkin, että pakoletku on koneen jälkeen ennen pönttöä vahvasti laskeva.
Ei ne mineraalikarvat siellä mitään vety, ovat vain märkänä. Hyvin on toiminut.
Mukavasti vesi roiskahtaa ja ääni on pehmeä.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15.10.2008 9:39

Mulla on vene jossa ei ole vaimentimia pakoputkissa ja meteli taka-avotilassa ajon aikana melkoinen.
Sopisikohan minullekkin tuommoiset "auton" vaimentimet?
Moottorit on 4-pyttyisiä turbo dieseleitä ( 130 Hp ) ja merivettä kulkee putkessa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 15.10.2008 10:39

jorgo kirjoitti:Pönttö on siellä minne sopi eli melkein vaakasuorassa koko putken puolivälissä. Pääasia on titetnkin, että pakoletku on koneen jälkeen ennen pönttöä vahvasti laskeva.
Ei ne mineraalikarvat siellä mitään vety, ovat vain märkänä. Hyvin on toiminut.
Mukavasti vesi roiskahtaa ja ääni on pehmeä.
Onkos sulla siinä systeemissä jäähdytysvedelle pakkosarjan/pakoputken ohitushanaa. Siis, että voi käynnistää kuivana ja ennen sammutusta ajaa sen pakoputken kuivaksi.

Avatar
CC
Viestit: 799
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 15.10.2008 10:40

Turpotiisseli vaatii aika väljän putkiston turbon jälkeen, joten henkilöautojen
valikoimasta tuskin löytyy riittävän suurella putkella olevia vaimentajia.

Henkilökohtaisesti en kyllä laitaisi autojen vaimentimia märkään putkeen.
Veneisiin löytyy ihan valmiitakin, joissa on poikkeavat vaatimukset huomioitu.
Tai sitten hitsaa itse, tuttu metallimieskin varmaan tekasee rosterista.
Pelkästä teräkksestä tehty vaatii vähän duunia, jotta vältetään sen taipumus
"soida", mitä esim. valurauta ei tee. Tässä on vähän omaakin kokeilua
menossa tuon soimisen osalta.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.


Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.10.2008 15:05

Aikoinaan tein Olympia 2F45:seen vaimentajan rosterista ja se tosiaankin soi mutta se ei häirinnyt olipahan vain persoonallinen ääni verrattuna muihin fiskareihin.
Dejah Thoris on myös ilman vaimenninta eikä sen vaimentamiseen tähän hätään ole kiire vaan se saa odottaa siihen asti kunnes sopiva (=halpa ja toimiva) tulee vastaan. Käytännössä itse vaimentimella ei ole kovinkaan kummoisia vaatimuksia - melkeinpä pönttö kuin pönttö toimii - koska varsinaisen vaimennustyön tekee vesi eikä esim. villa+välilevyt+kammiot kuten autonvaimentimessa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin