Sivu 1/1

Sähkömoottori purjeveneeseen

Lähetetty: 06 Loka 2008 20:08
Kirjoittaja Wandra
Rupesi tänä kesänä tuo dieselin katku ja sisämoottorin putputus ottamaan pannuun purkkarissani. Vaikkei se kone montaa tuntia edes ollut päällä.
Silti rupesin vakavissani miettimään vaihtoehtoa 2GM Yanmarille 3500kg:n purjeveneessä. Siis sitten kun kohta 25 v merijäähdytteinen diesel rupeaa enemmän takkuilemaan.
Opam Marine näyttää valmistavan joitakin sähkömoottoreita veneisiin, jotka vaikuttavat melko huoltovapailta ja köykäsiltä. Löytyykö muita valmistajia kotimaan markkinoilta ja onko kenelläkään vielä kokemusta sähkömoottorista mainitun kokoluokan veneessä?

Lähetetty: 06 Loka 2008 20:42
Kirjoittaja Pellis
http://www.asmomarine.com/2005/asmo_uk/00.shtml
http://www.kraeutler.at/
http://www.solomontechnologies.com/wheel.htm

Onhan tuossa sähkömoottorissa ideaa. Akut ovat vain kohtuullisen tyyriitä (ja painavia). Parhaat systeemit toimivat tuollaisella 120 V jännittellä.

Lähetetty: 07 Loka 2008 08:23
Kirjoittaja Moparmies
Käyttöenergian varastointihan tuossa on se suurin vaikeus. Muuten sähkömoottori on erinomainen värkki, hyvä hyötysuhde, helppo hallittavuus jne.

Lähetetty: 07 Loka 2008 08:32
Kirjoittaja msalmi1
Nykyäänhän on matkalaukkumallisia generaattoreita, sellainen mukaan akkujen tekohengitykseen jos paha paikka tulee.

Lähetetty: 07 Loka 2008 09:32
Kirjoittaja Toni_V
Voisit löytää sen kaverin yhteystiedot jostain joka vaihtoi dieselinsä sähkömoottoriin purjeveneessään. Siitä aikoinaan oli juttua TM:ssä ja henkilö on palstoillakin kirjoitellut, ihan positiivisia kommentteja.

Systeemi on hyvä jos akuilla ei ole tarkoitus ajaa kuin satamaan ja sieltä pois. Pitkät ajomatkat sähköllä vaatii paljon akkukapasiteettia. Jos veneellä tarkoitus on liikkua purjehtimalla, maasähkölataus riittää.

Lähetetty: 07 Loka 2008 17:56
Kirjoittaja ses
Terve

Joo olen jonkun kerran jotain asiasta maininnut. Edelleen on maasähkö riittänyt tarpeisiin.

Vene on nyt kuivilla ja kannoin moottorin tällä kertaa kotosalle :) kun pitää vähän katsella pilssin takaosia (aika sokkeloinen vaikka onkin valumareikiä)

Systeemi on edelleen toiminut hyvin. Akut ehkä täytyy uusia ensi kesänä tai seuraavana; ne on umpilyijyakut, hoppecke merkkiset. On vielä riittäneet tarpeeseen ja olen ajatellut odotella josko nuo sähköautokehitelmät toisi edullisempia litium tai muita akkuja...

Asennuksen teki muuten Albica, http://www.albica.com/, niminen firma, Särkisalossa. Hinta oli aikanaan kohtuullinen, en tiedä tarkemmin mitä nykyään maksaisi. Riippuu varmaan asennustyön määrästä tms mutta varmaan voi kysyä tarjousta. Itse olen ollut tyytyväinen tulokseen.

Seppo

Lähetetty: 08 Loka 2008 20:20
Kirjoittaja Wandra
Kiitoksia vastauksista! Löytyi monia hyviä linkkejä ja pistin tarkempia hintatiedustelujakin jo menemään. Aika toimivan oloisia paketteja näyttää löytyvän. Ihme etteivät sähkömoottorit ole yleistyneet enempää (Ainakaan Suomessa).
Voi olla, että saa vanha Yanmar lähteä ensi kesään mennessä jos lompakko sallii. Kun kerran pääasiallisesti liikun purjehtimalla, niin mielelläni säilytän luonnonrauhan rantautumisissakin tai jos pitää plägässä päästä nopeasti jonnekin.

Lähetetty: 09 Loka 2008 21:31
Kirjoittaja Pellis
http://www.electricocean.fi/2006/fi/

Tässä on yksi suomalainen linkki sähkömoottoreita haikaileville. Vai onkohan se Opam ostanut ton firman? Kaipa tuolta voi ainakin kysyä neuvoa...

sähkömoottorista

Lähetetty: 10 Loka 2008 21:50
Kirjoittaja jompe
Ingalenan moottori menee vaihtoon - pakosarja puhkesi ja uusi maksaa 450 €. Ensi kesäksi paikkaillaan pakosarja jotenkin, mutta 40 v moottori kohtaa matkansa pään joskus. Uusi dieselmoottori on noin 3000-4000€ + asennuksen muutostyöt ja painavan koneen käsittely. Sisävesillä nyt kuitenkin seilaillaan. Sähkömoottori olisi kiehtova ajatus. Ei tuolla koneella viime kesänäkään ajettu juuri ollenkaan varsinkin kun käry tuli pakoputken reiästä sisälle. Tämä sähköpelin kustannuspuoli kiinnostaisi. Jos joku on kysellyt kertokaa ja voisihan sitä tiedustella myös kohteliaasti myyjältä.

jompe

Lähetetty: 11 Loka 2008 17:45
Kirjoittaja Wandra
Yksi tarjous omaan veneeseeni (kts. edellä) oli vähän yli kolme tonnia alveineen, ilman akkuja. Akut n.250/kpl ja niitä olisi varmaan hyvä olla neljä. Eli samoissa hintaluokissa liikutaan kuin dieselkoneidenkin kanssa.