Fordiin märkäpakosarja
- Lampila
Fordiin märkäpakosarja
Onko kellään kokemusta märkäpakosarjan tekemisestä vapaa-ajan metallista (hast)? Tuoko kuumuus yhdessä meriveden kanssa ongelmia entäpä lämpölaajeneminen ja vetely?
- Pohjalla on paremmin -
-
Paa se sarja vst-materiaalista. Sitä käytetään mm. tankobaareissa ;-)
Onhan noita tehty pataraudasta, alumiinista jne. Vesi rauhoittaa sitä lämpölaajenemista ja estää vetelyitä.
Fordiin löytyy valmiitakin, ellei halua askarrella itse. Piikkiön Venevarustajasta, http://www.venevarustaja.fi/
se vst on kyllä paras matsku, ihan v...n kestävää , kuten noissa tankotanssipaikoissa voi omin silmin todeta.
Onhan noita tehty pataraudasta, alumiinista jne. Vesi rauhoittaa sitä lämpölaajenemista ja estää vetelyitä.
Fordiin löytyy valmiitakin, ellei halua askarrella itse. Piikkiön Venevarustajasta, http://www.venevarustaja.fi/
se vst on kyllä paras matsku, ihan v...n kestävää , kuten noissa tankotanssipaikoissa voi omin silmin todeta.
Mile
- Lampila
Haposta ihan sen takia kun sitä nyt sattuu olemaan saatavilla kätevämmin kuin mustaa - ammatin mukanaan tuoma kirous. Ei mulla mitään kieroutumaa ikuisista osista ole, ei se Fordikaan siinä maailman tappiin nilkuta (ja ennen täydellistä koneremppaa ei edes pyöri.) Toisaalta hillitsisihän se kirkan metalli hiukan tuota korroosio ongelmaa, siihen kuinka suuri se ongelma oikealla huollolla on en ota kantaa.
- Pohjalla on paremmin -
-
Tein mustasta märän pakosarjan 2703E, 6 syl Foorttiin. 80mm:n I-palkin (kapeammalle osalle) pakosarjan tiivisteen mukaan porasin reiät laipan pultteja varten. Venytin 3mm lisää pituutta hitsauksen vetämisen takia. Niihin pultteihin laitoin laipat, jotka tulivat syl.kanteen kiinni, laippoihin RHS-putket,toiset päät isompaan, pitkittäiseen RHS-putkeen, vähän isompi RHS-putki vesivaipaksi päälle ja pakoputken laippa päähän. Vesiyhteet päällipuolelle. Kun koko hökötys oli hitsattu kokeilin ensimmäisen kerran. Hitsaus oli vetänyt lyhemmäksi pakosarjaa vain 2mm eli jouduin viilaamaan reikiä millin verran, toisella sovituksella pakosarja sopi, kuin nenä päähän, vielä plaanausjyrsintä ja maali päälle, niin pakosarja oli valmis, ajoin koneella 9v ja uusi omistaja ajoi vielä muutaman, mutta vaihtoi Bowmannin pakosarjan, kun alkoi epäilemään kestävyyttä. Jos teet rosterista, kehoitan siirtämään pakoputken laippoja 3mm(jos on 6syl) ja 2mm (4syl), kun hitsaus kumminkin lyhentää pakosarjaa. Joskus aiemmin tein HST:stä Dextaan pakosarjan, enkä huomioinut lyhentymistä, oli hilkulla, että oli varaa viilata laipanreikiä
-
- Viesti:
-
Ainakin dieselin pakosarja hehkuu punaisena, kai vesi on hyvä jäähdytyskeino, ettei tarvitse konelaatikkoa tms. eristää tulipalon pelosta. Kuuma konehuone ottaa moottorista tehoa pois, kun polttoaine ja imuilma lämpenee. Uusissa meridieseleissä on nykyään lämmönvaihdin polttoaineen jäähdytykseen, välijäähdytin hoitaa saman homman imuilmalle. Jos on pieni polttoainesäiliö, jossa polttoaine lämpenee, johtuu siitä kun jotkut dieselmoottorit palauttavat polttoainetta runsaasti, tästä johtuen voivat moottorin kierrokset laskea, polttoaineen lämmetessä. Tätä ei juuri käytännössä huomaa, kun kahvasta säädetään joku tietty kierrosmäärä, jolla on aina ajettu. Lämmintä polttoainetta kuluu silloin enemmän. Taitaa olla saivartelua, tää mun juttuni
- Notreal
Pitipäs tutkia omaa systeemiä, valokuvasta tosin.
Glygolipuolelta näytti menevän letkut pakosarjan päällä olevaan kotelointiin, tämä taitaa liittyä pakosarjan jäähdytykseen minun veneessäni?
Merivesipuoli taasen jäähdyttää yhtä sun toista mutta polttoainetta ei, mutta eipä kuulukkaan tuohon "uudet meridieselit" osastoon.
Glygolipuolelta näytti menevän letkut pakosarjan päällä olevaan kotelointiin, tämä taitaa liittyä pakosarjan jäähdytykseen minun veneessäni?
Merivesipuoli taasen jäähdyttää yhtä sun toista mutta polttoainetta ei, mutta eipä kuulukkaan tuohon "uudet meridieselit" osastoon.
-
Foortti on aina ollut pieniruokainen tehoonsa nähden, kertoi eräs kuorma-autoilija, joka ajoi -67 K-mallin Traderilla. Ei mullakaan ollut valittamista kulutuksesta, 1800r/min kierroksilla kulutus oli jotain hiukan päälle 6ltr, jolloin voimaa oli käytössä alle 50hv. Hyvät kokemukset mulla oli Foorttista, mitä nyt vähän koiranpaskat vuoti öljyä.
-
- Viesti:
tuo "kupariputket pakosarjan ympärille " oli mulla veneessä monta monta vuotta käytössä ,eikä ikinä mitään vikaa,, eikä se ole edes mun keksintö vaan tiedän sitä käytetyn muutamissa muissakin veneissä ilman mitään ongelmia. mistä lienee sitten peräisin tuo pakkomielle , että mikään muu kuin "uiva pakosarja" ei ole kelvollinen
joskus kyllä törmää tuon putkien kietomis tyylin tyrmääjiin mutta harvemmin kuulee perusteluja ,että miksi se on huono ,,paitsi, mutu pohjaisia ..
tietty jos kysyy ihmiseltä joka myy , märkiä pakosarjoja , niin silloinhan ,on selvää että mikään muu ei ole kelvollinen tapa pakosarjan jäähdytykseen.
joskus kyllä törmää tuon putkien kietomis tyylin tyrmääjiin mutta harvemmin kuulee perusteluja ,että miksi se on huono ,,paitsi, mutu pohjaisia ..
tietty jos kysyy ihmiseltä joka myy , märkiä pakosarjoja , niin silloinhan ,on selvää että mikään muu ei ole kelvollinen tapa pakosarjan jäähdytykseen.
Jussi K
-
Jussin jutussa on perää- moni on sitä mieltä, että asiat tulee tehdä niinkuin minä teen, mutta luulen, että on useampiakin oikeita tapoja=mikä on tärkeintä
Jälleenmyyntiarvo on yksi peruste, mutta jos ei aio myydä??... perikunta voi sitten kiukutella, mutta entäs sitten...
Pakosrjan jäähdytyksessä (palo)turvallisuus lienee ykkösprioriteetti!
Jossain topikissa oli aikoinaan juttua akselistosta... silloin siihen kirjoitin, että yksi aussi oli laittanut kytkimen jäykästi akselin eteen ja nivelen kytkimen ja koneen välille=kone voi olla erittäin pehmeillä kumityynyillä ja nivelakseli pienempi=halvempi kuin AINOASSA OIKEASSA perinteisessä ratkaisussa=akseli tuettu painelaakerilla ja nivelakseli kytkimen jälkeen.
Olisin mahdollisesti käyttänyt em systeemiä jos olisin oivaltanut silloin kun ekaa venettä tein.
Matti
Jälleenmyyntiarvo on yksi peruste, mutta jos ei aio myydä??... perikunta voi sitten kiukutella, mutta entäs sitten...
Pakosrjan jäähdytyksessä (palo)turvallisuus lienee ykkösprioriteetti!
Jossain topikissa oli aikoinaan juttua akselistosta... silloin siihen kirjoitin, että yksi aussi oli laittanut kytkimen jäykästi akselin eteen ja nivelen kytkimen ja koneen välille=kone voi olla erittäin pehmeillä kumityynyillä ja nivelakseli pienempi=halvempi kuin AINOASSA OIKEASSA perinteisessä ratkaisussa=akseli tuettu painelaakerilla ja nivelakseli kytkimen jälkeen.
Olisin mahdollisesti käyttänyt em systeemiä jos olisin oivaltanut silloin kun ekaa venettä tein.
Matti