Fordiin märkäpakosarja

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Fordiin märkäpakosarja

Viesti Kirjoittaja Lampila » 10 Loka 2008 11:18

Onko kellään kokemusta märkäpakosarjan tekemisestä vapaa-ajan metallista (hast)? Tuoko kuumuus yhdessä meriveden kanssa ongelmia entäpä lämpölaajeneminen ja vetely?
- Pohjalla on paremmin -

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 10 Loka 2008 12:51

Paa se sarja vst-materiaalista. Sitä käytetään mm. tankobaareissa ;-)

Onhan noita tehty pataraudasta, alumiinista jne. Vesi rauhoittaa sitä lämpölaajenemista ja estää vetelyitä.

Fordiin löytyy valmiitakin, ellei halua askarrella itse. Piikkiön Venevarustajasta, http://www.venevarustaja.fi/

se vst on kyllä paras matsku, ihan v...n kestävää , kuten noissa tankotanssipaikoissa voi omin silmin todeta.
Mile

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 10 Loka 2008 13:00

Miksi se pakosarja pitää tehdä haposta?
Tee pataraudasta ja laita nestekierto siihen sarjaan kuten on kaikissa kaupallisissa versioissa pl merivesijäähd. jenkkikoneet ja historiall.

Matti

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 10 Loka 2008 15:58

Haposta ihan sen takia kun sitä nyt sattuu olemaan saatavilla kätevämmin kuin mustaa - ammatin mukanaan tuoma kirous. Ei mulla mitään kieroutumaa ikuisista osista ole, ei se Fordikaan siinä maailman tappiin nilkuta (ja ennen täydellistä koneremppaa ei edes pyöri.) Toisaalta hillitsisihän se kirkan metalli hiukan tuota korroosio ongelmaa, siihen kuinka suuri se ongelma oikealla huollolla on en ota kantaa.
- Pohjalla on paremmin -

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 10 Loka 2008 18:45

Tein mustasta märän pakosarjan 2703E, 6 syl Foorttiin. 80mm:n I-palkin (kapeammalle osalle) pakosarjan tiivisteen mukaan porasin reiät laipan pultteja varten. Venytin 3mm lisää pituutta hitsauksen vetämisen takia. Niihin pultteihin laitoin laipat, jotka tulivat syl.kanteen kiinni, laippoihin RHS-putket,toiset päät isompaan, pitkittäiseen RHS-putkeen, vähän isompi RHS-putki vesivaipaksi päälle ja pakoputken laippa päähän. Vesiyhteet päällipuolelle. Kun koko hökötys oli hitsattu kokeilin ensimmäisen kerran. Hitsaus oli vetänyt lyhemmäksi pakosarjaa vain 2mm eli jouduin viilaamaan reikiä millin verran, toisella sovituksella pakosarja sopi, kuin nenä päähän, vielä plaanausjyrsintä ja maali päälle, niin pakosarja oli valmis, ajoin koneella 9v ja uusi omistaja ajoi vielä muutaman, mutta vaihtoi Bowmannin pakosarjan, kun alkoi epäilemään kestävyyttä. Jos teet rosterista, kehoitan siirtämään pakoputken laippoja 3mm(jos on 6syl) ja 2mm (4syl), kun hitsaus kumminkin lyhentää pakosarjaa. Joskus aiemmin tein HST:stä Dextaan pakosarjan, enkä huomioinut lyhentymistä, oli hilkulla, että oli varaa viilata laipanreikiä

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiK » 10 Loka 2008 20:10

miksi sen pakosarjan on pakko olla "märkä" ? voi myös kietoa pakosarjan kupari putkiin , ja sit siitä vesi pakoputkeen , vai onko se liian helppoa ? ;-)
Jussi K

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 11 Loka 2008 09:52

Veneen myynti voi tyssätä pakosarjaan, johon on kierretty kupariputkea ympärille. Ei ole myyntiä edistävä toimenpide, ehkä. En ainakaan minä ostaisi.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Loka 2008 10:10

Ihan tietämättömyyttäni kysyn:
Miksi veden pitää mennä pakosarjaan, eikä putkeen sarjan jälkeen?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 11 Loka 2008 12:09

Ainakin dieselin pakosarja hehkuu punaisena, kai vesi on hyvä jäähdytyskeino, ettei tarvitse konelaatikkoa tms. eristää tulipalon pelosta. Kuuma konehuone ottaa moottorista tehoa pois, kun polttoaine ja imuilma lämpenee. Uusissa meridieseleissä on nykyään lämmönvaihdin polttoaineen jäähdytykseen, välijäähdytin hoitaa saman homman imuilmalle. Jos on pieni polttoainesäiliö, jossa polttoaine lämpenee, johtuu siitä kun jotkut dieselmoottorit palauttavat polttoainetta runsaasti, tästä johtuen voivat moottorin kierrokset laskea, polttoaineen lämmetessä. Tätä ei juuri käytännössä huomaa, kun kahvasta säädetään joku tietty kierrosmäärä, jolla on aina ajettu. Lämmintä polttoainetta kuluu silloin enemmän. Taitaa olla saivartelua, tää mun juttuni

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Loka 2008 18:44

Pitipäs tutkia omaa systeemiä, valokuvasta tosin.

Glygolipuolelta näytti menevän letkut pakosarjan päällä olevaan kotelointiin, tämä taitaa liittyä pakosarjan jäähdytykseen minun veneessäni?
Merivesipuoli taasen jäähdyttää yhtä sun toista mutta polttoainetta ei, mutta eipä kuulukkaan tuohon "uudet meridieselit" osastoon.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 11 Loka 2008 23:54

Foortti ei muuten palauta polttoainetta juuri mitään, ainakaan se 2703E, joka mulla oli 14v. käytössä.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Loka 2008 00:44

Mulla on kanssa foortit ja eivät taatusta palauta yhtään mitään.
Sen verran ahneita on, että "juovat" kaiken mitä pumput jaksaa tarjota,
ainakin kulutuksesta päätellen.

Paluuputkessa ei ole kuin basillit.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 12 Loka 2008 13:50

Foortti on aina ollut pieniruokainen tehoonsa nähden, kertoi eräs kuorma-autoilija, joka ajoi -67 K-mallin Traderilla. Ei mullakaan ollut valittamista kulutuksesta, 1800r/min kierroksilla kulutus oli jotain hiukan päälle 6ltr, jolloin voimaa oli käytössä alle 50hv. Hyvät kokemukset mulla oli Foorttista, mitä nyt vähän koiranpaskat vuoti öljyä.

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiK » 12 Loka 2008 18:27

tuo "kupariputket pakosarjan ympärille " oli mulla veneessä monta monta vuotta käytössä ,eikä ikinä mitään vikaa,, eikä se ole edes mun keksintö vaan tiedän sitä käytetyn muutamissa muissakin veneissä ilman mitään ongelmia. mistä lienee sitten peräisin tuo pakkomielle , että mikään muu kuin "uiva pakosarja" ei ole kelvollinen

joskus kyllä törmää tuon putkien kietomis tyylin tyrmääjiin mutta harvemmin kuulee perusteluja ,että miksi se on huono ,,paitsi, mutu pohjaisia ..

tietty jos kysyy ihmiseltä joka myy , märkiä pakosarjoja , niin silloinhan ,on selvää että mikään muu ei ole kelvollinen tapa pakosarjan jäähdytykseen.
Jussi K

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 12 Loka 2008 18:49

Jussin jutussa on perää- moni on sitä mieltä, että asiat tulee tehdä niinkuin minä teen, mutta luulen, että on useampiakin oikeita tapoja=mikä on tärkeintä
Jälleenmyyntiarvo on yksi peruste, mutta jos ei aio myydä??... perikunta voi sitten kiukutella, mutta entäs sitten...
Pakosrjan jäähdytyksessä (palo)turvallisuus lienee ykkösprioriteetti!
Jossain topikissa oli aikoinaan juttua akselistosta... silloin siihen kirjoitin, että yksi aussi oli laittanut kytkimen jäykästi akselin eteen ja nivelen kytkimen ja koneen välille=kone voi olla erittäin pehmeillä kumityynyillä ja nivelakseli pienempi=halvempi kuin AINOASSA OIKEASSA perinteisessä ratkaisussa=akseli tuettu painelaakerilla ja nivelakseli kytkimen jälkeen.
Olisin mahdollisesti käyttänyt em systeemiä jos olisin oivaltanut silloin kun ekaa venettä tein.

Matti

Vastaa Viestiin