Sivu 1/1

Diesel tyhjäkäyntikierrokset

Lähetetty: 30 Syys 2008 22:11
Kirjoittaja Notreal
Viime remontin yhteydessä koneesta oli irti "kaasu" vaijeri.
Nyt takaisin laitettuna huomasin koneen tyhjäkäynnin pudonneen...
Syöttöpumppuun tulevan vaijerin päässä oleva vipu onkin melko herkkä
ja selittää pienen hienosäädön tarpeen.

Kysymys onkin:
Mikä mahtaa olla sopiva tyhjäkäyntinopeus vanhalle dieselille.

Kone käynyt ennen tyhjäkäyntiä n. 870 r / min
Nyt kone käy n. 600 r / min
Jos sormella painan "kaasu"vipua saan koneen käymään jopa 500 r / min
mutta silloin alkaa käynti hieman täristämään ja tuntuu siksi liian matalalta, mutta esim. öljynpaineet pysyvät edelleen normaalina.

Kone on Ford Mermaid -77 ( 4 syl- 4000 kuutioinen ) turbo ( 130 hp )
Käyttötunteja takana hieman vajaa 1900

Lähetetty: 01 Loka 2008 17:19
Kirjoittaja ainur
Eiköhän se ole silloin sopiva, kun käy tasaseen. Eikait sillä lukemalla niin väliä.....Tosin vanhemmissa moottoreissa, lue kuluneissa, tulee öljynpaine onkelmia pienillä kierroksilla :)

Lähetetty: 01 Loka 2008 19:44
Kirjoittaja Vandrock
Minulla ei ole kierroslukumittaria, mutta olennaista on että tyhjäkäynnilläkin kone kuulostaa siistiltä (sikäli kuin kolmepyttyinen puolen tonnin turjake voi siltä kuulostaa). Öljynpaine on kylmänä aina korkealla, mutta lämpimänä paine putoaa tyhjäkäynnillä niin alas, että varoitussummeri täytyy kytkeä pois päältä. Alan miehet sanovat, etto 0,5 painekin riittää tuolloin hyvin voitelemaan, joten en ole itse ottanut paineita kun ei kerran konekaan.

Dieselin tyhjäkäynti

Lähetetty: 01 Loka 2008 21:47
Kirjoittaja henx
Itselläni oli Perkins 4.236, jossa tyhjäkäyntikierrokset olivat n. 700 rpm.
Nykyisessä veneessäni Yanmar 88hp:n moottori. Yanmarissa tyhjäkänti on 900-1000 rpm. Kierrokset ovat silloin kohdallaan, kun vene osittain kuormattuna jaksaa kakistelematta kulkea tyhjäkäynnillä.